lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

tandwielverhouding
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Rob Motard



Geregistreerd op: 16-12-2009
Berichten: 837
Woonplaats: voorshoven (neeroeteren)

BerichtGeplaatst: Ma, 5 Apr. 2010, 23:51    Onderwerp: tandwielverhouding Reageer met quote

Hallo,

Offroad vind ik dat je erg veel in de 1ste versnelling moet rijden met de adventure 990.

Ik heb de indruk dat de tandwielverhouding erg straatgericht is.
met hoeveel tanden rijden jullie? en hoeveel % on en off road
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Di, 6 Apr. 2010, 9:05    Onderwerp: Reageer met quote

zelfs alleen op het asvalt zou ik beginnen met 16-42.
( voor 1 tandje minder als standaard dus).

De wat meer fanatieke of-roader doet daar ook nog een 45 tands achter bij.

Ik vind elke ktm standaard te lang staan, ook op m'n smr rij ik nu 16-42
ipv de standaard 17-41.

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Rob Motard



Geregistreerd op: 16-12-2009
Berichten: 837
Woonplaats: voorshoven (neeroeteren)

BerichtGeplaatst: Vr, 23 Apr. 2010, 15:49    Onderwerp: Reageer met quote

Daan schreef:
zelfs alleen op het asvalt zou ik beginnen met 16-42.
( voor 1 tandje minder als standaard dus).

De wat meer fanatieke of-roader doet daar ook nog een 45 tands achter bij.

Ik vind elke ktm standaard te lang staan, ook op m'n smr rij ik nu 16-42
ipv de standaard 17-41.


wat is standaard op een adventure 990 17-?

moet ik altijd achter mee vervangen?

heb gehoord dat je voor max 1 tand minder mag gaan? klopt da?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Vr, 23 Apr. 2010, 16:11    Onderwerp: Reageer met quote

Standaard is 17-42.

16-42 is wreed plezant, 16-45 is erover voor mij wacko ...

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Blackbert



Geregistreerd op: 30-3-2009
Berichten: 721
Woonplaats: aan de rand van het bos

BerichtGeplaatst: Vr, 23 Apr. 2010, 18:07    Onderwerp: Reageer met quote

En 17-45 is, op enkele tienden na, hetzelfde als 16-42. book2
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Vr, 23 Apr. 2010, 21:03    Onderwerp: Reageer met quote

Kan dat nog met een originele ketting, 17-45 ? Zelfs met omgedraaide blokken ?
_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 23 Apr. 2010, 22:21    Onderwerp: Reageer met quote

nee dat lukt je waarschijnlijk niet, tenzij je wiel nu helemaal achterin staat.
_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Blackbert



Geregistreerd op: 30-3-2009
Berichten: 721
Woonplaats: aan de rand van het bos

BerichtGeplaatst: Za, 24 Apr. 2010, 2:34    Onderwerp: Reageer met quote

Jawel, dat lukt. Mijn ADV kwam met de standaard 17-42 en heeft op een camping in Frankrijk zijn eerste 45 aangemeten gekregen. Stelschroeven wat ingedraaid, as andersom en klaar. thumbsup
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
-Wim--



Geregistreerd op: 4-10-2010
Berichten: 73

BerichtGeplaatst: Zo, 7 Nov. 2010, 20:55    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn Adv R staat standaard op 16-42 en ik vind die nog te lang. Ik overweeg om naar 15 - 44 te gaan, als 44 verkrijgbaar is.

Wat me opvalt is de zware voorkant van de Adv. bij het off-road rijden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 7 Nov. 2010, 22:08    Onderwerp: Reageer met quote

j aklopt.. hij is wat log aan de voorkant, maar: Andere grote allroad zijn nog veeel logger aan de voorkant!

ALs je er ooit een beetje vlot mee op de weg rijdt, dan weet je ook waarom die niet lichter kan voor: Op de weg het voorwiel aan de grond houden is al snel heel moeilijk.

Je kunt hem voor wel wat lichter maken door simele dingen:
- Zwarte binnenkant van de voorkappen verwijderen (1,5kg)
- enkele remschijf en remklauw (+ EXC rempomp -> remt net zo hard, maar niet geschikt voor 2 personen + bagage op een bergweg natuurlijk)
- Excel voorvelg

Daarna wordt het moeilijker: Accu + startrelais en spanningsregelaar naar achteren (zie accu mod van mij)

grts

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
oli



Geregistreerd op: 3-11-2010
Berichten: 188
Woonplaats: De Klinge (B)

BerichtGeplaatst: Ma, 8 Nov. 2010, 0:15    Onderwerp: Reageer met quote

-Wim-- schreef:
Mijn Adv R staat standaard op 16-42 en ik vind die nog te lang. Ik overweeg om naar 15 - 44 te gaan, als 44 verkrijgbaar is.

Wat me opvalt is de zware voorkant van de Adv. bij het off-road rijden.


En 15 vooraan is dacht ik, niet echt aan te raden voor de ketting. Deze slijt dan veel sneller.

_________________
KTM 990 Adventure '07
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 8 Nov. 2010, 19:58    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij is er vooral geen 15 voor.

15 voor valt wel mee kwa slijtage: Voor de offroads gaan ze gewoon naar 14 of zelfs 13 hoor.

Maar ik zie niet in waarom je de gearing zo kort zou willen hebben. 16-45 is prima voor offroad vind ik zelf. en dan loopt ie nog steeds 220 op de snelweg.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Rob Motard



Geregistreerd op: 16-12-2009
Berichten: 837
Woonplaats: voorshoven (neeroeteren)

BerichtGeplaatst: Di, 9 Nov. 2010, 12:16    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
Volgens mij is er vooral geen 15 voor.

15 voor valt wel mee kwa slijtage: Voor de offroads gaan ze gewoon naar 14 of zelfs 13 hoor.

Maar ik zie niet in waarom je de gearing zo kort zou willen hebben. 16-45 is prima voor offroad vind ik zelf. en dan loopt ie nog steeds 220 op de snelweg.


Toch zou ik enkel voor offroad nog naar een kleinere versnelling willen. Heb nu de 16-45 is super maar ik moet nog zeer vaak terug naar zijn 1ste versnelling. In langere technische hellingen heb ik meer behoefte om deze in zijn 2de te nemen.

Wat kan er nog allemaal? wat is verkrijgbaar?

_________________
Waar een wil is, is een weg... En waar geen weg meer is, is een KTM Adventure
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
De Max



Geregistreerd op: 28-7-2010
Berichten: 65
Woonplaats: 3381 België

BerichtGeplaatst: Wo, 24 Nov. 2010, 15:02    Onderwerp: Reageer met quote

Men heeft mij altijd (proberen) uit te leggen dat de tandwielverhouding nooit even mag zijn.
Dus geen 16-42 maar wel 16-43 en geen 17-43 maar wel 17-42 of 17-44.
De reden is dat de kettingschakels dan altijd iver dezelfde tanden zouden lopen, wat grotere slijtage zou geven. Bij oneven tandwielverhoudingen verschuiven de schakels en "gebruiken" steeds andere tanden.
Just my 2 cents. smug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2662
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Wo, 24 Nov. 2010, 19:18    Onderwerp: Reageer met quote

16/48 kan beter niet, die kan je volledig delen op elkaar. even/even lijkt mij geen enkel probleem zolang je maar geen volledige deler heb.

met een even aantal ketting schakels pakt ie hoe dan ook dezelfde tand op dezelfde schakel toch? en een ketting is dan ook altijd even.

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif