lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Tip voor montage preload adjuster

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Supermotard berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Rhino



Geregistreerd op: 7-2-2009
Berichten: 203
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Vr, 26 Mrt. 2010, 15:06    Onderwerp: Tip voor montage preload adjuster Reageer met quote

Vanochtend de preload adjuster voor de achterschokbreker opgehaald en gemonteerd (onderdeelnr. 62004912000)
Dat ging niet helemaal vlekkeloos, want de veer moet je korter maken ('opspannen') om de ring onderaan de demper te verwijderen. En laat ik nou net niet zo'n apparaat hebben...., dus ik moest weer terug naar de dealert met de schokbreker in de hand. Met andere motoren overigens nooit problemen mee gehad (maar die hadden allemaal een link-systeem).

Dus: als je de preload adjuster zelf op de brommer schroeft (wat op zich niet lastig is), zorg er dan voor dat je de veer op één of andere manier kunt opspannen.

_________________
SMT
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Vonkenboer



Geregistreerd op: 4-12-2009
Berichten: 473
Woonplaats: omgeving Eindhoven

BerichtGeplaatst: Vr, 26 Mrt. 2010, 18:15    Onderwerp: Re: Tip voor montage preload adjuster Reageer met quote

Rhino schreef:
Vanochtend de preload adjuster voor de achterschokbreker opgehaald en gemonteerd (onderdeelnr. 62004912000)
Dat ging niet helemaal vlekkeloos, want de veer moet je korter maken ('opspannen') om de ring onderaan de demper te verwijderen. En laat ik nou net niet zo'n apparaat hebben...., dus ik moest weer terug naar de dealert met de schokbreker in de hand. Met andere motoren overigens nooit problemen mee gehad (maar die hadden allemaal een link-systeem).

Dus: als je de preload adjuster zelf op de brommer schroeft (wat op zich niet lastig is), zorg er dan voor dat je de veer op één of andere manier kunt opspannen.


Als je de moeren helemaal omhoog draaid heb je dan niet genoeg ruimte om de schotel er onder uit te halen?.
Of had je problemen bij de boel weer in elkaar monteren?

Ik weet niet of je met 2 span bandjes de veer genoeg in elkaar kunt trekken.

_________________
990SMT 2010-
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Rhino



Geregistreerd op: 7-2-2009
Berichten: 203
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Vr, 26 Mrt. 2010, 19:22    Onderwerp: Reageer met quote

Nope, ik kwam ongeveer een halve centimeter te kort voor demontage van de veer... En ik heb ook met spanbanden zitten rommelen, maar dat was voor mij niet te doen.
En ook voor montage van de preload adjuster moet de veer opgespannen worden.

Bij montage de achterkant iets hoger gezet (lengte van de veer -schokbreker niet ingebouwd- was 188 mm.; is nu 190 mm.) en de voorkant iets lager. Nog vlotter insturen grin2 , tikje zenuwachtig. De achterkant schuift nu wel vlot weg bij wat agressiever aanremmen / terugschakelen. Ik denk dat ik de voorkant qua hoogte terugzet naar de sportinstelling.

_________________
SMT


Laatst aangepast door Rhino op Ma, 29 Mrt. 2010, 13:54, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Vonkenboer



Geregistreerd op: 4-12-2009
Berichten: 473
Woonplaats: omgeving Eindhoven

BerichtGeplaatst: Vr, 26 Mrt. 2010, 20:45    Onderwerp: Reageer met quote

Aha

Ik wacht af de mijne wordt over 2 weken door de dealer in gebouwd

Ik ga dan de veer voorspanning afstellen wat wp voorstelt en niet de standaard ktm instellingen.
Even wachten wat het effect is:

quote wp site:
Before you actually start your test rides, it is worthwhile knowing a little shock-absorber jargon. To start with, spring pre-load. This setting influences the height at which your motorcycle will ride. The higher the spring pre-load, the higher the riding height of the motorcycle. The spring pre-load can be adjusted by turning the spring collar/spring retainers, which may also be fitted with a locking ring. When you place the motorcycle on its wheels, the front fork will settle, by several centimetres, under the weight (sprung mass) of the bike. This is known as the "negative spring distance", "sag" or "neutral riding position". This negative spring distance (without rider) should be somewhere between 15% and 35% of the total spring distance (fork or shock stroke). Example: the total spring distance is 120 mm. The negative spring distance therefore should be between 20 and 40 mm. This can be easily measured by winding a cable tie around the shock-absorber spindle(s). With rider, the spring distance should be between 35% and 50%. Example: the total spring distance is 70 mm, so the negative spring distance should vary between 25 and 35 mm.

Ik deed dit ook met mijn vorige motor(sv650s) ik had daar een volledig instelbare wp shock op zitten en naar dit af te stellen stuurde dat ding als een scheermes wry

_________________
990SMT 2010-
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Supermotard Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif