lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Vraag aan jullie ivm as. Afrikareis
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Reizen berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
rene+adventure



Geregistreerd op: 19-7-2008
Berichten: 460
Woonplaats: Echt

BerichtGeplaatst: Vr, 6 Aug. 2010, 14:10    Onderwerp: Vraag aan jullie ivm as. Afrikareis Reageer met quote

Beste forum leden:

Eind volgend jaar moet het dan gaan gebeuren.
Vanaf November/ Decemer gaan we met vier personen een ritje maken vanaf Nederland naar Zuid Afrika. Dit via de oostzijde van Afrika.
De voorbereiding beginnen langzaam een aanvang te krijgen.
Ad van de Heuvel van http://www.motorsideroads.com/ heeft ons zijn hulp aangeboden. Hij kan bogen op jarenlang verblijf in Afrika en reiservaring over de hele wereld samen met zijn vrouw Moniek. Dus wat dat betreft zitten we al goed.

We gaan met 2 KTM's en waarschijnlijk 2 (mogelijk 1, 1 moet nl. nog aangeschaft worden) GS-en. Ja een reisje van 20.000 km is natuurijk wel een mooie testcase voor beide merken. In Long Way Down durfde KTM het avontuur niet aan. Maar hier zal dus alles duidelijk gaan worden Smile Met de billen bloot zullen we maar zeggen. Ik heb er veel vertrouwen in dat het goed komt.
We hebben 3 maanden uitgetrokken. De BMW's haken af in Tanzania en de KTM's moeten het redden tot in Zuid-Afrika.

We gaan niet met nieuwe motoren maar met motoren die toch wat gelopen hebben. Dus reserve onderdelen gaan mee evenals tent en campeerspullen want we willen zoveel mogelijk in het meeste sterren hotel van de wereld gaan slapen. Namelijk onder de blote hemel.

Ik doe mijn onderhoud en reparaties (enkele aftermarkt onderdelen geplaatst) zoveel mogelijk zelf. Tot op heden gaat dit prima. Echter onze KTM's zullen voor vertrek ong. 30.000 en 50.000 gelopen hebben.

De mijn zit momenteel ong. op 40.000 en ik heb alleen ooit een koplampje defect gehad. De helft zijn reiskilometers en de andere helft zijn off-road kilometers. Ik heb een lc8 2005 en mijn maat heeft eentje van 2004. Over de laatste valt nog niet veel te zeggen omdat deze pas is aangeschaft en uit Engeland komt.
Wel hebben beide motoren natuurlijk alle updates gehad zoals het hoort.

Mijn vraag is deze: welke verslijtdelen moeten vervangen worden voor aanvang van de reis ?. Dit met het oog op eerdere kilometrages van de KTM's.

Reserveonderdelen gaan zoals gezegd mee.
Hiervan is genoeg op het net te vinden en dit is mijn vraag niet zozeer.
Wel wat is aan vervanging toe met bovengenoemde kilometers.

Het is nog natuurlijk nog even maar zoals gezegd zijn we bezig met de voorbereidingen.

Bedankt alvast voor jullie meedenken.

Rene

(NB: tzt komen natuurlijk foto's en een uitgebreid verslag op dit forum. Maar hiervoor moeten jullie nog even wachten sad3 )

_________________
You once life forever, ride the KTM adventure
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2662
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Vr, 6 Aug. 2010, 17:32    Onderwerp: Reageer met quote

ketting en tandwielen.

controleer bij bijde machines even de oliepomp overdruk kleppies.

thats it als de motor verder in goede staat is.
ben tot bijna 70000km Africa en arabie doorgereden, totaal over de 30k daar.

die ´04 zou ik even naar de lagers ed. kijken, gewoon algehele controle om met een compleet goede motor te vertrekken. verder kan je daar alles oplossen, als er al iets opgelost moet worden. Die lc8en zijn oersterk, vooral op reis.


The long way round had meer met geld dan durf te maken geloof ik hoor lipsrsealed

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
SirCrow



Geregistreerd op: 16-2-2009
Berichten: 154

BerichtGeplaatst: Vr, 6 Aug. 2010, 18:16    Onderwerp: Reageer met quote

Je kunt ook even kijken bij de twee Fransmannen die nu op 2 KTM Adventures rijden in Africa Smile

http://www.ride-the-world.net/wordpress/?page_id=19&lang=en

Have Fun
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
rene+adventure



Geregistreerd op: 19-7-2008
Berichten: 460
Woonplaats: Echt

BerichtGeplaatst: Vr, 6 Aug. 2010, 22:26    Onderwerp: afrika Reageer met quote

Sircrow. Deze link kende ik al. Ze hebben trouwens momenteel beiden problemen met de waterpompas achter de rug... Dat gaat dus zeker mee.

Steven. Ja ik heb ook al gelezen van je avontuur in Afrika. Super om te horen dat je nagnoeg geen pech hebt gehad. Volgens mij kan het vriezen of dooien met KTM's. Ikzelf heb ook al behoorlijk wat spuchten uitgehaald en verbaas me er over hoe goed ze zijn. Weet zeker dt menig motor al veel problemen had gehad.

_________________
You once life forever, ride the KTM adventure
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Za, 7 Aug. 2010, 0:02    Onderwerp: Reageer met quote

ik wou je net de tip geven waterpompas revisie setje een paar wiellagers
voorvorklagers remblokjes misschien een paar koplingsplaten
en een zooi slangeklemmen laugh lijkt me een super adventure suc6 thumbsup thumbsup
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2662
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Za, 7 Aug. 2010, 13:18    Onderwerp: Reageer met quote

De waterpomp zag ik als onderhoud wacko als je die vervang voor je weggaat dan moet het er weer 30-50.000km tegen kunnen.

Tja, ik heb wel genoeg pech gehad hoor, met spulllen om de motor heen, enkele keren de koffers gelast, rack bijgelast, voorvelg helemaal kaput (deukje is niet kapot!) lokale overhijd die de doorgang wat belemmerde, slaapmatje met een blaas van 50cm, lastige lekke banden tongue3

MAAR dat los je dus allemaal daar wel op!!
lagers meenemen? je kan alles wel meeslepen, denk je dat daar geen lagers verkocht worden? dat zet je nooit volledig stil van dag op dag. En heb je daar met wat zoeken ook zo geregeld.
helemaal op de oost route, zitten op de route ook zoveel buitenlandse lodged ed.

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
rene+adventure



Geregistreerd op: 19-7-2008
Berichten: 460
Woonplaats: Echt

BerichtGeplaatst: Za, 7 Aug. 2010, 18:13    Onderwerp: afrika Reageer met quote

Ok bedankt alvast voor jullie reactie.
Reserveonderdelen denk ik wel ongeveer te kunnen inschatten.
Maar waar het mij om gaat welke dingen worden meestal vervangen bij
respectievelijke kilometerstanden 30.000 en 50.000 km.

Ik zou me voor kunnen stellen dat de tollerantiegrenzen van de koppelingsplaten opgemeten moeten worden, waterpompasje preventief vervangen, maar wat nog meer ?

_________________
You once life forever, ride the KTM adventure
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Za, 7 Aug. 2010, 19:04    Onderwerp: Reageer met quote

benzinepomp?
( die gaat echt niet veel meer dan 50k mee hoor).
of heb je er al een "Bean Machine" in zitten wink3

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
rene+adventure



Geregistreerd op: 19-7-2008
Berichten: 460
Woonplaats: Echt

BerichtGeplaatst: Za, 7 Aug. 2010, 19:21    Onderwerp: afrika Reageer met quote

yep dr.Bean modificatie zit er in.. Verder: Evo slavecylinder.. Akra's (geen kath. ivm slechte benzine).. Dikke tanks (voor afstanden te overbruggen, maar schijnt tegenwoordig niet echt meer nodig te zijn)... achterremmodificaties.. Excel wheels voor de harde brokken etc
_________________
You once life forever, ride the KTM adventure
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
dirk pauwels



Geregistreerd op: 22-1-2009
Berichten: 526
Woonplaats: Sint-Niklaas

BerichtGeplaatst: Zo, 8 Aug. 2010, 12:09    Onderwerp: Reageer met quote

De KTM's zullen wel heel blijven, die GS'en daarentegen....

Ik zou gewoon op beide motorren uit voorzorg alle slijtage delen vervangen, wat er af komt kun je altijd nog als spare meenemen, de kans is dan kleiner dat je onderweg moet sleutelen.
Je kan met een dealer afspreken dat die een aantal duurdere/zwaardere stukken in konsignment houdt, als je ze nodig hebt kun je ze laten dhl'n naar een adres ter plaatse, zo hoef je niet te veel mee te nemen en ben je toch zeker dat je aan de onderdelen geraakt, zonder lange leveringstermijnen. Wat je niet nodig hebt hoef je dan ook niet te betalen....

_________________
Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
demito



Geregistreerd op: 25-8-2009
Berichten: 881
Woonplaats: Overijse

BerichtGeplaatst: Vr, 20 Aug. 2010, 14:07    Onderwerp: Reageer met quote

Deze gasten ben ik tegengekomen in Namibië. Kan misschien nuttig zijn voor je voorbereiding. Ze waren op weg van Stockholm naar Cape Town lands de Oost zijde met 2 LC8 adv's... Wel eigenlijk 1,5 LC8 adv's...

Bij deze moto had ik even het raden naar welk model precies toen hij naar me toe reed. shocked2 Bleek een in Ethiopië gecrashte 990 adv te zijn die terug roadworthy gemaakt was smiley. Een KTM 990 adv ratbike, haha! thumbsup

www.gosouth.se

T


_________________
Husqvarna 701 enduro
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2662
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Vr, 20 Aug. 2010, 15:52    Onderwerp: Reageer met quote

Daar hou ik van Smile Wat een geweldig reis motor plaatje grin3
_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
rene+adventure



Geregistreerd op: 19-7-2008
Berichten: 460
Woonplaats: Echt

BerichtGeplaatst: Za, 21 Aug. 2010, 1:11    Onderwerp: Reageer met quote

He Demito.
Ik zie dat je weer met je vrouwtje Back in Town bent.
Mooi om te lezen dat jullie weer met vele mooie ervaringen veilig thuis zijn gekomen. De snaek preview ziet er super uit. Smaakt naar meer. Ben benieuwd naar je Namibie verslag.

Bedankt voor de link van de Zweden. Dit soort links lees ik altijd graag. book2 Zeker als het met de KTM is. Trouwens mooie aktie foto's. Zo zie je maar weer waartoe de lc8 allemaal in staat is met koffers in het zand etc. Ben benieuwd naar jou ervaring met de lc8 in het zand met bepakking.

_________________
You once life forever, ride the KTM adventure
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
wtr500



Geregistreerd op: 20-8-2010
Berichten: 381
Woonplaats: Stevensweert

BerichtGeplaatst: Vr, 7 Jan. 2011, 21:56    Onderwerp: Reageer met quote

Voor de geintereseerden. Er is alvast een blog aangemaakt voor onze reis naar Zuid-Afrika. Te volgen op:

http://africa-bikeadventure.blogspot.com/

_________________
www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
wreckah



Geregistreerd op: 18-6-2009
Berichten: 176
Woonplaats: Gent, België

BerichtGeplaatst: Zo, 9 Jan. 2011, 21:35    Onderwerp: Reageer met quote

ik reed 4j geleden met een afrika twin van belgie naar tanzania.

het was de reis van mijn leven. Smile
hier kun je er wat over lezen: http://www.mojomoto.be/tanzania/

voorbereidingen? goh, niet teveel van wakker liggen, ginder kunnen ze alles (slecht) repareren laugh2
ik had 0 ervaring offroad, en eigenlijk ook geen echt zware sleutelervaring.

wij hebben rond de middellandse zee gereden, turkije, syrie, jordanie, en zo naar egypte, sudan, ethiopie, kenia, tanzania. Dat is echt een prachtroute. al deze landen zijn subliem om met de motor te doorkruisen. de italie-tunesie route vind ik minder interessant, en ik denk dat lybie nog steeds een probleem is.

- goeie kettingset is idd goeie tip: begin met een nieuwe, en dan hoef je niet te vervangen met een beetje geluk.
- banden: wij reden met straatbanden tot in cairo, en vanaf daar hebben we het met michelin deserts makkelijk uitgehouden tot in arusha, tanzania. (omweg van 3000km in egypte erbij, de oase-route gedaan)
de banden hebben we zelf vervoerd op de moto.

van tanzania naar zuid-afrika = autostrade blijkbaar. het moeilijkste deel is noord-sudan en noord-kenia. ethiopie = perfecte asfaltbanen.

Noord-Sudan was voor mij het moeilijkst, maar ook het mooist...ik denk na 4j daar nog steeds elke dag aan terug.

3 maanden is veel te weinig om eerlijk te zijn. je gaat gans de reis moeten haasten. als het even kan, doe dit op 6 maanden. geloof me.

veel plezier, en als er iets is, stuur maar pm of mailke ( demanjan at hotmail dot com) en ik probeer je te helpen.

mvg!
jan

_________________
'09 KTM 990 SM(T)
'09 KTM 690 enduro R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Reizen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif