lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Oliespuiter... Vrees het ergste...
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Harry



Geregistreerd op: 12-5-2009
Berichten: 406
Woonplaats: Wemeldinge

BerichtGeplaatst: Do, 17 Jun. 2010, 23:21    Onderwerp: Oliespuiter... Vrees het ergste... Reageer met quote

Jawel hoor, nu ben ik aan de beurt en ik vrees voor mijn motorblok.

Watskebeurt? Wel, gisteren na een dagje Tripy rijden in de Ardennen 's-avonds terug naar huis. Geen centje pijn tot op de E411, net voor Brussel ineens mijn oliedruklampje ging branden. Jaaa, motor af geen optie want het gebeurde natuurlijk precies op de meest onmogelijke plek die je maar kunt wensen, midden in de wegwerkzaamheden ter hoogte van Overijse. Ik zat in de twee links omgeleide banen en stoppen zou meteen betekenen dat ik voor mijn falie gereden zou worden. Ik moest dus eerst nog 500 meter doorrijden voordat ik de berm op kon zoeken.
Afgestapt, linker laars volledig onder de motorolie. Zaklampje erbij, de hele linkerkant van de motor onder de olie.

ANWB bellen? Dacht het niet: "Sorry, dit nummer kunt u niet bellen." Tot 6 keer achter elkaar. What the F...???? evil2
Dichtstbijzijnde meldpaal opgezocht en na anderhalf uur wachten stond daar om 23.30, jawel, een sleepwagen! Joehoe! Deze baas zijn collega opgebeld dat dat niet ging lukken waarna er tegen 0.00 een bergingswagen verscheen. Motor erop en de chauffeur besloot hem meteen maar uit elkaar te trekken met zijn spanbanden, wat een eikels! Achter gefixeerd en dan met een spanband door het voorwiel strak trekken. Kon nog net op tijd ingrijpen want hij had mijn voorvork met het grootste gemak gemold.
De ANWB was nog steeds niet gewaarschuwd dus naar Nederland transporteren kon niet. Wel naar Brussel, naar hun hoofdkantoor. Daar aangekomen op een heel erg dubieus terreintje met dito kantoortje kon ik met hun telefoon eindelijk de alarmcentrale bereiken, waarna een kundige vervoerder ingeschakeld werd. Tegen 5 uur vanmorgen thuis aangekomen en de motor in de garage gezet. Wat een dag, kon er ook nog wel even bij in een tijd dat toch alles al tegenloopt.

Morgen ga ik de zaak strippen. Eerst maar eens zien wat de oorzaak van de spuiter is. Het tweede deel van de zoektocht vrees ik meer: oliestop los en filters eruit om te zien of er metaaldeeltjes zichtbaar zijn. Maar met 500 m door moeten rijden zonder oliedruk kan het haast niet anders dan dat er schade is. F*ck. Wordt vervolgd... angry

_________________
950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
blackdef



Geregistreerd op: 17-6-2009
Berichten: 108
Woonplaats: Zevenaar

BerichtGeplaatst: Do, 17 Jun. 2010, 23:46    Onderwerp: Reageer met quote

Onlangs een identiek feestje gehad.
Bleek oliedruksensor te zijn er hangt er een achter elke cilinder

_________________
groet,

Herman
2009-2012 950s
2012-2017 990R
nu 1290 SAR cheesy cheesy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Harry



Geregistreerd op: 12-5-2009
Berichten: 406
Woonplaats: Wemeldinge

BerichtGeplaatst: Do, 17 Jun. 2010, 23:52    Onderwerp: Reageer met quote

Zou goed kunnen, of een afgeklapte olieleiding. Ik ga het morgen uitzoeken. Vandaag kon ik even geen LC8 zien dus wijselijk even iets anders gedaan...
_________________
950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Vr, 18 Jun. 2010, 3:18    Onderwerp: Reageer met quote

Harry schreef:
Zou goed kunnen, of een afgeklapte olieleiding. Ik ga het morgen uitzoeken. Vandaag kon ik even geen LC8 zien dus wijselijk even iets anders gedaan...


ik denk ook een olie leiding, erg gaat niks boven een rvs slangeklem wink3
oja altijd het ergste denken dan kan het alleen maar mee vallen laugh
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 18 Jun. 2010, 8:27    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou me nog niet te veel zorgen maken om die 500 meter doorrijden: Meeste lagers zijn kogel/rol lagers, en die hebben maar een spatje nodig.
Als het blok helemaal goed onder de olie zit dan is dat niet zomaar weg.

gewoon olielek fixen (+ echte oorzaak uitzoeken en verhelpen natuurlijk) , vullen en starten... dan eens horen hoe die loopt.

en Tja... ANWB !

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Vr, 18 Jun. 2010, 9:20    Onderwerp: Reageer met quote

Kapotte sensor geeft normaal gezien geen oliebad van dergelijke formaten. Zal wel een losgeschoten olieleiding zijn, heb ik langs beide kanten van het motorblok al gehad. Beide kanten te wijten aan montagefouten in fabriek.
_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Harry



Geregistreerd op: 12-5-2009
Berichten: 406
Woonplaats: Wemeldinge

BerichtGeplaatst: Vr, 18 Jun. 2010, 10:13    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, die topics van losgeslagen olieleidingen heb ik ook al wel gezien en ik vermoed dat ik daar de grootste kans op heb. Ik ga zo beginnen, zal wel laten weten wat ik tegen kom.
_________________
950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Rob Motard



Geregistreerd op: 16-12-2009
Berichten: 837
Woonplaats: voorshoven (neeroeteren)

BerichtGeplaatst: Vr, 18 Jun. 2010, 12:42    Onderwerp: Reageer met quote

Raketman schreef:
Kapotte sensor geeft normaal gezien geen oliebad van dergelijke formaten. Zal wel een losgeschoten olieleiding zijn, heb ik langs beide kanten van het motorblok al gehad. Beide kanten te wijten aan montagefouten in fabriek.


da trek ik toch wat in twijfel kan een leiding zijn he daar niet van maar een olie sensor kan een flink bad olie geven vraag maar is aan Bčr Motard
die weet daar alles van, de olie spoot er uit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Harry



Geregistreerd op: 12-5-2009
Berichten: 406
Woonplaats: Wemeldinge

BerichtGeplaatst: Vr, 18 Jun. 2010, 13:40    Onderwerp: Reageer met quote

Nou heren, bedankt voor het meedenken. De oorzaak is bekend en mijn onderkin viel ervan op de grond, echt waar...

Geen oliedruksensor en geen afgeslagen leiding....

Nee:


Het boutkopje vond ik in de carterplaat. Spanboutje van het oliefilterdekseltje afgebroken! En nee, hij stond op 8 NM, dus zeer zeker niet te vast.

Op het eerste gezicht valt de schade mee, geen metaalsporen aan het filter en ook niets in de olieresten die er nog in zaten. Nu even twee nieuwe boutjes halen en dan op hoop van zegen kijken of alles gezond is.

_________________
950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Harry



Geregistreerd op: 12-5-2009
Berichten: 406
Woonplaats: Wemeldinge

BerichtGeplaatst: Vr, 18 Jun. 2010, 18:46    Onderwerp: Reageer met quote

De dealer had natuurlijk weer geen flensboutjes M5 liggen en van standaard boutjes heb ik er legio liggen.
OK, 2 RVS boutjes met sluitringetjes en een druppel nutlock en de zaak weer dicht.
De dikke KTM had toch wel ruim 2,5 liter olie verloren door dit geintje. Na het bijvullen en schoonmaken gestart.
Hij loopt normaal, geen lekkages meer en geen vreemde bijgeluiden, al hoor ik wel een lichte rammel in het blok. Had hij altijd al, die LC8 blokjes zijn nu eenmaal niet 100% fluisterstil. Moeilijk te zeggen of het luider is dan voorheen of niet. Nu is ieder geluidje even verdacht, niet?

In elk geval zijn het niet de nokkenaslagers of de big- of smallendlagers, waar ik aanvankelijk bang voor was. Straks even een proefritje om te zien of alles normaal is.

_________________
950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Za, 19 Jun. 2010, 2:37    Onderwerp: Reageer met quote

ff naar jjmotorsport rijden, zitten op veel ktms en is nog in de beurt ook voor je.
vlasstraat 13a
heikant.
gelukkig was het maar een boutje thumbsup
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Harry



Geregistreerd op: 12-5-2009
Berichten: 406
Woonplaats: Wemeldinge

BerichtGeplaatst: Za, 19 Jun. 2010, 11:27    Onderwerp: Reageer met quote

En gelukkig bleef het daar ook bij. Hij loopt gelukkig normaal dus waarschijnlijk geen schade, kom ik goed mee weg.
Tja, dat boutje... Er moet op de een of ander manier kruip in hebben gezeten. Dat hij breekt als je hem te vast aandraait is logisch, maar breken 3 weken nadat hij een beurt heeft gehad en ik zeker weet dat ik ze niet te vast heb gezet is apart.

_________________
950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Za, 19 Jun. 2010, 15:42    Onderwerp: Reageer met quote

Tja.. als iemand anders ooit tevoren dat boutje al eens met 20nm geprobeerd heeft vast te zetten.....

voor alle duidleijkheid boor iedereen: Het filterdeksel sluit af door een zijdelingse O-ring; Dat betekent dus dat de boutjes harder aandraaien geen enkele nut heeft. Je draaid niet eenpakking vast ofzo... de afdichting is zijdelings.

Mocht ie ooit een beetje lekker (komt wel voor): vervang dat gewoon het o-ringetje en ga niet proberen het boutje vaster te draaien dus.

iig goed dat je er goed mee weggekomen bent en dat het opgelost is (en geen KTM probleem surprised )

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Harry



Geregistreerd op: 12-5-2009
Berichten: 406
Woonplaats: Wemeldinge

BerichtGeplaatst: Zo, 20 Jun. 2010, 14:52    Onderwerp: Reageer met quote

Yep, dit is inderdaad een hele opluchting en ik ben alweer een beetje aan het rijden om het vertrouwen weer helemaal terug te krijgen. Het moet eigenlijk wel dat er voor mij ooit iemand is geweest die het boutje veel te strak heeft aangedraaid. Door kruip gaat het er dan vroeg of laat alsnog aan. Voor de zekerheid heb ik uiteraard beide boutjes vervangen en de oude weggegooid.

Zullen we de ontwerper van dit blok dan maar heilig laten verklaren? thumbsup

_________________
950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Harry



Geregistreerd op: 12-5-2009
Berichten: 406
Woonplaats: Wemeldinge

BerichtGeplaatst: Wo, 7 Jul. 2010, 15:44    Onderwerp: Reageer met quote

Even dit topic netjes afsluiten:

Inmiddels heb ik de nodige kilometers er alweer op zitten. Korte en lange ritten. Geen vreemde geluiden of wat dan ook dat er niet hoort. Olieverbruik is ook nog steeds nihil, inmiddels 64000 km op de teller.
Ik denk dus dat het wel veilig is te zeggen dat het blok er geheel schadevrij uit is gekomen.

Toch echt wel een degelijk gebouwd ding... thumbsup

Allen bedankt voor het meedenken.

_________________
950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif