Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
goelen
Geregistreerd op: 14-11-2006 Berichten: 37 Woonplaats: melsbroek
|
Geplaatst: Di, 1 Sep. 2009, 10:20 Onderwerp: as voorwiel |
|
|
bij een bandenwissel heb ik problemen gekend bij hte verwijderen van de as van t voorwiel. die zat zo goed als muurvast. achteraf bleek dat deze niet ingevet gemonteerd was. bij t verwijderen met koperen slaghulpstuk (hoe noem je zo n ding) werd de draad van de as wat beschadigd. gelukkig hebben we t kunnen rectiferen en is de as gemonteerd ingevet met teflon deze keer. ik vond het toch een hele bedoening. nog iemand ervaring ? op reis zou ik t zeker een ellende gevonden hebben. straks mijn dealer effen aanspreken.
_________________ LE NOMADE |
|
Naar boven |
|
|
ATAK
Geregistreerd op: 17-4-2006 Berichten: 892 Woonplaats: Loerbeek
|
Geplaatst: Di, 1 Sep. 2009, 12:52 Onderwerp: |
|
|
Ik daai altijd eerst de moet iets uit en sla die met een rubbere hamer iets terug, Daarna een dop 22 op een verlengstuk die precies past de as verder eruit.
Ad
_________________ IT WAS GREAT TO DRIVE A LC 8. |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3650
|
Geplaatst: Di, 1 Sep. 2009, 13:03 Onderwerp: |
|
|
Touratech verkoopt (of verkocht) een handig hulpstukje om de voorwielas van de LC8 adv er uit te trekken.
_________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
KTM_FAN
Geregistreerd op: 19-2-2008 Berichten: 321
|
Geplaatst: Di, 1 Sep. 2009, 14:50 Onderwerp: as |
|
|
Ik heb het ook een keer gehad, ik gebruikte altijd de "handle" van de wielmoer die in het gereedschapsetje zit om de as er verder uit tikken. Na de OER zat ook mijn as vast en was ook de draad beschadigd doordat je gewoon een puntbelasting hebt. Gelukkig met de dremel de as weer bij kunnen slijpen want de alu moer kon er met geen mogelijkheid meer op.
De enige optie is dan toch een adequaat uitslaghulpmiddel gebruiken, de tip van de dop 22 ga ik ook eens proberen. Onderweg heb je hier nog niet heel veel aan.
Onno
_________________ KTM-FAN |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3650
|
|
Naar boven |
|
|
greenback
Geregistreerd op: 9-3-2009 Berichten: 109 Woonplaats: Velle
|
Geplaatst: Di, 1 Sep. 2009, 19:03 Onderwerp: Re: as |
|
|
zoals in de manual staat: eerst een slagje of 8 losdraaien en hem dan al doortikken met de moer er nog op zodat hij al wat doorsteekt. de rest kan je dan makkelijk doorduwen als hij goed ingevet is of als dat niet het geval is: rustig doortikken met al wat je kan vinden op verplaatsing: ik heb het al gedaan met de achterkant van een schroevendraaier, dop 22, achterkant momentsleutel. ik heb dan ook geen standaard gereedschapssetje
_________________ KTM Adventure 950 2003
Honda CBR600 Fx 1999
Honda Transalp XL600V 1994
Harley Davidson Aermacchi TX125 1973
Honda CB750 Candygold 1972 |
|
Naar boven |
|
|
goelen
Geregistreerd op: 14-11-2006 Berichten: 37 Woonplaats: melsbroek
|
Geplaatst: Wo, 2 Sep. 2009, 8:21 Onderwerp: |
|
|
ok bedankt. invetten is pluspunt en voorzichtigheid is dus de boodschap.
groetjes
_________________ LE NOMADE |
|
Naar boven |
|
|
Harry
Geregistreerd op: 12-5-2009 Berichten: 406 Woonplaats: Wemeldinge
|
Geplaatst: Do, 3 Sep. 2009, 12:22 Onderwerp: |
|
|
Daan schreef: | http://www.touratech.com/shops/001/index.php?cPath=5_56_403&osCsid=c50d2f2358108030e1a9f5869d745d63 |
23 euro voor zo'n simpel dingetje? Vind ik nogal aan de prijs hoor, ik zal de draaibank weer eens opzoeken want het idee is natuurlijk niet verkeerd...
Inderdaad, je assen (en dat geldt trouwens voor alle soorten bouten, met name die met een grote lengte) even invetten voorkomt heel veel ellende en is tevens behoud van je materiaal.
Groeten,
Harry
_________________ 950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000. |
|
Naar boven |
|
|
Johan
Geregistreerd op: 28-2-2005 Berichten: 544 Woonplaats: Hengelo (ov)
|
Geplaatst: Do, 3 Sep. 2009, 16:59 Onderwerp: |
|
|
Als je de twee boutjes onder aan iedere poot los draait draai je de klem vrij van spanning. Als je nu de boutjes nog even iets verder uit draait kun je met een platte schroevendraaier( deze werkt als een wig) precies tussen de boutjes in, in die spleet de klem van je vorkpoot iets uitelkaar duwen.
Als je dan ook nog eerst die grote bout van je as hebt afgehaald draai je die er nu een paar windingen weer op (in de as) en geef je er een knal tegen aan onder weg een schop en heb je de as er alvast 1cm uit.
Dan heb je er een beetje grip op en klungel je die as er wel uit.
Bij montage moet je er goed op letten dat de afstand van de grondplaten van je remklauwen dezelfde afstand hebben t.o.v. de remschijven.
Als je daar goed op let staat ook alles weer in lijn.
Succes Johan
|
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6734 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 8 Sep. 2009, 14:26 Onderwerp: |
|
|
Op de juiste manier echt niet moeilijk!
- idd: As SCHOON houden en alleen met dunne teflospray (olie, niet die droge) insprayen.
- Zoals johan hierboven zegt: Voorzichtig klein spie-tje (mooie platte schorevendraaier) tussen de 2 boutje in drukken (vaak is met de hand al genoeg), zodat de klem iets wijkt (aan de dikke kant van de as!, dus de kant waar de moer niet zit)
- "moer"(= bout) er gedeeltelijk er uit draaien (paar wikkelingen laten insteken) en daarmee de as doordrukken (gaat met de hand als het goed is!)
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
|