Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Do, 9 Jul. 2009, 20:38 Onderwerp: UPDATE koppeling : vrije slag varieert onder het rijden |
|
|
Een goei week geleden had ik het idee dat de vrije slag van mijn koppelingshendel onder 't rijden veranderde. Na veel lezen heb ik dan de koppelingspomp vervangen door een andere, vernieuwde versie, afgekocht van Diskelektietje (of zoiets). Vandaag had ik dat fenomeen opnieuw. Al rijdende en schakelende voel je gewoon dat de vrije slag plots een stuk groter is dan normaal. En dan herstelt zich dat automatisch weer.
Thuis gekomen even gekeken of er olie uit het reservoir was en of er olie onderaan te zien was. Nope. Het zuigertje stond onderaan enkel wat vochtig.
Wat is er nou aan de hand? Verdomd, dit heb ik niet graag.  _________________ mijn nieuwe nick is Muug
Laatst aangepast door Aleph op Za, 25 Jul. 2009, 14:25, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Vr, 10 Jul. 2009, 2:16 Onderwerp: Re: koppeling : vrije slag varieert onder het rijden |
|
|
Muug schreef: | Een goei week geleden had ik het idee dat de vrije slag van mijn koppelingshendel onder 't rijden veranderde. Na veel lezen heb ik dan de koppelingspomp vervangen door een andere, vernieuwde versie, afgekocht van Diskelektietje (of zoiets). Vandaag had ik dat fenomeen opnieuw. Al rijdende en schakelende voel je gewoon dat de vrije slag plots een stuk groter is dan normaal. En dan herstelt zich dat automatisch weer.
Thuis gekomen even gekeken of er olie uit het reservoir was en of er olie onderaan te zien was. Nope. Het zuigertje stond onderaan enkel wat vochtig.
Wat is er nou aan de hand? Verdomd, dit heb ik niet graag.  |
controleer de centrale moer van de kopplingsplaten.
lijkt me waarschijnlijk dat die losgekomen is |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Vr, 10 Jul. 2009, 6:25 Onderwerp: |
|
|
da's lullig muug, zeker nadat de nemer vervangen is.
verlies je geen vloeistof? (waarschijnlijk niet), als dit zo is gok ik op de gever, ( het pompje op je stuur dus).
als die intern lek is ( plunjertje) op het moment dat je de kopp inknijpt vloeit de olie langs de plunjer ipv dat hij druk opbouwt om de kopp vrij te krijgen, als je dan weer knijpt bouwt hij weer een klein beetje druk op enz....
stofkapje van de plunjer weghalen, cirklipje weg, dan kun je de plunjer er uit trekken, er is een revisiesetje voor te koop, een nieuwe plunjer dus, maar vaak is dat niet voldoende, kijk met een lamp in de behuizing, als de coating weggesleten is moet alles vervangen worden, duur geintje
ik heb het ook eens gehad op m'n exc, dat zit nl precies hetzelfde. _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Vr, 10 Jul. 2009, 12:15 Onderwerp: |
|
|
en hop, het koppelingsdeksel is eraf en ik heb de drukplaat eraf genomen. Ziet er netjes uit.
Ik herken meteen de drukstift, het is zo'n zwarte die geheel van staal is. Da's al goed. Maar hoe zit die vast? Ik kan die er niet uittrekken.
Die moer zit alleszins handvast, ik ga eens zoeken naar het aantrekkoppel.
wordt vervolgd. _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 10 Jul. 2009, 12:34 Onderwerp: |
|
|
drukstift zit dwars door het blok, en word beetjegouden door dwarspinnetje aan de linker kant bij de drukgever. (dat pinnetje wat men nogals eens vergeet...). je kunt hem er dus niet naar de koppelingskant toe uittrekken.
Wisselende hendel positie: Tja.. vreemd natuurlijk: Ik neem aan dat je bedoeld dat ie soms verder weg zit, en soms dichterbij (en dus niet steeds slechter of zo).
Kan de drukcilinder in het handvat zijn: Als ie soms effe lekt gebeurt dat denk ik.
anders: Drukversterker in de koppeling die niet lekker werkt (dat 3-klauw ding) of het druklager ofzo, wat gek doet. Maar dat zijn niet de eerste dingen waar ik aan denk: gaat normaliter niet stuk. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Vr, 10 Jul. 2009, 13:20 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | drukstift zit dwars door het blok, en word beetjegouden door dwarspinnetje aan de linker kant bij de drukgever. (dat pinnetje wat men nogals eens vergeet...). je kunt hem er dus niet naar de koppelingskant toe uittrekken. |
ah, nou, foert, dan laat ik 'm gewoon zitten, ik ben al blij dat het een compleet stalen drukstift is... op de exploded view van de koppeling zie ik dat pinnetje trouwens niet...
Dr_Bean schreef: |
Wisselende hendel positie: Tja.. vreemd natuurlijk: Ik neem aan dat je bedoeld dat ie soms verder weg zit, en soms dichterbij (en dus niet steeds slechter of zo).Kan de drukcilinder in het handvat zijn: Als ie soms effe lekt gebeurt dat denk ik.
|
Klopt, koppeling blijft goed werken, enkel het drukpunt van het hendel blijkt bij het loslaten van het hendel plots dichter bij 't stuur te liggen. Met dus grotere vrije slag tot gevolg. _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 10 Jul. 2009, 13:49 Onderwerp: |
|
|
is hetmisschien niet gewoon zo dat in de hendel zelf iets fout zit: Bij dat dat rode stelschroefje los komt, en scheef op de cilinder drukt, waardoor de slag ander lijkt.
Met het deksel los, ken je wel goed zien wanneer ie echt de koppeling vrij drukt. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Za, 11 Jul. 2009, 14:50 Onderwerp: |
|
|
vandaag weer wat rondgereden.
Het "vrije slag"-fenomeen doet zich vooral voor bij het optrekken, niet bij terugschakelend afremmen op de motor.
Thuis gekomen een paar keer het hendel ingeknepen en telkens hoorde ik onderaan in het pompje een geluidje dat me deed denken dat er ergens wat lucht aan 't ontsnappen was. Even de twee boutjes wat gelost en ja hoor : druppel druppel druppel, daar ging de minerale olie. Potje bovenaan was ook beduidend minder vol.
Alles mooi opgedroogd, reservoir bigevuld en terug toegevezen. Op naar de volgende rit. _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Za, 11 Jul. 2009, 16:21 Onderwerp: |
|
|
Allez, een Hosi-pomp wordt stilaan onvermijdelijk, hoe hard ge er u ook tegen verzet ... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Zo, 12 Jul. 2009, 22:08 Onderwerp: |
|
|
muug, als ik het zo lees heb je een "nieuwe" lekkende gever er op gezet  _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 756 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Ma, 13 Jul. 2009, 17:54 Onderwerp: |
|
|
Da's dan straf, die was idd nieuw een paar weken geleden om de lekkende gever op Diskeletlietje zijn Adv te vervangen.  |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 13 Jul. 2009, 23:08 Onderwerp: |
|
|
tja.. ik snap het niet he: Ik rij al 55000km met de originele oude pomp. en heb hem ook al vaak genoeg eraf gehaald etc: maar hij doet het nog steeds...
NIET pompen als je hem er af hebt!!
RECHT terugmonteren
schorven in plastik, dus NIET te hard aantrekken..
(tja allemaal wel moeilijk vooor de meeste motorzaken) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Do, 16 Jul. 2009, 10:41 Onderwerp: |
|
|
op het duitse forum zie ik dat ene erich een usa-pompje te koop heeft
http://forum.lc8.info/viewtopic.php?p=205042#205042
nieuw begrijp ik, had hij als reserve maar hij heeft zijn motor verkocht.
110 euro, dat is de helft van wat ik er voor betaald heb destijds (versturen uit de usa kostte ook nogal wat). _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Do, 16 Jul. 2009, 20:19 Onderwerp: |
|
|
Daan schreef: | op het duitse forum zie ik dat ene erich een usa-pompje te koop heeft
http://forum.lc8.info/viewtopic.php?p=205042#205042
nieuw begrijp ik, had hij als reserve maar hij heeft zijn motor verkocht.
110 euro, dat is de helft van wat ik er voor betaald heb destijds (versturen uit de usa kostte ook nogal wat). |
aha
pm is al verzonden  _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Do, 16 Jul. 2009, 20:41 Onderwerp: |
|
|
dju, er waren er al vijf voor mij blijkbaar _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
|