lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

momentsleutel

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
greenback

BerichtGeplaatst: Vr, 12 Jun. 2009, 9:06    Onderwerp: momentsleutel Reageer met quote

Ik ben een beetje aan mn adventure aan het sleutelen en zou graag alles op het juiste moment vastzetten. Welke capaciteit moet de momentsleutel hebben die ik koop om er zowat alles van mn adventure mee vast te kunnen zetten? 20-100Nm ok?
groeten,
tom
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Vr, 12 Jun. 2009, 11:13    Onderwerp: Reageer met quote

probleem met momentsleutel sis dat de grote (geschikt voor 100nm) vaak erg onnauwkeurig zijn in het lage bereik. En juist in het lage bereik zijn het vaak de boutjes die je snel stukdraaid zonder momentsleutel. (tenzij je een hele mooie koopt... maar dan zijn ze ook schreeuwend duur, en kan je er ook 4 goedkopere voor kopen)

Mijn advies dus: Koop er een die iig het kleine bereik aan kan (10-60), met een 3/8 dop aansluiting. Deze is het meest universeel en meest bruikbaar.

greenback

BerichtGeplaatst: Vr, 12 Jun. 2009, 11:18    Onderwerp: Reageer met quote

ok dat is duidelijk. bedankt dr bean thumbsup
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Vr, 12 Jun. 2009, 11:23    Onderwerp: Reageer met quote

ps.: Grote momenten kan je ook goed zelf afschatten:

immers is MOMENT gewoon arm-lengte (=sleutel lengte) x kracht (10Nm~ 1kg).

dus als je 100Nm nodig hebt, en je hebt een ratel van 25cm (1/4meter), dan moet je 400 N trekken aan die sleutel: 40 kg 'optillen'.
Je hebt meestal wel een aardig idee van hoeveel 40kg is (best veel)

Je kunt zelfs je sleutel verlengen tot 1m, dan is het makkelijk: 10nm wordt dan vanzelf 1kg (aan 1 meter). Als je een veer-unster (weeghaak) hebt kan je het zelfs daarmee doen.

Boutjes waar je bij de LC8 goed op moet letten, zijn bijv de kroonplaatboutjes: 23Nm als ik me niet vergis... en dar helemaal niet zo veel. Te hard aandraaien kan je vorkbuis vervormen. te los is ook niet goed...

Koen

BerichtGeplaatst: Vr, 12 Jun. 2009, 13:07    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb vorig jaar (voor vaderdag idea2 ) wat huiswerk gedaan en inderdaad het kan van heel duur tot prut.

Louis heeft een mooi compromie: heel goede kwaliteit en betaalbaar. Ik heb er uiteindelijk twee gekocht: iets van laa9 -20 en van 10 - 110 (vooral nuttig voor o.a. achterwiel),

succes,

Groeten Koen

P.S. hoeft natuurlijk geen vader te zijn om ze te krijgen....

Harry

BerichtGeplaatst: Do, 25 Jun. 2009, 12:12    Onderwerp: Reageer met quote

Goed gebruik van een momentsleutel niet vergeten: Alleen gebruiken om bouten en moeren vast te draaien, niet om los te draaien... En na gebruik de sleutel weer op 0 stellen voor je hem weglegt. Dan heb je er het langste plezier van.
Misschien weet je het wel, maar ik zeg het toch maar even... Heb zelf nl. al teveel verkloot gereedschap gezien...

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: