Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
greenback

Geregistreerd op: 9-3-2009 Berichten: 109 Woonplaats: Velle
|
Geplaatst: Do, 13 Aug. 2009, 14:47 Onderwerp: Probleempjes na Marokko... |
|
|
Even een aantal problemen waar ik mee worstel sinds ik terugben van marokko op een rijtje:
- zoals ik al vermeldde in de posting van mijn reisverslag heeft de dealer bij de laatste onderhoudsbeurt voor vertrek naar marokko een litertje te veel olie in mijn adventure gegoten. resultaat was dat na de lange autostradestints aan de peages en tankstations bij terugschakelen in 3e, 2e, 1e versnelling en neutraal de motor gewoon stilviel. Gewoon even op de startknop drukken en wat aan de gas draaien en hij was terug weg met een mooie rookhoest uit de dempers tot gevolg. Na opengooien van de luchtfilter bleek daar ook de nodige mayonnaise in uitgebraakt te zijn.
- Vlak voor vertrek is bovendien de SAS verwijderd (ik had gevraagd e EPC te verwijderen), maar bij nazicht in de garage in Spanje bleek dat één van de leidingen van dat systeem niet afgesloten was.
- Is het correct te stellen dat het stilvallen een gevolg is van de overdruk in de motor en dat daardoor olie in de cylinder kwam (langsheen de schraapveren) en dit mee verbrandde?
- Ik zit bovendien sindsdien met een barstje in de bout die midden in het ronde deksel zit links op de motor ter hoogte van de schakelhendel (het deksel symmetrisch daar waar aan de rechterkant de koppelingsplaten zitten) . Het scheurtje zit enkel aan één kant van de bout en er komt continu (zij het heel weinig) olie uit. Heb hier heel Marokko mee rond gereden, regelmatig oliepeil gecontroleerd maar nooit iets moeten bijvullen.
- Kan het overdrukprobleem door te veel olie zo’n scheurtje veroorzaken of is het moeilijk een link te leggen tussen beide?
- Rijden doet de adventure sinds het aflaten van dat litertje zonder enig probleem. Enig verschil merk ik na de reis wel in het accelereren vanuit stilstand op asfalt. Het lijkt wel of de koppeling even hapert soms: ze pakt, laat dan weer even los om dan terug met een schokje te pakken, waardoor de motor soms stilvalt. Ik heb het enkel bij het nogal vlotjes wegrijden (in eerste dus) en nooit bij het schakelen op snelheid of het rustig vertrekken. Heb ik mn koppeling gewoon kapot gereden of kan het zijn dat er olie op de platen is gekomen?
Groeten, tom. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Do, 13 Aug. 2009, 21:47 Onderwerp: |
|
|
- SAS niet afsluiten kan eigenlijk geen echt erge gevolgen hebben volgens mij, anders dan het oververhitten van de uitlaten.
- Te veel olie kan ernstige gevolgen geven: Ik neem aan dat het te veel er inmiddels uit is.. anders iig meteen doen (gewoon even hevelen met een slangetje)
- De olie komt via de carterontluchting in je filterbox uit: Daar isnu waarschijnlijk alles vet (+ marokko stof..) _> luchtfilter helemaal dicht, en motor olie binnen gekregen via de carb (carb vies..., colinder beetje vies). Schraapringen worden daardoor niet zomaar aangetast ofzo... (zouden in theorie vast kunnen gaan zitten.. maar onwaarschijnlijk.)
Maak effe een plaatje van dat scheurtje: Als het de kijk-dop is, met de binnenzeskant: gewoon vervangen.
Echt overdruk kan je niet snel krijgen: Dan moet de carterontluchting dichtzitten: check iig even of die goed open is.
Als dat al gebeurd zou zijn, dan zal er snel een keerring ofzo gaan lekker.. niet een metale bout/kap scheuren. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
dirk pauwels
Geregistreerd op: 22-1-2009 Berichten: 526 Woonplaats: Sint-Niklaas
|
Geplaatst: Vr, 14 Aug. 2009, 0:07 Onderwerp: |
|
|
Mag ik weten welke dealer, gewaarschuwd man is er 2 waard, ben nl ook uit de buurt... _________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
 |
greenback

Geregistreerd op: 9-3-2009 Berichten: 109 Woonplaats: Velle
|
Geplaatst: Vr, 14 Aug. 2009, 12:02 Onderwerp: |
|
|
check pb dirk. mij ga je niet horen zeggen dat het een slechte mecanicien is maar er zijn daar voor mij de laatste tijd te veel fouten gebeurd, ook qua timing van aflevering en altijd word je weggestuurd alsof je het zelf maar had moeten zien aankomen. zo heeft mijn ktm daar dus een week binnengestaan vlak voor mn vertrek (ik had een week voor ik hem binnendeed een lijstje opgegeven met de zaken die besteld dienden te worden) omdat er dus nog zaken besteld moesten worden. mij zien ze in ieder geval niet meer terug...zo'n fouten kan ik zelf ook maken maar dan leer ik er tenminste uit voor de toekomst en betaal ik me niet blauw.
SAS is in spanje dan degelijk afgesloten. carterontluchting is daar ook omgeleid naar buiten ipv langs de airbox en het daarvoor voorziene gat in de airbox werd afgedicht. intussen toch meer dan 8500km gereden in die opstelling en geen problemen meer tenzij dan die koppeling die raar doet. iemand een idee wat dat alsnog kan zijn?
dr bean, kan ik die bout dan gewoon uitdraaien of komt er dan gelijk een stroom olie mee?
alvast bedankt voor de feedback.
groeten,
tom
groeten,
tom _________________ KTM Adventure 950 2003
Honda CBR600 Fx 1999
Honda Transalp XL600V 1994
Harley Davidson Aermacchi TX125 1973
Honda CB750 Candygold 1972 |
|
Naar boven |
|
 |
dirk pauwels
Geregistreerd op: 22-1-2009 Berichten: 526 Woonplaats: Sint-Niklaas
|
Geplaatst: Vr, 14 Aug. 2009, 13:01 Onderwerp: |
|
|
Ik zou hem ver overhellen met stuur tegen de muur, tot de oli onder niveau bout zit, zal dan niet te veel olie uitkomen. _________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
 |
Booom
Geregistreerd op: 6-1-2008 Berichten: 228 Woonplaats: IJsselstein
|
Geplaatst: Vr, 14 Aug. 2009, 15:02 Onderwerp: |
|
|
Haperende koppeling is de koppelings nemer (werk cilinder op blok)
Vervang deze zal het weg waarschijnlijk weg zijn. _________________ Grt Marc
lc8 adventure 2004 |
|
Naar boven |
|
 |
greenback

Geregistreerd op: 9-3-2009 Berichten: 109 Woonplaats: Velle
|
Geplaatst: Vr, 14 Aug. 2009, 15:38 Onderwerp: |
|
|
dirk pauwels schreef: | Ik zou hem ver overhellen met stuur tegen de muur, tot de oli onder niveau bout zit, zal dan niet te veel olie uitkomen. |
ok thanks. probeer ik. _________________ KTM Adventure 950 2003
Honda CBR600 Fx 1999
Honda Transalp XL600V 1994
Harley Davidson Aermacchi TX125 1973
Honda CB750 Candygold 1972 |
|
Naar boven |
|
 |
greenback

Geregistreerd op: 9-3-2009 Berichten: 109 Woonplaats: Velle
|
Geplaatst: Vr, 14 Aug. 2009, 15:40 Onderwerp: |
|
|
Booom schreef: | Haperende koppeling is de koppelings nemer (werk cilinder op blok)
Vervang deze zal het weg waarschijnlijk weg zijn. |
die is nog vervangen vlak voor mn reis door een "verbeterd" exemplaar...
zit er eigenlijk garantie op die dingen?  _________________ KTM Adventure 950 2003
Honda CBR600 Fx 1999
Honda Transalp XL600V 1994
Harley Davidson Aermacchi TX125 1973
Honda CB750 Candygold 1972 |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Vr, 14 Aug. 2009, 15:48 Onderwerp: |
|
|
greenback schreef: | Booom schreef: | Haperende koppeling is de koppelings nemer (werk cilinder op blok)
Vervang deze zal het weg waarschijnlijk weg zijn. |
die is nog vervangen vlak voor mn reis door een "verbeterd" exemplaar...
zit er eigenlijk garantie op die dingen?  |
Zou toch moeten...
In ieder geval, als het een "verbeterd" exemplaar van KTM is, die is bij mij ondertussen ook al gesneuveld. Heeft z'n 30.000km gedaan en toen was het ook over, net zoals de originele. Als je een definitievere oplossing wilt voor dat probleem gan dan voor een EVO of Hosi exemplaar... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Booom
Geregistreerd op: 6-1-2008 Berichten: 228 Woonplaats: IJsselstein
|
Geplaatst: Vr, 14 Aug. 2009, 17:00 Onderwerp: |
|
|
Ik heb inderdaad een "Hosi"exemplaar geplaatst,
Blijft de koppeling dan alsnog haperen, is de koppelings korf mogelijk ingesleten.  _________________ Grt Marc
lc8 adventure 2004 |
|
Naar boven |
|
 |
|