Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Ma, 3 Mei. 2010, 15:54 Onderwerp: Experiment : secundaire gaskleppen |
|
|
Bij wijze van probeersel heb ik een paar weken geleden de secundaire gaskleppen gedemonteerd.
Na wat leeswerk hier ende daar leek het erop dat die dingen voornamelijk een milieufunctie hadden en een soort buffer moesten vormen om de motor niet te laten "verdrinken" bij volgas geven.
Na demontage vielen mij volgende zaken op :
VOORDELEN :
- veel betere gasrespons in warme toestand
- merkbaar luider aanzuiggeluid (duh)
- nog (!!) agressiever op de gas boven de 6000 rpm
- geen vermogensdipje (hoe minuscuul het nog was) meer rond 5000 rpm bij koude motor
NADELEN :
- injectie weet niet meer van welk hout pijlen snijden bij koudstart na een tijdje buitenstaan in kille omstandigheden
- ...met als gevolg een zeer variërend vrijlooptoerental in die specifieke omstandigheden
- ...en soms ronduit slecht starten
- verbruik toch lichtjes gestegen (maar dat kan andere oorzaken hebben, vooral door dat rijgedrag boven de 6000 rpm )
- na een paar minuten draaien was het soms echt noodzakelijk om ff uit-aan te zetten om de injectie te laten herpakken
De optelsom van dit alles heeft mij doen besluiten om na dik 3000km de secundaire kleppen terug te monteren. Het voelt net iets zekerder aan zo, en er zit nog steeds genoeg punch boven 6k. 't Was eens een leuk experiment.
Kennelijk dienen die secundaire gaskleppen toch tot net iets meer dan er algemeen aangenomen wordt en spelen ze dus ook weldegelijk een rol in de mengselbepaling van het systeem. Vooral bij koude omstandigheden... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 756 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Ma, 3 Mei. 2010, 17:06 Onderwerp: |
|
|
De 15 minuten vrijloop truc ook geprobeerd toen die kleppen eruit waren? |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Ma, 3 Mei. 2010, 18:09 Onderwerp: |
|
|
Ja, maar dan staat het blok goed op temperatuur hé...
Ergens logisch dat er bij koudstart eigenlijk niks veranderde. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 756 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Ma, 3 Mei. 2010, 18:27 Onderwerp: |
|
|
Just. |
|
Naar boven |
|
 |
wreckah

Geregistreerd op: 18-6-2009 Berichten: 176 Woonplaats: Gent, België
|
Geplaatst: Di, 4 Mei. 2010, 18:03 Onderwerp: |
|
|
ik heb ze er ook uitgehaald op mijn SM-T, en ik heb andere bemerkingen:
- rijdt soepeler onderin, maar het is geen wondermiddel
- bovenin merk ik niks verandering
- luider aanzuiggeluid inderdaad
- motor start en draait perfect, geen enkele hapering bij alle mogelijke temperaturen.
- de moto is iets makkelijker perfect op snelheid te houden (bijv. een constante 120 per uur aanhouden op de autostrade), en verbruikt daardoor in mijn geval iets minder! 5.4L/100km aan 120 per uur tegenover bijna 6L/100km voorheen.
bij mij blijven ze er voorlopig uit. _________________ '09 KTM 990 SM(T)
'09 KTM 690 enduro R |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Wo, 5 Mei. 2010, 23:58 Onderwerp: |
|
|
Interessant...misschien dat verschillen in de mapping tussen Adv en SMt wel voor het onderscheid zorgen.
Het iets gemakkelijker op constante snelheid kunnen houden was bij mij ook het geval. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
wreckah

Geregistreerd op: 18-6-2009 Berichten: 176 Woonplaats: Gent, België
|
Geplaatst: Zo, 9 Mei. 2010, 17:22 Onderwerp: |
|
|
yupyup,
het verschil is subtiel, maar het is er zeker  _________________ '09 KTM 990 SM(T)
'09 KTM 690 enduro R |
|
Naar boven |
|
 |
wreckah

Geregistreerd op: 18-6-2009 Berichten: 176 Woonplaats: Gent, België
|
Geplaatst: Ma, 17 Mei. 2010, 22:16 Onderwerp: |
|
|
ik heb het gevoel dat het verschil nog wat groter geworden is na enkele weken rijden. Ik merk toch wel een duidelijke verbetering qua soepelheid onderin, en qua gasrespons. De on-off reactie is sterk verminderd, en ik zou bijna durven zeggen dat de fueling goed is nu, zonder meer.
enkel op kasseien (kinderkopjes) blijft het hobbelen geblazen, maar dat neem ik er nu maar bij. _________________ '09 KTM 990 SM(T)
'09 KTM 690 enduro R |
|
Naar boven |
|
 |
|