Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
paansorgh
Geregistreerd op: 27-8-2010 Berichten: 12 Woonplaats: Beuningen
|
Geplaatst: Vr, 27 Aug. 2010, 17:26 Onderwerp: |
|
|
Even een reactie op alle bandenvragen:
De term M&S betekend inderdaad Mud&Snow, maar dat betekent niet dat het een winterband is. Het geeft aan dat de band voldoende grof profiel heeft om modder en sneeuw weg te werken, maar dat wil niet zeggen dat de compound ook geschikt is voor koude en gladde asfalt-omstandigheden. Geeft dus alleen aan dat het een offroadband is.
- De Conti TKC is een M&S band, maar heeft een zeer harde compound voor een hoge slijtvastheid. Bij temperaturen onder vijf graden geeft hij bijzonder weinig grip.
- De Heidenau K60 is ook een M&S band. Die doet het in de kou veel beter (ruim 2 x meer grip) en is ook offroad aardig, zolang er geen modder ligt. Ik gebruik hem op mijn "andere" motor, waarmee ik echt offroad rijd. Slijtage wel hoger, heb er pas 3000 km mee gereden en dat er is al duidelijk slijtage te zien. Maar hij kost ook weinig! En hij is op straat veel comfortabeler dan een TKC80 doordat het blokpatroon diagonaal loopt. Dat trilt niet!
- De Heidena K60 Snowtex is een M&S band met wintercompound. Die heeft nog meer grip bij koud en nat weer en bijt zich ook aardig vast in sneuw. Persoonlijk geprobeerd op een Transalp. Helaas niet een 990 Adventure maten verkrijgbaar.
Probleem met andere banden op je Adventure is de snelheidscodering en je load-index.
- Snelheid: Standaard ligt er een Pirelli met V-codering op, geschikt tot 240 km/uur. De TKC80 is gehomologeerd voor de Adventure, mits je niet harder rijdt dan 160. Hij heeft een Q-codering.
De Heidenau heeft een T-codering, geschikt tot 190 km/uur. Als je harder rijdt, kun je problemen verwachten.
Load index: Vereist is 70 (tot 335 kg), de K60 heeft 69 (325 kg). Scheelt weinig, maar toch.
Dan het goede nieuws: er komt een nieuwe K60, de K60 Scout. Met een 150/70-B18 70T. Load index ok, snelheid ok zolang je onder de 190 blijft... In deze maat leverbaar vanaf januari 2011. Ik denk dat die op mijn Adventure terecht gaat komen... |
|
Naar boven |
|
|
paansorgh
Geregistreerd op: 27-8-2010 Berichten: 12 Woonplaats: Beuningen
|
Geplaatst: Vr, 13 Jan. 2012, 16:45 Onderwerp: |
|
|
Hoi allemaal,
Inmiddels heb ik de Heidenau K60 Scout op mijn motor liggen. De Scout heeft een officiele "Freigabe" voor de Adventure, mits er niet harder wordt gereden dan 190 km/uur. Dit hoor je eigenlijk met een stickertje bij de snelheidsmeter aan te geven, als je Duitsland in gaat.
Op zich bevallen de Scouts mij goed. Ik heb er over de grens al een tijdje 170 mee gereden en dat bleef lekker stabiel. In Luxemburg heb ik er wat heftiger stuurwerk mee gedaan. Dan valt op dat ze bij heftige hellingshoeken lawaai maken (normaal niet) en dat de voorkant een tikje zoekerig wordt als je remmend een bocht in gaat. Niet zo vreemd, want die grove noppen gaan dan wat verbuigen. DAt voel je dus. Maar grip genoeg, wat mij betreft, en het stuurt ook lekker. Levensduur weet ik nog niet, ik heb er pas 3500 km mee gereden. De Pirelli's hebben het voor en achter 16.000 km gehouden. Niet verkeerd...
Offroad doen de Heidenau's het trouwens ook beter dan de Pirelli's. Niet dat ik dat vaak probeer, daarvoor heb ik een EXC450... |
|
Naar boven |
|
|
Raketman
Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Vr, 13 Jan. 2012, 18:24 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat ik ze ook eens ga proberen binnenkort... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
|
wtr500
Geregistreerd op: 20-8-2010 Berichten: 381 Woonplaats: Stevensweert
|
Geplaatst: Ma, 16 Jan. 2012, 21:56 Onderwerp: |
|
|
Met de Scouts door Afrika gereden op een 950 adv met volle bepakking. Prima band, zowel on- als offroad. Het rolgeluid is wel aanwezig, maar het remverhaal herken ik niet. Verwacht geen wonderen offroad overigens. Gravelachtig terrein prima. Zand en modder hopeloos, hoewel dat natuurlijk ook deels door de bagage komt. Nogal logisch als je het profiel kijkt. Het karkas vond ik opvallend stevig. Levensduur is gok ik maximaal rond de 9000km. Wij hebben de banden gewisseld bij 7000 maar toen konden ze nog ff. Ik spreek dan over 70 procent asvalt en 30 procent gravel. De pirelli's heb ik zelf ook overigens. Vind ze veel meer straatgeorienteerd dan de k60 scout.
Als ik mijn andere bandjes op heb gaat de scout erop als allrounder! _________________ www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012 |
|
Naar boven |
|
|
Hummer H1
Geregistreerd op: 28-8-2011 Berichten: 70
|
Geplaatst: Ma, 16 Jan. 2012, 23:13 Onderwerp: |
|
|
Rij de hele winter door en heb mijn Pirelli's er tot de zomer van af gehaald en omgewisseld voor de Heidenau's K60 Scout. Heb een setje gewoone K60's op mijn Africa Twin en kan dus goed het vershil merken.
Gewoone K60 is een echte zomer band. Oppassen bij nat wegdek en als ze koud zijn geven ze ook minder grip. De Scout is juist het tegenover gestelde bij kou en nat wegdek mega grip. Duidelijk meer dan de Pirelli. Ga die er dus van de zomer weer om leggen om de laatse milimeters op te slijten.
Slijtage kan ik nog niet veel over zeggen, maar eerste indruk is goed. Met de minder hoge snelheid kan ik wel leven in de winter _________________ Mihi nil nimis absurdum.
http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/263719/Africa-Twin-1995-reviseren-1.html |
|
Naar boven |
|
|
TH
Geregistreerd op: 21-2-2011 Berichten: 9 Woonplaats: Noord Holland
|
Geplaatst: Wo, 18 Jan. 2012, 20:34 Onderwerp: |
|
|
Hummer H1 schreef: | Rij de hele winter door en heb mijn Pirelli's er tot de zomer van af gehaald en omgewisseld voor de Heidenau's K60 Scout. |
Mmm, doorrijden doe ik ook, misschien moeten er dan ook maar 'winterbanden' op, net als ik bij de auto doe. Het is nog een stukje belangrijker dan bij de auto, eigenlijk... |
|
Naar boven |
|
|
pepdeze
Geregistreerd op: 26-1-2005 Berichten: 164 Woonplaats: ijsselstein
|
Geplaatst: Za, 21 Jan. 2012, 12:27 Onderwerp: |
|
|
Booom heeft die Scouts onder zijn 990 zitten en die is er volgens mij aardig over te spreken. Ik heb 'm toch redelijk makkelijk door modder en mul zand zien ploegen! |
|
Naar boven |
|
|
mariodeve
Geregistreerd op: 21-11-2010 Berichten: 91 Woonplaats: ermelo
|
Geplaatst: Za, 21 Jan. 2012, 17:32 Onderwerp: |
|
|
heb ze er nu ook 4000 km onder zitten en bevallen goed. Op de weg zeker al voel je ze meer dan de originele banden maar dat heeft ook wel weer wat. offroad ook beter dan origineel maar het is geen noppenband dus blijft oppassen. _________________ Ktm 1190 adventure R
Ktm 990 adventure R
Ktm 530 sixdays
Ktm 500 sixdays |
|
Naar boven |
|
|
Sjarelke
Geregistreerd op: 15-6-2010 Berichten: 209 Woonplaats: Hollands Limburg
|
Geplaatst: Zo, 22 Jan. 2012, 15:05 Onderwerp: |
|
|
Ook ik heb met deze banden gereden in Afrika.
Wat mij betreft goede band zowel onroad als offroad. Bij asfaltritten wond ik het lawaai zeker niet meer hinderlijk dan de wind. Zat grip, vergelijkbaar met Scorpions denk ik; al rijd ik hier met bepakking en minder sportief dan voorheen met de Scorpions.
Offroad ook veel grip. Vooral gravel mee gereden en beviel op zich goed. In hoge temperaturen gaan ze er wel errug snel aan vond ik. In combinatie met stenen / harde gravel "vliegen" de noppen er dan (te) snel af (achterband). Dat was ook wat de locals me hier vertellen. Die ervaring had ik niet met de Mefo Superexplorer. Wellicht goed om in gedachten te houden ingeval je overweegt ze te nemen als reisband.
Achterband in zand was goed zat; voorband een enkele keer ietsje zoekerig maar voor een allroander viel ie me absoluut mee. Zeker beter dan de Scorpion.
Geen ervaring in modder; zou me sterk verbazen als ie het niet beter doet dan de Scorpions. Desondanks zou ik voor modder zelf een andere, aggressievere voorband preferen. |
|
Naar boven |
|
|
Roeligan
Geregistreerd op: 27-12-2007 Berichten: 804 Woonplaats: Heusden-Zolder
|
Geplaatst: Ma, 23 Jan. 2012, 10:35 Onderwerp: |
|
|
Sjarelke schreef: | Ook ik heb met deze banden gereden in Afrika.
Wat mij betreft goede band zowel onroad als offroad. Bij asfaltritten wond ik het lawaai zeker niet meer hinderlijk dan de wind. Zat grip, vergelijkbaar met Scorpions denk ik; al rijd ik hier met bepakking en minder sportief dan voorheen met de Scorpions.
Offroad ook veel grip. Vooral gravel mee gereden en beviel op zich goed. In hoge temperaturen gaan ze er wel errug snel aan vond ik. In combinatie met stenen / harde gravel "vliegen" de noppen er dan (te) snel af (achterband). Dat was ook wat de locals me hier vertellen. Die ervaring had ik niet met de Mefo Superexplorer. Wellicht goed om in gedachten te houden ingeval je overweegt ze te nemen als reisband.
Achterband in zand was goed zat; voorband een enkele keer ietsje zoekerig maar voor een allroander viel ie me absoluut mee. Zeker beter dan de Scorpion.
Geen ervaring in modder; zou me sterk verbazen als ie het niet beter doet dan de Scorpions. Desondanks zou ik voor modder zelf een andere, aggressievere voorband preferen. |
Heb naar Dakar ook met de Mefo's gereden... Die hebben al hun verwachtingen meer dan waar gemaakt! Voor mij is er nog maar 1 vakantieband
Alhoewel dat alles relatief is en bandenslijtage (achterband dan vooral) ook zeer afhankelijk is van de rechterpols... _________________ www.roeligan.net |
|
Naar boven |
|
|
David M
Geregistreerd op: 16-3-2011 Berichten: 9
|
Geplaatst: Ma, 23 Jan. 2012, 21:40 Onderwerp: waar te vinden? |
|
|
Kan er iemand uit België me vertellen waar ik MEFO SE kan vinden en laten monteren.
Ik heb al een adres gevonden waar de Heidenau Scout er op kan (275 euro voor een set, montage inclusief)?
Ik vind de MEFO's voorlopig enkel op de site van MEFO zelf.
De MEFO's zijn nog een stuk goedkoper niet?
Groeten,
David |
|
Naar boven |
|
|
Freebert
Geregistreerd op: 9-9-2011 Berichten: 1057 Woonplaats: de stille kempen
|
Geplaatst: Ma, 23 Jan. 2012, 21:47 Onderwerp: |
|
|
Motocare in Diest verkoopt de Mefo's.
Anders zelf bestellen in Duitsland eventueel? |
|
Naar boven |
|
|
David M
Geregistreerd op: 16-3-2011 Berichten: 9
|
Geplaatst: Ma, 23 Jan. 2012, 22:39 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de tip! Ik bel ze morgen eens op.
Misschien iemand die een adres dichter in de buurt van Gent kent? |
|
Naar boven |
|
|
Hummer H1
Geregistreerd op: 28-8-2011 Berichten: 70
|
Geplaatst: Wo, 25 Jan. 2012, 22:18 Onderwerp: |
|
|
Mocht je Heidenau K60 banden overwegen kijk dan goed waar je ze voor gaat gebruiken. Er zit echt een WERELD van verschil tussen de gewone K60 en de K60 Scout. Laatste zijn veel zachter enduseen echte winterband. Haal ze er in het voorjaar dan ook weer af en bewaar ze voor de volgende winter.
Sjarelke schreef: | Ook ik heb met deze banden gereden in Afrika.
Wat mij betreft goede band zowel onroad als offroad. Bij asfaltritten wond ik het lawaai zeker niet meer hinderlijk dan de wind. Zat grip, vergelijkbaar met Scorpions denk ik; al rijd ik hier met bepakking en minder sportief dan voorheen met de Scorpions.
Offroad ook veel grip. Vooral gravel mee gereden en beviel op zich goed. In hoge temperaturen gaan ze er wel errug snel aan vond ik. In combinatie met stenen / harde gravel "vliegen" de noppen er dan (te) snel af (achterband). Dat was ook wat de locals me hier vertellen. Die ervaring had ik niet met de Mefo Superexplorer. Wellicht goed om in gedachten te houden ingeval je overweegt ze te nemen als reisband.
Achterband in zand was goed zat; voorband een enkele keer ietsje zoekerig maar voor een allroander viel ie me absoluut mee. Zeker beter dan de Scorpion.
Geen ervaring in modder; zou me sterk verbazen als ie het niet beter doet dan de Scorpions. Desondanks zou ik voor modder zelf een andere, aggressievere voorband preferen. |
_________________ Mihi nil nimis absurdum.
http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/263719/Africa-Twin-1995-reviseren-1.html |
|
Naar boven |
|
|
wtr500
Geregistreerd op: 20-8-2010 Berichten: 381 Woonplaats: Stevensweert
|
Geplaatst: Do, 26 Jan. 2012, 23:52 Onderwerp: |
|
|
Uhm...Hummer...ik heb ze met 40 graden gereden en het is zeer zeker geen winterband! Misschien dat je er goede ervaringen mee hebt in de winter, dat kan best, maar als je de Scout wegzet als pure winterband dan zou ik ze de komende zomer er echt eens onder laten zitten.
Gewoon, voor de gein.... _________________ www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012 |
|
Naar boven |
|
|
|