lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Vorkpoten bewegen niet vrij
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Muug

BerichtGeplaatst: Zo, 14 Jul. 2013, 10:10    Onderwerp: Vorkpoten bewegen niet vrij Reageer met quote

Mijn KTM heeft al twee jaar last van een ambetant fenomeen : ze bewegen niet meer vrij.
Ze veert niet meer geheel terug naar de basispositie. Gisteren heb ik het nog vergeleken met de voorvering van een andere KTM en daar merk je toch mooi het verschil. Als je zijn vering indrukt, gaat die mooi weer omhoog en dan terug wat naar beneden. Als je de mijne indrukt gaat ze een beetje omhoog maar niet volledig. Idem omgekeerd : als je zijn vering uittrekt, zakt die in en komt weer wat omhoog. Als ik mijn vering omhoog trek dan zakt die een beetje maar niet volledig.
Op zijn zijpoot valt het geweldig op. Je kan hem omhoog trekken of induwen en dan blijft hij gewoon in die stand staan.
Het valt ook sterk op als je traag aan het rijden bent met constante snelheid en dan plots het gashendel toedraait of wat opendraait. Hij zakt dan in of komt omhoog, zonder naar een basisstand terug te keren.
Bij flink doorrijden heb je er geen last van omdat die moto dan enorm veel kinetische energie bevat en de voorvering de hele tijd bezig is.
Enkele weken terug heb ik de vorkpoten bij WP Suspension in Mol binnengedaan en laten reviseren. Alles was volgens hen perfect normaal en recht.
Instellingen zijn "standaard".
Boutjes van de kroonplaten zijn met het correcte aanhaalkoppel aangetrokken.
Toch bewegen ze niet vrij.
Wat kan hier aan de hand zijn?

Laatst aangepast door Muug op Zo, 14 Jul. 2013, 10:25, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Muug

BerichtGeplaatst: Zo, 14 Jul. 2013, 10:16    Onderwerp: Re: Vorkpoten bewegen niet vrij Reageer met quote

dubbele post

Laatst aangepast door Muug op Zo, 14 Jul. 2013, 10:25, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
DaBit

BerichtGeplaatst: Zo, 14 Jul. 2013, 10:18    Onderwerp: Reageer met quote

Kromme kroonplaat, de boel niet goed uitgelijnd bij montage, of de klembouten van de onderste kroonplaat te hard aangedraaid.

Ik zou beginnnen met de klemboutjes van de kroonplaat iets strakker dan net-aan vast te zetten en dan eens testen met in/uitveren. Verder de klembouten van de wielas rechts eens lossen, en ook eens in/uitveren. Kijken of dat verbetering brengt.
Naar boven
Muug

BerichtGeplaatst: Zo, 14 Jul. 2013, 10:26    Onderwerp: Reageer met quote

DaBit schreef:
Kromme kroonplaat, de boel niet goed uitgelijnd bij montage, of de klembouten van de onderste kroonplaat te hard aangedraaid.

Ik zou beginnnen met de klemboutjes van de kroonplaat iets strakker dan net-aan vast te zetten en dan eens testen met in/uitveren. Verder de klembouten van de wielas rechts eens lossen, en ook eens in/uitveren. Kijken of dat verbetering brengt.

maar bij kromme kroonplaat krijg je de poten er toch moeilijk in? En bij mij ging dat behoorlijk vlotjes.

DaBit

BerichtGeplaatst: Zo, 14 Jul. 2013, 13:32    Onderwerp: Reageer met quote

Als je ze monteert heb je de klemmen 'open' staan. Als het dan een halve millimeter scheef staat merk je dat niet.

Magoed, probeer eerst de klemboutje van de onderste kroonplaat net strak genoeg te zetten en er zeker van te wezen dat de wielas de poten niet naar elkaar toe trekt. Vaak is het zoiets simpels.
Naar boven
Muug

BerichtGeplaatst: Ma, 15 Jul. 2013, 9:56    Onderwerp: Reageer met quote

DaBit schreef:
probeer eerst de klemboutje van de onderste kroonplaat net strak genoeg te zetten en er zeker van te wezen dat de wielas de poten niet naar elkaar toe trekt.

Dus ik laat alle bovenste kroonplaatboutjes gewoon vast op hun normale aantrekmoment?

DaBit

BerichtGeplaatst: Ma, 15 Jul. 2013, 10:44    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, die zijn niet zo kritisch. Daar zit geen geleiding meer en heb je een stevige dop zitten. Het is juist met de onderste kroonplaat dat je de poot net genoeg kunt vervormen om niet soepel te lopen.

Hoe dan ook: 4 boutjes van de onderste kroonplaat lossen en net-aan vast zetten, 2 klemboutjes van de as lossen (rechterkant vanuit de bestuurder gezien), en kijken of-ie dan wel goed veert kost hooguit 10 minuten.

Eventueel daarna onderste kroonplaat klemboutjes weer los, voorwiel tussen de knietjes, stuur wat heen en weer bewegen zodat het spul zich zet in de natuurlijke positie, kroonplaatboutjes weer net-aan vast, brommer op middenbok, wielas een keer of wat rond laten draaien (klemboutjes los, as via de moer een keer ronddraaien) zodat die zich ook zet en de klemboutjes weer vast. Nog eens 10 minuten Smile

Grof in/uitveren met de onderste kroonplaat helemaal los / klemmen open ben ik geen fan van overigens. De bovenste kroonplaat is meestal niet zo heel stevig. 99% kans dat er niks gebeurt, maarja, die 1% he?
Zet je echter de onderste kroonplaat net-aan vast, dan klemt-ie echt al ontzettend hard en gaat die poot nergens meer naartoe.
Naar boven
Muug

BerichtGeplaatst: Ma, 15 Jul. 2013, 14:08    Onderwerp: Reageer met quote

Daarnet allemaal geprobeerd. Helpt niets. Nu ja, ik had het ook niet echt verwacht. Het probleem bestaat al twee jaar en in die tijd is het voorwiel al meerdere keren eruit geweest voor nieuwe schijven of nieuwe banden. Ik let er telkens goed op dat de vorkpoot onderaan niet teveel naar binnen of buiten getrokken is voor ik de poot aantrek. Idem met die aanhaalmomenten.
Dus zoeken we iets fundamentelers.

StevenD

BerichtGeplaatst: Ma, 15 Jul. 2013, 14:25    Onderwerp: Reageer met quote

Groene seals monteren en een van de 3 glijbussen er uit laten. Dan is die een heel eind soepeler. Jouw veren zullen misschien ook flink ingezakt zijn.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Muug

BerichtGeplaatst: Ma, 15 Jul. 2013, 14:59    Onderwerp: Reageer met quote

StevenD schreef:
Jouw veren zullen misschien ook flink ingezakt zijn.

van ouderdom bedoel je?

Seals en glijbussen ga ik niet aanraken. Niet in eerste fase. Ik heb de voorvering altijd al soepel genoeg gevonden.
Ik zou ergens andere kroonplaten moeten kunnen op de kop tikken begin ik te denken.
Ik zie trouwens dat zo'n bottom triple clamp uit twee delen bestaat??? Beetje gek, vind ik.
60001032018 en 60001033000. Linkje : http://www.boutique-ktm.com/pieces/modele9803F6/cadre/catalogue-C066010100.html

DaBit

BerichtGeplaatst: Ma, 15 Jul. 2013, 15:20    Onderwerp: Reageer met quote

Balhoofdpen en kroonplaat zelf bedoel je? Ja, dat zijn 2 losse delen die in elkaar geperst zijn.

Volgende stap: vind een slachtoffer, en knoop jouw voorpoten in zijn brommer na geverifieerd te hebben dat het bij het slachtoffer wel soepel loopt.

Als het dan wel goed is...

Je mag mijn brommer best als slachtoffer gebruiken voor deze exercitie, alleen woon ik niet zo dichtbij en zit er een vakantie in de weg. Dus of lokaal iemand zoeken, of even wachten.
Naar boven
Muug

BerichtGeplaatst: Ma, 15 Jul. 2013, 15:23    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor je aanbod thumbsup , maar er zijn wel enkele KTMs hier binnen een straal van 30km bij wie ik een vorkje kan lenen. grin Zijn wel vorkjes uit een 990 maar dat zal wellicht geen probleem zijn.
Nu ja, dit probleem gaat sowieso pas in het najaar aangepakt kunnen worden vrees ik. Eerst maar even de Ligurische Alpen zien en overwinnen. 2thumbsup

Muug

BerichtGeplaatst: Zo, 21 Jul. 2013, 12:28    Onderwerp: Reageer met quote

Allez hop, we zijn weer een stapje verder. thumbsup
Ik heb de buitenste vorkpoten 180° gedraaid en dan alles weer mooi op het juiste moment aangedraaid. Wat blijkt : de wrijving is al een pak minder. Of ik hem nu indruk of omhoog trek, hij keert mooi weer naar hetzelfde punt. Je voelt ook dat de pootjes vrijer bewegen.
Wat kan ik hier nu uit concluderen????

StevenD

BerichtGeplaatst: Zo, 21 Jul. 2013, 14:09    Onderwerp: Reageer met quote

Versleten glijbussen. Of een kromme poot, maar dat lijkt me sterk.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Muug

BerichtGeplaatst: Zo, 21 Jul. 2013, 18:09    Onderwerp: Reageer met quote

StevenD schreef:
Versleten glijbussen. Of een kromme poot, maar dat lijkt me sterk.

Die glijbussen zijn een paar weken geleden vervangen. En de poten waren recht volgens de technieker. stars

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: