Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Roeligan
Geregistreerd op: 27-12-2007 Berichten: 804 Woonplaats: Heusden-Zolder
|
Geplaatst: Di, 9 Feb. 2010, 20:55 Onderwerp: wiellagers |
|
|
na 2j en 37000 km ge/misbruik:
vooraan: op het randje van nog te doen (niet meer echt soepel)
Achteraan: kant remschijf: oh ow
kant tandwieldrager: ok
tandwieldrager (buitenste): oh ow...
maar allemaal uit voorzorg vervangen dus (gelukkig al besteld vorige maand, just in case).
vooraan waren de rubberen seals nog redelijk goed, achteraan aan de remschijf was dat ook een ramp...
Maar wel niet echt simpel om ze eruit te krijgen zonder het juiste gereedschap blijkbaar.
Naven maar binnengebracht bij de autoshop, kerel ging ze er bij zijn thuis uit trekken... _________________ www.roeligan.net |
|
Naar boven |
|
|
Aleph
Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Di, 9 Feb. 2010, 22:13 Onderwerp: |
|
|
het achterwiellager aan de tandwielkant heb ik onlangs laten vervangen : het lager alleen kost al meer dan 90 euro. _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 9 Feb. 2010, 22:22 Onderwerp: |
|
|
Mja.. Ooit gaan ze stuk.
Lekker alles vervangen (dat ene lager wat nog ok is zou ik ook doen, dat izij de kosten niet).
Ik zou zelfs aanraden om het netjes te doen en ook de keerringen te vervangen en de bussen die in de keerringen steken ook nieuw te nemen.
Je kunt wat kosten besparen door het grote lager in de tandwieldrager (bij de oude versie 1 dubbelrijig kogellager a 85 euro) te vervangen door 2 smallere ekele lagers naast elkaar ; zoals dat in de 990 zit ! (verder is alles hetzelfde).
(dit staat al elders op het forum...)
Let bij het inpersen van de lagers er op dat:
- Je nooit op de binnenring drukt/slaat (dan druk je het nieuwe lager stuk)
- de tussenbus (alu) netjes recht zit: Anders komt ie klem te zitten en gaat het lager nooit goed zitten!
- Het lager er de volledige diepte in zit.
grts _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3649
|
Geplaatst: Di, 9 Feb. 2010, 22:27 Onderwerp: |
|
|
Motorcycle Boy schreef: | het achterwiellager aan de tandwielkant heb ik onlangs laten vervangen : het lager alleen kost al meer dan 90 euro. |
Dat lager aan de tandwielkant is later (na 2006?) vervangen door 2 "normale" in plaats van 1 grote (die inderdaad reteduur is)
AH, ik zie al dat De Dokter me al voor geweest is _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
Roeligan
Geregistreerd op: 27-12-2007 Berichten: 804 Woonplaats: Heusden-Zolder
|
Geplaatst: Di, 9 Feb. 2010, 22:32 Onderwerp: |
|
|
dit is wat ik besteld had voor de lagers (de afstandsbussen zitten daar dus niet bij)
1 x NILOSRING 6006AV 5,24 EUR 5,24 EUR
2 x UNTERLEGSCHEIBE DIN0125 A 8,4 0,12 EUR 0,24 EUR
2 x RILLENKUGEL. 6006 DDU2CG23S6NM 11,60 EUR 23,20 EUR
2 x RILLENKUGELL. 6205-2RSHC3HMTF7 14,58 EUR 29,16 EUR
2 x RILLENKUGELL.6906 DDU2CG23S6NM 14,64 EUR 29,28 EUR
1 x WELLENDICHTRING 30X52X7 2,02 EUR 2,02 EUR
2 x WELLENDICHTRING 35X47X7 TC 1,84 EUR 3,68 EUR
Zijn dus de lagers en de dichtingen, via ktm-versand (is voor een 990 he)
Dr_Bean, welke bussen bedoel je? die in de naaf tss da lagers zitten? of de spacers om je wiel uitgelijnd te krijgen? of die rond de tandwieldrager zitten?
Die tss de lagers zitten heb ik dus nog niet kunnen 'inspecteren', maar rest heb ik allemaal mooi proper gemaakt en die 'zien' er in ieder geval nog goed uit _________________ www.roeligan.net |
|
Naar boven |
|
|
Aleph
Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Di, 9 Feb. 2010, 22:53 Onderwerp: |
|
|
Daan schreef: | Motorcycle Boy schreef: | het achterwiellager aan de tandwielkant heb ik onlangs laten vervangen : het lager alleen kost al meer dan 90 euro. |
Dat lager aan de tandwielkant is later (na 2006?) vervangen door 2 "normale" in plaats van 1 grote (die inderdaad reteduur is) |
nou ja... ik ga nu ook niet voor elk euvel opzoeken of het ooit is aangepast/gemodificeerd/veranderd/gewijzigd Maar ik ga akkoord dat het me wellicht wel wat geld had kunnen uitsparen _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 9 Feb. 2010, 23:48 Onderwerp: |
|
|
Ik bedoel de bussen die aan de buitenkant van je wiel zitten en in de kering steekt (bij het voorwiel aan 2 kanten, bij het achterwiel alleen aan de remschijfkant. (die dus los eruit vallen als je je wiel eruit haalt). Niet de tussenbsussen tussen de lagers, die hoef je niet te vervangen tenzij ze krom zijn ofzo)
de buitenste bussen zijn aluminium bussen met een coating (>2004 modellen): Meestal slijt de coating door waar de keerring op de bus heeft gelopen, en is er een duidelijk zichbare groef. Als je nieuwe keering besteld, gaat ie dus in de oude groef lopen: Doet wel wat... maar toch altijd beter om ook de bus te vervangen.
maar maak je er niet te druk om: De lagers zelf zijn dubbel afgedichte lagers, dus die keerring aan de buitenkant is alleen een beetje om het grofstof weg te houden. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Roeligan
Geregistreerd op: 27-12-2007 Berichten: 804 Woonplaats: Heusden-Zolder
|
Geplaatst: Wo, 10 Feb. 2010, 11:50 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | Ik bedoel de bussen die aan de buitenkant van je wiel zitten en in de kering steekt (bij het voorwiel aan 2 kanten, bij het achterwiel alleen aan de remschijfkant. (die dus los eruit vallen als je je wiel eruit haalt). Niet de tussenbsussen tussen de lagers, die hoef je niet te vervangen tenzij ze krom zijn ofzo)
de buitenste bussen zijn aluminium bussen met een coating (>2004 modellen): Meestal slijt de coating door waar de keerring op de bus heeft gelopen, en is er een duidelijk zichbare groef. Als je nieuwe keering besteld, gaat ie dus in de oude groef lopen: Doet wel wat... maar toch altijd beter om ook de bus te vervangen.
maar maak je er niet te druk om: De lagers zelf zijn dubbel afgedichte lagers, dus die keerring aan de buitenkant is alleen een beetje om het grofstof weg te houden. |
Die busjes dus ook maar opnieuw besteld... dacht dat die groeven er in zaten _________________ www.roeligan.net |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2665 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Wo, 10 Feb. 2010, 15:13 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: |
Je kunt wat kosten besparen door het grote lager in de tandwieldrager (bij de oude versie 1 dubbelrijig kogellager a 85 euro) te vervangen door 2 smallere ekele lagers naast elkaar ; zoals dat in de 990 zit ! (verder is alles hetzelfde).
(dit staat al elders op het forum...)
|
Hoi Gerben,
Weet je zeker dat de lagerpassing gelijk is tussen de nieuwe tandwieldrager en de oude? _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3649
|
Geplaatst: Wo, 10 Feb. 2010, 17:19 Onderwerp: |
|
|
[quote="StevenD"] Dr_Bean schreef: |
Hoi Gerben,
Weet je zeker dat de lagerpassing gelijk is tussen de nieuwe tandwieldrager en de oude? |
Dus ik ben niet de enige die daaraan twijfelt,
volgens mij passen die 2 lagers naast elkaar alleen maar in een nieuw type tandwieldrager,
ik weet nog goed dat mijn dealer destijds mij snel wilde helpen met mijn 2003, en niet dat grote lager in voorraad had, ze hebben toen een nieuw type tandwieldrager gemonteerd waar die "normale" lagers in pasten.
voor die nieuwe tandwieldrager hoefde ik niets extra te betalen,
( dat is pas service ). _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
f@zertje
Geregistreerd op: 19-7-2006 Berichten: 341 Woonplaats: Oirschot
|
Geplaatst: Wo, 10 Feb. 2010, 19:04 Onderwerp: |
|
|
Van welke type lager is dat grote lager. _________________ GS 1200LC rally 2018 |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 10 Feb. 2010, 19:11 Onderwerp: |
|
|
[quote="Daan"] StevenD schreef: | Dr_Bean schreef: |
Hoi Gerben,
Weet je zeker dat de lagerpassing gelijk is tussen de nieuwe tandwieldrager en de oude? |
Dus ik ben niet de enige die daaraan twijfelt,
volgens mij passen die 2 lagers naast elkaar alleen maar in een nieuw t
...
( dat is pas service ). |
OPES: Ik geloof dat jullie gelijk hebben: De tandwieldrager heeft geen los nummer dus is het moeillijk te zien, maar:
Het oude lager is een 3206 = 30 x 62 x 23.8
de nieuwe versie heeft 2 lagers type 6006 = 30 x 55 x 13
en dat gaat dus idd niet passen
sorry voor het misverstand: Ik meende juist dat jij (Daan) toen wel de nieuwe lagers kon monteren in de oude: maar dat ken dus nie! _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
harie
Geregistreerd op: 27-9-2006 Berichten: 56 Woonplaats: roggel
|
Geplaatst: Wo, 10 Feb. 2010, 21:04 Onderwerp: |
|
|
Hallo, heeft iemand de exacte maten, buitendiameter, binnendiameter, en de dikte(hoogte), en of het dichte of open lagers zijn. Ik heb boeken van SKF waar alle standaard lagers instaan, zal ik es kijken of de maten er in staan, dan kun je ze gewoon bij een lagerfirma , die ik ook wel her en der weet te zitten, bestellen. Dat kan een stuk goedkoper zijn dan orgineel ktm.
grts |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 10 Feb. 2010, 21:14 Onderwerp: |
|
|
op www.ktmworld.com kan je alle onderdelen opzoeken:
(in principe staat het hierboven al)
Nieuw: BALL BEARING 6006 DDU2CG23S6NM $13.05
oud: BALL BEARING 3206 2RS1 $83.87
enja.. je kunt gewoon naar de locale lagerboer gaan, betaal je iets minder (zal je tegen vallen... )
Dan heb je nog steeds de keerringen (met stoflip) en liefst ook de bussen nodig, die je dan toch bij KTM zal bestellen.
(PS Voor de EXC e.d. heeft KTM gewoon setjes, met alles er in! ) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
f@zertje
Geregistreerd op: 19-7-2006 Berichten: 341 Woonplaats: Oirschot
|
Geplaatst: Wo, 10 Feb. 2010, 23:04 Onderwerp: |
|
|
Als je voor 32062RSSKF meer dan 35 euri betaald wordt je afgezet
prijs 60062RS 5 euri
6006AV nilos keering 2 euro
bij de grote handel _________________ GS 1200LC rally 2018 |
|
Naar boven |
|
|
|