Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Harrie van Til
Geregistreerd op: 4-9-2009 Berichten: 39 Woonplaats: Ten Post, Groningen
|
Geplaatst: Vr, 14 Mei. 2010, 9:57 Onderwerp: LeoVince op de SMT |
|
|
Woensdag kwam er een mooi verjaardagscadeau binnen vanuit Italië: een set dempers van leovince
Donderdagochtend vroeg de garage in om e.e.a. te demonteren en de nieuwe pijpen te plaatsen: plug and play. Wel handig om bij het justeren van de pijpen even wat extra handen te hebben, maar de hele montage is een fluitje van een cent.
DEze uitlaten zitten er tenminste symmetrisch op, de vorige waren scheef geplaatst. Na starten een 15minuten stationaire run gedaan,. Toe al genoten van de diepe sound .
Nadien even een proefrit van 50km om alles te laten 'zetten' en te beoordelen hoe het rijgedrag is
Wat direkt opvalt: de trillingen rond 5000rpm zijn weg, daar waar de originele pijpen last lijken te hebben van de kats. Hij loopt ook gemakkelijker door het gebied van 3000-7000rpm.
En de sound daarbij is helemaal
Meer foto's op: http://picasaweb.google.nl/harrievantil/LeoVinceOnSMT?feat=directlink _________________ Bocht gemist? Doneer je organen! |
|
Naar boven |
|
|
Erik 990 SMT
Geregistreerd op: 28-10-2009 Berichten: 292
|
Geplaatst: Vr, 14 Mei. 2010, 10:50 Onderwerp: van harte !! |
|
|
Hoi Harrie,
Fraai hoor, zit zelf al een tijdje na te denken voor welke aftermarket uitlaat ik die hete kachelpijpen zal vervangen, maar de Leo's maken een beste kans.
Als ik vragen mag, waar heb je ze gekocht/besteld ?
Heb ze gezien zowel bij motorgoedkoop.nl als bij duitse Zimo-motorrad.de voor rond de 445,=.
Ik zie dat je ook al die beugelboel/hitteschild van de SMT eraf hebt gehaald en de SM hitteschildjes erop hebt zitten.Mooi hoor, maakt het echt af. |
|
Naar boven |
|
|
Harrie van Til
Geregistreerd op: 4-9-2009 Berichten: 39 Woonplaats: Ten Post, Groningen
|
Geplaatst: Vr, 14 Mei. 2010, 13:59 Onderwerp: Re: van harte !! |
|
|
Erik 990 SMT schreef: |
Hoi Harrie,
Fraai hoor, zit zelf al een tijdje na te denken voor welke aftermarket uitlaat ik die hete kachelpijpen zal vervangen, maar de Leo's maken een beste kans.
Als ik vragen mag, waar heb je ze gekocht/besteld ?
Heb ze gezien zowel bij motorgoedkoop.nl als bij duitse Zimo-motorrad.de voor rond de 445,=.
Ik zie dat je ook al die beugelboel/hitteschild van de SMT eraf hebt gehaald en de SM hitteschildjes erop hebt zitten.Mooi hoor, maakt het echt af. |
Via motorgoedkoop besteld en na 2,5week geleverd. Aanrader. Nog even een foto van vandaag, na een poetsbeurt... _________________ Bocht gemist? Doneer je organen! |
|
Naar boven |
|
|
dirk pauwels
Geregistreerd op: 22-1-2009 Berichten: 526 Woonplaats: Sint-Niklaas
|
Geplaatst: Ma, 17 Mei. 2010, 12:47 Onderwerp: |
|
|
die hitte schildjes zijn denk ik niet echt nodig, die zijn voor de originele op de SM en die worden wel heel warm, de Leo's worden niet echt heet.
Ik zou wel de sportmapping aanraden, rijdt nog beter, verbruikt wel iets meer, maar je hebt dan wel garantie als je motorschade hebt, wat je blijkbaar niet hebt met andere uitlaten en de arme mapping...
Met de Leo's en sportmapping:
Gemiddeld verbruik bij vlot-sportief gebruik binnendoor op de kleine eifel-luxemburg-ardennen weggetjes: 6.5-6.7l, waarbij veel en hard uit bochten geaccelereerd werd en veel de motorrem gebruikt werd (door het slechte wegdek was hard in de remmen gaan niet echt aangewezen...). Op autostrade aan 140-150 is ie zuiniger: 5.7l.... binnendoor moet je dus op tijd gaan tanken, zeker als de benzine stations niet dik gezaaid zijn.
op autostrade kan je 310-320 halen op een tank.
Met mijn (vlotte) rijstijl lijkt ie zuiniger dan met de standaard mapping.... _________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
|
Vonkenboer
Geregistreerd op: 4-12-2009 Berichten: 473 Woonplaats: omgeving Eindhoven
|
Geplaatst: Ma, 17 Mei. 2010, 16:35 Onderwerp: |
|
|
dirk pauwels schreef: | die hitte schildjes zijn denk ik niet echt nodig, die zijn voor de originele op de SM en die worden wel heel warm, de Leo's worden niet echt heet. |
Als hij nog met duo rijdt dan zou ik de hitte schildjes nog laten zitten, omdat anders er dadelijk wat laarzen van de duo tegen de uitlaat bochten gesmolten zijn.
Zo niet zou ik ze ook verwijderen staat veel mooier.
Quote: |
Ik zou wel de sportmapping aanraden, rijdt nog beter, verbruikt wel iets meer, maar je hebt dan wel garantie als je motorschade hebt, wat je blijkbaar niet hebt met andere uitlaten en de arme mapping...
Met de Leo's en sportmapping:
Gemiddeld verbruik bij vlot-sportief gebruik binnendoor op de kleine eifel-luxemburg-ardennen weggetjes: 6.5-6.7l, waarbij veel en hard uit bochten geaccelereerd werd en veel de motorrem gebruikt werd (door het slechte wegdek was hard in de remmen gaan niet echt aangewezen...). Op autostrade aan 140-150 is ie zuiniger: 5.7l.... binnendoor moet je dus op tijd gaan tanken, zeker als de benzine stations niet dik gezaaid zijn.
op autostrade kan je 310-320 halen op een tank.
Met mijn (vlotte) rijstijl lijkt ie zuiniger dan met de standaard mapping.... |
ik dacht dat ik al zuinig was met mijn 1:15 gemiddeld met akra mapping.
dat haal ik echt niet. _________________ 990SMT 2010- |
|
Naar boven |
|
|
Harrie van Til
Geregistreerd op: 4-9-2009 Berichten: 39 Woonplaats: Ten Post, Groningen
|
Geplaatst: Ma, 17 Mei. 2010, 17:49 Onderwerp: |
|
|
Quote: | dirk pauwels schreef: | die hitte schildjes zijn denk ik niet echt nodig, die zijn voor de originele op de SM en die worden wel heel warm, de Leo's worden niet echt heet. |
|
Nodig zijn ze niet, maar ik vind het zo veel mooier. Vandaar
Quote: | Ik zou wel de sportmapping aanraden, rijdt nog beter, verbruikt wel iets meer, maar je hebt dan wel garantie als je motorschade hebt, wat je blijkbaar niet hebt met andere uitlaten en de arme mapping...
Met de Leo's en sportmapping:
Gemiddeld verbruik bij vlot-sportief gebruik binnendoor op de kleine eifel-luxemburg-ardennen weggetjes: 6.5-6.7l, waarbij veel en hard uit bochten geaccelereerd werd en veel de motorrem gebruikt werd (door het slechte wegdek was hard in de remmen gaan niet echt aangewezen...). Op autostrade aan 140-150 is ie zuiniger: 5.7l.... binnendoor moet je dus op tijd gaan tanken, zeker als de benzine stations niet dik gezaaid zijn.
op autostrade kan je 310-320 halen op een tank.
Met mijn (vlotte) rijstijl lijkt ie zuiniger dan met de standaard mapping.... |
Als ik de verschillende fori raadpleeg kom ik tot de conclusie dat de akra-mapping niet nodig is en dat ze leiden tot meer uitlaatgeuren en een hoger verbruik. Ik reed met de originele set-up 1:13. Nu met de Leo's 1:14 na een snelle tour, met veel harde accelleraties en een stuk snelweg. Ik zal binnenkort eens met de dealer overleggen wat wijsheid is. _________________ Bocht gemist? Doneer je organen! |
|
Naar boven |
|
|
mr wheely
Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Di, 18 Mei. 2010, 0:10 Onderwerp: |
|
|
jammer dat we ze niet kunnen horen |
|
Naar boven |
|
|
dirk pauwels
Geregistreerd op: 22-1-2009 Berichten: 526 Woonplaats: Sint-Niklaas
|
Geplaatst: Di, 18 Mei. 2010, 13:24 Onderwerp: |
|
|
Vonkenboer schreef: |
ik dacht dat ik al zuinig was met mijn 1:15 gemiddeld met akra mapping.
dat haal ik echt niet. |
Ik heb de indruk dat ie als je vaak in de middentoeren vertoeft (5-7000tpm), zuiniger is met de sportmapping. Onderin staat ie wel veel te rijk, als je van lage toeren even doortrekt zie je (en ruik je) naar het schijnt een benzinewolkje....
Dus als je vaak onder de 5000tpm zit zou ie meer lusten, boven de 5000 lust ie minder. Tenminste da's mijn voorlopige conclusie. _________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3650
|
Geplaatst: Wo, 19 Mei. 2010, 9:59 Onderwerp: |
|
|
dirk pauwels schreef: |
Ik zou wel de sportmapping aanraden, rijdt nog beter, verbruikt wel iets meer, maar je hebt dan wel garantie als je motorschade hebt, wat je blijkbaar niet hebt met andere uitlaten en de arme mapping...
|
Als er ( sport) uitlaten gemonteerd zijn anders als Akra's dan heb je evengoed (officieel) geen garantie, immers Akra's zijn DE originele sportuitlaten voor de LC8, kun je ook alleen bij de KTM dealer aanschaffen.
Dus dan maakt je mappingkeuze mbt al dan niet garantie ook niet zoveel meer uit.
Nou zal een goede dealer niet moeilijk doen, en gewoon een eventuele garantieclaim durven neerleggen bij de importeur
alleen een dealer die er onderuit probeert te komen zal misschien moeilijk doen over uitlaat/mapping keuze bij een garantiegevalletje. _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
dirk pauwels
Geregistreerd op: 22-1-2009 Berichten: 526 Woonplaats: Sint-Niklaas
|
Geplaatst: Wo, 19 Mei. 2010, 17:21 Onderwerp: |
|
|
Daan schreef: | dirk pauwels schreef: |
Ik zou wel de sportmapping aanraden, rijdt nog beter, verbruikt wel iets meer, maar je hebt dan wel garantie als je motorschade hebt, wat je blijkbaar niet hebt met andere uitlaten en de arme mapping...
|
Als er ( sport) uitlaten gemonteerd zijn anders als Akra's dan heb je evengoed (officieel) geen garantie, immers Akra's zijn DE originele sportuitlaten voor de LC8, kun je ook alleen bij de KTM dealer aanschaffen.
Dus dan maakt je mappingkeuze mbt al dan niet garantie ook niet zoveel meer uit.
Nou zal een goede dealer niet moeilijk doen, en gewoon een eventuele garantieclaim durven neerleggen bij de importeur
alleen een dealer die er onderuit probeert te komen zal misschien moeilijk doen over uitlaat/mapping keuze bij een garantiegevalletje. |
Tja, mijn dealer geeft garantie omdat de uitlaten (Leo's) bij hem gekocht zijn en hij ze zelf ook aanraadt als alternatief voor de akra's. Hij geeft enkel garantie als de sportmapping geplaatst is, omdat de moto anders te arm staat, met verbrande kleppen tot gevolg. Ik heb even met de originele mapping gereden en vond eigenlijk ook dat ie te arm stond, wat knallen en pruttelen.... dat verdween met de sportmapping.
Maar niets houdt je tegen om bij problemen eerst je originele uitlaten te monteren alvorens garantie te claimen, kunnen ze ook niets op zeggen.... _________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
|
Harrie van Til
Geregistreerd op: 4-9-2009 Berichten: 39 Woonplaats: Ten Post, Groningen
|
Geplaatst: Vr, 21 Mei. 2010, 8:59 Onderwerp: |
|
|
dirk pauwels schreef: | Hij geeft enkel garantie als de sportmapping geplaatst is, omdat de moto anders te arm staat, met verbrande kleppen tot gevolg. .... |
Ik ben niet zo technisch aangelegd dus daarom graag wat uitleg over een arm mengsel en verbrande kleppen. Verder is het mij totaal onduidelijk waarom de originel, arme mapping met de standaard pijpen geen verbrande kleppen tot gevolg zouden hebben terwijl dat met de sportpijpen wel het geval zou kunnen zijn. Of zie ik iets over het hoofd.
En verder: zou het dus aangewezen zijn om de mapping aan te laten passen en af te stemmen op mijn eigen situatie? De originele is te arm, de AKRA is in ieder geval in het lage toerenbereik te rijk. _________________ Bocht gemist? Doneer je organen! |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3650
|
Geplaatst: Vr, 21 Mei. 2010, 9:58 Onderwerp: |
|
|
Harry,
dat ontgaat mij ook allemaal en beetje, en verbrande kleppen bij sportuitlaten en originele mapping ontgaat me ook een beetje,
temeer omdat ik op m'n 990 zo'n 30k zo rondgereden heb zonder motorschade.
Het enige wat die sportmapping me opleverde was een hoger brandstofverbruik
Nu kan ik me wel voorstellen dat een hardcore rijder die het uiterste uit z'n brommer haalt ( bv rally) wel baat heeft bij sportmapping.
een te weinig aan brandstof koelt de kleppen minder geloof ik?
en zou verbrande kleppen tot gevolg kunnen hebben.
En dat een dealer absoluut geen risico wil nemen kan ik ook begrijpen,
maar mijn dealer doet er helemaal niet moeilijk over, waarschijnlijk omdat hij er hetzelfde over denkt als ik. _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
dirk pauwels
Geregistreerd op: 22-1-2009 Berichten: 526 Woonplaats: Sint-Niklaas
|
Geplaatst: Vr, 21 Mei. 2010, 12:59 Onderwerp: |
|
|
Harrie van Til schreef: | dirk pauwels schreef: | Hij geeft enkel garantie als de sportmapping geplaatst is, omdat de moto anders te arm staat, met verbrande kleppen tot gevolg. .... |
Ik ben niet zo technisch aangelegd dus daarom graag wat uitleg over een arm mengsel en verbrande kleppen. Verder is het mij totaal onduidelijk waarom de originel, arme mapping met de standaard pijpen geen verbrande kleppen tot gevolg zouden hebben terwijl dat met de sportpijpen wel het geval zou kunnen zijn. Of zie ik iets over het hoofd.
En verder: zou het dus aangewezen zijn om de mapping aan te laten passen en af te stemmen op mijn eigen situatie? De originele is te arm, de AKRA is in ieder geval in het lage toerenbereik te rijk. |
In theorie koelt een rijker mengsel oa de kleppen en een arm mengsel geeft een hogere werktemperatuur. Of dit nadelig is voor de kleppen hangt een beetje af vd kwaliteit vd kleppen en de mate waarin het mengsel verschilt. In ieder geval is een iets te rijk mengsel beter dan een te arm. De lucht/olie gekoelde BMW's begonnen zelfs te pingelen als het warm was door een te arm mengsel.
Moderne motoren staan altijd te arm, door de milieu eisen....Als je een sportuitlaat monteert heb je meer doorstroming en minder tegendruk, het mengsel, dat al arm was, wordt nog armer...En kan dus soms te arm zijn en schade veroorzaken. Da's de theorie, in praktijk valt het allemaal wel mee denk ik, maar bij sportuitlaten win je iets meer als je ook het mengsel wat rijker zet.
De originele uitlaten bevatten katalysatoren, die hebben een bepaalde (hoge) werktemp nodig om fatsoenlijk hun werk te doen, dus hebben die baat bij een arm mengsel. Als je die verwijderd is er geen noodzaak meer voor dat arm mengsel. Ik vermoed dat de lambda sonde nog wel iets bijstuurd, maar da's miniem.
Een mengsel op maat kan perfect, Frederiks in Goes kan daar waarschijnlijk wel een mouw aan passen, voor de juiste prijs
Ik vermoed dat een dealer ook wel een en ander op maat kan aanpassen, maar het is nu eenmaal makkelijker om de kant en klare sportmapping te gebruiken dan om zelf te beginnen zoeken, want dan heb je een vermogenbank nodig.
Waar je bij niet KTM settings moet oppassen is dat het best zou kunnen dat er ooit een KTM mapping update uitkomt en dat de dealer tijdens de voorgeschreven update dan je custom tuning overschrijft..... _________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 23 Mei. 2010, 21:47 Onderwerp: |
|
|
Dirk, goed verhaal... alleen dat van dat armere mengsel voor de Katalysator is niet juist:
Met een katalysator wordt juist bewust een vrij rijk mengsel ingezet: Daardoor verbrandt het mengsel niet geheel, en komt er wat onverbrande delen in de katalysator: Deze verbrand dit alsnog en blijft daardoor heet!
m.a.w.: Men VOEDt bewust de katalysator om hem warm te houden (ja mileuvriendelijk he zon ding!!)'
(o.a. daarom verbruiken auto's sinds de invoer van katalysators ook meer)
Maar: De akra's hebben zo veel meer open doorstroming dan de katalysator, dat er meer 'spoeling' is in de cilinder (er gaat dus gewoon meer schone lucht in, en minder half-verbrande gassen terug) dat er ook meer bezine in moet, anders wordt het mengsel een beetje arm.
Anderzijds:
- 't kan alleen een issue worden als je echt een half uur lang volgas gaat rijden (en wanneer doe je datnu?) , bovendien:
- Een LC8 kan je gewoon volgas rijden voor een uur, op maximum vermogen, met een vrij arme afstelling, en daar gaat echt geen klep aan stuk. (de mijn loopt dan (200+) met de uitlaat lichtgrijs tot achterin de Akra-dempers. : 950 met Akra en originele sproeiers, ik doe dat dus soms)
- Ik heb ook nog NOOIT een stukke klep gezien bij ktm;
dus maak je er vooral geen zorgen om! _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
dirk pauwels
Geregistreerd op: 22-1-2009 Berichten: 526 Woonplaats: Sint-Niklaas
|
Geplaatst: Ma, 24 Mei. 2010, 10:51 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | Dirk, goed verhaal... alleen dat van dat armere mengsel voor de Katalysator is niet juist:
Met een katalysator wordt juist bewust een vrij rijk mengsel ingezet: Daardoor verbrandt het mengsel niet geheel, en komt er wat onverbrande delen in de katalysator: Deze verbrand dit alsnog en blijft daardoor heet!
m.a.w.: Men VOEDt bewust de katalysator om hem warm te houden (ja mileuvriendelijk he zon ding!!)'
(o.a. daarom verbruiken auto's sinds de invoer van katalysators ook meer)
Maar: De akra's hebben zo veel meer open doorstroming dan de katalysator, dat er meer 'spoeling' is in de cilinder (er gaat dus gewoon meer schone lucht in, en minder half-verbrande gassen terug) dat er ook meer bezine in moet, anders wordt het mengsel een beetje arm.
Anderzijds:
- 't kan alleen een issue worden als je echt een half uur lang volgas gaat rijden (en wanneer doe je datnu?) , bovendien:
- Een LC8 kan je gewoon volgas rijden voor een uur, op maximum vermogen, met een vrij arme afstelling, en daar gaat echt geen klep aan stuk. (de mijn loopt dan (200+) met de uitlaat lichtgrijs tot achterin de Akra-dempers. : 950 met Akra en originele sproeiers, ik doe dat dus soms)
- Ik heb ook nog NOOIT een stukke klep gezien bij ktm;
dus maak je er vooral geen zorgen om! |
Weeral wat bijgeleerd Ik ging ervan uit dat de hogere temp voor de kat bereikt werd door een arm mengsel.
Gelukkig zijn er nog mensen op het forum die echt weten hoe de vork aan de steel zit _________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
|
|
|
berichten van de laatste 24 uur
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Je mag niet stemmen in polls Je mag geen attachments plaatsen in dit forum Je mag geen bestanden downloaden in die forum
|
Powered by phpBB
© 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by
|