Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Vrom
Geregistreerd op: 25-11-2008 Berichten: 188 Woonplaats: Schellebelle - B -
|
Geplaatst: Do, 18 Mrt. 2010, 17:54 Onderwerp: rare koppeling |
|
|
Ik dacht gisteren en vandaag eerst dat ik het fenomeen van Motorcycle Boy van een tijdje terug ook voorhad, maar ik weet het niet goed... bon, wat gebeurt er :
- het intrekken van de koppeling gebeurt geheel normaal, dus daar is niets aan de hand.
- bij het lossen van de koppeling echter voel ik dat ze quasi onmiddellijk aangrijpt (in ieder geval vroeger dan voorheen) en dat de slag maar een kwart is van normaal.
Bij koude motor kan het zelfs zijn dat de koppeling lost met een fractie vertraging, maar dan plots, vergezeld van een kort schurend geluid.
Het klinkt en voelt in ieder geval allemaal niet gezond
- Zelfs als het fenomeen zich nét voorgedaan gebeurt het inknijpen van de koppeling terug perfect normaal zoals altijd, dus daar verandert er niets aan de slag.
Que pasa  _________________ Verantwoord jezelf nooit, uw vrienden hebben het niet nodig en uw vijanden geloven het toch nooit.
www.VROM-rijopleidingen.be
Laatst aangepast door Vrom op Do, 18 Mrt. 2010, 19:51, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Do, 18 Mrt. 2010, 19:20 Onderwerp: |
|
|
lijkt alsof je last hebt van het "aangrijpprobleem" wat sommige lc888 wel eens hebben.
De buitenste stalen kopp plaat hapt dan op de alu drukplaat in,
lees hier, http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=1156&highlight=aangrijpen _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Vrom
|
Geplaatst: Do, 18 Mrt. 2010, 19:59 Onderwerp: |
|
|
Het "happen" gebeurt enkel bij koude motor zoals ik het nu aanvoel...
De rest doet zich ook bij warme motor voor.
Andere olie zou best kunnen want hij is vorige week op groot onderhoud geweest (al voor de 2de keer sinds ik 'm heb in dezelfde garage, en na de vorige oliewissel niks speciaal ondervonden , 't zou me verwonderen dat ze nu andere olie gebruikt hebben dan vorige keer) .
Ik heb net de factuur er eens bijgenomen en de olie is 15W50 _________________ Verantwoord jezelf nooit, uw vrienden hebben het niet nodig en uw vijanden geloven het toch nooit.
www.VROM-rijopleidingen.be |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Do, 18 Mrt. 2010, 20:34 Onderwerp: |
|
|
dat eerder aangrijpen zou kunnen duiden op een lekkende koppelingscilinder, heeft echter niets met dat happen te maken.
schroef even het dekseltje van het vloeistof reservoir op het stuur los,
als het niveau sterk gedaald is, dan heb je een lekkende cilinder.
(al is het maar om dat uit te sluiten). _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Do, 18 Mrt. 2010, 21:56 Onderwerp: |
|
|
Zo'n klein beetje "happen" bij koude motor doet die van mij al sedert aankoop. Na minder dan een kilometer is dat al gedaan.
Dat veranderen van de slag doet idd sterk denken aan de koppelingscylinder. Hoeveel kilometer hebt ge ondertussen ? 30-35k ?
Dan is't zo'n beetje het moment . _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Vrom
|
Geplaatst: Do, 18 Mrt. 2010, 22:06 Onderwerp: |
|
|
Raketman schreef: | Zo'n klein beetje "happen" bij koude motor doet die van mij al sedert aankoop. Na minder dan een kilometer is dat al gedaan.
Dat veranderen van de slag doet idd sterk denken aan de koppelingscylinder. Hoeveel kilometer hebt ge ondertussen ? 30-35k ?
Dan is't zo'n beetje het moment . |
Awel, hoe dat ge't weet, hij zit aan bijna 34k
't Is nog garantie dus terug naar Diest
Wel tof zo voor een cursusweekend  _________________ Verantwoord jezelf nooit, uw vrienden hebben het niet nodig en uw vijanden geloven het toch nooit.
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Vr, 19 Mrt. 2010, 13:35 Onderwerp: |
|
|
er zit niet genoeg koppelingsvloeistof in je systeem. bijvullen en kijken waarom het weg is, je slave zal wel gekanteld hebben en nu de helft kwijt zijn van de olie. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Vr, 19 Mrt. 2010, 18:34 Onderwerp: |
|
|
Als ze een pomp hebben is dat maar een half uurtje werk. Anderzijds weet ge redelijk zeker dat zo'n originele binnen dik 30k weer de geest geeft. Als ge gerust wil zitten nekeer een EVO of HOSI monteren... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Vrom
|
Geplaatst: Vr, 19 Mrt. 2010, 19:03 Onderwerp: |
|
|
Edoch.... daarnet rap even het dekselke van de koppelingspomp op het stuur geopend en dat stond nog bomvol  _________________ Verantwoord jezelf nooit, uw vrienden hebben het niet nodig en uw vijanden geloven het toch nooit.
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Vr, 19 Mrt. 2010, 23:31 Onderwerp: |
|
|
ik heb dat variabele drukpuntfenomeen nog steeds. Maar ik heb er geen last van. Ik aanvaard de aanwezigheid ervan en let er natuurlijk wel op of het erger wordt of niet. Ben daar zelfs mee naar Roemenië geweest. Niks aan de hand. Op of naast de weg, die koppeling gaf geen krimp. En daar zit een normale ktm-pomp op. _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 756 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Za, 20 Mrt. 2010, 0:28 Onderwerp: |
|
|
Raketman schreef: | Als ze een pomp hebben is dat maar een half uurtje werk. Anderzijds weet ge redelijk zeker dat zo'n originele binnen dik 30k weer de geest geeft. Als ge gerust wil zitten nekeer een EVO of HOSI monteren... |
De duitse (Hosi) en de engelse (Oberon) zijn met bakken te vinden op Ebay heb ik gezien... |
|
Naar boven |
|
 |
Vrom
|
Geplaatst: Za, 20 Mrt. 2010, 18:19 Onderwerp: |
|
|
Niks Ebay... garantiebay zal beter zijn
En dat wisselend aangrijppunt is zo niet van "'k heb precies een gevoel..."
Neenee, de ene keer ligt mijn aangrijppunt pakweg 2 cm van het hendel, de andere keer amper aan paar mm.
De ene keer is de slag zelf een paar cm, de volgende keer is er bijna geen slag.
Enfin, 't is vandaag gelukt, 't zal morgen ook wel lukken. Maandag eens bellen naar Diest  _________________ Verantwoord jezelf nooit, uw vrienden hebben het niet nodig en uw vijanden geloven het toch nooit.
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Za, 20 Mrt. 2010, 18:28 Onderwerp: |
|
|
dat ruw aangrijpen en wisselen van aangrijppunt komt omdat de koppelings-versterker niet goed werkt: Dit is een ding met schuine klauwen die in de koppeling zit.
Als die glijvlakken niet zuiver zijn gebeurt dat.
Die koppelingsversterker drukt de koppeling extra aan, als er kracht gevraagd wordt.
Het is een zelfversterkerd systeem dus.. en daardoor hapt de koppeling dan ook. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Vrom
|
Geplaatst: Vr, 26 Mrt. 2010, 14:42 Onderwerp: |
|
|
Net terug van de garage en zoals ik verwacht had heeft Dr Bean hoogst waarschijnlijk gelijk.
Zij hielden het op de koppelingspomp en hebben een nieuwe gemonteerd (die zit er dan ook alvast in ), maar het probleem blijft bestaan...
Ondertussen heb ik een manier gevonden om het uit te lokken :
- Bij stilstand gewoon remmen en de koppeling zachtjes laten komen tot ik voel dat ze aangrijpt
- Als ik op dat punt de koppeling gelijk hou en dus niet verder los is het alsof ze intern vanzelf lost, want de motor begint vanzelf steeds harder te trekken tot hij gewoon stilvalt
Het is dus alsof er intern door de opgewekte warmte van een slepende koppeling iets gebeurt...
Deze week geen tijd wegens hun opendeurdag maar begin volgende week mag hij binnen... wordt vervolgd  _________________ Verantwoord jezelf nooit, uw vrienden hebben het niet nodig en uw vijanden geloven het toch nooit.
|
Naar boven |
|
 |
Booom
|
Geplaatst: Vr, 26 Mrt. 2010, 23:22 Onderwerp: |
|
|
Grijpt bij mij ook niet lekker aan.
Hosi koppeling bracht verbetering maar is niet voldoende.
Dr_Bean schreef: |
Als die glijvlakken niet zuiver zijn gebeurt dat.
|
Glijvlakken van de "korf"?
En wat is de oplossing, nieuw plaatsen. _________________ Grt Marc
lc8 adventure 2004 |
|
Naar boven |
|
 |
|