lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Hele vieze vraag op dit forum: LC8 & LC4 Adventure?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
StevenD

BerichtGeplaatst: Ma, 13 Jun. 2005, 11:22    Onderwerp: Hele vieze vraag op dit forum: LC8 & LC4 Adventure? Reageer met quote

Hallo allemaal, ik stel even een vraag die hier niet écht thuis hoort hoor Smile

Hoe is de 640 Adventure tegenover de 950 Adventure?
In het terrijn wsl een stuk beter door het gewicht. Maar wat ik zoek zijn dingen als hoe doet hij het bij weggebruik, houd hij het vol met +- 140 continu met een groepje verbindingsroute rijden, gaat het blok daar niet aan kapot (zoals mijn XR bij 110 continu stuk gaat lopen).
En wat zijn de onderhouds intervallen vergeleken met de LC8

De 1pitter trekt me ook wel namelijk en deze is (nu) net iets aantrekkelijker in aanschaf. Ik vind het ook een heeele mooie motor, dus daar lever ik niets op in.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Daan

BerichtGeplaatst: Ma, 13 Jun. 2005, 12:20    Onderwerp: d Reageer met quote

Een LC4 adv is heel iets anders als een LC8 adv.

Ik heb nog steeds een (ouwe) LC4, en heb destijds twee jaar rondgereden op een 620 adv (nieuw aangeschaft).

Het gaat op de weg allemaal niet zo makkelijk als met de LC8, maar het gaat wel.

Langdurig hoge snelheden lijkt mij geen aanrader, bij die van mij ging na 1,5 jaar en 22000km een nokkenaslagertje kapot, maar dat kan toeval/pech zijn geweest.
Verder geen pech mee gehad, fijne motor.
De axiradius is enorm, (grotere tank als LC8, en tegelijk zuiniger als LC8).

Met duo gebruik vond ik hem niet zo fijn, ondanks corbin zadel blijft
de zitruimte te kort, LC8 is wat dat betreft veeel beter.

Groet Daan

Daan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD

BerichtGeplaatst: Ma, 13 Jun. 2005, 13:35    Onderwerp: Reageer met quote

Maar voor een reis is hij misschien wel de betere dus (lekker binnendoor)
Hoge snelhijd bedoel ik meer als je met een groepje ben in NL en een verbindings route doe, dan ga je al snel naar 120 a 140 rijden toe.
Kan het blokkie dat wel gemakkelijk aan.

Die onderhouds interval vind ik ook wel wat om rekening mee te houden, dus wie weet meer? Smile

Daan

BerichtGeplaatst: Ma, 13 Jun. 2005, 13:42    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij is de onderhouds interval hetzelfde,
maar de beurten veel minder arbeids intensief, dus goedkoper.

Zelf er aan sleutelen gaat ook makkelijker,
Die van mioj had destijds (97) een Dell Ortho carburateur met gasschuif
de 640 heeft inmiddels CV carb ,)micuni geloof ik).

Of dat een voordeel is, dat betwijfel ik>

Daan
Naar boven
StevenD

BerichtGeplaatst: Ma, 13 Jun. 2005, 13:48    Onderwerp: Reageer met quote

Hij heeft er wel 4Kw meer door gekregen Smile

Zou er toch liever een TM op zetten, of een FCR laugh

Daan

BerichtGeplaatst: Ma, 13 Jun. 2005, 14:03    Onderwerp: Reageer met quote

Zou er toch liever een TM op zetten, of een FCR laugh[/quote]

Wat is dat? Kun je dat eten?

Daan
Naar boven
StevenD

BerichtGeplaatst: Ma, 13 Jun. 2005, 14:10    Onderwerp: Reageer met quote

TM40 is mikuni's beste acceleratie pomp carbje, FCR is van Keihin, en 2keer duurder als de TM maar nog wat beter Smile
Bijde vlakschuif. de FCR zit op de 660SMC en op de 520's geloof ik.

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Ma, 13 Jun. 2005, 17:59    Onderwerp: Reageer met quote

Effe wat van mijn ideeen hierover:

- XR kan je prima lange afstanden mee rijden: Waarom die bij jouw stuk gaat denk ik, is omdat je de gearing te kort hebt: Dan loopt ie zonder echte belasting veel te hoog in de toeren. Met 15x42 op mijn XR600R heb ik hele stukken 130/140 gereden. Ook wel eens met 2 personen erop (noodgedwongen!!) vanuit zwitserland in 1 dag naar huis (NL) 120/130 echte km's! (dat staat ie Hondateller al in de hoek).
(ik heb wel een extra oliekoeler, maar dat is niet strikt nodig)
Met een verbruik van beter als 12thumbsup0 en een 23L acerbistank wil je echt een rustpauze voordat je bij de volgende pomp stopt smiley
Nu is de XR er nog steeds, ik heb er zelf reeds 130000km mee gereden.

- Een Adventure 640 is zeker niet slechter dan een XR, die is juist ontwikkeld voor dat soort dingen. Zo'n ding loopt ook makkelijk 160km/h.
en idd door grote tank en zuinige rijden zeer grote aktieradius. Maar het blijft natuurlijk een 1 cilinder, en trilt dus en heeft minder ruit/bescherming dan een LC8, dus het rijdt zeker wat vermoeiender.
( ga er gewoon eens een proefrijden, dan weet je het)

- Een LC8 is voornamelijk een allroad, bedoeld voor 80% weg, maar met een behoorlijk offoad karakter: Slechte wegen, gravel, lange overhard stukken daar heeft ie geen moeite mee en iemand die er handig mee is kan er echt woest offroad/rally mee rijden. Hij is stevig (ik ben er van overtuigd dat ie steviger is dan bijv een bmw GS, zeker een 1200). De LC8 heeft bijv een goed groot luchtfilter, zodat er geen korrel stof doorheen komt, iets wat bij weinig allroads en offroads echt goed is.
Lange afstanden vreet je er mee weg, en je wordt duidelijk minder moe als je dat doet. Daar helpt het gewicht ook gewoon, hij is stabieler met zijwind etc.

Het blijft natuurlijk de juiste compromisse zoeken: Als je een LC8 neemt, is je bandenkeuze voor offroad veel beperkter, ze slijten veel harder en ook een LC8 rijdt minder comfortabel met noppenbanden, maar met bijv MT21's kan je nog goed 160 kruisen.

't is mijn menig maar...
succes met je keuze

Daan

BerichtGeplaatst: Ma, 13 Jun. 2005, 18:10    Onderwerp: d Reageer met quote

Die XR moet je nooit meer wegdoen, DR-Bean pleased

En inderdaad, als je een 1cilinder maar kort genoeg zet, dan draai je hem op de weg wel kapot hoor evil

Omdat ik met mijn ouwe trouwe LC4 nooit meer in het zand kom ben ik achter van 50 naar 40 tanden gegaan, en looptie een heeel stuk rustiger. pleased

Verder heb ik de (bijna) versleten set scorpions van de LC8 op de wielen van de LC4 gezet, en heb nu dus een mooie woon/werk verkeer fiets,
voor als de LC8 (weer) eens bij de dealer staat.

Daan
Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Ma, 13 Jun. 2005, 18:19    Onderwerp: Reageer met quote

He Daan, moet je me toch een sverklappen hoe je die 1 cilinder stadsfiets meeneemt op de LC8, als je die bij de dealer achterlaat, want das altijd mijn probleem smiley
StevenD

BerichtGeplaatst: Ma, 13 Jun. 2005, 18:51    Onderwerp: Reageer met quote

Jouw mening word wel gewaardeerd Smile
Dat is erg netjes met jouw XR, Maar hoeveel zuigers heb je al versleten met dat ding? en loop je nog steeds met het eerste big end of niet?

Laten we zeggen dat ik een soort haat/liefde verhouding heb mijn mijn XR (opgebouwd uit 5 kratjes met onderdelen) omdat ik er nog al wat ongelukkigheden mee heb gehad, vorige week mijn cylinderkop stuk gedraaid, spontaan gescheurd. Op zoek naar een onderdeel wat iedereen zoekt dus. Nu helemaal geen zin meer in dat ding, ben voor afstand rijden wat bang geworden voor een cylinders.

Vandaar ook mijn vraag hoe zo'n LC4 het op de weg doet bij regelmatig en vooral van alles wat gebruik. Dat het wat waait en wat meer trilt kan ik niet echt mee zitten. Wel met iedere 40000 km een zuiger vervangen en een big end wat er spontaan bij 60000 uit rolt, dat wil ik dus weten. Heeft zo'n dikke LC4 daar (veel) meer last van dan een LC8 waar ik op vertrouw dat hij zeker 150k draait.

Daan

BerichtGeplaatst: Ma, 13 Jun. 2005, 19:07    Onderwerp: d Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
He Daan, moet je me toch een sverklappen hoe je die 1 cilinder stadsfiets meeneemt op de LC8, als je die bij de dealer achterlaat, want das altijd mijn probleem smiley

Is en blijft inderdaad een probleem, ik schaam me diep, maar dan gaat de lc8 dus meestal op de aanhanger achter de auto snobby

Toch wel een hoop gedoe, zeker als je bij de dealer vandaan dan ook nog es gelijk in de file terechtkomt sad3

Het liefst zou ik naar brouwer willen rijden, en dan weer naar huis op een leending, maar Brouwer is nou niet bepaald het soort zaak die veel (weg) motorfietsen heeft staan.

Daan
Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Ma, 13 Jun. 2005, 20:45    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn '91 XR: (foei.. dat op het LC8 forum)

Toen die gekocht werd: 2e overmaat zuiger, kapotte versnellingbak. Motor met wedstrijdverleden denk ik.

Toen nieuw teller gemonteerd, stand: 0km

na 20'000km, derde versnelling definitief stuk:
- Bak vervangen door een XBR bak (tweedehandje van een 40'000km motor)
US reis, 16'500km in 5 weken.

- bij 50'000 km Bigend eruit: Maar alleen de bronzen ring aan de zijkant aan 1 kant!! Dit wijst op kromme drijfstang: Waarschijnlijk een overblijftsel van de vorige eigenaar (misschien daarom ook een 2e overmaat?)
=> Nieuw bigend:drijfstang setje ProX.
brons is niet hard, dus zuiger niet beschadigd! wel OLIEPOMP GEREVISEERD
en krukaslagers vervangen; Toen ook nokkenasketting vervangen preventief.
iets later ook de koppelingsplaten vervangen. (slipte)

Afrikareis 28'000km
- bij 100'000km nogmaals nokkenasketting vervangen (preventief)
- bijj 110'00km blok gewisseld, voor een '97 sloper blok, wat eigenlijk slechter bleek dan het mijne...)om rustig na mijn eigen blok te kunnen maken.
Mijn Bak zag er nog bijna als nieuw uit! koppeling was aan vervanging toe.
- bij 115tkm cilinder eraf getrokken, en vervangen door een oudere XR cilinder (<'88, bouten aangepast). Dit omdat de eerste cilinder te veel olie verbuikte wegens roestpitting in de wand.
- toen niet veel meer gereden, nu rond de 130tkm.

Kortom:
Wat stuk ging was volgens mij mishandeld door de vorige eigenaar. Nokkenasketting en koppeling gaan gewoon 50'000 mee, dan vervangen.
100'000 met 1 zuiger is geen probleem.
Oliekoeler doet veel, synthetische 5W50 olie ook (Polo, 26 Euro 4 liter)

Maar goed, dit zijn gecombineerde weg en offroad km's. Wanneer je Enduro's gaat rijden ofzo gaat het natuurlijk wel veel harder!

Theo.nl

BerichtGeplaatst: Ma, 13 Jun. 2005, 23:49    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Toen nieuw teller gemonteerd, stand: 0km

FF een zijsprong naar de LC8 maar weer !

Ik heb een nieuwe teller gehad op mijn 2005 LC8 bij Brouwer vorige week, schijnt dat het redelijk vaak voorkomt dat de display slechter werd.

Ik had er zelf géén last van,maar Albert heeft hem uit voorzorg en garantie toch vervangen.

Alléén staat mijn nieuwe teller weer op 0 KM !!

Is dit weer op zijn oude stand (7500km) te krijgen ?

en heeft iemand er ervaring mee dat de tellers slecht worden ?

Nou op naar de XR-en en de LC4's maar weer ! laugh

StevenD

BerichtGeplaatst: Di, 14 Jun. 2005, 17:22    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zet hem zo weer op 7500 voor je hoor, breng hem maar even langs...

nee, serieus, je zou misschien het signaal kunnen faken met een tikkertje ofzo. paar uur 300km/h laten aangeven en je zit er weer op Smile

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: