lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Probleempjes na Marokko...

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
greenback

BerichtGeplaatst: Do, 13 Aug. 2009, 14:47    Onderwerp: Probleempjes na Marokko... Reageer met quote

Even een aantal problemen waar ik mee worstel sinds ik terugben van marokko op een rijtje:

- zoals ik al vermeldde in de posting van mijn reisverslag heeft de dealer bij de laatste onderhoudsbeurt voor vertrek naar marokko een litertje te veel olie in mijn adventure gegoten. resultaat was dat na de lange autostradestints aan de peages en tankstations bij terugschakelen in 3e, 2e, 1e versnelling en neutraal de motor gewoon stilviel. Gewoon even op de startknop drukken en wat aan de gas draaien en hij was terug weg met een mooie rookhoest uit de dempers tot gevolg. Na opengooien van de luchtfilter bleek daar ook de nodige mayonnaise in uitgebraakt te zijn.

- Vlak voor vertrek is bovendien de SAS verwijderd (ik had gevraagd e EPC te verwijderen), maar bij nazicht in de garage in Spanje bleek dat één van de leidingen van dat systeem niet afgesloten was.
- Is het correct te stellen dat het stilvallen een gevolg is van de overdruk in de motor en dat daardoor olie in de cylinder kwam (langsheen de schraapveren) en dit mee verbrandde?

- Ik zit bovendien sindsdien met een barstje in de bout die midden in het ronde deksel zit links op de motor ter hoogte van de schakelhendel (het deksel symmetrisch daar waar aan de rechterkant de koppelingsplaten zitten) . Het scheurtje zit enkel aan één kant van de bout en er komt continu (zij het heel weinig) olie uit. Heb hier heel Marokko mee rond gereden, regelmatig oliepeil gecontroleerd maar nooit iets moeten bijvullen.

- Kan het overdrukprobleem door te veel olie zo’n scheurtje veroorzaken of is het moeilijk een link te leggen tussen beide?

- Rijden doet de adventure sinds het aflaten van dat litertje zonder enig probleem. Enig verschil merk ik na de reis wel in het accelereren vanuit stilstand op asfalt. Het lijkt wel of de koppeling even hapert soms: ze pakt, laat dan weer even los om dan terug met een schokje te pakken, waardoor de motor soms stilvalt. Ik heb het enkel bij het nogal vlotjes wegrijden (in eerste dus) en nooit bij het schakelen op snelheid of het rustig vertrekken. Heb ik mn koppeling gewoon kapot gereden of kan het zijn dat er olie op de platen is gekomen?

Groeten, tom.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Do, 13 Aug. 2009, 21:47    Onderwerp: Reageer met quote

- SAS niet afsluiten kan eigenlijk geen echt erge gevolgen hebben volgens mij, anders dan het oververhitten van de uitlaten.

- Te veel olie kan ernstige gevolgen geven: Ik neem aan dat het te veel er inmiddels uit is.. anders iig meteen doen (gewoon even hevelen met een slangetje)

- De olie komt via de carterontluchting in je filterbox uit: Daar isnu waarschijnlijk alles vet (+ marokko stof..) _> luchtfilter helemaal dicht, en motor olie binnen gekregen via de carb (carb vies..., colinder beetje vies). Schraapringen worden daardoor niet zomaar aangetast ofzo... (zouden in theorie vast kunnen gaan zitten.. maar onwaarschijnlijk.)

Maak effe een plaatje van dat scheurtje: Als het de kijk-dop is, met de binnenzeskant: gewoon vervangen.

Echt overdruk kan je niet snel krijgen: Dan moet de carterontluchting dichtzitten: check iig even of die goed open is.
Als dat al gebeurd zou zijn, dan zal er snel een keerring ofzo gaan lekker.. niet een metale bout/kap scheuren.

dirk pauwels

BerichtGeplaatst: Vr, 14 Aug. 2009, 0:07    Onderwerp: Reageer met quote

Mag ik weten welke dealer, gewaarschuwd man is er 2 waard, ben nl ook uit de buurt...
greenback

BerichtGeplaatst: Vr, 14 Aug. 2009, 12:02    Onderwerp: Reageer met quote

check pb dirk. mij ga je niet horen zeggen dat het een slechte mecanicien is maar er zijn daar voor mij de laatste tijd te veel fouten gebeurd, ook qua timing van aflevering en altijd word je weggestuurd alsof je het zelf maar had moeten zien aankomen. zo heeft mijn ktm daar dus een week binnengestaan vlak voor mn vertrek (ik had een week voor ik hem binnendeed een lijstje opgegeven met de zaken die besteld dienden te worden) omdat er dus nog zaken besteld moesten worden. mij zien ze in ieder geval niet meer terug...zo'n fouten kan ik zelf ook maken maar dan leer ik er tenminste uit voor de toekomst en betaal ik me niet blauw.

SAS is in spanje dan degelijk afgesloten. carterontluchting is daar ook omgeleid naar buiten ipv langs de airbox en het daarvoor voorziene gat in de airbox werd afgedicht. intussen toch meer dan 8500km gereden in die opstelling en geen problemen meer tenzij dan die koppeling die raar doet. iemand een idee wat dat alsnog kan zijn?

dr bean, kan ik die bout dan gewoon uitdraaien of komt er dan gelijk een stroom olie mee?

alvast bedankt voor de feedback.

groeten,
tom

groeten,
tom

Harley Davidson Aermacchi TX125 1973
Honda CB750 Candygold 1972
Naar boven
dirk pauwels

BerichtGeplaatst: Vr, 14 Aug. 2009, 13:01    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou hem ver overhellen met stuur tegen de muur, tot de oli onder niveau bout zit, zal dan niet te veel olie uitkomen.
Booom

BerichtGeplaatst: Vr, 14 Aug. 2009, 15:02    Onderwerp: Reageer met quote

Haperende koppeling is de koppelings nemer (werk cilinder op blok)
Vervang deze zal het weg waarschijnlijk weg zijn.

greenback

BerichtGeplaatst: Vr, 14 Aug. 2009, 15:38    Onderwerp: Reageer met quote

dirk pauwels schreef:
Ik zou hem ver overhellen met stuur tegen de muur, tot de oli onder niveau bout zit, zal dan niet te veel olie uitkomen.

ok thanks. probeer ik.

Naar boven
greenback

BerichtGeplaatst: Vr, 14 Aug. 2009, 15:40    Onderwerp: Reageer met quote

Booom schreef:

die is nog vervangen vlak voor mn reis door een "verbeterd" exemplaar...
zit er eigenlijk garantie op die dingen? evil2

Naar boven
Raketman

BerichtGeplaatst: Vr, 14 Aug. 2009, 15:48    Onderwerp: Reageer met quote

greenback schreef:
Booom schreef:

die is nog vervangen vlak voor mn reis door een "verbeterd" exemplaar...
zit er eigenlijk garantie op die dingen? evil2

Zou toch moeten...

In ieder geval, als het een "verbeterd" exemplaar van KTM is, die is bij mij ondertussen ook al gesneuveld. Heeft z'n 30.000km gedaan en toen was het ook over, net zoals de originele. Als je een definitievere oplossing wilt voor dat probleem gan dan voor een EVO of Hosi exemplaar...

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Booom

BerichtGeplaatst: Vr, 14 Aug. 2009, 17:00    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb inderdaad een "Hosi"exemplaar geplaatst, thumbsup

Blijft de koppeling dan alsnog haperen, is de koppelings korf mogelijk ingesleten. thumbsdown

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: