lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

stug draaien voorwiel

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
TRX

BerichtGeplaatst: Di, 11 Aug. 2009, 23:31    Onderwerp: stug draaien voorwiel Reageer met quote

Daarnet mijn wiel gemonteerd (nieuwe band laten leggen).
Blijkt dat ie stug draait eens alles gemonteerd is.
Na het aandraaien van de as heb ik de motor van de steun gehaald, paar keer in- en uitgeveerd en dan pas de klemboutjes aangedraaid.

Ik heb ook nieuwe remblokken gemonteerd.
Dus zijn het ofwel de remblokken die wat aanlopen of ik heb iets verkeerd gedaan bij het monteren van het wiel.
Heeft er iemand een 'exploded view' van een voorwiel ?

Het is toch zo dat bij het monteren enkel aan de linkerkant een spacer zit ? Aan de rechterkant is het toch het dikkere stuk van de as die zorgt voor de nodige ruimte ?

Raketman

BerichtGeplaatst: Di, 11 Aug. 2009, 23:52    Onderwerp: Reageer met quote

Maar ene spacer ? Dat is er één te weinig. Aan de rechterkant (als ge'r op zit) moet er ook een zitten, welliswaar kleiner en smaller dan de linkse.

Waarschijnlijk trekt ge nu uwen as veel te diep naar binnen en komt die tegen de stofkap of zelfs het rollement. De holle, open kant van de as moet normaal gezien ongeveer perfect gelijk komen met de buitenkant van de rechter veerpoot.

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
TRX

BerichtGeplaatst: Wo, 12 Aug. 2009, 0:10    Onderwerp: Reageer met quote

Raketman schreef:
Maar ene spacer ? Dat is er één te weinig. Aan de rechterkant (als ge'r op zit) moet er ook een zitten, welliswaar kleiner en smaller dan de linkse.

Waarschijnlijk trekt ge nu uwen as veel te diep naar binnen en komt die tegen de stofkap of zelfs het rollement. De holle, open kant van de as moet normaal gezien ongeveer perfect gelijk komen met de buitenkant van de rechter veerpoot.

Rechts zit de as ongeveer 1 à 2mm van de stofkap. Waarschijnlijk zit die spacer er wel tussen maar kreeg ik em bij het demonteren niet los (herinner me nu idd dat ik vanmorgen dacht van 'tiens, das precies een spacer maar die zit vast in het wiel').
Holle as komt mooi gelijk met rechtervorkpoot.
Lijkt me dus ok te zijn.

Ik gok toch op de remblokken, las ergens in een ander topic al iets over bv braking blokken die dikker bleken te zijn dan de originele. Ik heb blokken van Lucas gemonteerd. Het ligt trouwens niet aan het vloeistof niveau.

dukerider

BerichtGeplaatst: Wo, 12 Aug. 2009, 8:47    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb dat ook al eens voor gehad bij het monteren van andere remblokken.
Ik heb uiteindelijk moeten teruggaan naar ori blokken.
Ik had de andere remblokken gemonteerd die KTM in het gamma heeft voor de Adv.
Op het zicht waren ze niet dikker of groter ofzo, maar toch liepen ze serieus aan, het was duidelijk voelbaar.
ik ben zelfs tot bij de dealer gegaan met de moto op de aanhanger en al, ze hebben daar na proberen en vergelijken gewoon terug ori blokken gemonteerd.
Zij konden er ook geen verklaring voor geven, hoe en waarom dozey

Het zou ook kunnen dat je klauwen wat te veel vervuild zijn en dat zuigertjes er niet meer volledig in schuiven, dat dacht de dealer dat bij mij het geval was maar het was niet zo.

Zit de wielas rechts een beetje "in" de poot of gelijk aan de buitenkant.
Een beetje zou dan ong 2mm zijn.
Ik twijfel er niet aan dat jij weet hoe je een wiel monteerd, maar mij is het laatst toch ook gelukt om bij mijn orange de as slecht gemonteerd te hebben.
De klauw liep zelfs aan tegen de schijf omdat de as niet ver genoeg "door" de poot zat en dat ik dan zo het geheel te veel samenkneep bij het vastdraaien van de as met dat gevolg.
Ik had ook de moto eerst van de steun gehaald en een paar keer ingeveerd, zoals jij beschrijft, maar toch was het nog niet goed.
Ik heb een paar tikken op de onderkant van de veerpoot gegeven met een rubberen hamer en dan sprong alles op zijn plaats, terug vastzetten en alles was perfekt confused

'23 890 SMT

Voorheen
Yamaha XJ600N '94, TDM 850 '97, TDM 850 '98, KTM Duke 2,KTM GS 600 '94, KTM Exc 525 '03, KTM 950 Adv 04, '05 950 Adv S, '05 450 Exc, '11 Duke 690 R, '13 Adv 990R, '03 950S, '17 1090R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
TRX

BerichtGeplaatst: Wo, 12 Aug. 2009, 12:56    Onderwerp: Reageer met quote

Ah, de wielas zit niet 'in' de vorkpoot maar gewoon gelijk.
Straks nog eens alles loszetten en een paar tikken verkopen grin .

Johan

BerichtGeplaatst: Wo, 12 Aug. 2009, 13:29    Onderwerp: Reageer met quote

De grondplaat waar je klauwen op gemonteerrd zitten hebben links een bepaalde afstand t.o.v. de schijf deze afstand moet je rechts ook hebben .
Dit kun je makkelijk d.m.v. een grote schroevendraaier gelijk maken aan de linkerkant.
Als links en rechts gelijk aan elkaar zijn kun je even een plank o.i.d. onder je carter beschermer zetten als die op de middenbok staat, dan komt je voorwiel vrij van de grond en kun je mooi even controleren of er iets aanloopt.

succes Johan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
TRX

BerichtGeplaatst: Wo, 12 Aug. 2009, 15:10    Onderwerp: Reageer met quote

Zo te zien is het opgelost.

Was de linkerklauw die moeilijk deed.
Die nieuwe remblokken zijn gelakt (de voering zelf niet natuurlijk grin ) en na dat ik de lak afgeschuurd had aan de zijkant, daar waar de remblok in de klauw heen en waar glijdt, andere kant van het asje, was het ok. Blijkbaar keerden de blokken niet goed terug omdat ze daar weerstand ondervonden (aan het asje gleden ze wel goed).

Nu hoor ik de remblokken nog lichtjes slepen als ik het wiel ronddraai maar dit zal na een paar kilometer wel ok zijn.

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: