Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Jos van Vliet
Geregistreerd op: 8-7-2008 Berichten: 384 Woonplaats: Eindhoven
|
Geplaatst: Do, 11 Feb. 2010, 0:08 Onderwerp: met Xtravels naar Marokko |
|
|
Zo, we zijn net terug van 2 weken Marokko met Xtravels, het rooie zand is vrijwel uit mijn oren verdwenen en het is hier nog te koud om te rijden, dus tijd voor een goed verslag. Dit is overigens een Copy-paste hieronder van hetzelfde verhaal op het ARM forum.
De meeste zullen het concept van Xtravels en Patrick wel kennen: Patrick rijdt de motoren naar Malaga, wij (Ik dus, Herman aka Harruk, Kijmpe Marcel aka Goofys,Michel aka Micwar, Coen en Andries) vliegen, we nemen samen de boot, rijden 2600 km zoveel mogelijk pistes in Marokka en vliegen dan moe maar zeer voldaan terug. Alle bagage mee op de motor, een mix van kamperen naast de piste en eenvoudige maar sfeervolle auberges.
Voor mij is het de eerste keer met de motor naar Marokko, sowieso de eerste keer serieus langer rijden (alleen in Nederland MS1000 en Brabo600 gereden). Lang geleden ben ik een keer met de auto naar Dakar gereden (in een Renault 21, dat kan ik iedereen afraden maar het is altijd blijven hangen dat ik terug wilde. Samen met Herman ingeschreven bij Patrick (een verjaardagskado van mijn vrouw notabene!) en eigenlijk op best wel korte termijn beslist om te gaan. Alle anderen rijden op lichtere motoren (3x Tenere 600, een Dominator, een XT600R en een BMW GS 650 en Patrick met z’n KTM 660), dus ik ben de enige op een zware 2-cylinder. Zou dat wel lukken, zou ik het wel heel houden (zowel ik als de motor)?
Bij aankomst in Spanje staan de motoren glimmend te wachten:
Voor het eerst kennismaken met iedereen, het klikt wel en lijkt me een leuke groep te worden. De eerste dag is vooral reizen: naar Malaga, de boot naar Nador/Melilla en de douane formaliteiten. Ik heb heel erg geluk: ik ben deel II van mijn kenteken vergeten, maar de beambte ziet het door de vingers! Laat naar bed, morgen het echte werk.
De eerste dag is het eerst wat asfalt voordat we eindelijk de piste bereiken. Het asfalt voelt wat onwennig (1,5 maand niet gereden ivm de kou), maar naar een paar km piste voel ik me al helemaal thuis, hier komen we voor. De piste gaat over het plateau van Rekkam, wat een oneindige leegte, wat een bar landschap. Onvoorstelbaar dat telkens wanneer we stoppen er een herder naast ons staat (dat went wel gedurende reis), wat een ontbering om op zo’n land een bestaan op te bouwen. Het rijden gaat heel goed en we moeten al te vroeg stoppen om kamp te maken, op een mooie plek bij een lege rivierbedding.
De nacht is behoorlijk koud (het vriest net). Piste, via Tendrada weer de piste op en weer overnachten in de woestijn. Patrick doet eerst voor hoe je duinen moet rijden (sorry Patrick):
Het kamp is weer op een prachtige plaats in de duinen:
Door naar Figuig, gelukkig een camping daar. Wat sfeerbeelden van de piste:
De volgende dag weer een mooie piste, die eindigd op een lange rechte stenige piste. Helaas komt Marcel daar lelijk te vallen (voor Rob Geelen: ongeveer 100 m daarna ging jij er vorige keer ook af). Geen schade aan de motor, wel flink wat last voor Marcel (vooral later op de reis).
De kamp plaats is weer prachtig, met een bijna volle maan:
De dag erna is de piste naar Erg Chebbi. Het eerste stuk doen we samen, maar aangezien Marcel toch veel last heeft en de Tenere’s wat onderhoud nodig hebben splitsen we en rijden we met z’n 4-en. De piste is erg afwisselend en gaaf: eerst lange rechte stukken met veel stenen en onderbroken door diepe kuilen. Geweldig om daar overheen te jakkeren, het tempo ligt best hoog nu. Een keer schat ik 2 hobbels verkeerd in, komt met het achterwiel op de tweede terecht en sla helemaal door de achterveer (daar is best wat voor nodig!). Ik wordt gelanceerd, vlieg zo’n 30 cm de lucht in maar kom wonder boven wonder weer op het zadel en de steps terug. Hmm, toch maar iets rustiger. We doorkruisen een rivierbedding, die we zo’n km doorrijden (althans zo voelt het). Het is voor het eerst dat mijn KTM toch wat aan de zware kant voelt, maar het gaat zonder vallen verder. Later meer zanderige pistes, en tegen zonsondergang lijkt het alsof we op de maan rijden. Het laatste half uur rijden we in het donker, ook wel leuk om een keer te doen. Moe maar zeer voldaan arriveren we bij de auberge waar we 2 dagen blijven. In die 2 dagen rijden we naar erfoud op en neer en kunnen we vooral in de duinen spelen zonder bagage. Harm nog tegen gekomen (zo groot is Marokko nu ook weer niet blijkbaar).
De dag erna weer verder, om Erg Chebbi heen en kamperen Chez Zaid onder een praqchtige volle maan. Eerst nog een keer lekker in de duinen gespeeld. In het begin is het wel wennen, maar nu krijg ik de smaak te pakken, wat is dat gaaf zeg! En wat gaat het makkelijk wanneer je bijna 100 pk tot je beschikking hebt (“zinloos” geweld zoals Coen het noemt
Daarna gaat de route naar Zagorra en via de Draa vallei weer omhoog naar het Noorden. Het wordt nu berg-achtiger en de ondergrond wordt steeds meer steen, steen en nog meer steen. We passeren een col van 2300, een geweldige beklimming en rijden via een prachtige met paarse stenen bezaaid dal verder.
De laatste col belooft een lastige te worden, we besluiten die met z’n 4-en te doen. Kijmpe is een paar dagen geleden gevallen en heeft last van zijn enkel (na 6 dagen doorrijden thuis naar de doktor: enkel gebroken en enkelbanden gescheurd, en hier dan toch nog 6 dagen mee rondrijden!!!).
We kamperen nu op 2300 m hoogte op een geweldige plek:
De omgeving is overweldigend hier; leeg, ruig, maar ook steeds groener. Ook de asfalt stukken zijn mooi om te rijden er is zoveel te zien.
De laatste dagen gaan we recht naar het Noorden, via 600 km asfalt. Ik zag er een beetje tegenop, maar het is toch heel mooi, heel afwisselend en lekker rijden. Wanneer we het Forret de Cedres door zijn lijkt het alsof we in een ander Marokko terecht komen: groen, modern (voor het eerst dakpannen), grotere steden, wijngaarden, landbouw. Rond Chefchaouen heeft het geregend en dat is heel verradelijk: op mijn nu bijna geheel kale Deserts is dat echt glibberen geblazen!
Tot slot de overtocht terug, de laatste keer dat we Afrika kunnen zien is vanaf de boot. Het is een geweldige ervaring geweest. Veel gezien, Marokko is een erg prettig land om doorheen te reizen, de mensen zijn heel vriendelijk en al de zwaaiende jongetjes blijven leuk. Onvoorstelbaar om de hardheid van het bestaan van de herders op de vlakte te zien, verrast door de moderne mensen die je in de meest afgelegen plaatsen ook tegenkomt.
Rijden op de LC8 was een genot. Al mijn zorgen vooraf waren onterecht, die motor is gewoon gemaakt voor dit soort dingen. De power en de verring helpen me overal doorheen en geven me veel vertrouwen. Dit smaakt naar meer!!!
Zoals altijd (naar ik begrijp) is alles door Patrick goed geregeld, ik vond het erg leuk om alles met alleen motoren te doen en de groep was leuk, ik zal alle zin en onzin missen!
Groeten, Jos
_________________ Husqvarna 701
Niet meer:
KTM 525 EXC Rally '05
KTM 950 Adventure S '03
Laatst aangepast door Jos van Vliet op Ma, 15 Feb. 2010, 11:07, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
|
Guus
Geregistreerd op: 15-6-2008 Berichten: 399 Woonplaats: Velp
|
Geplaatst: Do, 11 Feb. 2010, 0:17 Onderwerp: |
|
|
Supermooi. Mooie foto's en prachtig verhaal om te lezen. _________________ Het hebben van de zaak (oranje Adv. 990, 2006) is niet altijd het einde van het vermaak! |
|
Naar boven |
|
|
BJ
Geregistreerd op: 16-7-2008 Berichten: 419 Woonplaats: Almere
|
Geplaatst: Do, 11 Feb. 2010, 19:29 Onderwerp: |
|
|
top! _________________ www.nieuwerf.nl
grijze 2003 950 Adventure |
|
Naar boven |
|
|
rene+adventure
Geregistreerd op: 19-7-2008 Berichten: 460 Woonplaats: Echt
|
Geplaatst: Do, 11 Feb. 2010, 23:08 Onderwerp: marokko |
|
|
Jos.. Mooi verhaal geschreven. Zo moeten er meer van komen op het forum. _________________ You once life forever, ride the KTM adventure |
|
Naar boven |
|
|
Rob Motard
Geregistreerd op: 16-12-2009 Berichten: 837 Woonplaats: voorshoven (neeroeteren)
|
Geplaatst: Do, 11 Feb. 2010, 23:25 Onderwerp: |
|
|
Hmmm dit land staat ook nog op mijn verlanglijstje..... |
|
Naar boven |
|
|
KP
Geregistreerd op: 21-3-2008 Berichten: 85
|
Geplaatst: Vr, 12 Feb. 2010, 20:10 Onderwerp: Goed verhaal |
|
|
Een goed verhaal.
Volgend jaar misschien ook z'n trip maken.
Mooie foto's
Gr
KP
|
|
Naar boven |
|
|
Bèr Motard
Geregistreerd op: 6-8-2009 Berichten: 120
|
Geplaatst: Zo, 14 Feb. 2010, 20:43 Onderwerp: Goe bezig !!!!!! |
|
|
Jos echt knap !!!!! Gij zijt goe bezig !!!!!
Groeten Bèr Motard |
|
Naar boven |
|
|
happyteacher
Geregistreerd op: 30-8-2009 Berichten: 285
|
Geplaatst: Ma, 15 Feb. 2010, 10:27 Onderwerp: |
|
|
Hallo Jos; Goed om te lezen dat er fun en samenhorigheid was.
20j geleden ben ook eens vertrokken vanuit Marakech met een yamaha dt naar Zagora via de Tichca ( top in het Atlas gebergte) waar ik op de top een asbak heb gekocht in Belgische frank dan nog!. Ik heb toen in het hotelletje dat eruitzag als een kleine burcht met kantelen in Zagora geslapen. Bovenaan was er een terras dat juist boven de palmerie uitstak waar je een mooi zicht had op de Dra en het begin van de rode sahara met ondergaande zon.
Ik had graag geweten welke de uitrusting van jouw bepakking was op de KTM ADV (zijtassen). Zat er een rack op? zoja de welke en type softbags aub Foto's zijn top . gr _________________ KPATM |
|
Naar boven |
|
|
Jos van Vliet
Geregistreerd op: 8-7-2008 Berichten: 384 Woonplaats: Eindhoven
|
Geplaatst: Ma, 15 Feb. 2010, 10:54 Onderwerp: |
|
|
Dank jullie voor de complimenten!
@happyteacher:
deze foto geeft het wel goed weer denk ik:
- achterop een klein tasje van hein gericke, daar heb ik al mijn gereedschap en zo in, zodat ik er snel bij kan (in het vak onder het zadel had ik 2 binnenbanden, daar hoef ik niet vaak bij gelukkig)
- hier tegenaan een rol van Ortlieb, met tent en slaapspullen
- tegen de kappen heb ik 2 zijtassen van 24l elk, ook van Ortlieb, zonder bagagerek. Die zitten met klittenband onder het zadel door aan elkaar vast, en een paar spinnen om de zaak op z'n plaats te houden. Dan komen de kappen tegen de uitlaten aan (in mijn geval 1, ik heb er maar 1), ik heb daar een stukje hardboard tussen gefrommeld, dat werkte perfect en is er de hele reis niet tussenuit gevallen.
Voor mij was dit voldoende bagage ruimte. Ik rij zelf niet graag met tanktassen, dit beviel me prima. Ik ben 1x gevallen en kwam met mijn been onder de motor/tassen, ik had daar niet graag met koffers gelegen! _________________ Husqvarna 701
Niet meer:
KTM 525 EXC Rally '05
KTM 950 Adventure S '03 |
|
Naar boven |
|
|
Jos van Vliet
Geregistreerd op: 8-7-2008 Berichten: 384 Woonplaats: Eindhoven
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
berichten van de laatste 24 uur
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Je mag niet stemmen in polls Je mag geen attachments plaatsen in dit forum Je mag bestanden downloaden in dir forum
|
Powered by phpBB
© 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by
|