lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

De Lotgevallen van de Trei Ape
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Reizen berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
tafella



Geregistreerd op: 18-2-2008
Berichten: 656
Woonplaats: Rotterdam

BerichtGeplaatst: Vr, 26 Feb. 2010, 22:50    Onderwerp: Reageer met quote

thumbsup thumbsup thumbsup thumbsup
_________________
KTM 990 Adventure-R 2010 (Verkocht!)
KTM 690 Enduro-R 2014
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BJ



Geregistreerd op: 16-7-2008
Berichten: 419
Woonplaats: Almere

BerichtGeplaatst: Za, 27 Feb. 2010, 12:32    Onderwerp: Reageer met quote

thumbsup Het begin van een goed verhaal! Meer!
_________________
www.nieuwerf.nl
grijze 2003 950 Adventure
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Za, 27 Feb. 2010, 18:02    Onderwerp: Reageer met quote



Toffen tip. Zag ons komen en liet alles vallen om ons te helpen. Wist heel goed waar hij mee bezig was. Kerel was een ouwe taaie van 62 jaar oud en sprak tamelijk goed Duits. Daar had ie duidelijk goeie herinneringen en verhalen over. Liep zelfs rond in een overall van 't Duits leger. Bij de demontage echter brak plots het ventiel van de voorbinnenband af. De breuklijn was deels al geoxideerd dus die demontage was dus eigenlijk gewoon een handeling teveel voor dat ventiel. Maar de man zei dat hij de band ging repareren tegen dat we de week erop gingen terugkomen. Hij ging er een nieuw ventiel insteken, en aangezien ginder vulcaniseerder een echte stiel is, geloofden we hem graag. Bij terugkomst na de off-roadweek bleek hij inderdaad de oude eruit gesneden te hebben en er een nieuwe ingevulcaniseerd te hebben. Bleek echter bij 't opblazen dat het ventiel niet wou afdichten! Toen hij daarvan 't binnenwerk uit wou vijzen om dat eens te bekijken, brak er een deel af en dat kreeg hij er op geen enkele manier meer uit! Hij kreeg zelfs de lucht niet meer uit de herstelde binnenband. De goeie ouwe kerel werd echt ambetant - het was een kwestie van beroepseer! - en probeerde op alle mogeljke manieren dat ventiel leeg te peuteren en te repareren. Het mocht niet baten. Die Turkse Brolk! riep hij uit. Ik koop dat nooit meer! Tegen volgend jaar bestel ik u een nieuwe binnenband, een Duitse! laugh2 Dus, om een lang verhaal kort te maken, als ik volgend jaar ginder passeer, gaat er daar een nieuwe Duitse binnenband op me liggen wachten... 2thumbsup

_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Za, 27 Feb. 2010, 18:05    Onderwerp: Reageer met quote

Bon, dan gaan we maar eens doen waar we voor gekomen zijn zeker. langer wachten heeft geen zin.
Trei Apen in full battle dress.

De gastjes vooraan en de gasten achteraan zijn Roma, wonen zo'n beetje achteraf in Slatina. Volgens Sr werd hun aanwezigheid in de loop der jaren zoveel mogelijk stilgezwegen door de Roemenen. Ook naar Roemeense normen hebben die mensen het niet breed. Zo woont in het huisje naast 'onze' garage een gezin met 10 kinderen. Geen plaats, geen luxe. Maar wel vrolijke muziek elke dag.

Lindenfeld.(Doe eens de moeite om dat te lezen.valt best mee.) Daar zouden we naartoe rijden, binnendoor. Binnendoor in Roemenië wil zeggen: geen asfalt of beton. 't zijn wel officiële wegen, maar er is een groot gebrek aan officiële wegwijzers. Je moet het dus allemaal zelf een beetje uitzoeken. Paul Sr. had wel veel uitgezocht, en we hadden wel moderne, gedetailleerde kaarten, maar toch. Regelmatig de GPS coördinaten checken met die op de kaart, en telkens moeten vaststellen dat er in 't echt meer paden, karresporen en andere wegen zijn dan op die kaarten. Beredeneerd gokken dus. En na een kilometer checken of we in de goede richting blijven gaan.

Soit, we hadden er zin in, en dat kon je zien.


Niet slecht als aperitiefje wideeyed

Af en toe efkes het goede spoor zoeken

Lindenfeld dus. (Scrollen, je komt de foto's van de kerk wel tegen. die gasten hadden precies minder chance met het weer dan wij) Net als Wolfsberg/ Garana and Weidenthal/ Brebu Nou in de tijd van Maria Theresia gesticht door Duitse inwijkelingen, hoofdzakelijk om als buffer te dienen tegen het Ottomaanse rijk. Meer uitleg hier, 't is zoals gewoonlijk geen proper verhaal.
We zijn nog steeds op zoek.

_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Za, 27 Feb. 2010, 18:05    Onderwerp: Reageer met quote

Bertje, even niet opgelet in de les. shocked shocked laugh3 laugh3 Roemenië heeft verschillende Duitse aussiedler mogen verwelkomen. Reeds in de 12de eeuw de Saksen, (en ook Vlamingen en Luxemburgers) die zich voornamelijk in Transylvanië gevestigd hebben. In de Banat, jullie speeltuin, zijn eeuwen later de Donau-Swaben geland, waar je een link naar plaatst. Maar de Duitsers van Alt-Sadova, Weidenthal, Wolfberg, en het voor jullie onvindbare Lindenfeld kwamen 175 jaar geleden uit Bohemen, er is heel wat over hen te vinden op het net,o.a. http://www.brebu-nou.de/lindenfeld01.htm
Ze zijn nu ( na 1990)praktisch allemaal verdwenen, terug naar de Heimat. Weidenthal (Brebu Nou) is nog een traditioneel Boheems dorp, maar de huisjes zijn vakantiewoningen geworden van de nieuwe rijken uit Boekarest of Timisoara.
Er liggen wel een 2000km onverharde (en geërodeerde) paadjes in de streek. Vandaar dat ook EnduRoMania er zijn hoofdkwartier heeft. En ik heb er laatst een sympathieke Schot ontmoet, die met zijn Roemeens lief vrouwtje een pensionneke runt voor endurorijders, met een 12tal machientjes (en bijbehoren) te huur.

_________________
mijn nieuwe nick is Muug


Laatst aangepast door Aleph op Za, 27 Feb. 2010, 18:06, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Za, 27 Feb. 2010, 18:06    Onderwerp: Reageer met quote

Eerst misschien toch efkes een overzichtje van de reis, zodat de mensen weer mee kunnen smug Op één of andere tochtige dag zag ik op 't forum meldingen verschijnen van goestingskes om in Roemenië te gaan rijden. Bleek ph4 (hier Paul Sr dus) daar nogal luid te verkondigen dat hij ginder zijn broekzakken kent, of zoiets. Afin bon, om een lang verhaal kort te maken, na een initiële post van mij om efkes te zien hoeveel goesting er hadden om mee te gaan naar ginder, bleken er acht gegadigden te zijn. Besloten werd om ginder naar toe te gaan na het schoolverlof, met de soepbus als backupmachien, en ne man of acht die bij zichzelf nen avontuurlijken inslag vermoedden. Maar net als 't verhaal van de tien kleine negers, bleek de één na de ander af te vallen. De één ging per vierwieler naar Roemenie (fuk die umlaut evil3 ), de ander liet zich omkopen om te trouwen, nog een ander werd van zijn booreiland geschupt, de zoveelsten had ook wat perikelen op 't werk door die crisis, iemand anders zit me ne rug die alleen maar naar voor kan plooien maar niet naar achter uhoh , afin, er schoten in augustus nog drie man over. Maar 't werd spannender en spannender... Eén van de drie laat op zichzelf een elandtest uitvoeren waarbij hijzelf de eland speelt en nen anderen beslist op 't moment dat 'm weg is, zijn madam achter te laten temidden van een platgesmeten krotwoning, zonder EGW-WC en dat begon er op te lijken dat dat precies ook geen goed idee was... grin2 Maar bon, 't lot keerde, werd ons gunstig gezind, en de drie gasten waren alsnog klaar voor het grote avontuur.
Dus werd er op dag 1 naar Salzburg gereden, dag2 naar de oorsprong van 't Ros Balatum, dag3 naar Roeminei zelf. Dag 4-9 zaten we te klooien in Riemenoe, dag 10 keerdigen we terug naar Hongarijemee? Dag 11 repten we ons naar Zaagrib, Dag 12 verdeden we in Sloofjenie-ut, dag13 hebben we wat kreemglas op de Grote Glonker-gletser uitgesmeerd zodat ie nog wat langer blijft liggen en dag 14 was het tijd om dmv oa een ferm geslaagd uitwijkmaneuver terug te razen naar ons Belgenland.

Allez bon, en azo is iedereen dus weer mee. laugh2

_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Za, 27 Feb. 2010, 18:20    Onderwerp: Reageer met quote

Bon, Bert, sta me toe om efkes onze eerste dag off-road in Rammenos af te werken. Het begin was al tamelijk ferm. Paul Sr. zei dat het heel simpel was, maar 't ging toch al tamelijk goed omhoog en de stenen waren toch al meteen van 't formaat "kleine baksteen". Meteen hadden we een nulpunt voor onze relativiteitsschaal.

Soit, ene keer dat we boven waren, werd het toffer wegens meer ?cht rijden, en dat leverde van tijd wel fotogenieke dingens op :

Hier Blackbert in schoon kompanie van een boom, maar 't is erg voor de boom, maar hij ziet ze niet eens staan...


Hier wat stoffig gedoe van twee speelvogels


Verderop doen Cotthem en Bert weer schoon dinges met T?n?r?, KTM, stof en landschap.


Maar goed, het ging te traag vooruit, we namen te veel foto's, moesten teveel drinken, hadden te actieve nieren en dus moest de rit ingekort worden. En we waren nog geen kwart ver geraakt...

Dus ne short cut. Maar w?l ene waar ne keer op gezweet moest worden.


Daar was iedereen overgeraakt, en dan konden we weer met plezier rijden en roetsjen over de pistes. Maar die kruispunten eh, altijd maar opnieuw kruispunten, en hier een piste en daar een piste en ginder een spoor en hier nog een mogelijk trajektje!

Met als fantastisch gevolg dat we na zonsondergang perfect wisten waar we stonden. We hadden immers kaarten, we hadden drie GPSsen. Wat kon dan het probleem zijn? Misschien dat we in een dal stonden? Zo eentje waar we met meer geluk dan wijsheid waren kunnen afdalen doorheen iets wat op een ge?rodeerde beek geleek... Ge kent dat wel eh, ge gaat op uw pedallekes staan, laat die koppeling wat vieren, richt het voorwiel de helling af (niet vergeten uw gat naar achteren te steken!) en hebt het volste vertrouwen in de zwaartekracht waardoor ge zeker weet dat ge beneden gaat geraken.



Enigste vraag is eigenlijk welke kant van de moto er het eerst zal zijn.... Maar da's een vraag die ge natuurlijk verdringt, anders zijt ge genen held eh.... En voor ons was er dus de andere kant van dat dal, in de vorm van een even steile helling, met een spoor dat al even uitgesleten was.... Hamvraag daar beneden in dat dal was eigenlijk : "Had er hier gene weg moeten zijn?"..... Niet dus.... Bon, efkes "cool" zijn en ne keer overdenken wat het meest interessante plan is. Doordoen, den berg op rijden, altmaar verder, niet wetende waar we eigenlijk naar toe gingen, of terugkeren? Niet echt macho, maar mijn reservelampeke was nogal naarstig aan 't pinken, en Cotthem merkte terloops op dat hem wat nachtblind was... tamelijk zo, een beetje maar... als 'm goed kijkt kan 'm ons achterlichtje vagelijk zien schemeren... right...

Terugkeren dan maar zeker? Ne keer zien of we ipv naar beneden totteren, ook naar boven kunnen totteren??? Zo gezegd, zo gedaan. En dat ging behoorlijk goed zelfs! Mogelijke verklaring voor de zelfzekere rijstijl was het simpele feit dat we zo niet al te veel meer zagen... en wat ge niet ziet kan u niet bang maken, dus heb je veel zelfvertrouwen en dat rijdt altijd gemakkelijk eh.

Kortom, we geraakten uit het dal, terug op het asfalt, keerden terug naar ons gasthuis en werden daar op lekker eten en aangenaam gezelschap getrakteerd.



We zagen toen ook waarom Cotthem nachtblind was....








z'n ogen zijn toe....

_________________
mijn nieuwe nick is Muug


Laatst aangepast door Aleph op Zo, 9 Dec. 2018, 23:57, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Za, 27 Feb. 2010, 18:26    Onderwerp: Reageer met quote

En hops,

we gaan door met dag2 van ons RO-verblijf.

Dag één was dus omstreeks tien uur 's avonds geëindigd rond een reusachtig lekkere pot eten. Dag één was het de bedoeling om in Lindenfeld te geraken. Maar daar waren we dus inderdaad niet geraakt. Dat gingen we dag 2 even rechtzetten...

We gingen naar Lindenfeld via een àndere weg, een minder moeilijke, een meer rechtstreekse, maar wél ene zonder wegdek. Ahja, dat waren we wel aan ons eigen verplicht eh. Dus, geladen met piknik, GPSsen, een goed functionerende zonnewijzer en gevulde camelbags trokken we op pad.

Maar toch eerst efkes een foto van 't soort bruggen dat ze ginder hebben.



En jawel, er wordt daar met zwaar materieel over gereden.

Op pad dus, in eerste instantie zag alles er inderdaad zéér comfortabel uit.



Een paar van de landbouwmadams riepen ons wel iets toe en gebaarden vanalles, maar daar trokken we niets van aan. We wisten van PH4 dat er ergens verderop door een droge beekbedding moest gereden worden en 't was daar tamelijk ruig. Dat wisten we. En dat het maar tien meter ruig was, wisten we ook. Na dat stukske kwamen we dan op een splitsing aan. Wééral. Langswaar? Links of rechts? We bekeken de kaart, de zon en elkaar. Linksaf dus.

En 't was weer om zeep.



Het werd weer dretsen en sukkelen, ruig omhoog door ambetante sporen.



Toen we deze hindernis overwonnen hadden, kwamen we tot het besef dat dit niet het spoor van ph4 kon zijn. Het was véél te moeilijk. En yep, dat ging daar een meterke héél steil omhoog.



Omkeren dus. Elke moto omkeren was een hele klus wegens weinig ruimte. En dan weer die meter rotsblokken af.

Allez hop, wijle blij ende gelukkig, teruggereden naar die vermaledijde splitsing en zo kwamen we in een dorp aan. Maar daar heb ik efkes "HALT" moeten roepen, want mijn KTM was nogal ambetant op de gas, bleef niet op ralenti draaien en zat constant te knallen en te ploffen in mijn uitlaten. Iets aan de hand dus.

Eerst probeerden we het ter plekke op te lossen. Zaten de batterijpolen goed vast? Hoe zat het met de relais van de ontsteking?



Cotthem zat ondertussen achter de wijven an.



Omdat we het euvel niet vonden, zijn we maar naar ons gasthuis teruggereden en hebben daar verder gesleuteld. Uiteindelijk bleek de achterste carburateur te zijn losgekomen. Dus even alles losmaken en dan weer te goei samensteken.



Zo ziet een uitgeklede KTM er van voren uit :


Maar dan waren we wel alweer 18u. En om half zeven doen ze ginder het licht uit. Dus licht werd donker, honger werd volgevreten, dorst werd drinken.

En morgen, dag drie in RO, wel, dan gaan we dat spookdorp ne keer niet bezoeken, we gaan naar den Tarcu, met 2180m den hoogste berg in de buurt.

_________________
mijn nieuwe nick is Muug


Laatst aangepast door Aleph op Zo, 9 Dec. 2018, 23:58, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Za, 27 Feb. 2010, 18:31    Onderwerp: Reageer met quote

Right, Bert speaking here. Efkes kijken. Mijn fotokes van de vorige twee dagen efkes tonen... Die eerste dag was dus fun, ook al zijn we niet geraakt waar we hoopten te geraken. Bovendien, niet de bestemming is van belang, ...

We vonden zelfs tijd voor een groepsfoto

Buitenverblijven. 't Linkse heeft wat meer aandacht nodig dan 't rechtse.

't moet niet altijd simpel zijn

Kaart en GPS leiden ons zonder problemen naar Brebu Nou.

Brebu Nou is 1 van de Boheemse dorpen in de regio en in tegenstelling tot het mysterieuze Lindenfeld ziet het er goed uit.
Ook Enduromania heeft hier z'n hoofdkwartier.

Meer kunst aan de andere kant

Voorbij Trei Apen (geen zoo, wel een stuwmeer met 3 takken) en Garana weer 't onverhard op. Zoals gezegd, niet altijd even simpel.

Op naar het bos. Kijk eens goed, want straks is 't donker.


Hier mijn fotokes van dag 2:

Dag 2, poging 2.

Logischerwijze komt de voorbereiding eerst. Buiten eten heeft een mens ook drinken nodig. 't Kraantjeswater komt via een zandfilter uit de rivier, en onze verwende ingewanden zijn daar niet tegen bestand. Enkele jaren terug werd er echter een geologisch onderzoek gedaan , recht in 't centrum van Slatina. Op 80m hadden ze prijs: water. De geologen wilden de put laten volstorten met beton, Sr. en co vonden het wijzer het water te gebruiken. Analyse bewees dat het van prima kwaliteit is, en nu staat er dit.

jup, redelijk bergop.

en omgekeerd, bergaf

efkes parkeren

eindelijk op 't goede spoor: Golets. Paul vertelde al waarom we vanaf hier terugkeren.

No Lindenfeld for us today, maar een middagje dissectie op een KTM is ook plezant. wink

Morgen: de Tsarcu, een geweldige berg.

_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Za, 27 Feb. 2010, 18:35    Onderwerp: Reageer met quote

Soit, de volgende dag gaan we eens iets anders proberen. De E70, de hoofdweg langs Slatina, loopt door een vallei, Noord-Zuid door de Karpaten. Aan de westkant zijn die niet zo hoog, aan de oostkant wel. De dichtsbijzijnde is de Tsarcu, 2190m. Daarboven staat een meteostation, en er loopt dus een 'weg' naartoe. Die gaat langs een ander meteostation, op de Cuntu.
Let's go!!!!!!! wink


Naar Ilova was niet zo moeilijk



De juiste weg eruit vinden was weer iets anders
Hier loopt het dood.

Dit zou de juiste zijn, ook volgens de uitleg van de dorpelingen.

't Kwam zelfs zover dat we, als echte salonavonturiers, soepbusman belden. Maar zoals gezegd, alle aanwijzingen stuurden ons naar het keienveld hierboven.Daar over rijden vonden w er een beetje over, dus maar de easy way (E70) naar Bolvasnitsa, waar een vriendelijke jongen ons bevestigt dat we juist zitten om Borlova te vinden.


Tijd ook om de picnic nog eens aan te spreken. Het dessert, een versgeplukte appel, wordt ons aangeboden door 2 boeren met hun oogst.

Borlova


En de DJ608A, ooit een betonbaan naar Muntele Mic, een "socialistisch' skistation.

De gravel gaat over in schone bochten met asfalt. Dan rechtsaf op de Tsarcu track. Eerst door de weilanden, dan het beukenbos in. Snelle stukken, technisch uitdagende stukken, schitterende omgeving, 25°C, prima gezelschap.



Je ziet het niet, maar dat gaat stevig bergop


zo stevig dat Cotthem een beetje coaching nodig heeft om het in 1 keer tot een goed eind te brengen.

Uiteraard haalt hij het, even een verdiende pauze.

_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Za, 27 Feb. 2010, 18:45    Onderwerp: Reageer met quote

En weer verder, we zijn er nog niet.

Ja, 't blijft bergop gaan.



Tot we dit zien:Cuntu, een "subtop" van de Tsarcu.




Op zijn "erf" een babbeltje met de meteoroloog (Engels, Frans, Duits) die hier zijn 2de winter ingaat. Daarvoor 5 jaar op de Tsarcu. Hij wil toch niet terug, hoewel het huis daarboven beter was. Verhalen over een meter sneeuw, mét sporen van een roedel wolven in de ochtend. Toen wij er waren leek het zomer, lekker warm, om en bij de 20°C. Een week later was het er 0°C en sneeuw. Een maand later was de bovenste meteoroloog samen met zijn vrouw verloren gelopen in de sneeuw... ze hebben ze niet meer teruggevonden. confused

Dit is de aanloop naar de Tsarcu. En terug, er is maar 1 weg.

Niet simpel maar doenbaar. De ervaring leert ons echter dat we misschien wel boven geraken, maar nooit terug op de asfaltweg beneden vóór donker. Terug naar beneden dus, naar Muntele Mic. de kaart toont een tweede weg richting E70, die gaan we nemen.
Dus keren we terug naar het asfalt, en zoals steeds gaat terugkeren een pak sneller en gemakkelijker dan de heenweg.






Omdat héél datzelfde eind asfalt ons niet kan boeien, besluiten we om via een àndere weg terug te keren. Een mooie rooie, op de kaart althans...

_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Za, 27 Feb. 2010, 18:48    Onderwerp: Reageer met quote

Feit: de terugweg gaat altijd sneller dan de heenweg. We stonden dus snel weer op 't asfalt. Rechtsaf, nog wat haarspeldjes naar het skistation. Zó lelijk dat we geen foto's durfden nemen. Op zoek dus naar de DP16, richting Borlova.
Het begin zag er goed uit, zware gravel. Hmm, staat wel op de kaart als een echte weg, maar dit is Roemenië,niet?

Een beetje verder is dat al kleine keien geworden, en gaat Cotthem z'n landingsgestel uit.

De omgeving is 't wel weer waard.

Cotthem vraagt zich af welke XTZ zo'n sporen nalaat

Een eind verderop hoor ik iemand fluiten. M'n companen blijken niet echt meer te volgen, dus wie o wie?
Aha.

Geeft ineens ook een verklaring voor de toestand van de weg. Ik wandel terug. MCB blijkt de berm ingereden te zijn, om tot stilstand te komen op een meterke van een redelijk onverzettelijk rotsblok. Bij de volgende stop klaagt hij nog steeds over de bokkesprongen van zijn oranje beest, dus wordt de vering wat zachter gezet.
Zie hem vliegen.

Cotthem doet niet onder.

Eigenlijk hebben we hier 't ergste gehad. en maar goed ook, 't wordt stilaan weer donker.

Interessante kombochten hier

In Borlova merken we dat wij niet de enigen zijn die voor donker de stal willen halen. Hele kuddes koeien keren kuierend naar huis. Geen herders, da's niet nodig. Ze weten de weg. Regelmatig draait er eentje af en wandelt een poort binnen, of wacht voor een gesloten deur. Verder dan maar, wel voorzichtig, koeien hebben geen achterlicht. Fietsers trouwens ook niet en we zijn blij als we Caransebes bereiken.

't Was een mooie dag, ook al hebben we te lang rondgehangen in Ilova om de top van de Tsarcu te halen. Maar ooit gaat het lukken, al moeten we de weg vragen aan een koe.

_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Za, 27 Feb. 2010, 18:51    Onderwerp: Reageer met quote

Ja miljaar,
die gasten ginder hebben écht wel een ander idee van wat een "weg" is. Als 't verschil tussen de hoogtes en de laagtes minder dan een meter is, spreken ze daar dus al van een weg. Smile

En jawel, ne KTM Adventure wiens vering op "sport" staat ingesteld, botst gelijk nen botsbal van den enen steen naar den andere, zonder dat de chauffeur daar inspraak in heeft. stars Terwijl ik gewend was van daar in "stijl" over te glijden. oops Dus werd zo ongeveer op 't steilste stuk van de afdaling een blad tevoorschijn getoverd met daarop de veerinstellingen. Na een kwartierke stond mijn KTM weer zo zacht als een engelke afgesteld en dat was véél toffer om te rijden! laugh2

Die weg terug , met al die "kombochten" was trouwens echt wel bangelijk steil, en moeilijk, en gevaarlijk, en door al die bosbouwmachines was alles vermangeld en kapotgereden. Da was nie tof nie. undecided God zij dank waren we net voor donker op begaanbare wegen, want anders hadden we ons ma moeten roepen peis ik. worried2

Die begaanbare wegen waren na een half uurke trouwens weer zo zwart als 't hol van Zwarte Piet en der was ene bij ons die dat niet zo tof vond. Mja, ge moet ne keer op de weg proberen blijven als die even zwart is als de hemel.... Vrij moeilijk hoor. We zijn hier dik verwend met al die reflectorkes en strepen aan alle kanten.

_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Za, 27 Feb. 2010, 18:52    Onderwerp: Reageer met quote

Dag 4: rustdag. Efkes bekomen van het hotsen en totsen. De lichamen ne keer laten uitslapen, de darmen laten verluchten. En tijd nemen om ne keer te socialisen met de mensen en het dorp.... read on!



De jaren 80. Er wordt betoogd tegen de kruisraketten van Reagan, Ché hangt in vele studentenkamers en De Muur staat als een huis. Sommigen willen weten wat er achter die muur gebeurt. Voor zij die nooit een legerdienst gedaan hebben: in die tijd lag dat niet voor de hand. Paspoort, visa, crappy food, grens- en andere controles hielden de toeristen buiten, alleen reizigers deden de moeite. Zij ontdekten dat een half werelddeel opmerkelijke gelijkenissen vertoonde met wat Orwell beschreef in 1984. In dat jaar uitvoerig bestudeerd in de middelbare scholen, mét groepswerk: op welke punten is het in onze samenleving al zover. Wisten wij veel.

Paul Sr. wist het wel:
"In 1987 reed ik me op het einde van een familievakantie vast in een weg/weg situatie omgeving Brebu Nou. Dat was nog in de donkere periode: enkel brood en varkensoren te verkrijgen op de bon, voor de rest: nimic. Contact met Roemenen verboden, securitate overal. Schokkende ervaring, in het westen was het toen namelijk niet geweten hoe erg de toestand op het platteland was."
1990?2009
"Dit was mijn eerste contact. Ik ben terug gegaan, en toen het in het westen begon door te dringen dat Ceausescu zijn volk en hun dorpen aan ‘t vernietigen was, voelde ik me betrokken. Ik lag aan de basis van de adoptie van het Dorp Slatina-Timis (3500 inw.) door Geel."

Toen kwam de revolutie. En daarmee alles in een stroomversnelling.

"Tijdens de revolutie reden we met vrachtwagens met humanitaire hulp er naartoe. Er ontstond hier in Geel een Roemenië komitee , dat na korte tijd overschakelde op structurele hulp. Fundrising bleek geen probleem te zijn, en we hadden als vrijwilligers organisatie snel contacten met de Vlaamse, Federale en Roemeense overheden."

Het verhaal gaat verder terwijl we life te zien krijgen wat er allemaal veranderd is. Soms is het contrast zéér groot met wat nog niet veranderde.


"Grote projecten werden binnengehaald: waterleiding, riolering, medisch centrum, algemene gezondheidszorg. Ik deed de technische opvolging, en heb sindsdien een 70 maal Roemenië bezocht. De stichting wordt ter plaatse prima beheerd door Roemenen, en is praktisch zelfbedruipend."

_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Za, 27 Feb. 2010, 18:55    Onderwerp: Reageer met quote

Het is een boeiende wandeling. Al snel wordt duidelijk dat er in die 20 jaar veel gerealiseerd is. Door de mensen zelf, onder impuls van en met de hulp van de Belgen. Financieel maar ook op andere vlakken.


Achteringang van het eerste 'gasthuis' lang geleden. Door die poort gaan was als een tijdmachine betreden. 2 stokoude zussen begroeten Paul zéér hartelijk.

Wij zijn onder de indruk, observeren in stilte. Géén foto's van de binnenkant, teveel respect. En dat verdienden ze.

De kleinste, nu nog véél kleiner en zeer gebogen, het lijf wil niet meer mee, maar de geest is nog wakker. En de grootste. Nu in een rolstoel wegens een nooit behandelde gebroken heup. Chapeau dames.

We vallen de school binnen. Die 2 scheve deuren ginder, dat was het sanitair. Nu is er een mooie aangebouwde blok, met glanzende tegels en een spekstenen kachel. Vriendelijke leraressen, beleefde kinderen. We worden nagewuifd wanneer we weer vertrekken.


Het medisch centrum is een voorbeeld. We kregen spontaan tandpijn bij het zien van de stoel, maar de tandartse was er niet. Kristine Bonheure van Radio 1 was er wel. Luisteren in December is de boodschap.
We wandelen verder.





De pruimen komen dichterbij

_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Reizen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 2 van 4

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif