Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Aleph
Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Di, 2 Mrt. 2010, 21:53 Onderwerp: |
|
|
Bon,
gasten,
ik denk dat dit de langste reistopic aller tijden aan het worden is. Althans op dit forum. :mrgreen:
Maar mooie liedjes duren niet lang (hoewel....
http://www.youtube.com/watch?v=odGvIh63sOY )
dus er mag hier ne keer een einde aan komen.
Vandaar dat ik de laatste dagen van onze reis, de terugreis, hier efkes fotogeniek ga neerzetten. De helft van de lol gaat ge wel mankeren, we hebben niet van ?lles foto's genomen, hoewel.... , maar da's uw eigen fout, ge had maar moeten meekomen. We zijn trouwens al in onderhandeling met Ewan McGregor, diene zijn filmploeg en al zijn secretaressen zijn te huur, dus over onze volgende reis gaan we een tiendelige dvd-reeks uitbrengen (??n interessante dvd, de rest bloopers...)
Allez hop, we beginnen eraan :
Deze foto is getrokken enkele uren nadat we die met kogelgaten besproeide dorpen waren doorreden. We staan hier op de hoek van een parking van een grootwarenhuis. Zoals u ziet maken ze hier nog gebruik van duidelijk verstaanbare woorden, en geen eufemismen. Een grootwarenhuisketen heet hier dus gewoon "Konzum". Kwestie van goed te verstaan wat de bedoeling is. Den Blackbert is druk bezig te bellen of te smssen met ne Kroaat van Zagreb, enen die 'm leren kennen heeft via het Adventure Riders-forum. Bert zit daar meer op dan op zijn WC (op dat forum bedoel ik...)
Het was hier zo staande dat we trouwens tot de interessante ecomonisch-sociologische constatatie kwamen dat de kloof tussen arm en rijk hier veel kleiner was dan in pakweg Roemeni?. Ginder zag je stokoude Dacia's naast de nieuwste Audi A5, hier zie je enkel goedkope middenklasse wagens zonder opties... iedereen even rijk dus, of even arm, ??n van de neveneffecten van die duistere oorlog van nog niet zo lang geleden.
Na een toch weer behoorlijk lange rit komen we alsnog in Zagreb aan. Dit is dus de skyline van Zagreb. Iedereen herkent dit?
Ginder was er via internet een kamer gereserveerd. GPS bracht ons feilloos tot bij het hotelleke. Dat geen plaats meer had want Bert was ??n dag te laat geweest met zijn confirmatiemail. Duh, onze KTMs hebben geen Wi-Fi zenne ! Dus efkes in de GPS gekeken naar hotels in de buurt, ge kent dat wel. Efkes gokken, dan efkes verkeerd rijden en dan waren we er. Het Zagreb-hotel. Een oud beest van uit den tijd dat Communisme nog een schoon edel woord was. Kleine kamers, toch voor drie motards.... Cotthem's neus ergens ter hoogte van mijn tenen, en zijn tenen lagen ergens ter hoogte van de badkamer... Bert daarentegen zat met zijn tenen omzeggens in de kast...
Hier een fotoke van de receptie. Geef toe, dat riekt naar documentaires over vervlogen tijden:
Op de volgende foto ziet ge het snoetje van Damir, de Kroaat. Systeemingenieur die just bij MickeySoft getekend had. De avond ervoor was hij naar ons hotel gekomen en had hij ons naar een grillrestootje geleid. Cotthem en ik op de KTM, Bert ook, op de zijne. Damir op een Bemeweke. Damir was een braaf manneke, maar wel ene met straffe verhalen. Was al in Rusland per moto op reis geweest en zo. Hij verstond die taal en sprak ze ook een beetje, en da's blijkbaar toch een goeie troef voor als ge naar ginder wilt gaan en niet in de zak gezet wilt worden. Afin soit, na het eten zijn we dan naar het centrum gereden, hebben er wat gedronken, gestaard - alweer - naar de godverdomd schone vrouwen, wijven en meiskes die er daar rond fladderen (waarom vindt ge in een stad toch altijd zoveel meer schoon vrouwvolk dan op den buiten?) En dan zijn we gaan maffen. Was echt wel nodig....
De foto is trouwens 's ochtends nadien getrokken, op het terraske waar Damir vaste klant was. Daar heeft Bert de plannen en de route om Kroatie uit te rijden besproken.
Bon, moest er iemand zich afvragen waarom de Katholieke kerk altijd minder en minder volk trekt, wel, dan ziet u het hier het antwoord:
(spoiler : het antwoord staat geheel onderaan deze post)
Een tijd later passeerden we dan de grens met Sloveni?. Zoals gewoonlijk moesten we daar onze pas tonen. Kwestie van te controleren of we met onze helm op, met onze helmmuts op, met onze zonnebril op, met onze baard van drie weken, wel geleken op die pasfoto.... Gelijk hoe, hier was er dus voor den eerste keer ne slimmen douanier die snapte dat hij dat beter kon controleren als we onze helm afzetten...
Sloveni? is klein Oostenrijk. Of nog : Oostenrijk maar dan zonder de kommerz. Dus w?l schattige huisjes, mooie tuintjes, toffe wegen, besneeuwde bergen om Leo! bij te roepen.... maar godzijdanknogantoe zonder de kotsverwekkende massatoerisme-geori?nteerde souvenierwinkelkes waarmee elke Oostenrijkse straat mee geplaveid is.
Enige foto's om die bewering te staven:
Dit was bijna het eerste gebouw na de grenspost met Slo. Da's duidelijk een teken dat ze beschaafd zijn. En weten wat Westerse luxe is.
Riep iemand "Dit is precies Oostenrijk!"?
Nog eentje:
en nog ne skyline:
Ook hier is WO2 trouwens gepasseerd: Kobaric.
Allemaal de hoed of pet afnemen en nederig het hoofd buigen aub.
En dan wordt het weer tijd voor iets ludieks. Op een gegeven moment stuurde reislijder Blackbert (Zwarten Blakkie) ons door dit natuurpark:
Het werd oa gekenmerkt door prachtig blauw water dat kolkte doorheen prachtig uitgesleten kloven:
Maar den Bert moest dit lyrisch schouwspel natuurlijk weer verbrodden met zijn amateuristisch toneelspel. Ziehier zijn performance van aangespoelde en uitgehongerde schipbreukeling:
Maar dra had hij alweder een andere rol te spelen, rarara, welk soort vis hij hier imiteert!
Kan iemand mij dit verkeersbord uitleggen aub? Ik versta geen sloveens.
LEEEEEEEEOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO!
U ziet hier nummer 42. Ze beginnen bij 50 en eindigen bij ??n. Rare manier om haarspeldbochten te nummeren zeg ik u.
Wat natuurschoon:
Het moet gezegd, het heeft enkele minuten geduurd eer ik doorhad dat dit de naam van de Col was...
[img]http://www.toonze.be/_data/i/upload/2018/12/09/20181209223134-914b7ae2-me.jpgG[/img]
Trapke op?
Jawel, naar een Russische kapel, opgebouwd door Russische krijgsgevangenen, in WO-1, ter nagedachtenis van enkele honderden collega's die onder neerstortend puin waren omgekomen tijdens het verbeteren van die bergpas.
En na die afdaling was het weer tijd voor een ludiek moment. Deze oranje kwibus was dolenthousiast een autostradeoprit opgedraaid. Na 200m viel het hem op dat zijn collega's hem niet volgenden. De langzaam vallende euro raakte toen pas bodem: Blakkie had gezegd dat ze nergens autostrade gingen oprijden. De oplossing? Goed uit uw doppen kijken en dan tegen de richting in terug naar de uitgang van de ingang rijden...
Opnieuw een zeer typerend beeld voor dit avontuur: een pas die we niet kunnen bereiken... deze keer in Itali?. Nu, zo'n bordje houdt ons normaal niet tegen, maar we hadden net een landrover vol carabinieri naar boven zien rijden...
Dan maar via een lange lange omweg naar de Grosglochner, een oerklassieker waar menig huisvader met zijn kroost naar toe is gereden. Ginder h??l vanachter om de hoek ziet ge een stukske.
Hier heb je een overzichtje van die smeltende Dame Blanche.
Tegen dat we dien berg over waren (jaja, KTM kan ?ber alles !) was het natuurlijk weeral pikkedonker. Cotthem heeft op die reis eigenlijk niet zoveel gezien. 't eerste en 't beste hotelleke dat we tegen kwamen had gelukkig kamers vrij. B?renwirt was de naam, en dat was precies zo heel toevallig een heus motorhotel. M?t volledig uitgeruste motorkamer (afin, garage)
Die vage vertikale vlek is trouwens ??n van de betere performances van den Bert
Ziezo. En de dag erop was het autostradedag. Oostenrijk uit, Duitsland in. Autostrade op, autostrade af. Tegen elf uur 's avonds waren we ter hoogte van Brussel. En natuurlijk was het aan 't zeikregenen.... Home, wet home....
spoiler : omdat de mensen het verdekke beu zijn om altijd weer dien berg op te stappen tiens! _________________ mijn nieuwe nick is Muug
Laatst aangepast door Aleph op Ma, 10 Dec. 2018, 0:20, in totaal 2 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
|
Aleph
Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Di, 2 Mrt. 2010, 21:58 Onderwerp: |
|
|
Dat bordje? Opgepast, na de volgende 8km zijt ge zo draaiachtig dat ge spontaan van uwe moto kunt vallen.
Die 8km, of toch een stukske
omhoog
omlaag
De omweg.
zo duurt het natuurlijk wel iets langer.
naar de Grosglockner
effe achterom kijken
Blij dat ik erbij mocht zijn, bedankt jongens. En vooral bedankt aan Sr. voor alle tijd en werk die je erin gestoken hebt.
Ik ga nog ne keer terug in die richting, zeker weten.
_________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
|
Aleph
Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Di, 2 Mrt. 2010, 22:07 Onderwerp: |
|
|
cotthem schreef: | Ik heb al veel meegemaakt :? . Oorlogen, milieurampen, horror, psychopatische situaties, maar Roemenie was toch wel de schoonste film tot hiertoe .
Het zal al een ferme reis/gezelschap moeten zijn om dit nog te kunnen overtreffen :roll: . (Paul Sr, Paul Jr, Bert...aaiiloufjoee)
De werkelijke reis ligt al ver achter ons, de virtuele fotoreis is nu ook gedaan :( .
Het volgende off-road avontuur(tje) komt langzaam dichterbij .
WALES (March Moon Rally 2010) en gelukkig weer met dezelfde idioten en nog andere pippo’s die ondertussen een vertrouwd gezicht zijn .
Ik kijk er naar uit gelijk een kind naar sinterklaas .
En ondertussen weer dromen en goegelen (en sparen voor een ander groot reisprojectje .
-Ijsland?
-Noordkaap via off-road langs de fjorden?
-Marokko ?
-Ex-joegoeslavie ?
-Mount arrat ?
-Efkes de ligurische/assieta/sommeleir/parpaillon nog nekeer maar dan rechtstaand
-Spanje/Portugal in nikidc-stijl?
-toerke rond de middellandse zee?
-Tunesië?
-Ardennen?
-Oekraïne?
-Turkije (het Arabische deel dan)?
-….
Ik heb nog veel plaats op mijn kofferkes voor landstickerkes te plakken |
_________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
|
Aleph
Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Di, 2 Mrt. 2010, 22:10 Onderwerp: |
|
|
pH4 schreef: | Blackbert schreef: | Blij dat ik erbij mocht zijn, bedankt jongens. En vooral bedankt aan Sr. voor alle tijd en werk die je erin gestoken hebt.
Ik ga nog ne keer terug in die richting, zeker weten. |
You rang my Lord?
Ik was vereerd te mogen supporteren = ondersteunen. Jullie hebben niet alleen off-road gereden, maar ook deelgenomen aan het Roemeense plattelandsleven in de streek waar ik me al 22 jaar thuis voel. Het was nog op het oude forum denk ik dat het magische woord "Roemenië" me deed reageren: "daar wil ik bij zijn".
Heel knap waren de nieuwe stafkaarten van de ruime streek opgesteld door Enduromania, met hoogtelijnen, een coordinatenraster per minuut, en de al dan niet weggespoelde pistes, paadjes, keihopen...Met Google Earth en mapsource was het in mekaar knutselen van de routes heel plezant, af en toe een waypoint moest volstaan als ge de piste vlot op de "satelietbeelden" kon volgen. Mijn raadgevers had ik zorgvuldig gekozen: boswachters, houthakkers, herders uit de wijde omgeving. Toen we in april enkele routes te voet checkten, waren toch wat paadjes onbegaanbaar... De raadgevers lachten het weg: hier vliegen ze over....ze hadden er al genoeg hard-enduro/trialisten zien passeren... Ocharme: met KTM's en Teneré's van 200kg ging het moeizaam. Op sommige plaatsen waren de paadjes vermenigvuldigd, en was navigatie niet eenvoudig. In oktober is het ook vlug donker in het bruine beren bos...
Elke avond was het al pikdonker als een gegrom uit de bergen hun aankomst in het dorp vooraf ging. Poeh, doel niet bereikt, niet te doen , maar wat een mooie rit morgen langs een andere kant het spookdorp Lindenfeld proberen te vinden
Ik had de routes veel te lang gemaakt,, beter geschikt voor die lichte enduro's. Maar ze konden zich perfect orienteren, de rit inkorten, en ze waren nooit "verloren"
Bert, Vanja, Paul, als ge terug die richting uitgaat..., laat een seintje! Mogelijk ben ik juist daar als jullie aankomen |
_________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
|
ATAK
Geregistreerd op: 17-4-2006 Berichten: 891 Woonplaats: Loerbeek
|
Geplaatst: Di, 2 Mrt. 2010, 23:02 Onderwerp: |
|
|
Erg leuk verhaal en mooie foto's. Complimenten.
En alles heel gehouden .
Ad _________________ IT WAS GREAT TO DRIVE A LC 8. |
|
Naar boven |
|
|
KP
Geregistreerd op: 21-3-2008 Berichten: 85
|
Geplaatst: Wo, 3 Mrt. 2010, 13:33 Onderwerp: KTM contra Yamaha |
|
|
Goed verhaal. Erg mooie foto's
Na jaren op een een Tenere te hebben gereden nu al jaren op een KTM lc8 950 S.
Wel leuk om te zien dat de nieuwe Tenere weer helemaal terug is. Kon de Tenere goed meekomen?
Wat waren de tips en de tops van de motoren?
Ik hoor het graag.
Met vriendelijke groet,
KP |
|
Naar boven |
|
|
Erik 990 SMT
Geregistreerd op: 28-10-2009 Berichten: 292
|
Geplaatst: Wo, 3 Mrt. 2010, 19:14 Onderwerp: |
|
|
Heb erg genoten van jullie reisverhaal en fraaie plaatjes.
Wel jammer dat telkens wanneer jullie het over schoon vrouwvolk spreken, dat niet middels een 'fotoke' met ons hier wordt gedeeld...
Bedankt voor dit hele fijne draadje ! |
|
Naar boven |
|
|
Aleph
Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Wo, 3 Mrt. 2010, 19:37 Onderwerp: |
|
|
Ténéré : rijdt op de autoweg het liefst ongeveer 130 (GPS-snelheid). Aan 120 trilt ie blijkbaar teveel. Trekt wel behoorlijk wat olie tot in de luchtfilterkast via de carterontluchting. Er is een modificatie die hieraan verhelpt. Zeer zuinig beestje, kleine tank maar had de grootste overschot van alle drie. Met volgeladen koffers voldoet de standaard schokbreker actheraan niet meer, daardoor zwalpt en deint ie teveel bij het betere bochtenwerk. Je moet je de pleuris schakelen omdat he bruikbare toerentalbereik zo verdomd klein is. Ideaal om een überteen te ontwikkelen. De standaard handvatbeugels zijn geen zak waard mbt windprotectie. Het scherm geeft voor personen van 1m75 onvoorstelbaar veel turbulentie. Maar afgezien van die kleine details is die moto technisch echt wel perfect en de motor is echt op zijn taak berekend.
KTM : is een übermoto in ALLES, zowel op de autoweg als op de prutsbaantjes die we gedaan hebben, met en zonder asfalt. De standaardsettings van de vering is subliem, voor autoweg nam ik de Sport-instelling, off-road ging pakken beter in de comfort-setting omdat de veerwegen veel soepelder reageerden. Koplamp geeft niet zoveel licht, maar een setje Hella's (FF50) doet wonderen. Hét probleem van de KTM - als je dat een probleem wilt noemen - is dat de KTM écht wel zo verschrikkelijk goed is dat je - eens vastgereden - écht geen kant meer uit kunt. Je staat dan ergens op één of andere steile berghelling - één waar je überhaupt met een GS nooit geraakt zou zijn wegens te brede boxer en te laag carter - in een zodanig benarde positie dat je bij wijze van spreken begint te janken. Maar godzijdank heb je je vrienden bij die je daaruit helpen. Ik reed met de standaardcarterplaat en die heeft het heel goed gedaan. Nu, op een snelle harde piste waar grote stenen aan 80 per uur of meer tegen de carterplaat rammen, was ze wellicht wel aan gort geweest. De voorvelg heeft een tamelijke deuk, maar ik ga die er een sproberen uitkloppen, de Dr. Zegt dat dat kan. _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
|
ATAK
Geregistreerd op: 17-4-2006 Berichten: 891 Woonplaats: Loerbeek
|
Geplaatst: Wo, 3 Mrt. 2010, 20:36 Onderwerp: |
|
|
Ik heb nog een goede voorvelg voor je, de originele, met wat beschadiging van het banden wisselen. te koop voor weinig, €15 plus verzendkosten.
Interesse? Ad _________________ IT WAS GREAT TO DRIVE A LC 8. |
|
Naar boven |
|
|
Aleph
Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Za, 13 Mrt. 2010, 19:55 Onderwerp: |
|
|
is wel tof, zo'n velg, maar dat wil zeggen dat ik
- mijn wiel eruit moet halen en de band moet laten verwijderen
- de spaken van mijn huidige velg moet afknippen
- de spaken er uit moet peuteren en de remschijven eraf gooien
- de naaf met nieuwe spaken met je velg bij een specialist moet brengen
- en weer alles in omgekeerde versie moet monteren
dit alles terwijl:
- mijn moto al die tijd zonder voorwiel gaat moeten staan
- terwijl ik hem nodig heb om motorlessen te geven
afin
niet echt een procedure waar ik zin in heb en zelfs mét zin zou ik er geen tijd voor hebben. _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
|
Blackbert
Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 727 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Za, 13 Mrt. 2010, 21:04 Onderwerp: |
|
|
zie je 't zitten om uw band op mijnen excel te leggen? (maatje smaller dan stock.) er staan zelfs remschijven op.
aja, een specialist weet ik ook wel zitten. Topwheels.belgium.com in Wommelgem. Gesteld voor 150€ ongeveer. Normaal heeft hij wel een redelijk lange wachtlijst... |
|
Naar boven |
|
|
Aleph
Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Ma, 10 Dec. 2018, 0:21 Onderwerp: |
|
|
allez, efkes de verloren foto's weer online gebracht.
(aka Muug) _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
|
peter6480
Geregistreerd op: 10-11-2016 Berichten: 374
|
Geplaatst: Ma, 10 Dec. 2018, 0:51 Onderwerp: |
|
|
Machtig!
Hoeveel dagen zijn jullie onderweg geweest? |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1496 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Ma, 10 Dec. 2018, 14:16 Onderwerp: |
|
|
Een drietal weken. Op een dag of vier naar ginder, dan een week daar en dan op 't gemakske terug. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
|
|
berichten van de laatste 24 uur
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Je mag niet stemmen in polls Je mag geen attachments plaatsen in dit forum Je mag bestanden downloaden in dir forum
|
Powered by phpBB
© 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by
|