lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Experiment : secundaire gaskleppen

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Ma, 3 Mei. 2010, 15:54    Onderwerp: Experiment : secundaire gaskleppen Reageer met quote

Bij wijze van probeersel heb ik een paar weken geleden de secundaire gaskleppen gedemonteerd.
Na wat leeswerk hier ende daar leek het erop dat die dingen voornamelijk een milieufunctie hadden en een soort buffer moesten vormen om de motor niet te laten "verdrinken" bij volgas geven.

Na demontage vielen mij volgende zaken op :

VOORDELEN :

- veel betere gasrespons in warme toestand
- merkbaar luider aanzuiggeluid (duh)
- nog (!!) agressiever op de gas boven de 6000 rpm
- geen vermogensdipje (hoe minuscuul het nog was) meer rond 5000 rpm bij koude motor

NADELEN :

- injectie weet niet meer van welk hout pijlen snijden bij koudstart na een tijdje buitenstaan in kille omstandigheden
- ...met als gevolg een zeer variërend vrijlooptoerental in die specifieke omstandigheden
- ...en soms ronduit slecht starten
- verbruik toch lichtjes gestegen (maar dat kan andere oorzaken hebben, vooral door dat rijgedrag boven de 6000 rpm grin )
- na een paar minuten draaien was het soms echt noodzakelijk om ff uit-aan te zetten om de injectie te laten herpakken

De optelsom van dit alles heeft mij doen besluiten om na dik 3000km de secundaire kleppen terug te monteren. Het voelt net iets zekerder aan zo, en er zit nog steeds genoeg punch boven 6k. 't Was eens een leuk experiment.

Kennelijk dienen die secundaire gaskleppen toch tot net iets meer dan er algemeen aangenomen wordt en spelen ze dus ook weldegelijk een rol in de mengselbepaling van het systeem. Vooral bij koude omstandigheden...

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Blackbert



Geregistreerd op: 30-3-2009
Berichten: 756
Woonplaats: aan de rand van het bos

BerichtGeplaatst: Ma, 3 Mei. 2010, 17:06    Onderwerp: Reageer met quote

De 15 minuten vrijloop truc ook geprobeerd toen die kleppen eruit waren?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Ma, 3 Mei. 2010, 18:09    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, maar dan staat het blok goed op temperatuur hé...
Ergens logisch dat er bij koudstart eigenlijk niks veranderde.

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Blackbert



Geregistreerd op: 30-3-2009
Berichten: 756
Woonplaats: aan de rand van het bos

BerichtGeplaatst: Ma, 3 Mei. 2010, 18:27    Onderwerp: Reageer met quote

Just.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
wreckah



Geregistreerd op: 18-6-2009
Berichten: 176
Woonplaats: Gent, België

BerichtGeplaatst: Di, 4 Mei. 2010, 18:03    Onderwerp: Reageer met quote

ik heb ze er ook uitgehaald op mijn SM-T, en ik heb andere bemerkingen:

- rijdt soepeler onderin, maar het is geen wondermiddel
- bovenin merk ik niks verandering
- luider aanzuiggeluid inderdaad
- motor start en draait perfect, geen enkele hapering bij alle mogelijke temperaturen.

- de moto is iets makkelijker perfect op snelheid te houden (bijv. een constante 120 per uur aanhouden op de autostrade), en verbruikt daardoor in mijn geval iets minder! 5.4L/100km aan 120 per uur tegenover bijna 6L/100km voorheen.

bij mij blijven ze er voorlopig uit.

_________________
'09 KTM 990 SM(T)
'09 KTM 690 enduro R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Wo, 5 Mei. 2010, 23:58    Onderwerp: Reageer met quote

Interessant...misschien dat verschillen in de mapping tussen Adv en SMt wel voor het onderscheid zorgen.

Het iets gemakkelijker op constante snelheid kunnen houden was bij mij ook het geval.

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
wreckah



Geregistreerd op: 18-6-2009
Berichten: 176
Woonplaats: Gent, België

BerichtGeplaatst: Zo, 9 Mei. 2010, 17:22    Onderwerp: Reageer met quote

yupyup,

het verschil is subtiel, maar het is er zeker wink

_________________
'09 KTM 990 SM(T)
'09 KTM 690 enduro R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
wreckah



Geregistreerd op: 18-6-2009
Berichten: 176
Woonplaats: Gent, België

BerichtGeplaatst: Ma, 17 Mei. 2010, 22:16    Onderwerp: Reageer met quote

ik heb het gevoel dat het verschil nog wat groter geworden is na enkele weken rijden. Ik merk toch wel een duidelijke verbetering qua soepelheid onderin, en qua gasrespons. De on-off reactie is sterk verminderd, en ik zou bijna durven zeggen dat de fueling goed is nu, zonder meer.

enkel op kasseien (kinderkopjes) blijft het hobbelen geblazen, maar dat neem ik er nu maar bij.

_________________
'09 KTM 990 SM(T)
'09 KTM 690 enduro R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif