Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
snicker
Geregistreerd op: 6-11-2009 Berichten: 112 Woonplaats: de Wijk
|
Geplaatst: Vr, 6 Nov. 2009, 18:27 Onderwerp: KTM rijden duur(der)??? |
|
|
Hallo Forummers,
Ik ben nieuw hier maar heb me geregistreerd met een reden, namelijk:
Al jarenlang rijd ik met veel plezier de Honda Varadero, ondertussen met mijn 3e bezig.
Extreem betrouwbare en probleemloze motor. Ik rijd zo'n 12.000 km per jaar, puur voor de fun.
Nu ben ik als een blok gevallen voor de 990 Adventure, wil niet bezuinigen op onderhoud maar ik heb geen geldboom.
Vandaar mijn vraag; klopt het dat KTM rijden een stuk duurder is dan bijvoorbeeld Honda.
Ik hoor namelijk veel verhalen dat de beurten en de onderdelen fors duurder zijn. Ook de betrouwbaarheid schijnt (nog) niet op Honda-nivo te staan.
Zijn dit vooroordelen of zit hier wel degelijk een kern van waarheid in?
Daarnaast nog een ander punt; ik ben 1,85 lang en redelijk allergies voor turbulenties. Welke ruit moet ik kiezen?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groet'n
Snicker _________________ Liever een slippertje dan een schuiver |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 6 Nov. 2009, 19:23 Onderwerp: |
|
|
voor prijzen onderhoud e.d. zie:
http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=1516
Allen snap ik niet: Je koop een fiets van 15 mille, met een afschrijving van zeker 1000 euro per jaar, verzekering erbij, belasting erbij benzine voor 12dkm; nog eens een dikke 1000 euro
...
en dan maak je je druk om een onderhoudsbeurt van 500 euro? _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Brinkie
Geregistreerd op: 12-11-2005 Berichten: 89 Woonplaats: Oldemarkt
|
Geplaatst: Vr, 6 Nov. 2009, 19:29 Onderwerp: |
|
|
Hoi Snicker
Ik heb laatst een 15.000 (grote)beurt voor 600eur. incl achterband en remblokken achter laten uitvoeren.Is volgens mij een nette prijs.
En wat betreft de betrouwbaarheid geen klagen.Eerste lc8 950 S(uit 2003)40.000km mee gereden(gekocht met 15000 op de teller) zonder problemen.De tweede lc8 990(sept 2008) staat nu op 16000.met alleen maar FUN km.Want de FUNFACTOR is hoog
Ik ben dik tevreden zoals je leest.En succes met je keuze.
grt Ton |
|
Naar boven |
|
 |
SirCrow
Geregistreerd op: 16-2-2009 Berichten: 154
|
Geplaatst: Vr, 6 Nov. 2009, 23:06 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | voor prijzen onderhoud e.d. zie:
http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=1516
Allen snap ik niet: Je koop een fiets van 15 mille, met een afschrijving van zeker 1000 euro per jaar, verzekering erbij, belasting erbij benzine voor 12dkm; nog eens een dikke 1000 euro
[...]
|
Wat zeg je nu, zo duur, wat een afsachrijving, als ik dat had geweten  |
|
Naar boven |
|
 |
Vrom
Geregistreerd op: 25-11-2008 Berichten: 188 Woonplaats: Schellebelle - B -
|
Geplaatst: Za, 7 Nov. 2009, 0:45 Onderwerp: |
|
|
In een ver verleden heb ik ook nog met een varadero gereden.
De vara is in vergelijking met de ktm in feite gewoon een "grijze" moto. Goed in alles maar uitblinkend in niets. Heel homogeen, comfortabel en bijzonder kwalitatief pakket... maar na verloop van tijd een beetje saai.
Zo betrouwbaar al een Vara zal men de Adv wellicht nooit maken (al heeft er aan mijn Adv vooralsnog geen vijs gemankeerd), maar het rijplezier is zeker 10x groter dan op de Jap, en dat maakt voor mij alles goed !! _________________ Verantwoord jezelf nooit, uw vrienden hebben het niet nodig en uw vijanden geloven het toch nooit.
www.VROM-rijopleidingen.be |
|
Naar boven |
|
 |
TRX
Geregistreerd op: 30-5-2009 Berichten: 234 Woonplaats: de westhoek
|
Geplaatst: Za, 7 Nov. 2009, 4:30 Onderwerp: |
|
|
Ik reed vroeger met een TDM900 (in totaal kleine 100.000km gereden met 2 exemplaren).
Zeer goedkope moto in onderhoud in verbruik, zeer betrouwbaar.
De KTM adv echter verbruikt gemiddeld per 100km 2 tot 3l meer, onderhoud is fors duurder.
Die aanbevolen motorex olie is 'schijteduur', kleppen stellen om de 15.000km (40.000km bij de TDM), meer uurloon om gewoon onderhoud te doen, enzo.
Ook de betrouwbaarheid zal niet zo goed zijn.
MAAR, het is een 'karakterbak', de slogan 'ready to race' is geen slecht gekozen slogan. Ik amuseer me te pletter dermee en daarom mag em blijven, ondanks dat em een stuk meer kost.
Ik rij nu echter ook heel wat minder km's dan vroeger. Toen reed ik er 25 à 30.000 op een jaar, nu misschien nog 10.000.
Als ik dan het verschil reken, 30.000km met een TDM900 of een adv .
Aan brandstof alleen zou me dat een 900€ per jaar meer kosten....
Plus 2 x per jaar kleppen stellen tov net niet 1 x per jaar voor de TDM, scheelt ook al vlug 300 à 400€/jaar. Dan nog de olie enzo...
Verschil zou dus minstens 1.300€ tot zelfs 1.600€ per jaar bedragen en dat zou teveel zijn.
Met 10.000km/jaar is dat pakweg 400 à 500€ en dat kan nog net . _________________ Voor al uw foto's : www.im-design.be  |
|
Naar boven |
|
 |
Hydrazine

Geregistreerd op: 9-9-2006 Berichten: 294 Woonplaats: Almere-Binnen
|
Geplaatst: Za, 7 Nov. 2009, 8:42 Onderwerp: Re: KTM rijden duur(der)??? |
|
|
snicker schreef: | Hallo Forummers,
Ik ben nieuw hier maar heb me geregistreerd met een reden, namelijk:
Al jarenlang rijd ik met veel plezier de Honda Varadero, ondertussen met mijn 3e bezig.
Extreem betrouwbare en probleemloze motor. Ik rijd zo'n 12.000 km per jaar, puur voor de fun.
Groet'n
Snicker |
Jee zegt: 'Ik rijd zo'n 12.000 km per jaar, puur voor de fun.'
Koop dan een KTM, puur voor de fun!
Ik rij er mee naar mijn werk, vrienden, familie, etc, puur voor de fun.
Maak dan eens een proefrit op een KTM, je zal zien: puur voor de fun.
HONDA is prima, maar ik maai het gras met een HONDA en zaag bomen om met en Stihl (KTM)
Ervaar het en je weet het. Onderhoud is net zo duur, bij normaal gebruik tussen KTM en HONDA.
http://www.youtube.com/watch?v=5gSXZq4r1g8
http://www.youtube.com/watch?v=QeGWIWuazwQ
Let op het aplause |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
Geregistreerd op: 23-3-2009 Berichten: 1157 Woonplaats: Wetteren
|
Geplaatst: Za, 7 Nov. 2009, 12:26 Onderwerp: |
|
|
Heerlijke vergelijking!  _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Za, 7 Nov. 2009, 15:05 Onderwerp: |
|
|
De historiek van mijn 2006 ABS van feb 2007 tot nu :
- 1000 km : eerste onderhoud (oliewissel – rodage-olie)
- 2000 km : fabrieksmodificaties : tankontluchting, ABS-schakelaar (De Smet)
- 6880 km : achterste remblokken vervangen
- 8000 km : topkoffer + stuurverhogers KTM
- 10.000 km : klein onderhoud : olie+filters+zeven reinigen
- 12800 km : bandenwissel (Pirelli Scorpion voor en achter)
- 14500 km : achterste remblokken vervangen
- 15500 km : groot onderhoud + kleppen
- 18000 km : garantie : balhoofdlagers + fabrieksmod. achterrem (nieuwe leidingen + antiklotsrubber)
- 25000 km : achterste remblokken vervangen + klein onderhoud : olie+filter+zeven reinigen
- 27000 km : nieuwe banden
- 28000 km : kettingset (Regina)
- 31000 km : cylinderkoppakking achteraan (garantie) + groot onderhoud onder garantie + nieuwe remblokken achteraan.
- 33500 km : koppelingspomp (garantie)
- 40000 km : nieuwe banden + klein onderhoud
- 42000 km : olielek oliefilterdeksel (garantie)
- 43500 km : aandrijfas waterpomp + dichting waterpomp (garantie)
- 47000 km : balhoofdlagers (garantie) + remblokken achteraan
- 48000 km : vervanging voorste tandwiel 17 à 16
- 50000 km : groot onderhoud + kleppen
- 52000 km : aandrijfas waterpomp + dichting waterpomp (garantie)
- 54000 km : nieuwe voorband, nieuwe balhoofdlagers (Timken ipv SKF), voorste remblokken, vorkrevisie, herstelling kabelboom contactslot
- 56000 km : nieuwe remschijf + blokken achter, nieuwe achterband, nieuwe kettingset (DID)
- 60000 km : oliewissel
- 64000 km : koppelingspomp 2de maal, vervangen door Hosi-exemplaar
- 67500 km : nieuwe batterij (origineel)
- 69500 km : nieuwe voorband (Michelin Anakee)
- 72000 km : groot onderhoud (zelf gedaan) : olie + filter, bougies, luchtfilter, nieuwe achterband
- 72500 km : zekering springt voortdurend : kortsluiting in koplamparmatuur
- 74000 km : lekkende O-ringen koppelingsdeksel en versnellingsbaksensor _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
snicker
Geregistreerd op: 6-11-2009 Berichten: 112 Woonplaats: de Wijk
|
Geplaatst: Za, 7 Nov. 2009, 17:17 Onderwerp: |
|
|
Raketman,
Dat liegt er niet om!!
Weliswaar heel veel onder garantie verholpen maar al bij al een aardige lijst.
Is dit exemplarisch of....
Ik begin nu wel een beetje te twijfelen .
Bij Honda echt nooit problemen, alleen onderhoud.
Maar feit blijft dat de Varadero een beetje een brave broeder is en ik ben nu juist op zoek naar een uitdagender type
Of is een Tiger misschien een veiliger alternatrief
Ik wacht op meerdere reacties.
Greetz,
Snicker _________________ Liever een slippertje dan een schuiver |
|
Naar boven |
|
 |
Olaf
Geregistreerd op: 9-6-2009 Berichten: 64 Woonplaats: Biddinghuizen
|
Geplaatst: Za, 7 Nov. 2009, 18:44 Onderwerp: |
|
|
Adv 990r nu 10000km ,nieuwe achterband , beurt bij 7500km a 200eurie .
Voor de rest niets .
Ook geregeld de weg af geweest , onder andere 500km gravel gereden .
Gebruik 1 op 17 emiddeld .
Valt nogal mee tot nu toe .
Olaf _________________ AT en KTM 990R/ 690 enduro R |
|
Naar boven |
|
 |
Rups
Geregistreerd op: 5-10-2009 Berichten: 111
|
Geplaatst: Za, 7 Nov. 2009, 19:14 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat een vergelijking met een Honda niet terecht is;met een KTM rij je heel anders en misschien (waarschijnlijk...) ook in het zand...daar istie voor gemaakt
Mn BMW Gs leek op een off-road,maar de KTM is het echt!!
Als je alleen gesapig en zuunig wilt toeren zou k de Honda doen,als je wilt raggen en racen.... de KTM
En je kunt mazzel hebben of pech met een motor. Heb ooit Honda afgezworen omdat ik alleen maar problemen had met t ding.
KTM zit mooi en solide in mekaar met dure spullen,maar alles kan stuk natuurlijk
Zelf onderhoud doen is leuk,en het scheelt je ook nog es een hele hoop geld.
Ben nog steeds onder de indruk van de KTM en rij iedere keer weer met plezier....en daar gaat t om voor mij. |
|
Naar boven |
|
 |
Nocer

Geregistreerd op: 11-6-2009 Berichten: 307
|
Geplaatst: Za, 7 Nov. 2009, 20:34 Onderwerp: |
|
|
Ik heb nu 36.000 km gehad met mijn Honda CBR 600F uit 2007. (ok.. ik rij iets minder dan 75.000 km haha. Ik doe ook geen wo-we ermee.
Met mijn Honda was het:
1000 : inrijbeurt
12000: Kleine beurt
18000: Banden wissel
24000: Grote beurt
36000: kleine beurt (nee..idd... nog geen banden wissel)
Ik denk dat ik dat niet zo ga redden met mijn KTM straks
Het is maar wat je wilt... wil je iets wat echt nooit kapot gaat... neem een Honda. Je zegt zelf dat je dat saai vindt.. Maak dan de afweging voor jezelf..
Ik heb ook voor de keuze Varadero, Tiger, KTM en BMW gestaan....
Tiger: Het was het gewoon net niet.... leek wel een beetje the worst of two worlds in plats van the best of 2 worlds. Onstabiel met hoge snelheid in bochten... teveel wind.. mijn CBR trok nog sneller op... ik kon er niet warm van worden.
Varadero: Reed wel lekker op zich.... zat iets minder.... maar ik heb als eerste op de KTM gereden... dus ik wist wat ik aan de kant zou zetten voor een gevoel van betrouwbaarheid... exit varadero.
BMW: Lekkere comfi motor... over compleet aan opties.... trok wel vlot op... ging lekker door de bochten.. maar zooooooooooooooooo saai.... geen feedback van de vering.. geen feedback van het blok. Je kon echt optrekken wat je wou... zo hard rijden als je wou en niet echt plezier in het rijden hebben. Daar schrok ik zo van (had echt gehoopt dat het een leuke motor zou zijn dat ik er eerst nog maar 9000 nachtjes over wil slapen (kortom... tot over 25 jaar hahahaha).
KTM: Ik moet hem niet kopen... het is slecht voor mijn rijbewijs.. slecht voor mijzelf.... wow.. wat een machine... ik stond op het pondje... iedereen keek echt om naar me. De hefbomen gingen zelfs open voor de pond stil lag... en ik gaf het gas erop. En terwijl het pondje nog over de wal schoof spoot ik er met mijn KTM al af (lees het stukje: slecht voor mezelf . En je wilt alleen maar gas geven (slecht voor je rijbewijs en het is gewoon gemaakt om te spelen... Ik kan niet wachten tot ik er een voor mezelf heb.
Oh.. en een andere voorwaarde is dat het ook een reismotor moet zijn. Dus Noorwegen, etc.... Maar dat is volgens mij ook wel in orde.
Als ik eraan denk hoe leuk de KTM is om op te rijden..... dan maakt het me echt niet uit dat hij meer onderhoud nodig heeft dan mijn CBR.... enige waar ik wel op hoop is dat ik evenveel vertrouwen in de KTM ga krijgen alsin de CBR (technisch).
En anders ga ik heel veel sleutel ervaring krijgen  |
|
Naar boven |
|
 |
TRX
Geregistreerd op: 30-5-2009 Berichten: 234 Woonplaats: de westhoek
|
Geplaatst: Za, 7 Nov. 2009, 20:41 Onderwerp: |
|
|
Raketman schreef: | De historiek van mijn 2006 ABS van feb 2007 tot nu :
- 1000 km : eerste onderhoud (oliewissel – rodage-olie)
- ......
- 74000 km : lekkende O-ringen koppelingsdeksel en versnellingsbaksensor |
Ik heb de mijn TDM900 (den 1e) verkocht met 72.500km op de teller en em was ene keer binnengeweest voor een herstelling. Balhoofdlagers zijn na 45.000km ONDER garantie vervangen net als de nokkenaskettingspanner (maakte wat lawaai, was absoluut nog geen probleem).
De kleppen stonden na 40.000km trouwens nog allemaal perfect binnen de toleranties waarmee de TDM900 het fabriek mocht verlaten .
Maar de KTM blijft wel nen leutige moto . _________________ Voor al uw foto's : www.im-design.be  |
|
Naar boven |
|
 |
Dwars

Geregistreerd op: 11-5-2008 Berichten: 207 Woonplaats: daar in ut bronsgroen eikenhout
|
Geplaatst: Za, 7 Nov. 2009, 20:43 Onderwerp: |
|
|
Vrom schreef: | In een ver verleden heb ik ook nog met een varadero gereden.
De vara is in vergelijking met de ktm in feite gewoon een "grijze" moto. Goed in alles maar uitblinkend in niets. Heel homogeen, comfortabel en bijzonder kwalitatief pakket... maar na verloop van tijd een beetje saai.
Zo betrouwbaar al een Vara zal men de Adv wellicht nooit maken (al heeft er aan mijn Adv vooralsnog geen vijs gemankeerd), maar het rijplezier is zeker 10x groter dan op de Jap, en dat maakt voor mij alles goed !! |
helemaal eens met deze spreker  _________________ jaja joa |
|
Naar boven |
|
 |
|