lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Enkele vraagjes voor ... het vertrek !!!

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
THOMAS



Geregistreerd op: 9-7-2006
Berichten: 16
Woonplaats: Oppuurs België

BerichtGeplaatst: Zo, 21 Jun. 2009, 15:45    Onderwerp: Enkele vraagjes voor ... het vertrek !!! Reageer met quote

Dag allemaal !!
Lang geleden dat ik nog eens op het forum was ...
Ik vertrek binnenkort voor een reisje van iets langer dan een maand ...
Via de Dolomieten, doorkruisen we Italië met nadruk Zuiden en Sicillië .
Nadien zetten we over in Bari naar Greece ... Langs het noorden gaan we Albanië binnen, Bosnië-H., Croatia, Slovenië om dan terug in Oostenrijk auto en trailer op te pikken ...
Zodoende ... voor mijn trouwe adv. is het nog een verrassing, hij weet nog van niets ...
Volgende week zet ik hem in orde!
Wat ik even wou vragen omdat ik het nergens eerder kon lezen :
Wanneer ik goed beladen in een hoge versnelling(5-6) snelheid minder tot plus/min 4000 tr en zonder terugschakelen terug gas bijgeef hoor ik telkens wat vreemd geluid ! ( metaalklank, trilling, ... moeilijk exact te omschrijven)
Eens terug op goed op toeren verdwijnt het ... dus ook bij terug schakelen en door trekken ... geen probleem !
Op vorige reizen ook al opgemerkt ... ik heb alleen het idee dat het toeneemt, maw reeds bij hoger toerental !
Laat ons zeggen dat vroeger in 5de of 6de terug vallen tot 3000/min en vervolgens gas bijgeven het geluid waarneembaar was ...
Ik gok dat het geluidje ergens van bij de voorste cilinder komt ...

Redelijk irriterend ... je kan het ook niet testen/zoeken op de satndaard ...

Iemand een idee ?

Ik ben niet de allergrootste technieker ... maar denk aan volgende :

Trilling bij uitlaat/uitlaatbevestiging aan cilinder(s)?
Kettingspanners/kettingspanning ?

Voor de rest is hij op zijn 43000 km nog altijd in uitstekende conditie !
Hopelijk houdt hij vol en vindt hij de komende 10000 even goed ...vakantie !

Allerbeste groet !
Ik blijf jullie inspanningen op het forum echt geweldig vinden !
Proficiat !
T. (Oppuurs-België)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2668
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Zo, 21 Jun. 2009, 17:48    Onderwerp: Reageer met quote

Weet je zeker dat het niet gewoon de ketting zelf is?
Als het maar geen pingelen is, dat is vrij schadelijk. Dan zou je met super+ benzine er minder last van moeten hebben.

Controleer de uitlaat ook eens op lekken bij een van de pakkingen, dat kan bij hogere belasting ook geluid gaan geven.

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
dirk pauwels



Geregistreerd op: 22-1-2009
Berichten: 526
Woonplaats: Sint-Niklaas

BerichtGeplaatst: Ma, 22 Jun. 2009, 12:36    Onderwerp: Reageer met quote

StevenD schreef:
Weet je zeker dat het niet gewoon de ketting zelf is?
Als het maar geen pingelen is, dat is vrij schadelijk. Dan zou je met super+ benzine er minder last van moeten hebben.

Controleer de uitlaat ook eens op lekken bij een van de pakkingen, dat kan bij hogere belasting ook geluid gaan geven.


Als het meestal bij warm weer en bij zware belasting op lage toeren voorkomt zal het hoogstwaarschijnlijk wel pingelen zijn. Het geluid van een (distributie) kettingspanner zou je eigenlijk in alle versnellingen moeten horen en ook bij het gas lossen bv...
Zou ook je aandrijfketting kunnen zijn zoals Steven al zegt, maar dat is een goed herkenbaar geluid
Pingelen zou je kunnen zien aan de bougie bv, die zou dan waarschijnlijk wat schraler staan. Bij heel extreem pingelen ga je dat zeker zien....Algemeen komt pingelen meestal voor als je motor te arm staat en/of slechte benzine en hoge temperaturen.
Probeer met een benzine additief/bezine van betere kwaliteit of eventueel met de moto wat rijker te zetten.

en sowieso is het schadelijk voor een motor om vanuit lage toeren de gas vol open te zetten, (oa kantelen zuigers), beter een (of meerdere) versnelling(en) terug schakelen, zoalng je boven de 4000 tpm zit zou je niet te veel last van pingelen mogen hebben....

_________________
Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6730
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 22 Jun. 2009, 22:31    Onderwerp: Reageer met quote

klinkt mij als gewoon de ketting (secondaire aandrijving dus smiley ):

Bij belading staat die anders/strakker en loopt ie misschien ergens een beetje tegenaan: Zit je kettinggeleider goed wel vast?? (990 mod!!) of is ie misschien doorgesleten... ketting die aan de onderkant tegende brug aan slaat of dergelijk.

grts

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
deon



Geregistreerd op: 5-6-2008
Berichten: 111
Woonplaats: Leuven

BerichtGeplaatst: Do, 25 Jun. 2009, 14:53    Onderwerp: Reageer met quote

ik heb hetzelfde gehad, zelfde symptoon bij dezelfde actie (lage toeren, hoge versnelling, tussen 3600 en 4200 toeren, fysiek geratel,...)
gewoon de ketting die een beetje slap lag.

wel niet te hard aanspannen!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
THOMAS



Geregistreerd op: 9-7-2006
Berichten: 16
Woonplaats: Oppuurs België

BerichtGeplaatst: Zo, 28 Jun. 2009, 14:39    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,

Bedankt voor de reacties ! thumbsup

Ik was misschien niet duidelijk genoeg in mijn beschrijving van mijn probleem/mogelijke diagnose : ik bedoelde wel degelijk de distributieketting die eventueel wat zou lawaaierig zijn ... de aandrijfketting achterwiel is optimaal op spanning en de geluidlocatie is zeker niet uit die richting ...
Het komt van in 'de engine' en is wel echt 'metaalachtig' van klank ...
Dus de reactie ivm 'pingelen' zou wel eens kunnen 'erop' zijn !
Ik heb gisteren leeggereden op 95 en volgedaan met 98 ... zal de komende
dagen is uitproberen of hij dit lekkerder vindt zonder gekletter ...

Ik hoop dat dit de oplossing is ...
Ik was deze week even binnen bij JORAMO(www.joramo.be) in Liezele-Puurs (op 2km van mijn huis) voor nieuwe vorkolie en keerringen en nieuwe onderdelen (kettingset; onderhoudspullen, ...)
Zeer goede technieker ... gespecialiseerd in off-road met meer dan 20 jaar ervaring ... vroeger KTM-dealer geweest maar helaas afgehaakt door
de hoge (financiële input)eisen van KTM om bij de familie te horen !
Hij werkt nu samen met een vriend-KTMdealer en verkoopt zo evengoed nieuw, onderhoud, ...

Hij vond het al vreemd dat ik met 95 reed ... stelde ook voor om op 98
over te schakelen en te proberen !

Ik laat het verloop weten !

Beste groet !
THOMAS
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6730
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 28 Jun. 2009, 16:46    Onderwerp: Reageer met quote

Welke LC8 eigenlijk? Adventure,. jaartal??

Pingelen: De carb versie pingeltbijna nooit... alleen met de naalden op originele positie heeel iets: En das op 95. (ik rij altijd op 95)

De injectie versie pingelt volgens mij nooit.


Misshcien is het dan toch wel je distribitieketting: Die wordt gespannen door een oliedruk-spanner. ALs die niet goed werkt, of je te weinig oliedruk hebt (werkt het lampje? en gaat ie aan bij stationair??) dan hoor je dat snel in de ketting idd.
Als het dat is: wel iets om naar te laten kijken, kan wel goed mis gaan!.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
THOMAS



Geregistreerd op: 9-7-2006
Berichten: 16
Woonplaats: Oppuurs België

BerichtGeplaatst: Zo, 28 Jun. 2009, 18:45    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Dr.Bean,

Adventure 950 van 2004 met carburators dus !

Wat die oliedruk betreft en de distributiekettingspanners ... ben ik echt 100% zeker dat alles ok is ...
Remember : jij en nog een paar andere geweldige forummensen hebben mij ooit (2006) eens HEEL goed geholpen als ik op de Portugese grens heel ongerust geblokkeerd stond met een oliedruklampje dat te pas en te onpas aanflikkerde ... Alles was voor de rest eigenlijk OK ... maar psychologisch wil je zekerheid wat er juist aan de hand is ...
Het bleek toen na wat uitgevoerde trucks ( dankzij jullie) de druksensor die
het noorden kwijt was ...

Met andere woorden ik weet maar al te goed hoe de d-ketting klinkt als ze bij starten op spanning wordt gezet ...
Dit is volgens mij nog altijd dik in orde !
Van dat 'metaalklankje' was toen ook al sprake bij de omstandigheden die ik schreef ...
Ik heb alleen de indruk dat het nu wat toegenomen is bij kracht vragen op een iets hoger toerental dan vroeger ...

Vandaar wil ik echt wel wat duidelijkheid want volgende week ongeveer (07/06) zijn we er voor een 8 à 10 -duizend weer helemaal op toegewezen ... met niet te veel KTM-dealers in de buurt heb ik al eens stiekem nagekeken !

Ik rij straks nog eens weg op 98 en laat het weten !

Groet en dank !
T.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6730
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 28 Jun. 2009, 21:40    Onderwerp: Reageer met quote

Thomas,

Tja, das altijd het probleem bij forum:

Iemand beschrijft een akelig metallig geluid, maarja... hoe klinkt het nu echt. Goeie kans dat als ik het hoor dat ik zeg: Ach.. ktm's klinken altijd wel een beetje rauw, niks nie druk om maken.

Maar soms horen mensen dingen ook gewoon niet... en zijn ze wel erg.

Geluiden e.d. zijn nu eenmaal erg moeilijk om effe te omschrijven: En dan brainstormen we met zijn allen mee, misschien wel iets te enthousiast.

En euhm: sorry maar ik onthoud nu eenlmaal eccht niet iedereen die ik spreek via het forum of ergens op een treffen of rally. Veel meer mensen kennne mij,dan ik hen ken. Ik ben slecht in namen en alsik niet iemand in levende lijve gezien heb en een praatje mee gemaakt heb, dan vind ik het vaak moeilijk zoiets/iemand te onthouden

Anyway: No problem at all. Het zal wel mee vallen denk ik. Ben ook wel benieuwd of op 98 rijden iets oplevert.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
THOMAS



Geregistreerd op: 9-7-2006
Berichten: 16
Woonplaats: Oppuurs België

BerichtGeplaatst: Wo, 1 Jul. 2009, 18:35    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,

De KTM voelt zich duidelijk beter in zijn sas met 98 ! Het geluid is in die lagere toeren niet meer uitgesproken hoorbaar ! Dus 98 heeft geholpen !
Voila ... nu hem nog wat nieuwe onderdelen en nieuwe olie geven en dan zijn we dinsdag er mee weg ...
Ik hoop dat de volgende keer dat ik op het forum kom het na de eerste week van augustus zal zijn ... vroeger zou kunnen betekenen dat we onderweg een probleem hebben .
Ik ben er van overtuigd dat ik op jullie mag rekenen mocht het nodig zijn !
Waarvoor dank !
Nog de beste groeten en voor iedereen een goeie vakantie met veel plezier !

T.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6730
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 1 Jul. 2009, 21:02    Onderwerp: Reageer met quote

Na de vakantie eens checken of de naalden op originele hoogte staan: Dan staat ie een beetje arm, zeker als er la akra's oid op zitten.
_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
dirk pauwels



Geregistreerd op: 22-1-2009
Berichten: 526
Woonplaats: Sint-Niklaas

BerichtGeplaatst: Do, 2 Jul. 2009, 12:55    Onderwerp: Reageer met quote

Wss zoals ik al dacht te arm, te hoge temperaturen, te zwaar belast van onderin...dus pingelen
98 gaat zeker helpen, probeer wat hoger in toeren en in lagere versnelling te rijden, dan heb je er geen last meer van.
Er zijn ook nog additieven in de handel die pingelen tegengaan, ik weet wel niet of dit mag gebruikt worden met een katalysator, zonder kat kan het zeker geen kwaad.

Ik zou toch voor je vertrekt even de bougies eruit draaien, als die wit/grijs staan dan heb je ervan en kun je best je naalden een standje hoger zetten, in ieder geval zorgen dattie meer benzine krijgt. wil je toch "arm" blijven rijden kan het aangewezen zijn bougies met 1 graad verschil te monteren.

PS, Johnny van Joram0 is idd ne goeie meccano, ben er jaren geleden wel eens geweest (husky 610 gekocht). Komt uit de cross, kan alles en als hij een stuk niet in huis heeft dan draait hij het gewoon effe uit een stukje alu...Ook mooie verzameling classic crossers. ook wel handig dattie tot 21h open is, komt nie veel voor.

_________________
Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6730
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 2 Jul. 2009, 20:25    Onderwerp: Reageer met quote

verbaasd mij alleen een beetje: Ik rij altijd op 95, mijn adventure staat heeel arm (omdat ik te lui ben om mijn Marocco afstelling eruit te halen) en hij pingelt eigelijk bijna nooit (En ik weet echt hoe dat klinkt!).

Op duitse '91 wel.. maar dan ook alleen als je extreem onderin draait, waar die zowieso klappert in de ketting.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif