lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Hoe de voorkant aftestellen als achter op max. payload staat
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
roflastc



Geregistreerd op: 11-11-2008
Berichten: 258
Woonplaats: Leiden

BerichtGeplaatst: Za, 10 Jul. 2010, 15:32    Onderwerp: Hoe de voorkant aftestellen als achter op max. payload staat Reageer met quote

Hallo,

Ik heb, bij wijze van experiment, de achterveer ingesteld op maximale belasting zoals dat in het WPHB omschreven staat. Nu gaat dat ervan uit dat je koffers of een duo erop hebt zitten en er dus niets aan de vorokant veranderd wordt. Maar ik doe het nu zonder belasting achterop. De vorokant wordt dan bij de standaard afstelling nogal onrustig. ik heb totdusver de voorkant 1 slag en 2 clicks meer gegeven en dat zorgt er wel voor dat de motor er steviger bij staat.

Nu de vraag: wat is een handigere afstelling? Ik rijd deze zomer alleen maar asfalt en ik heb dan liever wel stugge vering maar op dit moment gaat de motor vrij hard door deuken/scheuren in het asfalt door de afstelling die ik vooraan heb gedaan.

dus, tips?

edit: ja gezocht en meestal komt offroad vering onderwerpen boven niet voor asfalt afstelling

_________________
Ghetto neger uit het Gooi.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Vonkenboer



Geregistreerd op: 4-12-2009
Berichten: 473
Woonplaats: omgeving Eindhoven

BerichtGeplaatst: Za, 10 Jul. 2010, 20:33    Onderwerp: Reageer met quote

Dit is wat WP voorsteld:

FRONT SUSPENSION

Complaint
- front forks sluggish/nearly immobile
- handlebars “jump” in your hand when accelerating and crossing ruts
- uncomfortable
- front wheel bounces / chatters on poor road surfaces

Cause
- spring pre load too high
- spring too hard
- air chamber too small

Solution
- reduce spring pre load
- fit softer springs or progressive springs with a lighter initial strength
- increase air chamber (reduce oil level in front fork)


Complaint
- motorcycle sags to deeply on the springs
- too much negative suspension travel
- Suspension occasionally bottoms out
- front forks shake when braking and travelling downhill

Cause
- spring pre load too low
- springs too soft
- air chamber too large

Solution
- increase spring pre load
- fit stiffer springs or progressive front fork springs with a heavier initial strength
- reduce air chamber (increase oil level in front fork)

Complaint
- front forks sluggish/nearly immobile
- shocks in the steering when accelerating
- front wheel chatters when braking hard

Cause
- ingoing (compression) damping too hard

Solution
- reduce the ingoing (compression) damping
- possibly use lower viscosity fork oil


Complaint
- front forks shock when braking and on uneven road surfaces
and dips rapidly when braking

Cause
- ingoing (compression) damping too soft

Solution:
- increase the ingoing (compression) damping
- possibly use higher viscosity fork oil


Complaint
- front forks spring back slowly
- uncomfortable
- front wheel unable to cope with uneven surfaces
- indirect steering behaviour
-
Cause
- outgoing (rebound) damping too hard

Solution
- reduce the outgoing (rebound) damping
- possibly use a lower viscosity fork oil


Complaint
- front end is lively
- bouncing and shocking on uneven surfaces
- front forks spring back too quickly

Cause
- outgoing (rebound) damping too soft

Solution
- increase the outgoing (rebound) damping
- possibly use a higher viscosity fork oil


Complaint
- front forks shock
- front wheel shudders
- not enough progressive hardening of the spring towards the end of travel

Cause
- air chamber too large

Solution
- increase the oil level in small steps of 5 to 10 mm


Complaint
- forks hard
- tendency to shock in the steering
- front wheel bounces when braking due to hydraulic stop blocking
- uncomfortable

Cause
- air chamber too small

Solution
- decrease the oil level in small steps of 5 to 10 mm

Je hebt denk ik 2 opties:
Je zegt dat hij hard aan voelt op slechte stukken weg dek.
Maar is dit bij het inveren(dan zul je de ingaande demping wat terug moeten zetten) of bij het uitveren (dan zul je de uitgaande demping wat zachter moeten zetten).
Ik neig meer dat het richting de uitgaande demping zit.
Je kunt het uitproberen zonder te rijden door gewoon de voorvering te laten inveren.
Voelt hij zeer stug aan bij het inveren dan de ingaande iets terug of als hij bij het uitveren zeer snel terug springt de uitgaande iets terug.

Ik hoop dat je er iets aan hebt

_________________
990SMT 2010-
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Rhino



Geregistreerd op: 7-2-2009
Berichten: 203
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Za, 10 Jul. 2010, 21:22    Onderwerp: Reageer met quote

De vering van een motor wordt niet harder als de veervoorspanning wordt opgeschroefd; de motor komt wel hoger te staan. Doe je dat alleen aan de achterkant, dan wordt de voorkant nerveuzer: de motor komt meer 'op z'n kop' te staan. De balans tussen voor en achter is weg en dat zou de onrust kunnen veroorzaken.
Wat ook belangrijk is: met een hoge voorspanning achter en solo gebruik heb je waarschijnlijk te weinig 'dynamic sag': de negatieve veerweg die bijvoorbeeld nodig is om kuilen in het wegdek op te vangen. De achterkant kan gaan 'stuiteren' en da's ook niet echt de bedoeling rolleyes4 . Zie ook de adviezen van WP hiervoor.
Wat je kan doen: de voorspanning aan de voor- en achterkant in balans brengen en alleen bij echt duo gebruik de voorspanning achter serieus verhogen.
Zoek 'ns op het Web naar 'setting dynamic sag' en je hebt een avondje leesplezier....

_________________
SMT
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
roflastc



Geregistreerd op: 11-11-2008
Berichten: 258
Woonplaats: Leiden

BerichtGeplaatst: Di, 13 Jul. 2010, 21:13    Onderwerp: Reageer met quote

kijk dat zijn verhalen waar ik wat aan heb. Ik heb dan ook de achterdemper wat zachter ingesteld en de voorvork ook terug naar standaard. Het blijft wel zoeken naar een handige asfalt afstelling


wat ik overigens bedoelde met "hardere vering"is dat de vering de motor snel weer opduwt als je 'm stug zet. Nu deint het schip weer :P

Ik had 'm dus inderdaad op z'n kop gezet door alleen de achterveer op te draaien.

Ik lees op internet vanalles over static en dynamic sag en maar ik snap daar niet veel van. Hoe kan ik daaraan bepalen hoe ik het ding afstel? Ik heb nu wel gelezen dat je met de veer afstelling niet de geometrie van de motor moet verpesten en dat als de motor doorzakt dat je 'm onderaan meer klicks geeft bijvoorbeeld.

_________________
Ghetto neger uit het Gooi.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Nocer



Geregistreerd op: 11-6-2009
Berichten: 307

BerichtGeplaatst: Di, 20 Jul. 2010, 15:01    Onderwerp: Reageer met quote

Interessante vraag. Ik heb de achterkant ook aangepast en de voorkant niet. anxious
Ik ga straks met volle bepakking naar Noorwegen, dus dan zet ik de voor en achterkant op full payload. Kan het onderweg altijd nog aanpassen. Smile

_________________
Not all those who wander are lost.” – J. R. R. Tolkien

KTM Adventure 990 2009
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
KTM_FAN



Geregistreerd op: 19-2-2008
Berichten: 321

BerichtGeplaatst: Di, 20 Jul. 2010, 16:14    Onderwerp: vering Reageer met quote

Met veervoorspanning kan je alleen de motor op hoogte stellen toch ?
De vering wordt echt niet harder.... je duwt de veer alleen een stukje in.

Volgens mij is de regel, doorhanging zonder berijder 10% vd veerweg(static sag), doorhanging met berijder(s) 30% (dynamic sag). De vraag is maar of jouw combinatie van je gewocht en veren en spelen met de voorspanning op de 10% en 30% uit kan komen. Soms moet er een andere veer in.

Met de demping rem je de veerbeweging, daar wordt je motor wel stugger van als je hem opdraait. De Adventure is op de voorvork standaard erg comfort gericht. Toen ik op circuit reed heb ik alles vooraan volledig dicht gezet. Kan je op de weg ook wel doen (wel allebei tegelijk). De motor wordt dan wel stugger in kleine kluitjes enzo, maar ligt wel strakker op de weg.

_________________
KTM-FAN
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Nocer



Geregistreerd op: 11-6-2009
Berichten: 307

BerichtGeplaatst: Di, 20 Jul. 2010, 20:52    Onderwerp: Reageer met quote

Met tegelijk bedoel je dezelfde settings op de poten.. niet allebei tegelijk aandraaien toch? smiley
_________________
Not all those who wander are lost.” – J. R. R. Tolkien

KTM Adventure 990 2009
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
roflastc



Geregistreerd op: 11-11-2008
Berichten: 258
Woonplaats: Leiden

BerichtGeplaatst: Do, 29 Jul. 2010, 15:44    Onderwerp: Reageer met quote

Nocer schreef:
Met tegelijk bedoel je dezelfde settings op de poten.. niet allebei tegelijk aandraaien toch? smiley


niet allebei teglijk nee, dat kan ook niet denk ik. Althans ik weet niet hoe lang jouw armen zijn.

Ik heb onderhand wel een beetje gelezen over dynamic/static sag en dat zegt mij wel iets over de verhoudig van afstellen tussen voor en achter maar dat is niet iets wat je met het blote oog kan zien. Totdusver lukt het mij alleen om zo de boel af te stellen als ik er vanuit ga dat ik de veren op 100% zet door alles maximaal op te draaien en dan terug te rekenen.

veren geralateerd: Hoe heten die werpster vormige dingen die op de pre-load v/d voorvork kan zetten? Je kan dan de boel met de hand op of af draaien nu moet ik er nog een dopsleutel opzetten. Je ziet ze veel op supersports maar zijn ze er ook voor de LC8?

_________________
Ghetto neger uit het Gooi.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Benny



Geregistreerd op: 8-10-2009
Berichten: 462
Woonplaats: Vlaanderen

BerichtGeplaatst: Do, 29 Jul. 2010, 20:13    Onderwerp: Reageer met quote

preload adjusters, waarschijnlijk wel passend voor de ktm .Je moet enkel de maat van de sleutel geven waarmee je normaal werkt.
_________________
mvg Benny

SM 950
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Nocer



Geregistreerd op: 11-6-2009
Berichten: 307

BerichtGeplaatst: Vr, 30 Jul. 2010, 14:17    Onderwerp: Reageer met quote

Huh? Die zitten standaard op de 09 Adventure. Is dat niet voor de oudere versies?

Of bedoelen jullie deze niet?


_________________
Not all those who wander are lost.” – J. R. R. Tolkien

KTM Adventure 990 2009
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
roflastc



Geregistreerd op: 11-11-2008
Berichten: 258
Woonplaats: Leiden

BerichtGeplaatst: Vr, 30 Jul. 2010, 16:47    Onderwerp: Reageer met quote

Nocer schreef:
Huh? Die zitten standaard op de 09 Adventure. Is dat niet voor de oudere versies?

Of bedoelen jullie deze niet?



Ik bedoelde dit soort werpsterren die je er op schuift zodat de motor met de hand in te stellen is.


_________________
Ghetto neger uit het Gooi.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Nocer



Geregistreerd op: 11-6-2009
Berichten: 307

BerichtGeplaatst: Vr, 30 Jul. 2010, 17:21    Onderwerp: Reageer met quote

Eh ok.. en wat is het verschil tussen die 2? (behalve dat die andere iets groter is?)
_________________
Not all those who wander are lost.” – J. R. R. Tolkien

KTM Adventure 990 2009
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Rhino



Geregistreerd op: 7-2-2009
Berichten: 203
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Vr, 30 Jul. 2010, 17:30    Onderwerp: Reageer met quote

Het verschil: dat mooie kleine zwarte wieltje op de Adventure is voor de demping (uitgaand uit m'n hoofd, maar dat moet ik altijd controleren..). Dat groene apparaat op die (denk ik) Ohlins voorvork is voor de veervoorspanning. Daar heb je wat meer kracht voor nodig, dus wat groter uitgevoerd.
_________________
SMT
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
roflastc



Geregistreerd op: 11-11-2008
Berichten: 258
Woonplaats: Leiden

BerichtGeplaatst: Vr, 30 Jul. 2010, 18:33    Onderwerp: Reageer met quote

En zo'n opzetbare zorgt dat je de orginele bout met de hand heel makkelijk kan draaien. De puntjes geven alshetware, aan of je hele of halve draaien maakt en dat vind ik op deze manier makkelijker dan met een dopsleutel.
_________________
Ghetto neger uit het Gooi.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Benny



Geregistreerd op: 8-10-2009
Berichten: 462
Woonplaats: Vlaanderen

BerichtGeplaatst: Vr, 30 Jul. 2010, 20:30    Onderwerp: Reageer met quote

die groene is idd om de veervoorspanning te regelen, maar makkelijk gaat dat toch ook niet vindt ik . zo een veer draai je niet zomaar met 2 vingers in.
Het hoort voor mij meer bij optische tuning

_________________
mvg Benny

SM 950
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif