Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
rene+adventure
Geregistreerd op: 19-7-2008 Berichten: 460 Woonplaats: Echt
|
Geplaatst: Vr, 6 Aug. 2010, 14:10 Onderwerp: Vraag aan jullie ivm as. Afrikareis |
|
|
Beste forum leden:
Eind volgend jaar moet het dan gaan gebeuren.
Vanaf November/ Decemer gaan we met vier personen een ritje maken vanaf Nederland naar Zuid Afrika. Dit via de oostzijde van Afrika.
De voorbereiding beginnen langzaam een aanvang te krijgen.
Ad van de Heuvel van http://www.motorsideroads.com/ heeft ons zijn hulp aangeboden. Hij kan bogen op jarenlang verblijf in Afrika en reiservaring over de hele wereld samen met zijn vrouw Moniek. Dus wat dat betreft zitten we al goed.
We gaan met 2 KTM's en waarschijnlijk 2 (mogelijk 1, 1 moet nl. nog aangeschaft worden) GS-en. Ja een reisje van 20.000 km is natuurijk wel een mooie testcase voor beide merken. In Long Way Down durfde KTM het avontuur niet aan. Maar hier zal dus alles duidelijk gaan worden Met de billen bloot zullen we maar zeggen. Ik heb er veel vertrouwen in dat het goed komt.
We hebben 3 maanden uitgetrokken. De BMW's haken af in Tanzania en de KTM's moeten het redden tot in Zuid-Afrika.
We gaan niet met nieuwe motoren maar met motoren die toch wat gelopen hebben. Dus reserve onderdelen gaan mee evenals tent en campeerspullen want we willen zoveel mogelijk in het meeste sterren hotel van de wereld gaan slapen. Namelijk onder de blote hemel.
Ik doe mijn onderhoud en reparaties (enkele aftermarkt onderdelen geplaatst) zoveel mogelijk zelf. Tot op heden gaat dit prima. Echter onze KTM's zullen voor vertrek ong. 30.000 en 50.000 gelopen hebben.
De mijn zit momenteel ong. op 40.000 en ik heb alleen ooit een koplampje defect gehad. De helft zijn reiskilometers en de andere helft zijn off-road kilometers. Ik heb een lc8 2005 en mijn maat heeft eentje van 2004. Over de laatste valt nog niet veel te zeggen omdat deze pas is aangeschaft en uit Engeland komt.
Wel hebben beide motoren natuurlijk alle updates gehad zoals het hoort.
Mijn vraag is deze: welke verslijtdelen moeten vervangen worden voor aanvang van de reis ?. Dit met het oog op eerdere kilometrages van de KTM's.
Reserveonderdelen gaan zoals gezegd mee.
Hiervan is genoeg op het net te vinden en dit is mijn vraag niet zozeer.
Wel wat is aan vervanging toe met bovengenoemde kilometers.
Het is nog natuurlijk nog even maar zoals gezegd zijn we bezig met de voorbereidingen.
Bedankt alvast voor jullie meedenken.
Rene
(NB: tzt komen natuurlijk foto's en een uitgebreid verslag op dit forum. Maar hiervoor moeten jullie nog even wachten ) _________________ You once life forever, ride the KTM adventure |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2662 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Vr, 6 Aug. 2010, 17:32 Onderwerp: |
|
|
ketting en tandwielen.
controleer bij bijde machines even de oliepomp overdruk kleppies.
thats it als de motor verder in goede staat is.
ben tot bijna 70000km Africa en arabie doorgereden, totaal over de 30k daar.
die ´04 zou ik even naar de lagers ed. kijken, gewoon algehele controle om met een compleet goede motor te vertrekken. verder kan je daar alles oplossen, als er al iets opgelost moet worden. Die lc8en zijn oersterk, vooral op reis.
The long way round had meer met geld dan durf te maken geloof ik hoor _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
SirCrow
Geregistreerd op: 16-2-2009 Berichten: 154
|
|
Naar boven |
|
|
rene+adventure
Geregistreerd op: 19-7-2008 Berichten: 460 Woonplaats: Echt
|
Geplaatst: Vr, 6 Aug. 2010, 22:26 Onderwerp: afrika |
|
|
Sircrow. Deze link kende ik al. Ze hebben trouwens momenteel beiden problemen met de waterpompas achter de rug... Dat gaat dus zeker mee.
Steven. Ja ik heb ook al gelezen van je avontuur in Afrika. Super om te horen dat je nagnoeg geen pech hebt gehad. Volgens mij kan het vriezen of dooien met KTM's. Ikzelf heb ook al behoorlijk wat spuchten uitgehaald en verbaas me er over hoe goed ze zijn. Weet zeker dt menig motor al veel problemen had gehad. _________________ You once life forever, ride the KTM adventure |
|
Naar boven |
|
|
mr wheely
Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Za, 7 Aug. 2010, 0:02 Onderwerp: |
|
|
ik wou je net de tip geven waterpompas revisie setje een paar wiellagers
voorvorklagers remblokjes misschien een paar koplingsplaten
en een zooi slangeklemmen lijkt me een super adventure suc6 |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2662 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Za, 7 Aug. 2010, 13:18 Onderwerp: |
|
|
De waterpomp zag ik als onderhoud als je die vervang voor je weggaat dan moet het er weer 30-50.000km tegen kunnen.
Tja, ik heb wel genoeg pech gehad hoor, met spulllen om de motor heen, enkele keren de koffers gelast, rack bijgelast, voorvelg helemaal kaput (deukje is niet kapot!) lokale overhijd die de doorgang wat belemmerde, slaapmatje met een blaas van 50cm, lastige lekke banden
MAAR dat los je dus allemaal daar wel op!!
lagers meenemen? je kan alles wel meeslepen, denk je dat daar geen lagers verkocht worden? dat zet je nooit volledig stil van dag op dag. En heb je daar met wat zoeken ook zo geregeld.
helemaal op de oost route, zitten op de route ook zoveel buitenlandse lodged ed. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
rene+adventure
Geregistreerd op: 19-7-2008 Berichten: 460 Woonplaats: Echt
|
Geplaatst: Za, 7 Aug. 2010, 18:13 Onderwerp: afrika |
|
|
Ok bedankt alvast voor jullie reactie.
Reserveonderdelen denk ik wel ongeveer te kunnen inschatten.
Maar waar het mij om gaat welke dingen worden meestal vervangen bij
respectievelijke kilometerstanden 30.000 en 50.000 km.
Ik zou me voor kunnen stellen dat de tollerantiegrenzen van de koppelingsplaten opgemeten moeten worden, waterpompasje preventief vervangen, maar wat nog meer ? _________________ You once life forever, ride the KTM adventure |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3647
|
Geplaatst: Za, 7 Aug. 2010, 19:04 Onderwerp: |
|
|
benzinepomp?
( die gaat echt niet veel meer dan 50k mee hoor).
of heb je er al een "Bean Machine" in zitten _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
rene+adventure
Geregistreerd op: 19-7-2008 Berichten: 460 Woonplaats: Echt
|
Geplaatst: Za, 7 Aug. 2010, 19:21 Onderwerp: afrika |
|
|
yep dr.Bean modificatie zit er in.. Verder: Evo slavecylinder.. Akra's (geen kath. ivm slechte benzine).. Dikke tanks (voor afstanden te overbruggen, maar schijnt tegenwoordig niet echt meer nodig te zijn)... achterremmodificaties.. Excel wheels voor de harde brokken etc _________________ You once life forever, ride the KTM adventure |
|
Naar boven |
|
|
dirk pauwels
Geregistreerd op: 22-1-2009 Berichten: 526 Woonplaats: Sint-Niklaas
|
Geplaatst: Zo, 8 Aug. 2010, 12:09 Onderwerp: |
|
|
De KTM's zullen wel heel blijven, die GS'en daarentegen....
Ik zou gewoon op beide motorren uit voorzorg alle slijtage delen vervangen, wat er af komt kun je altijd nog als spare meenemen, de kans is dan kleiner dat je onderweg moet sleutelen.
Je kan met een dealer afspreken dat die een aantal duurdere/zwaardere stukken in konsignment houdt, als je ze nodig hebt kun je ze laten dhl'n naar een adres ter plaatse, zo hoef je niet te veel mee te nemen en ben je toch zeker dat je aan de onderdelen geraakt, zonder lange leveringstermijnen. Wat je niet nodig hebt hoef je dan ook niet te betalen.... _________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
|
demito
Geregistreerd op: 25-8-2009 Berichten: 881 Woonplaats: Overijse
|
Geplaatst: Vr, 20 Aug. 2010, 14:07 Onderwerp: |
|
|
Deze gasten ben ik tegengekomen in Namibië. Kan misschien nuttig zijn voor je voorbereiding. Ze waren op weg van Stockholm naar Cape Town lands de Oost zijde met 2 LC8 adv's... Wel eigenlijk 1,5 LC8 adv's...
Bij deze moto had ik even het raden naar welk model precies toen hij naar me toe reed. Bleek een in Ethiopië gecrashte 990 adv te zijn die terug roadworthy gemaakt was . Een KTM 990 adv ratbike, haha!
www.gosouth.se
T
_________________ Husqvarna 701 enduro
|
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2662 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Vr, 20 Aug. 2010, 15:52 Onderwerp: |
|
|
Daar hou ik van Wat een geweldig reis motor plaatje _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
rene+adventure
Geregistreerd op: 19-7-2008 Berichten: 460 Woonplaats: Echt
|
Geplaatst: Za, 21 Aug. 2010, 1:11 Onderwerp: |
|
|
He Demito.
Ik zie dat je weer met je vrouwtje Back in Town bent.
Mooi om te lezen dat jullie weer met vele mooie ervaringen veilig thuis zijn gekomen. De snaek preview ziet er super uit. Smaakt naar meer. Ben benieuwd naar je Namibie verslag.
Bedankt voor de link van de Zweden. Dit soort links lees ik altijd graag. Zeker als het met de KTM is. Trouwens mooie aktie foto's. Zo zie je maar weer waartoe de lc8 allemaal in staat is met koffers in het zand etc. Ben benieuwd naar jou ervaring met de lc8 in het zand met bepakking. _________________ You once life forever, ride the KTM adventure |
|
Naar boven |
|
|
wtr500
Geregistreerd op: 20-8-2010 Berichten: 381 Woonplaats: Stevensweert
|
|
Naar boven |
|
|
wreckah
Geregistreerd op: 18-6-2009 Berichten: 176 Woonplaats: Gent, België
|
Geplaatst: Zo, 9 Jan. 2011, 21:35 Onderwerp: |
|
|
ik reed 4j geleden met een afrika twin van belgie naar tanzania.
het was de reis van mijn leven.
hier kun je er wat over lezen: http://www.mojomoto.be/tanzania/
voorbereidingen? goh, niet teveel van wakker liggen, ginder kunnen ze alles (slecht) repareren
ik had 0 ervaring offroad, en eigenlijk ook geen echt zware sleutelervaring.
wij hebben rond de middellandse zee gereden, turkije, syrie, jordanie, en zo naar egypte, sudan, ethiopie, kenia, tanzania. Dat is echt een prachtroute. al deze landen zijn subliem om met de motor te doorkruisen. de italie-tunesie route vind ik minder interessant, en ik denk dat lybie nog steeds een probleem is.
- goeie kettingset is idd goeie tip: begin met een nieuwe, en dan hoef je niet te vervangen met een beetje geluk.
- banden: wij reden met straatbanden tot in cairo, en vanaf daar hebben we het met michelin deserts makkelijk uitgehouden tot in arusha, tanzania. (omweg van 3000km in egypte erbij, de oase-route gedaan)
de banden hebben we zelf vervoerd op de moto.
van tanzania naar zuid-afrika = autostrade blijkbaar. het moeilijkste deel is noord-sudan en noord-kenia. ethiopie = perfecte asfaltbanen.
Noord-Sudan was voor mij het moeilijkst, maar ook het mooist...ik denk na 4j daar nog steeds elke dag aan terug.
3 maanden is veel te weinig om eerlijk te zijn. je gaat gans de reis moeten haasten. als het even kan, doe dit op 6 maanden. geloof me.
veel plezier, en als er iets is, stuur maar pm of mailke ( demanjan at hotmail dot com) en ik probeer je te helpen.
mvg!
jan _________________ '09 KTM 990 SM(T)
'09 KTM 690 enduro R |
|
Naar boven |
|
|
|