Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
roflastc
Geregistreerd op: 11-11-2008 Berichten: 258 Woonplaats: Leiden
|
Geplaatst: Za, 10 Jul. 2010, 15:32 Onderwerp: Hoe de voorkant aftestellen als achter op max. payload staat |
|
|
Hallo,
Ik heb, bij wijze van experiment, de achterveer ingesteld op maximale belasting zoals dat in het WPHB omschreven staat. Nu gaat dat ervan uit dat je koffers of een duo erop hebt zitten en er dus niets aan de vorokant veranderd wordt. Maar ik doe het nu zonder belasting achterop. De vorokant wordt dan bij de standaard afstelling nogal onrustig. ik heb totdusver de voorkant 1 slag en 2 clicks meer gegeven en dat zorgt er wel voor dat de motor er steviger bij staat.
Nu de vraag: wat is een handigere afstelling? Ik rijd deze zomer alleen maar asfalt en ik heb dan liever wel stugge vering maar op dit moment gaat de motor vrij hard door deuken/scheuren in het asfalt door de afstelling die ik vooraan heb gedaan.
dus, tips?
edit: ja gezocht en meestal komt offroad vering onderwerpen boven niet voor asfalt afstelling _________________ Ghetto neger uit het Gooi. |
|
Naar boven |
|
 |
Vonkenboer

Geregistreerd op: 4-12-2009 Berichten: 473 Woonplaats: omgeving Eindhoven
|
Geplaatst: Za, 10 Jul. 2010, 20:33 Onderwerp: |
|
|
Dit is wat WP voorsteld:
FRONT SUSPENSION
Complaint
- front forks sluggish/nearly immobile
- handlebars “jump” in your hand when accelerating and crossing ruts
- uncomfortable
- front wheel bounces / chatters on poor road surfaces
Cause
- spring pre load too high
- spring too hard
- air chamber too small
Solution
- reduce spring pre load
- fit softer springs or progressive springs with a lighter initial strength
- increase air chamber (reduce oil level in front fork)
Complaint
- motorcycle sags to deeply on the springs
- too much negative suspension travel
- Suspension occasionally bottoms out
- front forks shake when braking and travelling downhill
Cause
- spring pre load too low
- springs too soft
- air chamber too large
Solution
- increase spring pre load
- fit stiffer springs or progressive front fork springs with a heavier initial strength
- reduce air chamber (increase oil level in front fork)
Complaint
- front forks sluggish/nearly immobile
- shocks in the steering when accelerating
- front wheel chatters when braking hard
Cause
- ingoing (compression) damping too hard
Solution
- reduce the ingoing (compression) damping
- possibly use lower viscosity fork oil
Complaint
- front forks shock when braking and on uneven road surfaces
and dips rapidly when braking
Cause
- ingoing (compression) damping too soft
Solution:
- increase the ingoing (compression) damping
- possibly use higher viscosity fork oil
Complaint
- front forks spring back slowly
- uncomfortable
- front wheel unable to cope with uneven surfaces
- indirect steering behaviour
-
Cause
- outgoing (rebound) damping too hard
Solution
- reduce the outgoing (rebound) damping
- possibly use a lower viscosity fork oil
Complaint
- front end is lively
- bouncing and shocking on uneven surfaces
- front forks spring back too quickly
Cause
- outgoing (rebound) damping too soft
Solution
- increase the outgoing (rebound) damping
- possibly use a higher viscosity fork oil
Complaint
- front forks shock
- front wheel shudders
- not enough progressive hardening of the spring towards the end of travel
Cause
- air chamber too large
Solution
- increase the oil level in small steps of 5 to 10 mm
Complaint
- forks hard
- tendency to shock in the steering
- front wheel bounces when braking due to hydraulic stop blocking
- uncomfortable
Cause
- air chamber too small
Solution
- decrease the oil level in small steps of 5 to 10 mm
Je hebt denk ik 2 opties:
Je zegt dat hij hard aan voelt op slechte stukken weg dek.
Maar is dit bij het inveren(dan zul je de ingaande demping wat terug moeten zetten) of bij het uitveren (dan zul je de uitgaande demping wat zachter moeten zetten).
Ik neig meer dat het richting de uitgaande demping zit.
Je kunt het uitproberen zonder te rijden door gewoon de voorvering te laten inveren.
Voelt hij zeer stug aan bij het inveren dan de ingaande iets terug of als hij bij het uitveren zeer snel terug springt de uitgaande iets terug.
Ik hoop dat je er iets aan hebt _________________ 990SMT 2010- |
|
Naar boven |
|
 |
Rhino
Geregistreerd op: 7-2-2009 Berichten: 203 Woonplaats: Maarn
|
Geplaatst: Za, 10 Jul. 2010, 21:22 Onderwerp: |
|
|
De vering van een motor wordt niet harder als de veervoorspanning wordt opgeschroefd; de motor komt wel hoger te staan. Doe je dat alleen aan de achterkant, dan wordt de voorkant nerveuzer: de motor komt meer 'op z'n kop' te staan. De balans tussen voor en achter is weg en dat zou de onrust kunnen veroorzaken.
Wat ook belangrijk is: met een hoge voorspanning achter en solo gebruik heb je waarschijnlijk te weinig 'dynamic sag': de negatieve veerweg die bijvoorbeeld nodig is om kuilen in het wegdek op te vangen. De achterkant kan gaan 'stuiteren' en da's ook niet echt de bedoeling . Zie ook de adviezen van WP hiervoor.
Wat je kan doen: de voorspanning aan de voor- en achterkant in balans brengen en alleen bij echt duo gebruik de voorspanning achter serieus verhogen.
Zoek 'ns op het Web naar 'setting dynamic sag' en je hebt een avondje leesplezier.... _________________ SMT |
|
Naar boven |
|
 |
roflastc
Geregistreerd op: 11-11-2008 Berichten: 258 Woonplaats: Leiden
|
Geplaatst: Di, 13 Jul. 2010, 21:13 Onderwerp: |
|
|
kijk dat zijn verhalen waar ik wat aan heb. Ik heb dan ook de achterdemper wat zachter ingesteld en de voorvork ook terug naar standaard. Het blijft wel zoeken naar een handige asfalt afstelling
wat ik overigens bedoelde met "hardere vering"is dat de vering de motor snel weer opduwt als je 'm stug zet. Nu deint het schip weer :P
Ik had 'm dus inderdaad op z'n kop gezet door alleen de achterveer op te draaien.
Ik lees op internet vanalles over static en dynamic sag en maar ik snap daar niet veel van. Hoe kan ik daaraan bepalen hoe ik het ding afstel? Ik heb nu wel gelezen dat je met de veer afstelling niet de geometrie van de motor moet verpesten en dat als de motor doorzakt dat je 'm onderaan meer klicks geeft bijvoorbeeld. _________________ Ghetto neger uit het Gooi. |
|
Naar boven |
|
 |
Nocer

Geregistreerd op: 11-6-2009 Berichten: 307
|
Geplaatst: Di, 20 Jul. 2010, 15:01 Onderwerp: |
|
|
Interessante vraag. Ik heb de achterkant ook aangepast en de voorkant niet.
Ik ga straks met volle bepakking naar Noorwegen, dus dan zet ik de voor en achterkant op full payload. Kan het onderweg altijd nog aanpassen.  _________________ “Not all those who wander are lost.” – J. R. R. Tolkien
KTM Adventure 990 2009 |
|
Naar boven |
|
 |
KTM_FAN

Geregistreerd op: 19-2-2008 Berichten: 321
|
Geplaatst: Di, 20 Jul. 2010, 16:14 Onderwerp: vering |
|
|
Met veervoorspanning kan je alleen de motor op hoogte stellen toch ?
De vering wordt echt niet harder.... je duwt de veer alleen een stukje in.
Volgens mij is de regel, doorhanging zonder berijder 10% vd veerweg(static sag), doorhanging met berijder(s) 30% (dynamic sag). De vraag is maar of jouw combinatie van je gewocht en veren en spelen met de voorspanning op de 10% en 30% uit kan komen. Soms moet er een andere veer in.
Met de demping rem je de veerbeweging, daar wordt je motor wel stugger van als je hem opdraait. De Adventure is op de voorvork standaard erg comfort gericht. Toen ik op circuit reed heb ik alles vooraan volledig dicht gezet. Kan je op de weg ook wel doen (wel allebei tegelijk). De motor wordt dan wel stugger in kleine kluitjes enzo, maar ligt wel strakker op de weg. _________________ KTM-FAN |
|
Naar boven |
|
 |
Nocer

Geregistreerd op: 11-6-2009 Berichten: 307
|
Geplaatst: Di, 20 Jul. 2010, 20:52 Onderwerp: |
|
|
Met tegelijk bedoel je dezelfde settings op de poten.. niet allebei tegelijk aandraaien toch?  _________________ “Not all those who wander are lost.” – J. R. R. Tolkien
KTM Adventure 990 2009 |
|
Naar boven |
|
 |
roflastc
Geregistreerd op: 11-11-2008 Berichten: 258 Woonplaats: Leiden
|
Geplaatst: Do, 29 Jul. 2010, 15:44 Onderwerp: |
|
|
Nocer schreef: | Met tegelijk bedoel je dezelfde settings op de poten.. niet allebei tegelijk aandraaien toch?  |
niet allebei teglijk nee, dat kan ook niet denk ik. Althans ik weet niet hoe lang jouw armen zijn.
Ik heb onderhand wel een beetje gelezen over dynamic/static sag en dat zegt mij wel iets over de verhoudig van afstellen tussen voor en achter maar dat is niet iets wat je met het blote oog kan zien. Totdusver lukt het mij alleen om zo de boel af te stellen als ik er vanuit ga dat ik de veren op 100% zet door alles maximaal op te draaien en dan terug te rekenen.
veren geralateerd: Hoe heten die werpster vormige dingen die op de pre-load v/d voorvork kan zetten? Je kan dan de boel met de hand op of af draaien nu moet ik er nog een dopsleutel opzetten. Je ziet ze veel op supersports maar zijn ze er ook voor de LC8? _________________ Ghetto neger uit het Gooi. |
|
Naar boven |
|
 |
Benny

Geregistreerd op: 8-10-2009 Berichten: 462 Woonplaats: Vlaanderen
|
Geplaatst: Do, 29 Jul. 2010, 20:13 Onderwerp: |
|
|
preload adjusters, waarschijnlijk wel passend voor de ktm .Je moet enkel de maat van de sleutel geven waarmee je normaal werkt. _________________ mvg Benny
SM 950 |
|
Naar boven |
|
 |
Nocer

Geregistreerd op: 11-6-2009 Berichten: 307
|
Geplaatst: Vr, 30 Jul. 2010, 14:17 Onderwerp: |
|
|
Huh? Die zitten standaard op de 09 Adventure. Is dat niet voor de oudere versies?
Of bedoelen jullie deze niet?
 _________________ “Not all those who wander are lost.” – J. R. R. Tolkien
KTM Adventure 990 2009 |
|
Naar boven |
|
 |
roflastc
Geregistreerd op: 11-11-2008 Berichten: 258 Woonplaats: Leiden
|
Geplaatst: Vr, 30 Jul. 2010, 16:47 Onderwerp: |
|
|
Nocer schreef: | Huh? Die zitten standaard op de 09 Adventure. Is dat niet voor de oudere versies?
Of bedoelen jullie deze niet?
 |
Ik bedoelde dit soort werpsterren die je er op schuift zodat de motor met de hand in te stellen is.
 _________________ Ghetto neger uit het Gooi. |
|
Naar boven |
|
 |
Nocer

Geregistreerd op: 11-6-2009 Berichten: 307
|
Geplaatst: Vr, 30 Jul. 2010, 17:21 Onderwerp: |
|
|
Eh ok.. en wat is het verschil tussen die 2? (behalve dat die andere iets groter is?) _________________ “Not all those who wander are lost.” – J. R. R. Tolkien
KTM Adventure 990 2009 |
|
Naar boven |
|
 |
Rhino
Geregistreerd op: 7-2-2009 Berichten: 203 Woonplaats: Maarn
|
Geplaatst: Vr, 30 Jul. 2010, 17:30 Onderwerp: |
|
|
Het verschil: dat mooie kleine zwarte wieltje op de Adventure is voor de demping (uitgaand uit m'n hoofd, maar dat moet ik altijd controleren..). Dat groene apparaat op die (denk ik) Ohlins voorvork is voor de veervoorspanning. Daar heb je wat meer kracht voor nodig, dus wat groter uitgevoerd. _________________ SMT |
|
Naar boven |
|
 |
roflastc
Geregistreerd op: 11-11-2008 Berichten: 258 Woonplaats: Leiden
|
Geplaatst: Vr, 30 Jul. 2010, 18:33 Onderwerp: |
|
|
En zo'n opzetbare zorgt dat je de orginele bout met de hand heel makkelijk kan draaien. De puntjes geven alshetware, aan of je hele of halve draaien maakt en dat vind ik op deze manier makkelijker dan met een dopsleutel. _________________ Ghetto neger uit het Gooi. |
|
Naar boven |
|
 |
Benny

Geregistreerd op: 8-10-2009 Berichten: 462 Woonplaats: Vlaanderen
|
Geplaatst: Vr, 30 Jul. 2010, 20:30 Onderwerp: |
|
|
die groene is idd om de veervoorspanning te regelen, maar makkelijk gaat dat toch ook niet vindt ik . zo een veer draai je niet zomaar met 2 vingers in.
Het hoort voor mij meer bij optische tuning _________________ mvg Benny
SM 950 |
|
Naar boven |
|
 |
|