Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
dirk pauwels
Geregistreerd op: 22-1-2009 Berichten: 526 Woonplaats: Sint-Niklaas
|
Geplaatst: Vr, 21 Mei. 2010, 13:35 Onderwerp: vering - rijgedrag SMT |
|
|
Ik rij al iets meer dan een jaartje met de SMT, maar helaas door omstandigheden nog maar iets van een 10.000km kunnen doen. Nu heb ik vorig verlengd weekend even 4 dagen achter elkaar met the beast kunnen raggen oa in de ardennen en de eifel en het valt me toch op dat die SMT nog steeds, zoals in het begin, een beetje een rare wegligging heeft.
ALs je niet echt heel bewust en zwaar op de gas de bocht uitkomt, stuurt hij niet echt lekker. (Bv op slecht wegdek of als je achter een voorligger rijdt ) De motor heeft steeds de neiging om zich recht te zetten in de bocht, (zonder remmen uiteraard) en omdat ik dan tegenwring begint ie een beetje te deinen...Ook "kappen" (snel vd ene kant naar de andere smijten) lukt niet echt omdat ie de indruk geeft op de voorkant te schuiven
Nu heb ik al van alles geprobeerd (na 26 jaar motorrijden heb ik ook wel al eens een vering afgesteld) maar niets lijkt echt goed te werken. Uiteindelijk lijkt het met een tamelijk zachte setting (tussen confort en standaard) een beetje beter te zijn, maar dan stuurt ie ook op snelheid wat minder zuiver (kan ik wel mee leven) Op sport setting valt er niet mee te rijden (op circuit mss wel) Ook lal eens verhoogd achteraan gaf ook geen goed resultaat.
Heb er een conti en een BT16 set doorgejaagd en begin binnenkort aan een BT23 set, brengt misschien iets beterschap, maar verwacht er niet veel van. De BT23 is eerder om met 1 achterband een vakantie trip te kunnen doen, met de voorgaande banden lukte het me niet om 5000km uit een achterband te halen....
Ik gebruik geen knie down stijl, maar eerder endurostijl (moto onder je de bocht indrukken) en af en toe in een krappe bocht, beentje naar voor
Vroeg me af of er nog SMT's zijn die dergelijke ervaringen hebben? Met dergelijke goede componenten lijkt het me sterk dat er met de vering iets is, mss ligt het aan mijn rijhouding of de banden? _________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
|
Rhino
Geregistreerd op: 7-2-2009 Berichten: 203 Woonplaats: Maarn
|
Geplaatst: Vr, 21 Mei. 2010, 15:47 Onderwerp: |
|
|
De symptomen die je beschrijft herken ik helemaal niet: mijn SMT stuurt (wat mij betreft!) prima. Ik heb de sport instellingen met uitzondering van:
- high speed compression achter: staat op 1.5 (standaard)
- voorspanning achterveer 1 mm opgedraaid (achterkant dus iets hoger)
Banden: Michelin Pilot Power, voor 2.3 bar en achter 2.4 bar
Ik weeg zo rond de 82 kilo, met pak, laarzen en helm.
De voorvork wordt regelmatig ontlucht.
Alleen bij uitzondering ga ik verzitten (klaverblad o.i.d.); ik zit dus bijna altijd in één lijn met de motor. Bij heel korte bochten, krappe haarspeld bijvoorbeeld, wil ik de motor nog wel 'ns onder me weg duwen. Maar ook dat is uitzondering.
Tests van de SMT zijn altijd lovend over het stuurgedrag. Mogelijke oorzaken die me nu te binnen schieten:
- balhoofd draait niet zuiver
- voorvork niet ontlucht
- bandenspanning (met die 26 jaar ervaring zal je daar ongetwijfeld naar gekeken hebben...)
- voorwiel of voorvork na bijvoorbeeld een bandenwissel niet correct gemonteerd. Ik draai de borgboeten onderaan de vork pas helemaal aan als de motor op de wielen staat; dan kan de as zit zetten.
Succes met zoeken, want 't is niet makkelijk om dit naar de zin te krijgen! _________________ SMT |
|
Naar boven |
|
|
dirk pauwels
Geregistreerd op: 22-1-2009 Berichten: 526 Woonplaats: Sint-Niklaas
|
Geplaatst: Vr, 21 Mei. 2010, 17:32 Onderwerp: |
|
|
Rhino schreef: | De symptomen die je beschrijft herken ik helemaal niet: mijn SMT stuurt (wat mij betreft!) prima. Ik heb de sport instellingen met uitzondering van:
- high speed compression achter: staat op 1.5 (standaard)
- voorspanning achterveer 1 mm opgedraaid (achterkant dus iets hoger)
Banden: Michelin Pilot Power, voor 2.3 bar en achter 2.4 bar
Ik weeg zo rond de 82 kilo, met pak, laarzen en helm.
De voorvork wordt regelmatig ontlucht.
Alleen bij uitzondering ga ik verzitten (klaverblad o.i.d.); ik zit dus bijna altijd in één lijn met de motor. Bij heel korte bochten, krappe haarspeld bijvoorbeeld, wil ik de motor nog wel 'ns onder me weg duwen. Maar ook dat is uitzondering.
Tests van de SMT zijn altijd lovend over het stuurgedrag. Mogelijke oorzaken die me nu te binnen schieten:
- balhoofd draait niet zuiver
- voorvork niet ontlucht
- bandenspanning (met die 26 jaar ervaring zal je daar ongetwijfeld naar gekeken hebben...)
- voorwiel of voorvork na bijvoorbeeld een bandenwissel niet correct gemonteerd. Ik draai de borgboeten onderaan de vork pas helemaal aan als de motor op de wielen staat; dan kan de as zit zetten.
Succes met zoeken, want 't is niet makkelijk om dit naar de zin te krijgen! |
Voorvork ontlucht ik eigenlijk na elke serieuze rit, zijn er niet van die zelfontluchtende ventieltjes in de handel?
Balhoofd gaat soepel, kabels wringen niet tegen
Voorwiel laatste keer zelf ingebouwd en ik doe het ook zoals jij beschrijft, was ook de procedure met de duc's tijdstijds
Bandenspanning is altijd 2.2 -2.2 zoals KTM voorschrijft
Die michelins lijken wel een goed effect op de SMT te hebben, heb eens met een vervang SMT gereden met pilot power en pilot road, was aanzienlijk stabieler dan de mijne, maar kan ook aan de andere vering instelling liggen
Nu rij ik ondertussen met een versleten achterband, da's helemaal klote. Effe afwachten wat de BT23 gaat doen.
Had er op gebied van wegligging meer van verwacht, ik haal er momenteel niet echt uit wat er in zit en da's spijtig. Soms lijkt het echt alsof beide vorkpoten niet gelijk zijn afgesteld. Een mens begint op den duur te twijfelen of er wel evenveel olie in zou zitten, moet ik bij gelegenheid toch eens checken.
aanvankelijk dacht ik dat het enkel aan mij lag, maar een maat heeft er ook mee gereden en kan mijn indruk bevestigen, onrustige voorkant, voortdurend de neiging om op te richten in een bocht als je niet nadrukkelijk op de gas gaat na het insteken vd bocht, vaag gevoel bij insteken etc...
Balen.... _________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
|
steffz1
Geregistreerd op: 7-2-2009 Berichten: 355 Woonplaats: B-Scherpenheuvel
|
Geplaatst: Vr, 21 Mei. 2010, 18:59 Onderwerp: |
|
|
Als ik echt doorrij met de SMT op bochtige wegen dan heb ik geen opmerkingen zo 'n lekker stuurmachien , als ik in een lange bocht stevig op hellingshoek doortrek durft hij toch wel even schudden of deinen en dit zelfs met de vering op sportstand maar het is niet zo dat het me een onveilig gevoel geeft ;o)
mvg
Stef |
|
Naar boven |
|
|
Benny
Geregistreerd op: 8-10-2009 Berichten: 462 Woonplaats: Vlaanderen
|
Geplaatst: Vr, 21 Mei. 2010, 23:26 Onderwerp: |
|
|
ik heb een beetje hetzelfde voor met m'n sm. Alle instellingen al geprobeerd van comfort naar sport.
Naar mijn mening zwabbert het teveel in snellere bochten.Ik zoek ook een beetje een compromis want af en toe duik ik graag een veldweggetje in ook en dan is het snel veel te hard.
Op de weg vind ik de sport stand veel te hard, een maand of zo geleden een onverwachte bult in de weg en toen kreeg ik zo een lap dat mijn pols 3 weken pijn deed.
Korte bochten vind ik wel ok, alleen snelle is mijn probleem en daarbij wil de motor steeds ver naar buiten.
Misschien vergelijk ik teveel met m'n cbr600 ?
Wat je zegt van de olie in de vork zou kunnen, we hebben ooit meegemaakt met een R6 dat er van fabriek af in beide vorkbenen een verschillende hoeveelheid olie zat.Maar dit zal toch meer een uitzondering zijn denk ik.
Als je zin hebt om samen eens een ritje te doen en eens te wisselen eventueel om te vergelijken dan hoor ik het wel. _________________ mvg Benny
SM 950 |
|
Naar boven |
|
|
Vonkenboer
Geregistreerd op: 4-12-2009 Berichten: 473 Woonplaats: omgeving Eindhoven
|
Geplaatst: Za, 22 Mei. 2010, 9:05 Onderwerp: Re: vering - rijgedrag SMT |
|
|
dirk pauwels schreef: |
ALs je niet echt heel bewust en zwaar op de gas de bocht uitkomt, stuurt hij niet echt lekker. (Bv op slecht wegdek of als je achter een voorligger rijdt ) De motor heeft steeds de neiging om zich recht te zetten in de bocht, (zonder remmen uiteraard) en omdat ik dan tegenwring begint ie een beetje te deinen...Ook "kappen" (snel vd ene kant naar de andere smijten) lukt niet echt omdat ie de indruk geeft op de voorkant te schuiven
|
de klachten die jij op noemd lijken heel erg te wijzen dat de veervoorspanning achter/voor niet goed staat.
Maar ik vermoed vooral achter
De achter veer heeft een totale lengte van 200mm en volgens het boekje is er een veervoorspanning voorgeschreven van 11mm.
dus dat betekent dat als je de achter wiel van de grond tilt dat de veerlengte op dat moment 189mm moet zijn, kun je gewoon meten met een rolmaat.
en mischien de rest ook even controlleren. _________________ 990SMT 2010- |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 23 Mei. 2010, 21:28 Onderwerp: |
|
|
Dirk,
klinkt misschien raar, maar als je denkt dat er echt iets niet klopt: Probeer dan eens motor te wisselen met een maat of bij de dealer: Dan ben je er snle genoeg achter of het aan dit exemplaat ligt of niet. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
dirk pauwels
Geregistreerd op: 22-1-2009 Berichten: 526 Woonplaats: Sint-Niklaas
|
Geplaatst: Ma, 24 Mei. 2010, 11:04 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | Dirk,
klinkt misschien raar, maar als je denkt dat er echt iets niet klopt: Probeer dan eens motor te wisselen met een maat of bij de dealer: Dan ben je er snle genoeg achter of het aan dit exemplaat ligt of niet. |
Ik heb bij de 1000km en bij de herstelling vh dashbord telkens eenandere SMT meegehad, en die stuurden beduidend beter, maar er lagen wel andere banden op. Ik wacht nog even af wat ie doet met de BT23, binnenkort tripje van 5000km naar de Spaanse pyren, dus mogelijkheden genoeg om wat met de vering te spelen.
De achterveer staat terug standaard, had ik enkele toeren ingedraaid om de moto wat omhoog te zetten; maar was geen verbetering.
Ondertussen rijdt ie eigenlijk beter met een zachtere afstelling, maar dat gaat dan ten koste van de stabilitiet in lange snelle bochten, voor de pyreneneen is deze afstelling waarschijnlijk wel beter
Kan the beast nog altijd bij WP in mol binnensteken voor een vering checkup. _________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
|
agroenew
Geregistreerd op: 21-1-2008 Berichten: 4 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Wo, 26 Mei. 2010, 17:50 Onderwerp: |
|
|
Hoi Dirk,
Je beschrijft precies hetzelfde probleem wat ik ook ervaar! En helaas, ik ben er ook nog niet uit.
Ik heb hiervoor een 950SM gehad en altijd op sportafstelling staan, gewoon waanzinnig goed! Ik zou bijna terug verlangen naar mijn oude SM. Ondanks dat ik weet de SM-T andere veren heeft, moet er toch meer inzitten dan het gevoel dat jij en ik hebben. Ik heb met de SM circuits gereden en dat ging ronduit fantastisch. Ook op straat, maximale feedback en scherp insturen en lijn behouden.
Ik heb momenteel de achter voorveerspanning verhoogd met 3 millimeter, en dat heeft een tikkeltje geholpen. Hij loopt niet zo meer wijdt uit. Daarnaast heb ik hem op sportstand staan. Drie typen banden eronder gehad, de conti's road attack, Powerpilot 2CT en nu de Power Pure. Ik heb voor Michelins gekozen omdat ze wat gemakkelijker platgelegd kunnen worden (spitser).
Met de Power Pure is hij een stuk nerveuzer bij het insturen, zeker wanneer je hard en scherp de bocht ingaat, maar ik heb telkens het gevoel dat hij elk moment (voorkant) eronderuit gaat. Moet hem flink de bocht induwen. Als je dan nog bijremd, trekt en richt hij zich sterk op en loopt hij wijdt. Ronduit bagger als je een beetje sportief rijdt. Merkte gisteren op, dat wanneer iemand achterop zit, als vanouds niet de bocht door te krijgen is. Iets klopt er niet. ps. Ik had even de demo SM-T gepakt van mijn dealer, met standaard afstelling en banden en die voelde ook een beetje overstuur aan, niet zo heftig als de mijne maar toch...
Ben er nog niet uit, maar ik had laatst iemand van Hydro gesproken en ik denk dat ik toch een bezoekje gaat brengen. Hij vermoed te harde voorveer of de voorveerspanning te hoog. Ook een optie was de voorvorkpoten een mm of 2 tot 3 te laten doorzakken.
Voordat mensen denken, dan moet je een SM kopen als je zo sportief rijd, ik heb hiernaast het geluk om een RC8 erbij te hebben....
Maar als er een veer afstelling specialist op de lC8 Forum zit, dan hou ik me van harte aanbevolen voor enig advies.
Groet, Andre |
|
Naar boven |
|
|
Vonkenboer
Geregistreerd op: 4-12-2009 Berichten: 473 Woonplaats: omgeving Eindhoven
|
Geplaatst: Wo, 26 Mei. 2010, 18:16 Onderwerp: |
|
|
LET OP!!
Ik ben net tegen een fout in de gebruikers handleiding aangelopen!!(zowel engels als nederlands).
In ieder geval in de manuals van de 2010 modellen
Het gaat over de veervoorspanning van de voorvork.
In de manual staat geschreven bij de veervoorspanning:
-comfort&standaard 5 omwentelingen
-sport 3 omwentelingen
Echter op de lucht filter kast onder het zadel zit een sticker met de veer instellingen en daar staat!:
-comfort&standaard 5 omwentelingen
-sport 7 omwentelingen
Ik had vorige week de veervoorspanning op de sport instelling gezet volgens de voor geschreven waarde in de handleiding.
Ik heb vandaag naar het werk gereden met de motor omdat mijn auto een apk nodig had.
Tering wat reed mijn motor brak
In de bocht voelde ik continue dat mijn voorwiel aan het tegen sturen was + ik had nogal last van weinig grip aan de achterzijde.
In eerste instantie dacht ik dat mischien mijn banden te slap waren maar thuis gekomen en nagemeten bleek dat niet te zijn.
Dus tijdens mijn korte zoek tocht liep ik dus tegen dat verschil van de sticker en de handleiding aan.
En heb ik maar meteen de veervoorspanning veranderd.
Bij deze zijn jullie dus gewaarschuwd!!
Echter is nog een punt waar ik vraag tekens bij zet??
In manual staat dat je eerst de veervoorspanning maximaal klok gewijs moet draaien tot je niet verder kunt.
Dan moet je de gewenste aantal slagen maken tegen de klok in.
Echter op de sticker staat bij het aantal slagen Clockwise dus met de klok mee, dus ik snap het niet helemaal meer _________________ 990SMT 2010- |
|
Naar boven |
|
|
Harrie van Til
Geregistreerd op: 4-9-2009 Berichten: 39 Woonplaats: Ten Post, Groningen
|
Geplaatst: Wo, 26 Mei. 2010, 19:02 Onderwerp: |
|
|
Vonkenboer schreef: | LET OP!!
Ik ben net tegen een fout in de gebruikers handleiding aangelopen!!(zowel engels als nederlands).
In ieder geval in de manuals van de 2010 modellen
Het gaat over de veervoorspanning van de voorvork.
In de manual staat geschreven bij de veervoorspanning:
-comfort&standaard 5 omwentelingen
-sport 3 omwentelingen
Echter op de lucht filter kast onder het zadel zit een sticker met de veer instellingen en daar staat!:
-comfort&standaard 5 omwentelingen
-sport 7 omwentelingen
Ik had vorige week de veervoorspanning op de sport instelling gezet volgens de voor geschreven waarde in de handleiding.
Ik heb vandaag naar het werk gereden met de motor omdat mijn auto een apk nodig had.
Tering wat reed mijn motor brak
In de bocht voelde ik continue dat mijn voorwiel aan het tegen sturen was + ik had nogal last van weinig grip aan de achterzijde.
In eerste instantie dacht ik dat mischien mijn banden te slap waren maar thuis gekomen en nagemeten bleek dat niet te zijn.
Dus tijdens mijn korte zoek tocht liep ik dus tegen dat verschil van de sticker en de handleiding aan.
En heb ik maar meteen de veervoorspanning veranderd.
Bij deze zijn jullie dus gewaarschuwd!!
Echter is nog een punt waar ik vraag tekens bij zet??
In manual staat dat je eerst de veervoorspanning maximaal klok gewijs moet draaien tot je niet verder kunt.
Dan moet je de gewenste aantal slagen maken tegen de klok in.
Echter op de sticker staat bij het aantal slagen Clockwise dus met de klok mee, dus ik snap het niet helemaal meer |
Als ik je verhaal zo lees denk ik: 1 + 1 = 2
In dit geval: er zijn maximaal 10 omwentelingen mogelijk aan de voorkant. Dus of je nou vanuit maximaal voorgespannen 5 omwentelingen terugdraait of vanuit maximaal ontspannen 5 omwentelingen voorspant : je komt op comfort&standaard uit. (5+5=10)
In het geval van sport is het dus vanuit maximaal voorgespannen 3 omwentelingen ontspannen of vanuit maximaal ontspannen 7 omwentelingen opspannen (3+7=10)
Dus ik denk dat het wel klopt allemaal, toch? De sticker heeft een ander beginpunt dan de manual.
Does this make sense? _________________ Bocht gemist? Doneer je organen! |
|
Naar boven |
|
|
Duccer
Geregistreerd op: 13-2-2009 Berichten: 170
|
Geplaatst: Wo, 26 Mei. 2010, 20:19 Onderwerp: |
|
|
steffz1 schreef: | Als ik echt doorrij met de SMT op bochtige wegen dan heb ik geen opmerkingen zo 'n lekker stuurmachien , als ik in een lange bocht stevig op hellingshoek doortrek durft hij toch wel even schudden of deinen en dit zelfs met de vering op sportstand maar het is niet zo dat het me een onveilig gevoel geeft ;o)
mvg
Stef |
dit is ook mijn ervaring _________________ KTM 990 Supermoto T |
|
Naar boven |
|
|
Vonkenboer
Geregistreerd op: 4-12-2009 Berichten: 473 Woonplaats: omgeving Eindhoven
|
Geplaatst: Wo, 26 Mei. 2010, 20:55 Onderwerp: |
|
|
Harrie van Til schreef: | Vonkenboer schreef: | LET OP!!
Ik ben net tegen een fout in de gebruikers handleiding aangelopen!!(zowel engels als nederlands).
In ieder geval in de manuals van de 2010 modellen
Het gaat over de veervoorspanning van de voorvork.
In de manual staat geschreven bij de veervoorspanning:
-comfort&standaard 5 omwentelingen
-sport 3 omwentelingen
Echter op de lucht filter kast onder het zadel zit een sticker met de veer instellingen en daar staat!:
-comfort&standaard 5 omwentelingen
-sport 7 omwentelingen
Ik had vorige week de veervoorspanning op de sport instelling gezet volgens de voor geschreven waarde in de handleiding.
Ik heb vandaag naar het werk gereden met de motor omdat mijn auto een apk nodig had.
Tering wat reed mijn motor brak
In de bocht voelde ik continue dat mijn voorwiel aan het tegen sturen was + ik had nogal last van weinig grip aan de achterzijde.
In eerste instantie dacht ik dat mischien mijn banden te slap waren maar thuis gekomen en nagemeten bleek dat niet te zijn.
Dus tijdens mijn korte zoek tocht liep ik dus tegen dat verschil van de sticker en de handleiding aan.
En heb ik maar meteen de veervoorspanning veranderd.
Bij deze zijn jullie dus gewaarschuwd!!
Echter is nog een punt waar ik vraag tekens bij zet??
In manual staat dat je eerst de veervoorspanning maximaal klok gewijs moet draaien tot je niet verder kunt.
Dan moet je de gewenste aantal slagen maken tegen de klok in.
Echter op de sticker staat bij het aantal slagen Clockwise dus met de klok mee, dus ik snap het niet helemaal meer |
Als ik je verhaal zo lees denk ik: 1 + 1 = 2
In dit geval: er zijn maximaal 10 omwentelingen mogelijk aan de voorkant. Dus of je nou vanuit maximaal voorgespannen 5 omwentelingen terugdraait of vanuit maximaal ontspannen 5 omwentelingen voorspant : je komt op comfort&standaard uit. (5+5=10)
In het geval van sport is het dus vanuit maximaal voorgespannen 3 omwentelingen ontspannen of vanuit maximaal ontspannen 7 omwentelingen opspannen (3+7=10)
Dus ik denk dat het wel klopt allemaal, toch? De sticker heeft een ander beginpunt dan de manual.
Does this make sense? |
Klopt je hebt gelijk, ik heb 't net gecontrolleerd het zijn max 10 slagen.
Alleen stom dat ze op 2 manieren veer instellingen weer geven en niet opgeven wat de maximale slagen zijn van elke instelling.
In ieder geval ik heb de veervoorspanning voor weer op standaard gezet want op de sport stand viel er gewoon niet mee te rijden.
De in+uitgaande demping staat wel voor en achter op de sport stand _________________ 990SMT 2010- |
|
Naar boven |
|
|
Harrie van Til
Geregistreerd op: 4-9-2009 Berichten: 39 Woonplaats: Ten Post, Groningen
|
Geplaatst: Wo, 26 Mei. 2010, 21:18 Onderwerp: |
|
|
Vonkenboer schreef: |
Klopt je hebt gelijk, ik heb 't net gecontrolleerd het zijn max 10 slagen.
Alleen stom dat ze op 2 manieren veer instellingen weer geven en niet opgeven wat de maximale slagen zijn van elke instelling.
In ieder geval ik heb de veervoorspanning voor weer op standaard gezet want op de sport stand viel er gewoon niet mee te rijden.
De in+uitgaande demping staat wel voor en achter op de sport stand |
Ik heb zelf ook de afgelopen maanden lopen zoeken naar de juiste instellingen. Kwam van standaard. NA instellingen sport te hebben gezet dacht ik in eerste instantie goed te zitten, maar het rijgedrag beviel me steeds minder en het vertrouwen slonk met de dag. Heb de voorspanning voor weer op standaard gezet waarbij de dempingen 2 klikken vanaf sport richting standaard zitten. Heb achter ook die dempingsinstellingen tussen sport en standaard gezet. De voorspanning op de achterveer in eerste instantie 3mm opgeschroefd maar vorige week weer 1mm terug gedraaid. Staat me zo wel weer naar de zin. _________________ Bocht gemist? Doneer je organen! |
|
Naar boven |
|
|
dirk pauwels
Geregistreerd op: 22-1-2009 Berichten: 526 Woonplaats: Sint-Niklaas
|
Geplaatst: Vr, 28 Mei. 2010, 15:09 Onderwerp: |
|
|
Harrie van Til schreef: | Vonkenboer schreef: | LET OP!!
Ik ben net tegen een fout in de gebruikers handleiding aangelopen!!(zowel engels als nederlands).
In ieder geval in de manuals van de 2010 modellen
Het gaat over de veervoorspanning van de voorvork.
In de manual staat geschreven bij de veervoorspanning:
-comfort&standaard 5 omwentelingen
-sport 3 omwentelingen
Echter op de lucht filter kast onder het zadel zit een sticker met de veer instellingen en daar staat!:
-comfort&standaard 5 omwentelingen
-sport 7 omwentelingen
Ik had vorige week de veervoorspanning op de sport instelling gezet volgens de voor geschreven waarde in de handleiding.
Ik heb vandaag naar het werk gereden met de motor omdat mijn auto een apk nodig had.
Tering wat reed mijn motor brak
In de bocht voelde ik continue dat mijn voorwiel aan het tegen sturen was + ik had nogal last van weinig grip aan de achterzijde.
In eerste instantie dacht ik dat mischien mijn banden te slap waren maar thuis gekomen en nagemeten bleek dat niet te zijn.
Dus tijdens mijn korte zoek tocht liep ik dus tegen dat verschil van de sticker en de handleiding aan.
En heb ik maar meteen de veervoorspanning veranderd.
Bij deze zijn jullie dus gewaarschuwd!!
Echter is nog een punt waar ik vraag tekens bij zet??
In manual staat dat je eerst de veervoorspanning maximaal klok gewijs moet draaien tot je niet verder kunt.
Dan moet je de gewenste aantal slagen maken tegen de klok in.
Echter op de sticker staat bij het aantal slagen Clockwise dus met de klok mee, dus ik snap het niet helemaal meer |
Als ik je verhaal zo lees denk ik: 1 + 1 = 2
In dit geval: er zijn maximaal 10 omwentelingen mogelijk aan de voorkant. Dus of je nou vanuit maximaal voorgespannen 5 omwentelingen terugdraait of vanuit maximaal ontspannen 5 omwentelingen voorspant : je komt op comfort&standaard uit. (5+5=10)
In het geval van sport is het dus vanuit maximaal voorgespannen 3 omwentelingen ontspannen of vanuit maximaal ontspannen 7 omwentelingen opspannen (3+7=10)
Dus ik denk dat het wel klopt allemaal, toch? De sticker heeft een ander beginpunt dan de manual.
Does this make sense? |
Ik ga het eens checken, veervoorspanning staat op standaard bij mij vooraan. Ik heb hier ooit eens gelezen dat er iemand terug binnen moest wegens terugroepaktie op zijn SMT (voorvork) maar blijkbaar zijn er geen andere ervaringen mee. _________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
|
|
|
berichten van de laatste 24 uur
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Je mag niet stemmen in polls Je mag geen attachments plaatsen in dit forum Je mag geen bestanden downloaden in die forum
|
Powered by phpBB
© 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by
|