Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Master of Disaster
Geregistreerd op: 23-3-2009 Berichten: 1157 Woonplaats: Wetteren
|
Geplaatst: Di, 28 Sep. 2010, 16:01 Onderwerp: Bib mousse |
|
|
Ik heb net een klein speelding gekocht als tweede motor, maar die staat momenteel op bib mousse. Ik veronderstel dat deze niet meer goed is (hoe weet je dat ze niet meer in orde is?).
Ik vroeg me nu af of er een methode is om die dingen eraf te krijgen, of gaat dat gewoon zoals een gewone band? Ik kan me wel voorstellen dat de band er niet zo makkelijk zal afkomen...
Tips? _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
Bèr Motard

Geregistreerd op: 6-8-2009 Berichten: 120
|
Geplaatst: Di, 28 Sep. 2010, 16:43 Onderwerp: |
|
|
Wa hebt ge gekocht ?????? Vertel .... Vertel !!!!!
Groeten Bèr Motard _________________ The Adventure Begins !!!! |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 28 Sep. 2010, 18:31 Onderwerp: |
|
|
Hoe weet je of een BIB nog goed is:
Als ie voldoende spanning heeft om de band goed op de velg te houden is ie nog goed.
een 'gewone cross' bib is vergelijkbaar met een 0.8 bar lucht-band (das vrij zacht): Druk de band dus gewoon in en schat af/vergelijk met een luchtband hoe hard of dat is... <0.5 bar is de kans groot dat die van de velg loskomt.
ALS ie loskomt merk je dat alsvolgt: De band gaat meestal eerst hobbelen (onbalans), daarna gaat je wiel slippen in de band.
ALs de bib goed VET gemonteerd is dan kan ie best heel zacht zijn voordat het fout gaat!
Een oude mouse is niet slecht, maar je hebt gewoon kans dat ie vrij snel zachter wordt en dan gaat het vroeg of laat fout.
Overigens is een beetje zachte bib-mousse (bijv een oude rally mousse) natuurlijk best lekker om in het winterseizoen in de hollandse bagger te rijden.
HOE leg je een BIB op en af:
Niet veel anders dan een gewone luchtband (alleen heb je geen bandenklem nodig voor een bib), dus eigenlijk alsof je het doet zonder de lucht er af te halen! Je moet eigenlijk wel een bandenring-ding hebben, ander is het wel erg lastig.
Net als bij eeen luchtband is de truuk om aan de ene kant van het wiel de bandenlichters te hebben, en daar tegenover de band goed diep in de velg te krijgen: Bij een luchtband is dat geen probleem, maar bij een mousse moet je natuurlijk blijven duwen, anders floept ie er weer uit:
Dus in de praktijk zet je aan de ene kant de bandenlichter er in (met hulp van de drukstang van de bandenring, Dan draai je het wiel 180 graden en druk je de band diep in de velg, terwijl je de bandenlichter omhaalt....
Als alternatief voor Mousse kan je ook Tubliss nemen:
http://www.tubliss.com/
vrij nieuw, maar schijnt goed te werken.
Ze verkopen dit o.a. bij RBC in Lochem. Ewout kan dan natuurlijk ook best je oude mousse er even afgooien...
ps.: Veel van dit soort info voor een kleine offroad vind je op Allroadmaniacs.nl _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
Geregistreerd op: 23-3-2009 Berichten: 1157 Woonplaats: Wetteren
|
Geplaatst: Di, 28 Sep. 2010, 19:11 Onderwerp: |
|
|
Merci voor de hulp!
Ik heb een drz-400 uit 2004 op de kop getikt. Is niet meer helemaal 100% maar ik denk wel nog goed genoeg om een beetje mee te spelen. _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Wo, 29 Sep. 2010, 3:40 Onderwerp: |
|
|
bib mouse is er in diverse hardheden van 0,4 tot 1,8
let wel op bib mouse is gemaakt voor naast de weg niet voor op de weg
als je te veel gas geeft draait je buiten band over de mouse
http://www.youtube.com/watch?v=YZwIkwi965M
dit omdat er geen banden klem meer in kan
je bib mouse smelt bij hoge snelheden
je hebt ook tyre balls maar ook dit is niet gemaakt voor road use
gewoon een goede binnenband die je naar omstandigheden kunt oppompen |
|
Naar boven |
|
 |
Rob Motard

Geregistreerd op: 16-12-2009 Berichten: 839 Woonplaats: voorshoven (neeroeteren)
|
Geplaatst: Wo, 29 Sep. 2010, 9:19 Onderwerp: |
|
|
Master of Disaster schreef: | Merci voor de hulp!
Ik heb een drz-400 uit 2004 op de kop getikt. Is niet meer helemaal 100% maar ik denk wel nog goed genoeg om een beetje mee te spelen. |
leuke motor die je best aan goeie prijzen kan vinden he. Maar ben een beetje bang dat je toch wat teleurgesteld gaat zijn. Zeker geen slechte aankoop he maar rijd niet zo super veel beter dan een ktm adventure offroad en is redelijk tam. Maar scheeld wel veel bij het oprapen hehe _________________ Waar een wil is, is een weg... En waar geen weg meer is, is een KTM Adventure |
|
Naar boven |
|
 |
dirk pauwels
Geregistreerd op: 22-1-2009 Berichten: 526 Woonplaats: Sint-Niklaas
|
Geplaatst: Wo, 29 Sep. 2010, 12:36 Onderwerp: |
|
|
Rob Motard schreef: | Master of Disaster schreef: | Merci voor de hulp!
Ik heb een drz-400 uit 2004 op de kop getikt. Is niet meer helemaal 100% maar ik denk wel nog goed genoeg om een beetje mee te spelen. |
leuke motor die je best aan goeie prijzen kan vinden he. Maar ben een beetje bang dat je toch wat teleurgesteld gaat zijn. Zeker geen slechte aankoop he maar rijd niet zo super veel beter dan een ktm adventure offroad en is redelijk tam. Maar scheeld wel veel bij het oprapen hehe |
als je weinig off road ervaring hebt is een tamme lichte 1 cil 1000x beter dan een agressieve LC8.... Waarschijnlijk ga je dan zelfs sneller met die tamme motor dan met de zware. En het kan niet veel kwaad als je in de fout gaat, ga je met de LC8 in de fout kan het al eens problematisch worden, zeker als je alleen rijdt (zou ik niet aanraden)
Met meer off road ervaring zal de LC8 wel leuker zijn, maar ik zou de 400 kiezen, ben dan ook maar een sissy off road  _________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Wo, 29 Sep. 2010, 20:31 Onderwerp: |
|
|
Master of Disaster schreef: | Merci voor de hulp!
Ik heb een drz-400 uit 2004 op de kop getikt. Is niet meer helemaal 100% maar ik denk wel nog goed genoeg om een beetje mee te spelen. |
misschien wat voor jou???
http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=9925.0 _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
Geregistreerd op: 23-3-2009 Berichten: 1157 Woonplaats: Wetteren
|
Geplaatst: Za, 2 Okt. 2010, 18:00 Onderwerp: |
|
|
Een poging gewaagd vandaag, maar helaas, geen succes: ik krijg 1 bandenijzer eronder en gelicht, maar dan staat er zoveel spanning op de band dat ik er geen 2e meer onder krijg.
Tips meer dan welkom, maar ik vrees dat het de bandencentrale wordt. _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Za, 2 Okt. 2010, 23:33 Onderwerp: |
|
|
Master of Disaster schreef: | Een poging gewaagd vandaag, maar helaas, geen succes: ik krijg 1 bandenijzer eronder en gelicht, maar dan staat er zoveel spanning op de band dat ik er geen 2e meer onder krijg.
Tips meer dan welkom, maar ik vrees dat het de bandencentrale wordt. |
http://www.youtube.com/watch?v=Mnhg-VEP69U&feature=related
is toch niet zo moeilijk  |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
Geregistreerd op: 23-3-2009 Berichten: 1157 Woonplaats: Wetteren
|
Geplaatst: Zo, 3 Okt. 2010, 10:07 Onderwerp: |
|
|
jaja, maar diene mens heeft zo'n bandenspul... _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Zo, 3 Okt. 2010, 12:25 Onderwerp: |
|
|
Master of Disaster schreef: | jaja, maar diene mens heeft zo'n bandenspul... |
en die heeft dat al vaker gedaan  _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 3 Okt. 2010, 19:17 Onderwerp: |
|
|
Ik kan het je voordoen als je langskomt...
Bandenring is wel essentieel; als je die niet hebt kan je evt een kleinere band (bijv een autoband) onder het wiel leggen en dan je knie op de band zetten als aandrukpunt om de mousse in te drukken.
3 bandenlepels met een mooie dunne punt zodat je ze makkelijk tussen de band krijgt. Bandrand inspuiten met kruipolie oid.
Gaat eigenlijk nog het makkelijkst in je crossoutfit: dikke laarzen en kniebeschermers. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Ma, 4 Okt. 2010, 4:30 Onderwerp: |
|
|
belangrijkste is om je band aan 1 kant van de velg te krijgen
dan je wiel om draaien en met je volle gewicht hem eraf te duwen
maar zo'n apparaat is wel handy  |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

Geregistreerd op: 16-5-2006 Berichten: 994 Woonplaats: Nieuwstadt
|
Geplaatst: Ma, 4 Okt. 2010, 4:34 Onderwerp: |
|
|
Ben je nou nog steeds wakker, moet jij niet gewoon slapen????
 _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
|