lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

balhoofdlagers naar de zak, opnieuw
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
dirk pauwels



Geregistreerd op: 22-1-2009
Berichten: 526
Woonplaats: Sint-Niklaas

BerichtGeplaatst: Wo, 23 Sep. 2009, 12:42    Onderwerp: Reageer met quote

Muug schreef:
kleine update.

Hoe hebben we dit nu opgelost? Wel, Raketman had nog een gebruikte bovenschaal liggen, afkomstig van het bovenste balhoofdlager, en dit heb ik onderaan in het balfhoofd geklopt. Na de montage bleek het stuur als vanouds erg soepel te lopen.

?


Ik snap het niet goed. Die lagers kosten 15 euro of zo? Je hebt kweenie hoeveel problemen, nu doe je al het werk om te demonteren en steek je er terug gebruikte lagers in....Dan kan je binnen 5000km alles terug open gooien.....
Monteer nwe lagers boven aan kroonplaat en onder aan basis as op T stuk, desnoods zoek je naar extra sterke lagers (het is niet omdat de afmetingen kloppen dat de lagers ook geschikt zijn voor alle gebruik, bij een langere vork zien de lagers meer af dan bij een korte, wegens hefboomeffect.....) en steek alles goed vol met heavy duty lagervet van SKF. Je kan niet te veel vet gebruiken.... De lagers zijn onvoldoende ingevet als je ze uit de verpakking haalt. als je verkeerd of te weinig vet gebruikt, wordt dit te dun en lopen ook goed afgestelde lagers in.

_________________
Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Wo, 23 Sep. 2009, 16:54    Onderwerp: Reageer met quote

het probleem in deze kwestie is simpelweg tijdsgebrek.

Gisteren had ik een dag vrijaf en heb ik de moto opengesmeten. Vandaag en morgen werk ik. Vrijdag pak ik mijn bagage en zaterdag vertrek ik naar Roemenië.

Het was gewoon veel simpeler om er een andere lagerschaal op te leggen. Nu kan ik tenminste op reis. Die lagers kan ik dan wel nadien vervangen zoals het hoort. wink3

_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Wo, 23 Sep. 2009, 19:58    Onderwerp: Reageer met quote

Vanzelfsprekend is dit geen top-oplossing...maar 't moest rap gaan, de stukken waren niet allemaal voorhande en zaterdag gaat hij er drie weken offroad mee brassen.
Er zit momenteel geen knikken meer in het stuur, dus probleem tijdelijk opgelost. Want zoals het was viel er al bijna niet meer mee te rijden...

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Wo, 23 Sep. 2009, 20:00    Onderwerp: Reageer met quote

Raketman schreef:
Vanzelfsprekend is dit geen top-oplossing...maar 't moest rap gaan, de stukken waren niet allemaal voorhande en zaterdag gaat hij er drie weken offroad mee brassen.
Er zit momenteel geen knikken meer in het stuur, dus probleem tijdelijk opgelost. Want zoals het was viel er al bijna niet meer mee te rijden...


die bovenste slijten niet zoveel als de onderste de laatste vangt de klappen op de bovenste niet
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
f@zertje



Geregistreerd op: 19-7-2006
Berichten: 341
Woonplaats: Oirschot

BerichtGeplaatst: Wo, 23 Sep. 2009, 20:26    Onderwerp: Reageer met quote

En dan te bedenken dat ik een setje heb liggen undecided

lees het nu pas.

_________________
GS 1200LC rally 2018
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Vutter



Geregistreerd op: 18-4-2009
Berichten: 14
Woonplaats: Twente

BerichtGeplaatst: Wo, 23 Sep. 2009, 21:06    Onderwerp: Reageer met quote

Balhoofdlagers worden het meest belast tijdens het remmen. Het hele gewicht van rijder en motor komen dan op het onderste balhoofdlager.(vertikaal0
Door de remkracht werkt de massa van rijder en motor vermenigvuldigd met de remvertraging op de achterzijde van het onderste lager en op de voorzijde van bovenste lager .(horizontaal) De horizontale kracht is veel groter dan de vertikale. En waarschijnlijk de veroorzaker van het probleem. Als je bvb piepende remmen hebt kunnen die trillingen doorgeven aan het lager waardoor het inslaat. Lagers worden eigenlijk alleen goed gesmeerd als ze draaien. Door de beweging komt het vet constant opnieuw tussen de lagerschaal en de rollen. Een balhoofdlager staat practisch stil en word heel slecht gesmeerd. Hier moet dus in ruime mate erg dik vet gebruikt worden. Er kan ook vocht in het lager komen, dus waterbestendig vet is het beste.

_________________
ADV 990 2009
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Wo, 23 Sep. 2009, 21:09    Onderwerp: Reageer met quote

Dan hebben we dat toch al juist gedaan...lagers dreven in waterafstotend lagervet goofy .
_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
f@zertje



Geregistreerd op: 19-7-2006
Berichten: 341
Woonplaats: Oirschot

BerichtGeplaatst: Wo, 23 Sep. 2009, 21:12    Onderwerp: Reageer met quote

Allemaal leuk een aardig die thoerieen, feit is dat de meeste balhoofdlagers 30 tot 100k km mee gaan ondanks de gebrekkige smering enz.
verkeerd afgesteld zijn ze snel kaduuk.

_________________
GS 1200LC rally 2018
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Vutter



Geregistreerd op: 18-4-2009
Berichten: 14
Woonplaats: Twente

BerichtGeplaatst: Wo, 23 Sep. 2009, 21:35    Onderwerp: Reageer met quote

Als het lager zo vaak kapot gaat zou ik het balhoofd goed controleren voordat er een nieuwe lagerschaal in gaat. .Misschien een braam of iets onrond. De lagerschaal wil wel vervormen en bij een kleine vervorming dragen niet meer alle kegels.
_________________
ADV 990 2009
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Wo, 23 Sep. 2009, 22:38    Onderwerp: Reageer met quote

f@zertje schreef:
En dan te bedenken dat ik een setje heb liggen undecided

lees het nu pas.


jij gaat na mijn congé van mij een mailtje of zo krijgen. thumbsup

Raketman overdrijft trouwens schromelijk, de hele reis duurt twee weken en er gaan maar zes dagen offroad in zitten. wink3

_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Do, 24 Sep. 2009, 1:14    Onderwerp: Reageer met quote

Vutter schreef:
Balhoofdlagers worden het meest belast tijdens het remmen. Het hele gewicht van rijder en motor komen dan op het onderste balhoofdlager.(vertikaal0
Door de remkracht werkt de massa van rijder en motor vermenigvuldigd met de remvertraging op de achterzijde van het onderste lager en op de voorzijde van bovenste lager .(horizontaal) De horizontale kracht is veel groter dan de vertikale. En waarschijnlijk de veroorzaker van het probleem. Als je bvb piepende remmen hebt kunnen die trillingen doorgeven aan het lager waardoor het inslaat. Lagers worden eigenlijk alleen goed gesmeerd als ze draaien. Door de beweging komt het vet constant opnieuw tussen de lagerschaal en de rollen. Een balhoofdlager staat practisch stil en word heel slecht gesmeerd. Hier moet dus in ruime mate erg dik vet gebruikt worden. Er kan ook vocht in het lager komen, dus waterbestendig vet is het beste.


heb je wel eens vet gezien dat niet waterbestendig is huh2 huh2
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Do, 24 Sep. 2009, 20:01    Onderwerp: Reageer met quote

mr wheely schreef:


heb je wel eens vet gezien dat niet waterbestendig is huh2 huh2


Tuurlijk ! Er zijn er genoeg die enkel geschikt zijn voor "droge" toepassingen en zich relatief gemakkelijk met water laten wegspoelen...

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
erwindob



Geregistreerd op: 29-11-2004
Berichten: 298

BerichtGeplaatst: Do, 24 Sep. 2009, 23:09    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb net m'n balhoofdlager wat nagetrokken.

Met fatsoenlijk gereedschap (een dop en ratel) lukt dat niet zonder je stuur te demonteren. Ook niet met de stuurverhogers die ik heb. (omdat de dop met ratel niet onder het stuur past)

Met het stuk plaatpisbakstaal met gat 27 erin uit het boardgereedschap van de Yamaha TTR kun je er wel heel makkelijk bij.
Er zijn vast nog wel meer motoren met een moer 27 op de achteras met dergeljik boardgereedschap.

En als je het dopje 10 uit het KTM boardgeredschap gebruikt met een inbussleuteltje (6?) ipv het blauwe handvat kun je ook goed je bovenste kroonplaat los en vast draaien zonder dat de zijpanelen in de weg zitten als dat onderweg nodig is. (dat gaat thuis wel makkelijker met normaal gereedschap)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Blackbert



Geregistreerd op: 30-3-2009
Berichten: 725
Woonplaats: aan de rand van het bos

BerichtGeplaatst: Do, 24 Sep. 2009, 23:28    Onderwerp: Reageer met quote

erwindob schreef:
Ik heb net m'n balhoofdlager wat nagetrokken.

Met fatsoenlijk gereedschap (een dop en ratel) lukt dat niet zonder je stuur te demonteren. Ook niet met de stuurverhogers die ik heb. (omdat de dop met ratel niet onder het stuur past)

Met het stuk plaatpisbakstaal met gat 27 erin uit het boardgereedschap van de Yamaha TTR kun je er wel heel makkelijk bij.
Er zijn vast nog wel meer motoren met een moer 27 op de achteras met dergeljik boardgereedschap.

En als je het dopje 10 uit het KTM boardgeredschap gebruikt met een inbussleuteltje (6?) ipv het blauwe handvat kun je ook goed je bovenste kroonplaat los en vast draaien zonder dat de zijpanelen in de weg zitten als dat onderweg nodig is. (dat gaat thuis wel makkelijker met normaal gereedschap)
In de Ktm gereedschapstas zitten 2 grote ringsleutels. die met het grootste gat is voor je wielmoeren. leg hem rond de balhoofdmoer. de steel van die met het kleine gat past precies om de opening op te vullen. shocked3
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 25 Sep. 2009, 8:44    Onderwerp: Reageer met quote

Je kunt ook je stuur even losdraaien (4 boutjes) en even wat naar voren houden (of tiewarpje vastzetten). Dan kan je er met een dop en momentsleutel bij.
Je hoeft echtniet alle kabels los te halen etc.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif