lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

wiellagers
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Roeligan



Geregistreerd op: 27-12-2007
Berichten: 804
Woonplaats: Heusden-Zolder

BerichtGeplaatst: Di, 9 Feb. 2010, 20:55    Onderwerp: wiellagers Reageer met quote

na 2j en 37000 km ge/misbruik:
vooraan: op het randje van nog te doen (niet meer echt soepel)
Achteraan: kant remschijf: oh ow
kant tandwieldrager: ok
tandwieldrager (buitenste): oh ow...
maar allemaal uit voorzorg vervangen dus (gelukkig al besteld vorige maand, just in case).
vooraan waren de rubberen seals nog redelijk goed, achteraan aan de remschijf was dat ook een ramp...

Maar wel niet echt simpel om ze eruit te krijgen zonder het juiste gereedschap blijkbaar.
Naven maar binnengebracht bij de autoshop, kerel ging ze er bij zijn thuis uit trekken...

_________________
www.roeligan.net
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Di, 9 Feb. 2010, 22:13    Onderwerp: Reageer met quote

het achterwiellager aan de tandwielkant heb ik onlangs laten vervangen : het lager alleen kost al meer dan 90 euro. stars
_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 9 Feb. 2010, 22:22    Onderwerp: Reageer met quote

Mja.. Ooit gaan ze stuk.

Lekker alles vervangen (dat ene lager wat nog ok is zou ik ook doen, dat izij de kosten niet).

Ik zou zelfs aanraden om het netjes te doen en ook de keerringen te vervangen en de bussen die in de keerringen steken ook nieuw te nemen.


Je kunt wat kosten besparen door het grote lager in de tandwieldrager (bij de oude versie 1 dubbelrijig kogellager a 85 euro) te vervangen door 2 smallere ekele lagers naast elkaar ; zoals dat in de 990 zit ! (verder is alles hetzelfde).
(dit staat al elders op het forum...)

Let bij het inpersen van de lagers er op dat:
- Je nooit op de binnenring drukt/slaat (dan druk je het nieuwe lager stuk)
- de tussenbus (alu) netjes recht zit: Anders komt ie klem te zitten en gaat het lager nooit goed zitten!
- Het lager er de volledige diepte in zit.

grts

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3649

BerichtGeplaatst: Di, 9 Feb. 2010, 22:27    Onderwerp: Reageer met quote

Motorcycle Boy schreef:
het achterwiellager aan de tandwielkant heb ik onlangs laten vervangen : het lager alleen kost al meer dan 90 euro. stars


Dat lager aan de tandwielkant is later (na 2006?) vervangen door 2 "normale" in plaats van 1 grote (die inderdaad reteduur is)

AH, ik zie al dat De Dokter me al voor geweest is wink3

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Roeligan



Geregistreerd op: 27-12-2007
Berichten: 804
Woonplaats: Heusden-Zolder

BerichtGeplaatst: Di, 9 Feb. 2010, 22:32    Onderwerp: Reageer met quote

dit is wat ik besteld had voor de lagers (de afstandsbussen zitten daar dus niet bij)

1 x NILOSRING 6006AV 5,24 EUR 5,24 EUR
2 x UNTERLEGSCHEIBE DIN0125 A 8,4 0,12 EUR 0,24 EUR
2 x RILLENKUGEL. 6006 DDU2CG23S6NM 11,60 EUR 23,20 EUR
2 x RILLENKUGELL. 6205-2RSHC3HMTF7 14,58 EUR 29,16 EUR
2 x RILLENKUGELL.6906 DDU2CG23S6NM 14,64 EUR 29,28 EUR
1 x WELLENDICHTRING 30X52X7 2,02 EUR 2,02 EUR
2 x WELLENDICHTRING 35X47X7 TC 1,84 EUR 3,68 EUR


Zijn dus de lagers en de dichtingen, via ktm-versand (is voor een 990 he)

Dr_Bean, welke bussen bedoel je? die in de naaf tss da lagers zitten? of de spacers om je wiel uitgelijnd te krijgen? of die rond de tandwieldrager zitten?
Die tss de lagers zitten heb ik dus nog niet kunnen 'inspecteren', maar rest heb ik allemaal mooi proper gemaakt en die 'zien' er in ieder geval nog goed uit huh2

_________________
www.roeligan.net
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Di, 9 Feb. 2010, 22:53    Onderwerp: Reageer met quote

Daan schreef:
Motorcycle Boy schreef:
het achterwiellager aan de tandwielkant heb ik onlangs laten vervangen : het lager alleen kost al meer dan 90 euro. stars


Dat lager aan de tandwielkant is later (na 2006?) vervangen door 2 "normale" in plaats van 1 grote (die inderdaad reteduur is)


nou ja... ik ga nu ook niet voor elk euvel opzoeken of het ooit is aangepast/gemodificeerd/veranderd/gewijzigd stars Maar ik ga akkoord dat het me wellicht wel wat geld had kunnen uitsparen laugh3

_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 9 Feb. 2010, 23:48    Onderwerp: Reageer met quote

Ik bedoel de bussen die aan de buitenkant van je wiel zitten en in de kering steekt (bij het voorwiel aan 2 kanten, bij het achterwiel alleen aan de remschijfkant. (die dus los eruit vallen als je je wiel eruit haalt). Niet de tussenbsussen tussen de lagers, die hoef je niet te vervangen tenzij ze krom zijn ofzo)

de buitenste bussen zijn aluminium bussen met een coating (>2004 modellen): Meestal slijt de coating door waar de keerring op de bus heeft gelopen, en is er een duidelijk zichbare groef. Als je nieuwe keering besteld, gaat ie dus in de oude groef lopen: Doet wel wat... maar toch altijd beter om ook de bus te vervangen.

maar maak je er niet te druk om: De lagers zelf zijn dubbel afgedichte lagers, dus die keerring aan de buitenkant is alleen een beetje om het grofstof weg te houden.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Roeligan



Geregistreerd op: 27-12-2007
Berichten: 804
Woonplaats: Heusden-Zolder

BerichtGeplaatst: Wo, 10 Feb. 2010, 11:50    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
Ik bedoel de bussen die aan de buitenkant van je wiel zitten en in de kering steekt (bij het voorwiel aan 2 kanten, bij het achterwiel alleen aan de remschijfkant. (die dus los eruit vallen als je je wiel eruit haalt). Niet de tussenbsussen tussen de lagers, die hoef je niet te vervangen tenzij ze krom zijn ofzo)

de buitenste bussen zijn aluminium bussen met een coating (>2004 modellen): Meestal slijt de coating door waar de keerring op de bus heeft gelopen, en is er een duidelijk zichbare groef. Als je nieuwe keering besteld, gaat ie dus in de oude groef lopen: Doet wel wat... maar toch altijd beter om ook de bus te vervangen.

maar maak je er niet te druk om: De lagers zelf zijn dubbel afgedichte lagers, dus die keerring aan de buitenkant is alleen een beetje om het grofstof weg te houden.

thumbsup

Die busjes dus ook maar opnieuw besteld... dacht dat die groeven er in zaten bucktooth

_________________
www.roeligan.net
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2665
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Wo, 10 Feb. 2010, 15:13    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:

Je kunt wat kosten besparen door het grote lager in de tandwieldrager (bij de oude versie 1 dubbelrijig kogellager a 85 euro) te vervangen door 2 smallere ekele lagers naast elkaar ; zoals dat in de 990 zit ! (verder is alles hetzelfde).
(dit staat al elders op het forum...)



Hoi Gerben,
Weet je zeker dat de lagerpassing gelijk is tussen de nieuwe tandwieldrager en de oude?

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3649

BerichtGeplaatst: Wo, 10 Feb. 2010, 17:19    Onderwerp: Reageer met quote

[quote="StevenD"]
Dr_Bean schreef:



Hoi Gerben,
Weet je zeker dat de lagerpassing gelijk is tussen de nieuwe tandwieldrager en de oude?


Dus ik ben niet de enige die daaraan twijfelt,
volgens mij passen die 2 lagers naast elkaar alleen maar in een nieuw type tandwieldrager,
ik weet nog goed dat mijn dealer destijds mij snel wilde helpen met mijn 2003, en niet dat grote lager in voorraad had, ze hebben toen een nieuw type tandwieldrager gemonteerd waar die "normale" lagers in pasten.

voor die nieuwe tandwieldrager hoefde ik niets extra te betalen,
( dat is pas service wink3 ).

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
f@zertje



Geregistreerd op: 19-7-2006
Berichten: 341
Woonplaats: Oirschot

BerichtGeplaatst: Wo, 10 Feb. 2010, 19:04    Onderwerp: Reageer met quote

Van welke type lager is dat grote lager.
_________________
GS 1200LC rally 2018
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 10 Feb. 2010, 19:11    Onderwerp: Reageer met quote

[quote="Daan"]
StevenD schreef:
Dr_Bean schreef:



Hoi Gerben,
Weet je zeker dat de lagerpassing gelijk is tussen de nieuwe tandwieldrager en de oude?


Dus ik ben niet de enige die daaraan twijfelt,
volgens mij passen die 2 lagers naast elkaar alleen maar in een nieuw t
...
( dat is pas service wink3 ).


OPES: Ik geloof dat jullie gelijk hebben: De tandwieldrager heeft geen los nummer dus is het moeillijk te zien, maar:

Het oude lager is een 3206 = 30 x 62 x 23.8

de nieuwe versie heeft 2 lagers type 6006 = 30 x 55 x 13

en dat gaat dus idd niet passen thinking2 book2


sorry voor het misverstand: Ik meende juist dat jij (Daan) toen wel de nieuwe lagers kon monteren in de oude: maar dat ken dus nie!

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
harie



Geregistreerd op: 27-9-2006
Berichten: 56
Woonplaats: roggel

BerichtGeplaatst: Wo, 10 Feb. 2010, 21:04    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo, heeft iemand de exacte maten, buitendiameter, binnendiameter, en de dikte(hoogte), en of het dichte of open lagers zijn. Ik heb boeken van SKF waar alle standaard lagers instaan, zal ik es kijken of de maten er in staan, dan kun je ze gewoon bij een lagerfirma , die ik ook wel her en der weet te zitten, bestellen. Dat kan een stuk goedkoper zijn dan orgineel ktm.

grts
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 10 Feb. 2010, 21:14    Onderwerp: Reageer met quote

op www.ktmworld.com kan je alle onderdelen opzoeken:
(in principe staat het hierboven al)

Nieuw: BALL BEARING 6006 DDU2CG23S6NM $13.05

oud: BALL BEARING 3206 2RS1 $83.87

enja.. je kunt gewoon naar de locale lagerboer gaan, betaal je iets minder (zal je tegen vallen... )
Dan heb je nog steeds de keerringen (met stoflip) en liefst ook de bussen nodig, die je dan toch bij KTM zal bestellen.


(PS Voor de EXC e.d. heeft KTM gewoon setjes, met alles er in! )

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
f@zertje



Geregistreerd op: 19-7-2006
Berichten: 341
Woonplaats: Oirschot

BerichtGeplaatst: Wo, 10 Feb. 2010, 23:04    Onderwerp: Reageer met quote

Als je voor 32062RSSKF meer dan 35 euri betaald wordt je afgezet dozey
prijs 60062RS 5 euri
6006AV nilos keering 2 euro

bij de grote handel

_________________
GS 1200LC rally 2018
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif