lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

onderhoudje

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
greenback



Geregistreerd op: 9-3-2009
Berichten: 109
Woonplaats: Velle

BerichtGeplaatst: Vr, 5 Mrt. 2010, 17:49    Onderwerp: onderhoudje Reageer met quote

Ik zou mijn adventure 950 een onderhoudje willen geven. Wat heb ik allemaal nodig? Ik denk aan:
- 3l olie 10w50 (motorex of gelijkwaardig)
- oliefilter
- 2 nieuwe seals
- luchtfilter

heb ik verder nog iets nodig?

ik zou ook graag de kleppen stellen, volgens het werkplaatshandboek niet echt een heel moeilijke klus...? ik heb dit echter nog nooit gedaan. tips?

alvast bedankt!

tom

_________________
KTM Adventure 950 2003
Honda CBR600 Fx 1999
Honda Transalp XL600V 1994
Harley Davidson Aermacchi TX125 1973
Honda CB750 Candygold 1972
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3649

BerichtGeplaatst: Vr, 5 Mrt. 2010, 20:04    Onderwerp: Reageer met quote

Bougie's huh2

En je "onderhoudje" veranderd ineens in "groot onderhoud" als kleppen stellen er bij komt.

olie en filter verversen is zo gepiept, maar voor kleppen stellen moet er heel wat los, en het lijkt me dan ook verstandig om een assortiment klepstelplaatjes in voorraad te hebben.

( heb zelf overigens nog nooit kleppen gesteld op een lc8, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen wink3 ).

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Blackbert



Geregistreerd op: 30-3-2009
Berichten: 725
Woonplaats: aan de rand van het bos

BerichtGeplaatst: Za, 6 Mrt. 2010, 8:31    Onderwerp: Reageer met quote

O ring voor het filter
koperen ringen voor aflaatplug in het carter en in het oliereservoir
IMHO hoort bij een oliewissel ook nazicht van de koppelingsjet (boven het voorste tandwiel). de bout daar heeft ook een koperen ringetje.
Als er veel metaal aan de carterplug plakt, misschien best ook de 2 zeefjes eens controleren en reinigen indien nodig.

Km stand? als 't een groot wordt, ook bougies, luchtfilter en kleppen.
en de koppelingsvloeistof vervangen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Za, 6 Mrt. 2010, 11:09    Onderwerp: Reageer met quote

en vergeet dat ook niet de remvloeistof te 'vervangen' : In de praktijk zit er weinig in het systeem (zowel voor als achter), dus als je het gewoon flink doorpompt (ik doe dat ieder jaar in principe 1x), dan blijft ie mooi schoon. En een liter remvloeistof kost je ook de kop niet bij de automaterialen zaak.

(Je kunt dot 5.1 nemen, dot 4 mag ook. Geen siliconen natuurlijk (=dot5.0) )

Ik haal ook altijd even de blokken los, maar ze even wat schoon (even opschuren, dan zijn de harde deeltjes uit het oppervlak, en dat scheelt je weer remschijven). Dan drukje ook de zuigertjes effe heen en weer met wat teflonspray zodat die niet vast gaan zitten.

Verder natuurlijk alles nazien: Balhoofdspeling!! wiellagering etcetc: Z|ie onderhoudsschema eigenlijk...

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
greenback



Geregistreerd op: 9-3-2009
Berichten: 109
Woonplaats: Velle

BerichtGeplaatst: Di, 9 Mrt. 2010, 15:59    Onderwerp: Reageer met quote

het wordt een groot onderhoud. dat verdient hij wel na de marokko trip! thumbsup afgelopen zaterdag deschouwer in zemst leeggeroofd voor al het nodige materiaal. pastilles om de kleppen te stellen koop ik wel als het blok openligt en ik de juiste maat kan opmeten, die dingen kosten rond de 8 euro per stuk! net te veel om een kleine stock van aan te leggen.
wel een beetje verbaasd toen ik 10w50 motorex voor mn 950 adventure vroeg... ze beweerden daar bij hoog en laag dat het 20w60 moest zijn undecided in het werkplaatshandboek staat nochtans 10w50 dacht ik. moet ik nu de hele handel terugbrengen of is die 20w60 ook goed? worried2

_________________
KTM Adventure 950 2003
Honda CBR600 Fx 1999
Honda Transalp XL600V 1994
Harley Davidson Aermacchi TX125 1973
Honda CB750 Candygold 1972
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
greenback



Geregistreerd op: 9-3-2009
Berichten: 109
Woonplaats: Velle

BerichtGeplaatst: Di, 9 Mrt. 2010, 16:01    Onderwerp: Reageer met quote

goofy ik kijk wel een beetje op tegen het kleppen stellen eerlijk gezegd. in mn nachtmerries krijg ik dat blok langs geen kanten meer in elkaar cry
_________________
KTM Adventure 950 2003
Honda CBR600 Fx 1999
Honda Transalp XL600V 1994
Harley Davidson Aermacchi TX125 1973
Honda CB750 Candygold 1972
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3649

BerichtGeplaatst: Di, 9 Mrt. 2010, 17:14    Onderwerp: Reageer met quote

greenback schreef:
goofy ik kijk wel een beetje op tegen het kleppen stellen eerlijk gezegd. in mn nachtmerries krijg ik dat blok langs geen kanten meer in elkaar cry


misschien staat alles wel goed, en blijft het bij "klepspeling controleren" wink3

Als er bijgesteld moet worden, schijnt het dat de assen er uit moeten,
hou dan bij het terugplaatsen wel de timing in de gaten, anders kan het goed fout gaan worried2

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Master of Disaster



Geregistreerd op: 23-3-2009
Berichten: 1155
Woonplaats: Wetteren

BerichtGeplaatst: Di, 9 Mrt. 2010, 17:36    Onderwerp: Reageer met quote

greenback schreef:
het wordt een groot onderhoud. dat verdient hij wel na de marokko trip! thumbsup afgelopen zaterdag deschouwer in zemst leeggeroofd voor al het nodige materiaal. pastilles om de kleppen te stellen koop ik wel als het blok openligt en ik de juiste maat kan opmeten, die dingen kosten rond de 8 euro per stuk! net te veel om een kleine stock van aan te leggen.
wel een beetje verbaasd toen ik 10w50 motorex voor mn 950 adventure vroeg... ze beweerden daar bij hoog en laag dat het 20w60 moest zijn undecided in het werkplaatshandboek staat nochtans 10w50 dacht ik. moet ik nu de hele handel terugbrengen of is die 20w60 ook goed? worried2


Ik heb me bij Deschouwer ook 20W/60 laten aansmeren en rij toch alweer een paar duizend kilometer probleemloos (wel 990). Moet wel lukken denk ik...
Wanneer ga je het doen? Mogen er pottenkijkers aanwezig zijn?

_________________
Only fools follow rules
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
dirk pauwels



Geregistreerd op: 22-1-2009
Berichten: 526
Woonplaats: Sint-Niklaas

BerichtGeplaatst: Wo, 10 Mrt. 2010, 13:25    Onderwerp: Reageer met quote

Master of Disaster schreef:
greenback schreef:
het wordt een groot onderhoud. dat verdient hij wel na de marokko trip! thumbsup afgelopen zaterdag deschouwer in zemst leeggeroofd voor al het nodige materiaal. pastilles om de kleppen te stellen koop ik wel als het blok openligt en ik de juiste maat kan opmeten, die dingen kosten rond de 8 euro per stuk! net te veel om een kleine stock van aan te leggen.
wel een beetje verbaasd toen ik 10w50 motorex voor mn 950 adventure vroeg... ze beweerden daar bij hoog en laag dat het 20w60 moest zijn undecided in het werkplaatshandboek staat nochtans 10w50 dacht ik. moet ik nu de hele handel terugbrengen of is die 20w60 ook goed? worried2


Ik heb me bij Deschouwer ook 20W/60 laten aansmeren en rij toch alweer een paar duizend kilometer probleemloos (wel 990). Moet wel lukken denk ik...
Wanneer ga je het doen? Mogen er pottenkijkers aanwezig zijn?


20W60 is eigenlijk wat dik in dit jaargetijde, een 10W50 is beter geschikt, zelfs een 10w40 mag er in de winter in. Een dunnere olie smeert beter in de winter (vooral de nokken)
Gewoon goed opwarmen zou'k zeggen.

_________________
Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
greenback



Geregistreerd op: 9-3-2009
Berichten: 109
Woonplaats: Velle

BerichtGeplaatst: Wo, 10 Mrt. 2010, 18:20    Onderwerp: Reageer met quote

ok bedankt voor de tip!
het is de eerste keer dat ik mn onderhoud zelf uitvoer (buiten de reguliere oliewissel en het occasionele probleem oplossen ben ik een rookie) dus ik zou liever zelf eerst pottenkijker spelen Smile besides ik doe het in een publiek toegankelijke parking en dat is nu niet direct de beste plek om een sleutelmiddag te organiseren...niemand in het antwerpse die een sleutelmiddagje wil organiseren en daar de plaats voor heeft?
groeten,
tom

_________________
KTM Adventure 950 2003
Honda CBR600 Fx 1999
Honda Transalp XL600V 1994
Harley Davidson Aermacchi TX125 1973
Honda CB750 Candygold 1972
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Blackbert



Geregistreerd op: 30-3-2009
Berichten: 725
Woonplaats: aan de rand van het bos

BerichtGeplaatst: Do, 11 Mrt. 2010, 2:00    Onderwerp: Reageer met quote

Hier, naar beneden scrollen tot je tegenkomt wat je zoekt.

Ik zou wel willen, nog zo'n techno dagje, maar ik ben nog niet verder geweest dan de waterpomp en de carbs...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif