Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Aleph
Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Za, 11 Jul. 2009, 14:52 Onderwerp: motor valt stil zonder mij eerst te vragen ! |
|
|
Vandaag vertraag ik aan een kruispunt, ik trek mijn koppeling in en plop, de motor valt uit. Simpelweg, uit. Al bollende herstart en hops verder naar huis gereden.
Dat was al de tweede keer deze week.
Woensdagochtend deed ie hetzelfde vlak voor ik de oprit van de autostrade wou oprijden. Gewoon, bij 't intrekken van de koppeling, ploef, stil.
_________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
|
Raketman
Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Za, 11 Jul. 2009, 16:25 Onderwerp: |
|
|
Niks van aantrekken...herstarten en verderkarren maar
_________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Za, 11 Jul. 2009, 20:05 Onderwerp: |
|
|
koppelingsschakelaar die hapert? _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
dukerider
Geregistreerd op: 21-8-2005 Berichten: 566 Woonplaats: wuustwezel Belgie
|
Geplaatst: Za, 11 Jul. 2009, 22:03 Onderwerp: |
|
|
Dat is het tweede feit dat zich voordoet ivm. de koppeling.
Misschien is er toch ergens iets dat niet klopt? _________________ RON
'23 890 SMT
Voorheen
Yamaha XJ600N '94, TDM 850 '97, TDM 850 '98, KTM Duke 2,KTM GS 600 '94, KTM Exc 525 '03, KTM 950 Adv 04, '05 950 Adv S, '05 450 Exc, '11 Duke 690 R, '13 Adv 990R, '03 950S, '17 1090R |
|
Naar boven |
|
|
mr wheely
Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Zo, 12 Jul. 2009, 2:33 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | koppelingsschakelaar die hapert? |
dat soort klote schakelaars moet je er van af het begin al afhalen
schilt je een hoop rotzooi onderweg |
|
Naar boven |
|
|
Aleph
Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Zo, 12 Jul. 2009, 15:19 Onderwerp: |
|
|
het is nog te vroeg om goeie conclusies te trekken. Vergelijk het met bij de dokter gaan : als je niet ziek genoeg bent kan hij niet bepalen wat er juist scheelt. Idem nu met de 950.
Als ik zoek op stilvallen, dan kan het blijkbaar ook veroorzaakt worden door een slechte carbu afstelling. Nu, ik heb toch al het idee dat ie te arm staat sinds hij terug is van groot onderhoud, dus dat ga ik binnen twee weken op een testbank laten controleren. _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
|
Wout
Geregistreerd op: 1-3-2007 Berichten: 219 Woonplaats: Lage Zwaluwe
|
Geplaatst: Zo, 12 Jul. 2009, 18:09 Onderwerp: |
|
|
Hoi,
Had ik vrijdagochtend ook, bij terugschakelen voor een rotonde. Poef-stil. Rijdend gestart en verder naar mijn werk niks bijzonders. Nooit eerder gehad ook. Zou het iets kunnen zijn met het weer, de luchtsamenstelling of zo.
Echt geen idee.
Groet
Wout |
|
Naar boven |
|
|
Blackbert
Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 725 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Ma, 13 Jul. 2009, 17:59 Onderwerp: |
|
|
Blok koud of goed warm? Choke uit of nog niet?
't Is mij ook 1 keer overkomen, een km of 4 na vertrek, met de choke nog half open. Terug gestart, niks aan de hand. Sindsdien ook niet meer gebeurd. |
|
Naar boven |
|
|
Aleph
Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Ma, 13 Jul. 2009, 21:10 Onderwerp: |
|
|
warm en zonder sjok. Na minstens een half uur rijden. _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
|
Harry
Geregistreerd op: 12-5-2009 Berichten: 406 Woonplaats: Wemeldinge
|
Geplaatst: Wo, 15 Jul. 2009, 18:35 Onderwerp: |
|
|
Sluit om te beginnen eens dingen uit. Doet hij het ook als je hem bv. in zijn vrij zet, dus bij geen koppelinggebruik? Hoe valt hij uit, klinkt het hetzelfde als met de contactsleutel of geeft hij een terugslag? Is het begonnen na een 15.000 km-beurt, kleppen gesteld? Best belangrijke zaken als je een diagnose wilt stellen. Je kan niet zomaar vragen: hij valt uit, wat is er aan de hand? Er spelen veel te veel zaken mee.
De mijne heeft het laatste, terugslag. Ik wacht nog op mijn nieuwe synchroniseerapparatuur en dan ga ik ermee aan de slag.
Groeten,
Harry _________________ 950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000. |
|
Naar boven |
|
|
Aleph
Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Wo, 15 Jul. 2009, 21:30 Onderwerp: |
|
|
Harry schreef: | Sluit om te beginnen eens dingen uit. Doet hij het ook als je hem bv. in zijn vrij zet, dus bij geen koppelinggebruik? Hoe valt hij uit, klinkt het hetzelfde als met de contactsleutel of geeft hij een terugslag? Is het begonnen na een 15.000 km-beurt, kleppen gesteld? Best belangrijke zaken als je een diagnose wilt stellen. Je kan niet zomaar vragen: hij valt uit, wat is er aan de hand? Er spelen veel te veel zaken mee.
De mijne heeft het laatste, terugslag. Ik wacht nog op mijn nieuwe synchroniseerapparatuur en dan ga ik ermee aan de slag.
Groeten,
Harry |
in mijn openingstekst staat al veel info dacht ik. En 't is met een plofje. Net of iemand de dodemansknop omslaat. _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
|
Harry
Geregistreerd op: 12-5-2009 Berichten: 406 Woonplaats: Wemeldinge
|
Geplaatst: Wo, 15 Jul. 2009, 22:43 Onderwerp: |
|
|
Dodemansknop omslaan doet in feite hetzelfde als je contact afzetten: gewoon geen vonk meer. Probeer maar eens. Maar als je hem dan weer op contact zet terwijl de motor nog niet is uitgelopen krijg je een deftige knal. Het zou dus kunnen dat je dodemansknop op instorten staat, maar die kans acht ik niet zo heel groot. Je kan het ook zoeken in de koppelingsschakelaar, vrijloopschakelaar en zijstandaardschakelaar (valt hij ook onder het rijden soms even weg?)
Maar als het echt duidelijk met een plofje gaat kan het ook bij jou wijzen op slechte synchronisatie. Door het kleppen stellen verloopt die al en sommige dealers corrigeren dat niet. Let eens op of het ook gebeurt als je hem in vrij zet. En ga ook eens letten op klappen in de luchtfilterbak. Die zijn best heftig maar worden door je luchtfilterbak heel erg gedempt en je kan ze soms voelen tot in het zadel.
Wat ook kan spelen is luchtinlek, bv bij vacuumaansluitingen. Slangetjes? Dan gaat hij knallen in de uitlaat bij gas loslaten. (doet hij trouwens ook, zij het in mindere mate, als je je Secundair luchtsysteem nog niet hebt afgeblind; dat is dan weer normaal)
Of is hij gewoon juist aan onderhoud toe, dat kan natuurlijk ook. Slechte bougies is bv. ook zo'n onderschatte oorzaak. Daarom beginnen met bepaalde zaken uitsluiten.
Groeten,
Harry _________________ 950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000. |
|
Naar boven |
|
|
wilcotroost
Geregistreerd op: 15-8-2009 Berichten: 5 Woonplaats: MAARSSEN
|
Geplaatst: Za, 15 Aug. 2009, 14:14 Onderwerp: |
|
|
Exact hetzelfde euvel heb ik met mijn 990 Adventure. Er gaan soms tijden voorbij dat ik er geen last van heb maar dan opeens is het er weer; precies op het moment dat ik de koppeling inknijp geeft de motor de geest .
Als je de rem inknijpt moet het remachterlicht aan; dat is duidelijk. Maar hoe zit het met de koppelingsschakelaar? Wat is daar de functie van?
Mijn dealer heeft, nadat ik het probleem meldde bij mijn 1000 beurt, contact gezocht met de boys van KTM. Helaas; nog nooit van gehoord...
Heb er maar mee leren leven.
Greetz, Wilco. _________________ Over 10 maanden van Hiero naar Tokyo ! |
|
Naar boven |
|
|
Harry
Geregistreerd op: 12-5-2009 Berichten: 406 Woonplaats: Wemeldinge
|
Geplaatst: Wo, 19 Aug. 2009, 12:10 Onderwerp: |
|
|
Gisteravond mijn synchronisatieapparatuur maar eens opgetuigd, was hem toch een kleine beurt aan het geven.
Het verschil tussen de voorste en achterste cilinder was dik 4 cmHg. Stond dus danig verkeerd. En is dus bij de laatste beurt duidelijk niet gecorrigeerd. Hij loopt nu uiteraard weer veel soepeler en trillingsarmer. Vanavond nog eens een proefrit maken, dan zien we wel hoe het gaat. _________________ 950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000. |
|
Naar boven |
|
|
dirk pauwels
Geregistreerd op: 22-1-2009 Berichten: 526 Woonplaats: Sint-Niklaas
|
Geplaatst: Wo, 19 Aug. 2009, 12:31 Onderwerp: |
|
|
Harry schreef: | Gisteravond mijn synchronisatieapparatuur maar eens opgetuigd, was hem toch een kleine beurt aan het geven.
Het verschil tussen de voorste en achterste cilinder was dik 4 cmHg. Stond dus danig verkeerd. En is dus bij de laatste beurt duidelijk niet gecorrigeerd. Hij loopt nu uiteraard weer veel soepeler en trillingsarmer. Vanavond nog eens een proefrit maken, dan zien we wel hoe het gaat. |
4cmHg valt nog binnen de afwijking tolerantie....Als je dealer een digitaal ding gebruikt dat enkel met leds aangeeft of de synchro ok is (rood is off, groen is binnentolerantie) dan kan hij die afwijking niet gezien hebben. Was bij BMW dealers ook vaak het geval. Ik gebruik een setje trillingsgedempte vacuummeters ( al meer dan 12 jaar denk ik) en die geven een meer gedetaileerde weergave. De kwikkolom carb tune spullen zijn nog nauwkeuriger. Op de SMT heb ik nog niet gekeken, maar op mijn vorige BMW's en andere moto's had ik met die vacuummeters zeer goede resultaten
Een afwijking van 2-4cmHg zou je eventueel wel kunnen voelen, maar de meeste rijders voelen er niet veel van. Jij hebt dus een goeie "feeling" _________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
|
|