Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
dirk pauwels
Geregistreerd op: 22-1-2009 Berichten: 526 Woonplaats: Sint-Niklaas
|
Geplaatst: Wo, 23 Sep. 2009, 12:42 Onderwerp: |
|
|
Muug schreef: | kleine update.
Hoe hebben we dit nu opgelost? Wel, Raketman had nog een gebruikte bovenschaal liggen, afkomstig van het bovenste balhoofdlager, en dit heb ik onderaan in het balfhoofd geklopt. Na de montage bleek het stuur als vanouds erg soepel te lopen.
? |
Ik snap het niet goed. Die lagers kosten 15 euro of zo? Je hebt kweenie hoeveel problemen, nu doe je al het werk om te demonteren en steek je er terug gebruikte lagers in....Dan kan je binnen 5000km alles terug open gooien.....
Monteer nwe lagers boven aan kroonplaat en onder aan basis as op T stuk, desnoods zoek je naar extra sterke lagers (het is niet omdat de afmetingen kloppen dat de lagers ook geschikt zijn voor alle gebruik, bij een langere vork zien de lagers meer af dan bij een korte, wegens hefboomeffect.....) en steek alles goed vol met heavy duty lagervet van SKF. Je kan niet te veel vet gebruiken.... De lagers zijn onvoldoende ingevet als je ze uit de verpakking haalt. als je verkeerd of te weinig vet gebruikt, wordt dit te dun en lopen ook goed afgestelde lagers in. _________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
|
Aleph
Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Wo, 23 Sep. 2009, 16:54 Onderwerp: |
|
|
het probleem in deze kwestie is simpelweg tijdsgebrek.
Gisteren had ik een dag vrijaf en heb ik de moto opengesmeten. Vandaag en morgen werk ik. Vrijdag pak ik mijn bagage en zaterdag vertrek ik naar Roemenië.
Het was gewoon veel simpeler om er een andere lagerschaal op te leggen. Nu kan ik tenminste op reis. Die lagers kan ik dan wel nadien vervangen zoals het hoort. _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
|
Raketman
Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Wo, 23 Sep. 2009, 19:58 Onderwerp: |
|
|
Vanzelfsprekend is dit geen top-oplossing...maar 't moest rap gaan, de stukken waren niet allemaal voorhande en zaterdag gaat hij er drie weken offroad mee brassen.
Er zit momenteel geen knikken meer in het stuur, dus probleem tijdelijk opgelost. Want zoals het was viel er al bijna niet meer mee te rijden... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
|
mr wheely
Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Wo, 23 Sep. 2009, 20:00 Onderwerp: |
|
|
Raketman schreef: | Vanzelfsprekend is dit geen top-oplossing...maar 't moest rap gaan, de stukken waren niet allemaal voorhande en zaterdag gaat hij er drie weken offroad mee brassen.
Er zit momenteel geen knikken meer in het stuur, dus probleem tijdelijk opgelost. Want zoals het was viel er al bijna niet meer mee te rijden... |
die bovenste slijten niet zoveel als de onderste de laatste vangt de klappen op de bovenste niet |
|
Naar boven |
|
|
f@zertje
Geregistreerd op: 19-7-2006 Berichten: 341 Woonplaats: Oirschot
|
Geplaatst: Wo, 23 Sep. 2009, 20:26 Onderwerp: |
|
|
En dan te bedenken dat ik een setje heb liggen
lees het nu pas. _________________ GS 1200LC rally 2018 |
|
Naar boven |
|
|
Vutter
Geregistreerd op: 18-4-2009 Berichten: 14 Woonplaats: Twente
|
Geplaatst: Wo, 23 Sep. 2009, 21:06 Onderwerp: |
|
|
Balhoofdlagers worden het meest belast tijdens het remmen. Het hele gewicht van rijder en motor komen dan op het onderste balhoofdlager.(vertikaal0
Door de remkracht werkt de massa van rijder en motor vermenigvuldigd met de remvertraging op de achterzijde van het onderste lager en op de voorzijde van bovenste lager .(horizontaal) De horizontale kracht is veel groter dan de vertikale. En waarschijnlijk de veroorzaker van het probleem. Als je bvb piepende remmen hebt kunnen die trillingen doorgeven aan het lager waardoor het inslaat. Lagers worden eigenlijk alleen goed gesmeerd als ze draaien. Door de beweging komt het vet constant opnieuw tussen de lagerschaal en de rollen. Een balhoofdlager staat practisch stil en word heel slecht gesmeerd. Hier moet dus in ruime mate erg dik vet gebruikt worden. Er kan ook vocht in het lager komen, dus waterbestendig vet is het beste. _________________ ADV 990 2009 |
|
Naar boven |
|
|
Raketman
Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Wo, 23 Sep. 2009, 21:09 Onderwerp: |
|
|
Dan hebben we dat toch al juist gedaan...lagers dreven in waterafstotend lagervet . _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
|
f@zertje
Geregistreerd op: 19-7-2006 Berichten: 341 Woonplaats: Oirschot
|
Geplaatst: Wo, 23 Sep. 2009, 21:12 Onderwerp: |
|
|
Allemaal leuk een aardig die thoerieen, feit is dat de meeste balhoofdlagers 30 tot 100k km mee gaan ondanks de gebrekkige smering enz.
verkeerd afgesteld zijn ze snel kaduuk. _________________ GS 1200LC rally 2018 |
|
Naar boven |
|
|
Vutter
Geregistreerd op: 18-4-2009 Berichten: 14 Woonplaats: Twente
|
Geplaatst: Wo, 23 Sep. 2009, 21:35 Onderwerp: |
|
|
Als het lager zo vaak kapot gaat zou ik het balhoofd goed controleren voordat er een nieuwe lagerschaal in gaat. .Misschien een braam of iets onrond. De lagerschaal wil wel vervormen en bij een kleine vervorming dragen niet meer alle kegels. _________________ ADV 990 2009 |
|
Naar boven |
|
|
Aleph
Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Wo, 23 Sep. 2009, 22:38 Onderwerp: |
|
|
f@zertje schreef: | En dan te bedenken dat ik een setje heb liggen
lees het nu pas. |
jij gaat na mijn congé van mij een mailtje of zo krijgen.
Raketman overdrijft trouwens schromelijk, de hele reis duurt twee weken en er gaan maar zes dagen offroad in zitten. _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
|
mr wheely
Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Do, 24 Sep. 2009, 1:14 Onderwerp: |
|
|
Vutter schreef: | Balhoofdlagers worden het meest belast tijdens het remmen. Het hele gewicht van rijder en motor komen dan op het onderste balhoofdlager.(vertikaal0
Door de remkracht werkt de massa van rijder en motor vermenigvuldigd met de remvertraging op de achterzijde van het onderste lager en op de voorzijde van bovenste lager .(horizontaal) De horizontale kracht is veel groter dan de vertikale. En waarschijnlijk de veroorzaker van het probleem. Als je bvb piepende remmen hebt kunnen die trillingen doorgeven aan het lager waardoor het inslaat. Lagers worden eigenlijk alleen goed gesmeerd als ze draaien. Door de beweging komt het vet constant opnieuw tussen de lagerschaal en de rollen. Een balhoofdlager staat practisch stil en word heel slecht gesmeerd. Hier moet dus in ruime mate erg dik vet gebruikt worden. Er kan ook vocht in het lager komen, dus waterbestendig vet is het beste. |
heb je wel eens vet gezien dat niet waterbestendig is |
|
Naar boven |
|
|
Raketman
Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Do, 24 Sep. 2009, 20:01 Onderwerp: |
|
|
mr wheely schreef: |
heb je wel eens vet gezien dat niet waterbestendig is |
Tuurlijk ! Er zijn er genoeg die enkel geschikt zijn voor "droge" toepassingen en zich relatief gemakkelijk met water laten wegspoelen... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
|
erwindob
Geregistreerd op: 29-11-2004 Berichten: 298
|
Geplaatst: Do, 24 Sep. 2009, 23:09 Onderwerp: |
|
|
Ik heb net m'n balhoofdlager wat nagetrokken.
Met fatsoenlijk gereedschap (een dop en ratel) lukt dat niet zonder je stuur te demonteren. Ook niet met de stuurverhogers die ik heb. (omdat de dop met ratel niet onder het stuur past)
Met het stuk plaatpisbakstaal met gat 27 erin uit het boardgereedschap van de Yamaha TTR kun je er wel heel makkelijk bij.
Er zijn vast nog wel meer motoren met een moer 27 op de achteras met dergeljik boardgereedschap.
En als je het dopje 10 uit het KTM boardgeredschap gebruikt met een inbussleuteltje (6?) ipv het blauwe handvat kun je ook goed je bovenste kroonplaat los en vast draaien zonder dat de zijpanelen in de weg zitten als dat onderweg nodig is. (dat gaat thuis wel makkelijker met normaal gereedschap) |
|
Naar boven |
|
|
Blackbert
Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 725 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Do, 24 Sep. 2009, 23:28 Onderwerp: |
|
|
erwindob schreef: | Ik heb net m'n balhoofdlager wat nagetrokken.
Met fatsoenlijk gereedschap (een dop en ratel) lukt dat niet zonder je stuur te demonteren. Ook niet met de stuurverhogers die ik heb. (omdat de dop met ratel niet onder het stuur past)
Met het stuk plaatpisbakstaal met gat 27 erin uit het boardgereedschap van de Yamaha TTR kun je er wel heel makkelijk bij.
Er zijn vast nog wel meer motoren met een moer 27 op de achteras met dergeljik boardgereedschap.
En als je het dopje 10 uit het KTM boardgeredschap gebruikt met een inbussleuteltje (6?) ipv het blauwe handvat kun je ook goed je bovenste kroonplaat los en vast draaien zonder dat de zijpanelen in de weg zitten als dat onderweg nodig is. (dat gaat thuis wel makkelijker met normaal gereedschap) | In de Ktm gereedschapstas zitten 2 grote ringsleutels. die met het grootste gat is voor je wielmoeren. leg hem rond de balhoofdmoer. de steel van die met het kleine gat past precies om de opening op te vullen. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 25 Sep. 2009, 8:44 Onderwerp: |
|
|
Je kunt ook je stuur even losdraaien (4 boutjes) en even wat naar voren houden (of tiewarpje vastzetten). Dan kan je er met een dop en momentsleutel bij.
Je hoeft echtniet alle kabels los te halen etc. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
|