Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
gaint

Geregistreerd op: 15-10-2008 Berichten: 181
|
Geplaatst: Di, 3 Feb. 2009, 21:55 Onderwerp: waar is men olie |
|
|
Na een rit besloot ik men olie nog eens te peilen, volgens de voorgeschreven procedure (goed warm op de bok minuut laten draaien...) , en ze stond zeer laag (raakte eigenlijk maar net de peilstok). Dus giet ik er olie bij in kleine porties +- 250ml dit heb ik een paar keer herhaald en het olie peil komt niet omhoog?? Uiteindelijk is er 1 liter (?? er kan maar 0,5l in??) ingegaan en het is niet gestegen!! Paar dagen later terug olie bijgedaan het steeg , en dus netjes kunnen opvullen tot net onder max OK dacht ik, na een rit peil ik nog een maal en het raakt terug maar net de peilstok ?? Kheb de onderkant opengehaald en die staat droog?? geen lampje dat gaat branden. WAAR IS DIE OLIE Als ik koud peil staat het niveau ook onderaan. By the way ik rij met een adv van '06 met 12500km op de teller
gaint _________________ better to burn out than fade away |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 3 Feb. 2009, 22:01 Onderwerp: |
|
|
(zie div topic oliepijlen:)
- de motor moet behoorlijk netjes vlak staan, en op de bok idd
- effe laten lopen (1 minuutje)
- uitzetten meteen pijlen
ALs de ole 'verdwijnt' is het meestal niet echt weg, maar staat het onder in het blok. ALs de motor dan weer evne draait zit het boven in de tank.. en zit er te veel in.
Zou je echt op korte afstand 1 liter olie kwijt raken (door een of ander probleem dan zou je:
- enrome olielekkage zien, of
- zwarte wolken en/of een loeihete katalysator hebben _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
gaint

Geregistreerd op: 15-10-2008 Berichten: 181
|
Geplaatst: Di, 3 Feb. 2009, 22:22 Onderwerp: |
|
|
ik zet de motor altijd op dezelfde vlakke plek om te peilen
als ik hem gewoon op zen wielen zet staat het net iets hoger, maar das niet de manier heb ik begrepen.
minuutje draaien en dan peilen doe ik ook
het blok is droog onderaan
geen zwarte of blauwe wolken te zien
ik word er zo een beetje onozel van
de laatste week een keer of 35 gepeild....?
tussen het bijvullen ,als het blok al warm stond, een paar korte ritjes 5km gemaakt, dan terug thuis minuut draaien dan peilen weeral minimum???
rijden schakelen voelt normaal _________________ better to burn out than fade away |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 3 Feb. 2009, 22:43 Onderwerp: |
|
|
wel de olie in de olietank gooien he en niet benzine pijlen
maar serieus: het MOET ergens blijven he...
(koelwater schoon??)
Als het echt zo snel verdwijnt... lijkt me dat er iets mis is met de oliepomp die retour pompt: En dan zou de olie dus nu behoorlijk dik in het blok moeten staan.
Je kunt eens gewoon de olie aftappen: Dan moet er minder dan 1 liter uit het blok komen, en nog eens kleine 2 liter uit de tank: totaal zo'n 3 liter (zie spec).
zou je er in een aantal kleine ritjes iedere keer 1/2 liter bijgegooid hebben, dan zou je veel te veel olie in het blok moeten hebben.
(of een breed oliespoor trekken ) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
TRX
Geregistreerd op: 30-5-2009 Berichten: 234 Woonplaats: de westhoek
|
Geplaatst: Za, 13 Jun. 2009, 17:44 Onderwerp: |
|
|
Dus als je de motor uitschakelt moet je ong. 1 minuutje wachten en dan peilen? (met de motor op de middenbok).
En als je bv 5 minuten gewacht hebt ? Dan geeft ie een te laag peil aan ?
Ik heb daarnet een ritje gedaan (mijn eerste ), motor binnen in de garage, motokledij uit, kusje aan het vrouwke en dan gepeild.
Niveau stond iets onder halfweg van het 'gekartelde' deel van de peilstok.... _________________ Voor al uw foto's : www.im-design.be  |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Za, 13 Jun. 2009, 18:18 Onderwerp: |
|
|
ik peil al vanaf 2003 en 100.000km gewoon koud,
(dus bv de volgende dag), als de kogelafsluiter van de olietank goed zijn werk doet loopt er geen olie terug het blok in na uitzetten van de motor.
bijvullen vanaf halverwege de peilstok tot maximaal is maar weinig hoor,
misschien 200cc ? .
ik weet dat het niet volgens "het boekje" is, maar voor mij werkt het prima.  _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 14 Jun. 2009, 10:51 Onderwerp: |
|
|
Als de kogelafsluiter (= modificatie voor 2003 modellen!) goe dwerkt loopt de olie idd niet terug.
je kunt dan koud of warm pijlen.
DIREKT na het lopen pijlen heeft als nadeel dat er wel wat bubbels in de olie zitten, en het dus meer lijkt, maar dat is na 1/2 minuut echt wel weg.
Let wel op: Omdat de olietank breed is , moet je moto absoluut netjes vertikaal staan: je stuur 2,5 cm naar links of rechts (van de vertikaal) is het verschil tussen MIN en MAX. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
TRX
Geregistreerd op: 30-5-2009 Berichten: 234 Woonplaats: de westhoek
|
Geplaatst: Zo, 14 Jun. 2009, 12:02 Onderwerp: |
|
|
Verticaal maar op de bok ?
Van al mijn vorige moto's controleerde ik het oliepeil gewoon met de wielen vast op de grond terwijl ik het 'balanspunt' zocht tussen rechts en links overhellen... _________________ Voor al uw foto's : www.im-design.be  |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 14 Jun. 2009, 12:46 Onderwerp: |
|
|
ja, gewoon normaal op de bok dus, maar op een goede vlakke ondergrond.. zodat je motor niet scheef staat.
In balance gaat ook.. maar zoals ik zei: 2,5cm uit het lood met je stuur , en je meet niks meer. Dus in je 1tje, motor in balnse houden en pijlen ... lijkt me niet erg nauwkeurig! (anderzijds hoeft dat ook niet: Een dry-sump heeft altijd genoeg olie.. zolang er nog iets in de tank zit) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
TRX
Geregistreerd op: 30-5-2009 Berichten: 234 Woonplaats: de westhoek
|
Geplaatst: Zo, 14 Jun. 2009, 12:57 Onderwerp: |
|
|
Mijn TDM900's en TRX850's vroeger waren ook zo'n moeilijke gevallen.
Om die te peilen moesten ze echt goed warm gereden zijn (of 10 minuten laten draaien, maar dan kan je beter gaan rijden ).
Dan tussen de 5 en 10 minuten wachten en dan peilen...
De TDM was ook met peilstokje, lukt wel hoor, in balans houden en peilen .
Maar als het op de bok kan is het natuurlijk ook goed.
Maar.... op de bok met het achterwiel op de grond ? Dus gewoon in rust ?
I know, ben moeilijk . _________________ Voor al uw foto's : www.im-design.be  |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 14 Jun. 2009, 13:15 Onderwerp: |
|
|
gewoon 'in rust', maar voor-achter kantelen maakt echt weinig uit: Olietank is vooral breed, en niet lang. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
dirk pauwels
Geregistreerd op: 22-1-2009 Berichten: 526 Woonplaats: Sint-Niklaas
|
Geplaatst: Ma, 15 Jun. 2009, 12:54 Onderwerp: |
|
|
Believe it or not, maar mijne BSA van '63 heeft ook een dry sump, net als veel motoren uit die tijd trouwens....
Ook met een kogelafsluiter, die vaak niet afsloot trouwens vooral als de motor lange tijd stilstaat. Met als gevolg dat ik elke keer voor een rit de olie uit het blok aflaat en terug in het reservoir giet Sommige van mijn BSA collega's zetten daarom een kraan tussen het oliereservoir en het motorblok.....Ook al een paar geweten die hun kraantje vergeten opzetten trouwens
Maar zoals eerder gezegd door dr Bean, ik zou de olie uit het blok eens aflaten...weet je meteen of dit het probleem is.
Ik peil bij de SMT gewoon na een ritje, effe door de knieen en moto in balans, zolang er nog iets te zien is van olie maak ik me geen zorgen....Had hiervoor 3 GS'en, olie verbruik is me dus niet vreemd  _________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
 |
|