Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3647
|
Geplaatst: Di, 9 Feb. 2010, 12:07 Onderwerp: Voorremblokken SMR lopen (te veel) aan |
|
|
Ik weet zeker dat het aan de remmen licht, dus niet de wiellagers oid,
als ik de remtangen verwijder dan loopt het wiel supersoepel,
gaan de tangen er weer op, dan slepen de blokken te veel,
(ik voelt het ook als ik de motor een stukje duw).
heb de remzuigers al ingespoten met wd40, daarna met ontvetter,
over het volle traject heen en weer bewogen.
Remmen doet hij prima.
Iemand een idee? _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2662 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Di, 9 Feb. 2010, 12:53 Onderwerp: |
|
|
oude remolie? dat kan met jouw gebruik al na een jaar zijn.
Als de cupjes veel zout hebben gezien zonder bescherming van wat vet kunnen die ook zo beschadigd zijn dat de zuigende werking niet meer optimaal is.
Met de grote blokken van de sm-r mag je denk ik wel iets meer 'sleep' verwachten dan de adventure hoor _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
Benny
Geregistreerd op: 8-10-2009 Berichten: 462 Woonplaats: Vlaanderen
|
Geplaatst: Di, 9 Feb. 2010, 13:32 Onderwerp: |
|
|
Als je de remklauwen eraf neemt kan je de zuigers dan makkelijk induwen met de hand? Let op doe dit alleen als de zuigers proper gemaakt zijn, anders kan het remstof al tussen de dichtingen raken.
Als de remblokken eruit zijn moeten de zuigers makkelijk met de hand ingeduwd kunnen worden, zoniet zijn de dichtingen aan vervanging toe.
Je bent ook een winterrijder en al het zout zal er geen goed aan gedaan hebben. _________________ mvg Benny
SM 950 |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3647
|
Geplaatst: Di, 9 Feb. 2010, 16:16 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de tips voor zover,
Ik ben benieuwd wat nu de terugtrekkende beweging van de cups na een remactie veroorzaakt,
Vacuumwerking in het systeem,
of de afdichtring die op het moment van remmen vervormd en daarna weer in zijn oorspronkelijke vorm terugtrekt en de cup meeneemt.
In het eerste geval zou ik zeggen: vethouden die cups.
(glijden dan makkelijk heen en weer)
In het tweede geval zou ik zeggen: droog houden,
zodat de afdichtringen goed grip hebben op de cups om deze terug te kunnen trekken.
Met andere woorden: moet ik ze nu vet of juist droog houden _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
Rhino
Geregistreerd op: 7-2-2009 Berichten: 203 Woonplaats: Maarn
|
Geplaatst: Di, 9 Feb. 2010, 19:55 Onderwerp: |
|
|
Bij m'n vorige brommer, Triumph Sprint ST 1050, was het niet goed terugkomen van de cups in de remklauw een kwaaltje, waar veel eigenaren last van hadden. Ik heb er toen cups van een Triumh 675 ingezet (met andere coating) en toen was het verholpen. Daarvoor zo om de 3000 km. klauwen er af en met speciaal vet (blauw kleurtje, merk/type weet ik niet meer) de cups een klein beetje invetten.
Symptoom lijkt bij jouw hetzelfde, maar ik denk dat het door het zout komt. Wat ik zou doen: goed schoonmaken een een heel klein beetje vet op de cups _________________ SMT |
|
Naar boven |
|
|
Benny
Geregistreerd op: 8-10-2009 Berichten: 462 Woonplaats: Vlaanderen
|
Geplaatst: Di, 9 Feb. 2010, 20:40 Onderwerp: |
|
|
als je de zuigers demonteert moeten er altijd nieuwe dichtingen geplaatst worden, deze lijken op O-ringen maar zijn vierkant ipv rond.
Er zit een bredere en een iets smallere in.
Deze worden ingevet bij montage met speciaal vet voor remklauwen te reviseren.(zit meestal in een tube)
Na montage zou ik er echter geen vet of olie meer aansmeren, alle vuiligheid gaat eraan kleven en de kans dat dit tussen de dichtingen gaat raken is groot.
Mijn mening: opengooien en dichtingen vervangen en de zuigertjes mooi reinigen met remmenreiniger. _________________ mvg Benny
SM 950 |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3647
|
Geplaatst: Di, 9 Feb. 2010, 21:57 Onderwerp: |
|
|
Remtangen reviseren lijkt me een beetje snel bij een motor van 4 maanden oud en 5500 op de klok ( ook al zijn het pekel kilometers).
Bij m'n eerste adv is dat nooit gebeurd in 70.000km bij hetzelfde gebruik.
zal van het weekend eens kijken of ik de boel weer netjes gangbaar krijg _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6727 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 9 Feb. 2010, 22:25 Onderwerp: |
|
|
Tja.. idd meestal een kwestie van de zaak gewoon helemaal netjes hebben:
- zuigertjes schoonmaken en terugdrukken (evt dat teflonspray er op)
- de zaak goed ontluchten: Lucht zorgt ook voor slepen (blijft aandrukken)
- als het een zwevende klauw is moet uiteraard ook de klauw zelf makkelijk bewegen. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3647
|
Geplaatst: Di, 9 Feb. 2010, 22:34 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: |
- als het een zwevende klauw is moet uiteraard ook de klauw zelf makkelijk bewegen. |
Nee, het is heel anders als bv de adv,
vaste tangen met 4 zuigers per kant,
ook ieder zuigertje zijn eigen vierkante remblokje,
dus heel de voorkant totaal 8 remblokjes
Hij remt dan ook veeel harder als de adv
(zelfs als je NIET in de handle knijpt momenteel ). _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
mr wheely
Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Wo, 10 Feb. 2010, 1:17 Onderwerp: |
|
|
Daan schreef: | Dr_Bean schreef: |
- als het een zwevende klauw is moet uiteraard ook de klauw zelf makkelijk bewegen. |
Nee, het is heel anders als bv de adv,
vaste tangen met 4 zuigers per kant,
ook ieder zuigertje zijn eigen vierkante remblokje,
dus heel de voorkant totaal 8 remblokjes
Hij remt dan ook veeel harder als de adv
(zelfs als je NIET in de handle knijpt momenteel ). |
zijn wel alle blokjes evenveel versleten wie weet loopt er maar 1 aan |
|
Naar boven |
|
|
Benny
Geregistreerd op: 8-10-2009 Berichten: 462 Woonplaats: Vlaanderen
|
Geplaatst: Wo, 10 Feb. 2010, 8:38 Onderwerp: |
|
|
ik wist niet dat je pas 5500km hebt .
Das idd vroeg om open te gooien,ik heb hier een spuitbus staan om ketting te smeren voor offroad. Noemt drylube en zoals de naam zegt het is droog.Je spuit dit op de ketting en er hecht geen vuil meer aan en alles blijft toch gesmeerd.
Misschien is dit een oplossing om de boel een beetje glijdend te houden.
http://www.motozoom.be/webshop/meerinfo.cfm?bestelnummer=10004198&dummy=0
dit is zoalsDR_Bean zegt ook op basis van teflon, ik ben er tevreden van _________________ mvg Benny
SM 950 |
|
Naar boven |
|
|
wreckah
Geregistreerd op: 18-6-2009 Berichten: 176 Woonplaats: Gent, België
|
Geplaatst: Za, 13 Feb. 2010, 16:49 Onderwerp: |
|
|
volgens engels forum:
remblokjes hebben te weinig speling in de klauw.
opeenhoping van zout en vuil zorgt ervoor dat ze lichtjes vast komen te zitten.
uitkuisen die hap.
KTM beveelt zelfs dat je na elke pekelrit je klauwen moet opkuisen... _________________ '09 KTM 990 SM(T)
'09 KTM 690 enduro R |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3647
|
Geplaatst: Za, 13 Feb. 2010, 19:40 Onderwerp: |
|
|
wreckah schreef: | volgens engels forum:
remblokjes hebben te weinig speling in de klauw.
opeenhoping van zout en vuil zorgt ervoor dat ze lichtjes vast komen te zitten.
uitkuisen die hap.
KTM beveelt zelfs dat je na elke pekelrit je klauwen moet opkuisen... |
Die te krappe passing zou je op kunnen lossen door de metalen plaatjes waar de voering opgeplakt zit iets af te frezen, (tegen een slijpsteen aan houden).
Maar die "te weinig speling" blijf je volgens mij houden, omdat de blokjes onder veerspanning gemonteerd zitten.
Hoe dan ook, het wiel draait nu weer zoals het hoort, ik heb de boel schoongemaakt en en de cups gesmeerd.
Na elke pekelrit de boel loshalen lijkt me een tikkeltje overdreven
Maar leuk om te weten die ik niet de enige ben met dit probleem _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
wreckah
Geregistreerd op: 18-6-2009 Berichten: 176 Woonplaats: Gent, België
|
Geplaatst: Za, 13 Mrt. 2010, 0:55 Onderwerp: |
|
|
Daan,
er zijn al een hele boel mensen gevallen met vastlopende remmen op superdukes en supermotos. (zie ktmforum.co.uk). Zelfs mensen met bijna splinternieuwe motos, dus er is weldegelijk iets fout aan de KTM remmen, maar het is moeilijk om de oorzaak vast te leggen, omdat slechts weinigen er last van hebben.
affrezen van het achterplaatje van de remblok is geen goed idee: je haalt er de beschermlaag af, en daarna gaat het nog meer roesten.
enkele jongens hebben klacht ingediend bij de engelse keuring, en een onderzoek aangevraagd. KTM weigert iets toe te geven, en stipuleert een wasbeurt na elke pekelrit.
ik denk dat het voorlopig enkel gebeurt met de standaard brembo blokjes, en niet met aftermarket blokken...dus als je paranoied bent, vervangen die hap.
Mijn vriendin woont in London, en ik rijd dus ook vaak in engeland, alwaarze veel pekel gebruiken, en blijkbaar een agressieve soort. Ik kuis mijn klauwen vaak, en ik probeer zoveel mogelijk na elke pekelrit wat koud water over de klauwen te gieten...tot enkele weken terug geen enkel probleem.
ik parkeerde mijn moto vorige maand met vers gewassen klauwen voor 3 weken (ben op reis gegaan), en bij de eerste rit merkte ik direct een probleem: de blokken liepen aan, en bij hard remmen liepen ze zelfs vast. ik ben 3 of 4 keer moeten stoppen op 20km, om alles af te laten koelen en te kunnen verder rijden. thuisgekomen heb ik ze ingespoten met remreiniger, en gewassen met een emmertje zeepwater, en het probleem is min of meer van de baan.
Gisteren mijn voorband vervangen, en bij het afnemen van de klauw gezien dat de blokjes echt wel flink vastzitten...ze hebben inderdaad heel weinig speling, en het vuil en zout zorgen ervoor dat ze helemaal niet soepel meer bewegen. Dat wordt morgen volledig opnieuw demonteren en volledig uitkuisen...
Wees voorzichtig, demonteer je klauwen, en kijk of je een probleem hebt. Voorzichtig rijden met slepende blokken, je weet nooit of ze gaan gripperen of niet.
ik update morgen. mijn moto is een SMT trouwens. Standaard brembo blokjes. De moto is 8 maand oud, 17.000km, eerste winter. _________________ '09 KTM 990 SM(T)
'09 KTM 690 enduro R |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3647
|
Geplaatst: Za, 13 Mrt. 2010, 8:59 Onderwerp: |
|
|
ik hou het nauwlettend in de gaten wreckah,
na de schoonmaakbeurt heb ik geen problemen meer gehad,
alhoewel ik het wiel niet echt soepel vind draaien. _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
|