lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

velg-bandmaten

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Master of Disaster



Geregistreerd op: 23-3-2009
Berichten: 1155
Woonplaats: Wetteren

BerichtGeplaatst: Di, 1 Dec. 2009, 10:30    Onderwerp: velg-bandmaten Reageer met quote

Stom vraagje: hoe zet je velgmaten om in bandenmaten?
Ik ga velgen bestellen van 21-1,85 inch en 18-2,50 inch, maar zou de bandenmaat willen weten om banden te bestellen.

Of is dat echt een tè stomme vraag om hier te stellen?

_________________
Only fools follow rules
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 2 Dec. 2009, 0:10    Onderwerp: Reageer met quote

nee... bandenmaten is een beetje een raar zooitje:

neem bijv 18"-140/80 - 70R (michelin Baja/Desert etc)

18 en 21 is makkelijk: Dat zijn de velgmaten in diameter, in inches.
op een 18"(inch) velg gaat gewoon een 18"band... die is dus 18" aan de binnenrand(!)

vervolgens is die velg 2.5"(inch!) breed: = 63.5mm

banden-breedte maten worden echter meestal in mm's opgegeven. zo is een 140 band dus 140 mm breed. Maar dat is op het breedste punt.
De band moet een beetje mooi rond staan: daar is naar mijn weten geen echte harde regel voor, maar grofweg 1/2 breedte van de band voor de velg is wel ok.

zo past een 140 band dus goed op een 2,5 velg.
een 150 is echt te breed, een 130 gaat wel, maar staat wat recht, en een 120 is echt te iel.

voor de voorband geldt hetzelfde: 1,85"=> 47 mm => daar past mooi een 90 band op.

dan is er vervolgens nog een aanduiding: dus 18"-140/80 : Die /80 betekend dat de hoogte van de band 80% van de breedte is. dus de band is 0.8*140mm hoog = 112mm. Daarmee wordt de totale wieldiameter dus 18"(inch!) + 2x 112mm (bandhoogte) = 681 mm. Dat bepaald of de band iin de spatbordkast past, en wat je toerental wordt bij een bepaalde snelheid etc.

Dan zijn er nog meer onzinnigheden:
- Crossbanden (o.a. Michelin): Daarbij wordt de breedte gerekend ZONDER de noppen mee te rekenen (een 120 crossband is net zo breed als een 140 enduro/allroad

en dan moet je nog letten op:
- de load index (bijv het getal in de "70R") Dit bepaalt hoe veel de band kan dragen (daar is een tabel van.. weet ik niet uit mijn hoofd, maar hoger is meer...)
- en de letter is de speedindex: Ook weer een tabel: R= 170km/h max, H=210, V= 240 etc. Officieel mag je geen banden op leggen met een index lager dan de max snelheid van het voertuig, TENZIJ je duidelijke waarschuwingen aanbrengt en de gebruiker op de hoogte stelt en dan die grens ook niet overschrijdt natuurlijk.



Maar goed... voor de adventure, voor offroad, zijn 18"-2.5 en 21-1.85 prechtige velgmaten, en daar past dus op:
18"-140/80 banden en 21"-90/90 banden

worried2

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Master of Disaster



Geregistreerd op: 23-3-2009
Berichten: 1155
Woonplaats: Wetteren

BerichtGeplaatst: Wo, 2 Dec. 2009, 16:14    Onderwerp: Reageer met quote

Ok, heel erg bedankt voor de heldere uitleg.
Ik keek al eens op mopedreifen en denk dat het de tkc 80 van continental zal worden. Ik las hier overal lof over de Pirelli m21, maar op mopedreifen staat duidelijk dat ze minder asfaltresistent zijn.

_________________
Only fools follow rules
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 2 Dec. 2009, 23:22    Onderwerp: Reageer met quote

klopt, maar waarom koop je 2,5 en 1.85 velgen als je asfalt wil? Dan zijn de originele velgen toch prima??

TKC's zijn voor asfalt beter dan MT21, maar voor offroad wel veel minder! zeker bij modder.

Als je voor offroad banden wil: kies dan voor wat extremere grip voor, dat helpt echt veel. Bijv een scorpion-pro, of dergelijk.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Do, 3 Dec. 2009, 0:03    Onderwerp: Reageer met quote

Master, ik versta je ook niet zo goed.

Je koopt extra velgen, ok, da's om door de bagger te gaan. Daar wil je modderbanden voor. Achteraan Dunlop D908RR en vooraan Scorpion Pro. Superbanden, niet normaal. Hebben we in Roemenië uitvoerig kunnen testen. Die Pro vooraan was het meest op zijn gemak in de blubber, ongelooflijk hoe spoorvast en stabiel dat dat bandje was !

Maar TKC's op extra velgen lijkt me echt wel parelen voor de zwijnen gooien. Die TKC's deugen niet op nat asfalt (wegdriften in bochten en hard remmen kan je ook vergeten!) en ze deugen ook niet in de modder omdat ze meteen vol zitten. Wég grip. Eigenlijk zijn TKC's niet beter dan onze gewone Pirelli Scorpions. Hoe ik dat weet? Wel, ik heb zo'n setje TKC's kaal gereden op mijn ouwe GS.

Afin, aan jou de keuze natuurlijk, maar ik zou eerder voor de ruige optie gaan dan voor de softe optie. Anders is het gewoon zonde van die extra set. wink3

_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Master of Disaster



Geregistreerd op: 23-3-2009
Berichten: 1155
Woonplaats: Wetteren

BerichtGeplaatst: Do, 3 Dec. 2009, 17:15    Onderwerp: Reageer met quote

Daar ben ik dus iets mee!
Tkc's worden afgeschreven.
De tweede wielset dient echt voor de modder, maar aangezien je geen 100 km aan 1 stuk kan baggeren moeten ze zich op asfalt ook wel een beetje kunnen gedragen...
Dunlop D908RR en vooraan Scorpion Pro, valt daar enigzins nog een beetje asfalt mee te rijden?

_________________
Only fools follow rules
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 3 Dec. 2009, 18:42    Onderwerp: Reageer met quote

ja, wat je wil.. maar op de snelweg slijt het spul natuurlijk. Alles is een compromis he!

voor echte modder zou ik trouwens een zachtere achterband nemen.

In principe kan je alle offroad/enduro banden gebruiken, die DOT gekeurd zijn (goedgekeurd voor de weg) en een snelheidsindex R of hoger hebben.

Die R garandeert een bepaalde stevigheid van het karkas die nodig is voor deze zware motor. Je mag er dan maximaal 170km/h mee.. en dat is genoeg!

Pas wel op.. rijden op noppenbanden op de weg vraagt echt gewenning, dus doe effe rustig aan de eerste keren.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Do, 3 Dec. 2009, 20:52    Onderwerp: Reageer met quote

Master of Disaster schreef:
...........moeten ze zich op asfalt ook wel een beetje kunnen gedragen...


wel, met alle banden kan je op asfalt rijden. wink3 Maar met noppenbanden erop moet je niet gaan raggen of noodstops uitproberen. stars Als ik ze erop heb liggen maak ik optimaal gebruik van de motorrem om de voorband zoveel mogelijk te ontzien. Nopjes zien ZWAAR af van hard remmen en woest versnellen.

Vergelijk het een beetje met voetbalschoenen met "stetsen" eronder. Je kan er mee lopen maar het voelt vreemd aan en je gaat er ook geen noodstop mee gaan proberen op het trottoir. In het gras daarentegen....

Blackbert zweert bij een mt-21 voor en dat heeft twee goeie redenen. Dat kost minder dan een Scorpion Pro. (een setje 21's kost zelfs minder dan één 908rr...) Ten tweede zijn de noppen iets groter waardoor ze autostraderitten beter verteren. Blackbert is er al mee naar Wales en teruggereden. Toen waren ze wel zo goed als vierkant. Maar, zoals eerder gezegd, met noppenbanden ga je een asfaltweg gebruiken om van de ene strook modder naar de andere te rijden. En op die asfaltweg wil je niet de held uithangen!

greetz,

Muug aka Motorcycle Boy

_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Do, 3 Dec. 2009, 21:11    Onderwerp: Reageer met quote

Master of Disaster schreef:

Dunlop D908RR en vooraan Scorpion Pro, valt daar enigzins nog een beetje asfalt mee te rijden?


Ik heb die combi op mijn 2de set wielen zitten...asfalt is idd heel raar in het begin, maar je kan er uiteindelijk redelijk normaal mee rijden.
Sleet valt tot nu toe goed mee, ik heb er een paar weken terug redelijk wat autosnelweg mee gedaan naar en terugkomende van een offroadrit.

120-130 is goed aan te houden, enkel op die getrokken betongroeven (E40 vanaf Sterrebeek tot Leuven bvb) was het absoluut niet tof rijden.
Dat was vrij hard slingeren rolleyes4 ...maar goed, dat moet je maar incalculeren als die dingen eronder zitten.

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif