Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
arjen
Geregistreerd op: 26-6-2006 Berichten: 57 Woonplaats: IJmuiden
|
Geplaatst: Zo, 24 Mei. 2009, 18:50 Onderwerp: 950 ADV vs F800GS |
|
|
Zo, even lekker een weekje in de Eifel en Pfalzerwald wezen sturen. Had de gelegenheid om even te sturen met de nieuwe F800GS van mijn Duitse vriend. Erg aardig natuurlijk van die vriend, maar helaas voor hem moest ik vaststellen toch wel erg tevreden te zijn met het stuurkarakter van mijn eigen 950. De F800GS heeft een beetje eigenaardig stuurkarakter. Je moet voortdurend aan het stuur trekken in de bochten. De motor is wel ultra smooth! lang niet zo rauw als die van de KTM. En het vermogen viel mij ook zat mee. Helaas voor mij moest er na een gezamelijk ritje van 270 km bij mij 17 liter in en bij de F800GS slechts 10 liter..... (en 12,5 bij de 700 transalp van mijn vriendin). KTM moet zich wat dat betreft schamen. En ja, de Transalp stuurt ook beter dan de BMW. |
|
Naar boven |
|
|
KTM_FAN
Geregistreerd op: 19-2-2008 Berichten: 321
|
Geplaatst: Zo, 24 Mei. 2009, 21:12 Onderwerp: F800GS |
|
|
Ach ja, 17 liter op 270 km is volgens mij altijd nog 1 op 16. Toch niet slecht dacht ik.....
Onno _________________ KTM-FAN |
|
Naar boven |
|
|
arjen
Geregistreerd op: 26-6-2006 Berichten: 57 Woonplaats: IJmuiden
|
Geplaatst: Zo, 24 Mei. 2009, 22:16 Onderwerp: Re: F800GS |
|
|
Onno schreef: | Ach ja, 17 liter op 270 km is volgens mij altijd nog 1 op 16. Toch niet slecht dacht ik.....
Onno |
Tja, meestal haal ik dat niet. 1 op 14,5 komt vaker voor. Die BMW is overigens wel heel erg zuinig. Heb ooit wel eens 1 op 28 gehaald met mijn 620 ktm. 80 tokkelen langs de fjorden in noorwegen. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6734 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 24 Mei. 2009, 22:35 Onderwerp: |
|
|
10 liter op 270 km lijkt me idd wel een beetje erg zuinig! Dan moet je wel heel erg tokkelen...
Ik denk dat het iets te maken heeft met de meting... (tank niet helemaal vol ofzo). BMW is wel zuiniger (daarvoor ruil je ook die pittige motor in..), maar zo zuinig toch ook weer niet, tenminste niet wat ik van andere gs800 bezitters hoor. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
arjen
Geregistreerd op: 26-6-2006 Berichten: 57 Woonplaats: IJmuiden
|
Geplaatst: Zo, 24 Mei. 2009, 23:39 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | 10 liter op 270 km lijkt me idd wel een beetje erg zuinig! Dan moet je wel heel erg tokkelen...
Ik denk dat het iets te maken heeft met de meting... (tank niet helemaal vol ofzo). BMW is wel zuiniger (daarvoor ruil je ook die pittige motor in..), maar zo zuinig toch ook weer niet, tenminste niet wat ik van andere gs800 bezitters hoor. |
Tja, heb hem niet zelf volgegooid, maar zal er niet veel naast gezeten hebben. Die motor is best pittig. Scheelt niet zo veel met de 950. Zeer brede vermogensband. Je kunt hem helmaal van onderuit vol open zetten zonder dat de motor tegen sputtert en trekt liniair door. Heb in vergelijkingstesten met o.a. de Transalp ook gelezen dat de BMW zuiniger is dan de Transalp. Overigens heeft de BMW ook last van injectieritus. De Transalp helemaal niet. |
|
Naar boven |
|
|
mr wheely
Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Ma, 25 Mei. 2009, 0:07 Onderwerp: |
|
|
arjen schreef: | Dr_Bean schreef: | 10 liter op 270 km lijkt me idd wel een beetje erg zuinig! Dan moet je wel heel erg tokkelen...
Ik denk dat het iets te maken heeft met de meting... (tank niet helemaal vol ofzo). BMW is wel zuiniger (daarvoor ruil je ook die pittige motor in..), maar zo zuinig toch ook weer niet, tenminste niet wat ik van andere gs800 bezitters hoor. |
Tja, heb hem niet zelf volgegooid, maar zal er niet veel naast gezeten hebben. Die motor is best pittig. Scheelt niet zo veel met de 950. Zeer brede vermogensband. Je kunt hem helmaal van onderuit vol open zetten zonder dat de motor tegen sputtert en trekt liniair door. Heb in vergelijkingstesten met o.a. de Transalp ook gelezen dat de BMW zuiniger is dan de Transalp. Overigens heeft de BMW ook last van injectieritus. De Transalp helemaal niet. |
wat een rare vergelijking gs 800 een transalp en een ADVETURE
ktm bmw weinig verschil ???????
sorry volgens mij moet je er eens opnieuw mee gaan rijden |
|
Naar boven |
|
|
KTM_FAN
Geregistreerd op: 19-2-2008 Berichten: 321
|
Geplaatst: Ma, 25 Mei. 2009, 8:58 Onderwerp: gebruik |
|
|
Quote: | 10 liter op 270 km lijkt me idd wel een beetje erg zuinig! Dan moet je wel heel erg tokkelen...
|
Nou ja, om met je adventure 1 op 16 te kunnen rijden moet je ook niet al te gek doen. Toen ik naar Drente reed met een gangetje van maximaal 100 km/u (net nieuwe noppen) deed ie 1 op 17/18 of zo om maar aan te geven. 1 op 27 is wel een heel aanlokkelijk verbruik. Ik ga ook maar eens proefrijden...... _________________ KTM-FAN |
|
Naar boven |
|
|
arjen
Geregistreerd op: 26-6-2006 Berichten: 57 Woonplaats: IJmuiden
|
Geplaatst: Ma, 25 Mei. 2009, 9:44 Onderwerp: |
|
|
Rare vergelijking? Tja, kwam toevallig zo uit. Was gewoon een vakantie en dan kun je elkaars motoren even uitproberen nietwaar? Zou mijn KTM toch niet willen ruilen voor die BMW, hij stuurt gewoon niet lekker. En de transalp is natuurlijk ook niet lekker vergelijkbaar. Stuurt wel heel erg goed en zit een stuk lekkerder! Blijf altijd een houten kont op de KTM houden. Ook nog even op een Cagiva Navigator gereden. Die is helemaal niet vergelijkbaar, behalve het blok wat een 1000 V-twin is (suzuki). Dat blok loopt echt heel mooi. Bijna geen trillingen en mechanisch lawaai. Als het KTM blok eens zo mooi zou lopen dan komt ie aardig in de buurt van mijn perfecte motor. Overigens is die Navigator een hork om te sturen. En als je soms denkt dat de KTM zuipt... |
|
Naar boven |
|
|
dirk pauwels
Geregistreerd op: 22-1-2009 Berichten: 526 Woonplaats: Sint-Niklaas
|
Geplaatst: Di, 26 Mei. 2009, 12:55 Onderwerp: |
|
|
BMW blok is idd zeer zuinig, da's niet alleen bij de GS800, de GS1200 haalde bij mij ondanks pittige rijstijl ook meermaals 4.5 a 5 liter.
De 800 heeft een heel degelijk, pittig blokje, op de meeste wegen ga je met die 85 pk ruim toekomen, denk dat ik bij pittig rijden de 115 pk vd SMT ook niet helemaal benut. Bruikbaar vermogen daar draait het allemaal om.....
Ik heb testgereden met de GS800, maar in vergelijking met mijn toenmalige GS1200 zat er wat teveel leven in het rijwielgedeelte, (wss goed voor off road, maar ik rij enkel nog asfalt), remmen overtuigden niet echt, maar het blok en vermogensafgifte vond ik heel goed. _________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
|
Rolf
Geregistreerd op: 27-5-2007 Berichten: 93 Woonplaats: Randstad
|
Geplaatst: Di, 26 Mei. 2009, 17:12 Onderwerp: |
|
|
Afgezien van het geluid gaf de F800 mij de beleving van een 4 cilinder. Dat is waarschijnlijk te danken aan de bijzonder krukas en balanceerconstructie. Een hele prestatie, alleen ik vind dat niet leuk. Verder vond ik de vering, zoals bij alle BMW's, te veel op comfort en te weinig op terugmelding afgesteld. Ik kon er wel lekker snel en probleemloos mee van Wilz naar Kautenbach blazen. Het geval stuurde goed en neutraal.
Onder de streep vond ik het een prima motor maar zielloos. |
|
Naar boven |
|
|
dj.verhulst
Geregistreerd op: 20-5-2009 Berichten: 8 Woonplaats: Almelo, the Netherlands
|
Geplaatst: Wo, 27 Mei. 2009, 9:53 Onderwerp: |
|
|
Ik heb ook op een Transalp 700 gereden ,, was er niet echt kapot van , als je van een stokoude transalp afstapt waar men 10 jaar geen reet aan serieus onderhoud heeft gedaan dan is die 700 super.
stuurt op de weg makkelijker en rustiger in snelle bochten maar haald het niet bij een africa twin bij lange na niet ,, de injectie is inderdaad wel heel erg goed ...
en de F800GS daar heb ik ook op gereden ,, ding reed goed alleen het leek wel of ie te krap stond maar van mensen die ik ken met een F800GS die haalde makkelijk 1 op 23 terwijl mijn AT ieder 17 a 18 een liter nam....
had het idee dat een AT op de snelweg wat rustiger is bij 140 km wel iets meer trillingen maar de bmw kon je wat makkelijker van strook wisselen.
ik denk dat KTM echt meer werk moet maken van het verbruik. de benzine prijzen gaan echt weer stijgen over een tijd(je)
en aangezien ze alleen een 690 hebben en het 990 blok , waarom geen 750 V Twin die iets meer heeft dan de 690 maar dat over een bredere gebied en dan wel wat zuiniger is en geschikter om te toeren,, KTM is wel een hard core merk maar ik denk dat ze wel breder moeten gaan worden om de overleving kansen te vergroten ,,, ik zie nog wel een japans merk omvallen .....
ik ga nog wel proef rijden _________________ Niet gehinderd door enige vorm van inzicht |
|
Naar boven |
|
|
arjen
Geregistreerd op: 26-6-2006 Berichten: 57 Woonplaats: IJmuiden
|
Geplaatst: Wo, 27 Mei. 2009, 11:00 Onderwerp: |
|
|
dj.verhulst schreef: | ik denk dat KTM echt meer werk moet maken van het verbruik. de benzine prijzen gaan echt weer stijgen over een tijd(je)
en aangezien ze alleen een 690 hebben en het 990 blok , waarom geen 750 V Twin die iets meer heeft dan de 690 maar dat over een bredere gebied en dan wel wat zuiniger is en geschikter om te toeren |
Helemaal mee eens! |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3650
|
Geplaatst: Wo, 27 Mei. 2009, 11:25 Onderwerp: |
|
|
[quote="arjen"] dj.verhulst schreef: | ik denk dat KTM echt meer werk moet maken van het verbruik. de benzine prijzen gaan echt weer stijgen over een tijd(je)
en aangezien ze alleen een 690 hebben en het 990 blok , waarom geen 750 V Twin die iets meer heeft dan de 690 maar dat over een bredere gebied en dan wel wat zuiniger is en geschikter om te toeren |
Met andere woorden.... "het wordt tijd dat KTM ook saaie motorfietsen gaat bouwen"
Ik hoop van niet _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
dirk pauwels
Geregistreerd op: 22-1-2009 Berichten: 526 Woonplaats: Sint-Niklaas
|
Geplaatst: Wo, 27 Mei. 2009, 12:15 Onderwerp: |
|
|
Zuinig is niet altijd hetzelfde als saai....Ik snap trouwens niet hoe KTM erin slaagt om op 6.5-7l te zitten, gebruik makend van de modernste technieken....Mijn GS1150 van 2001 verbruikte maar 5.5-6l en die woog een pak meer dan mijn SMT. De GS1200 verbruikt nog minder en die rijdt echt wel lekker, helemaal niet saai. en die is zwaarder, en meer luchtweerstand dan de KTM
Nu is het niet enkel KTM die wat zuiniger zou kunnen, ook Morini, Benelli en consoorten zijn in het zelfde bedje ziek.
Het gaat er bij mij niet in dat je een dijk van een motor kunt bouwen en dan er niet in slaagt om de boel een beetje zuinig te houden. De tijd dat sportief en krachtig synoniem was met benzine zuipen is al lang voorbij.... _________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
|
KP
Geregistreerd op: 21-3-2008 Berichten: 85
|
Geplaatst: Wo, 27 Mei. 2009, 14:10 Onderwerp: fun bike |
|
|
KTM is een fun motor. Dat de motor meer benzine gebruikt dan een BMW, AT, etc is duidelijk.
Maar de KTM geeft zoveel meer.......
Met vriendelijke groeten,
KP |
|
Naar boven |
|
|
|