lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

zuchtende vering
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
roflastc

BerichtGeplaatst: Vr, 17 Apr. 2009, 1:04    Onderwerp: zuchtende vering Reageer met quote

Wellicht dat ik ze zie vliegen maar ik heb een vraagje. De achterveer maakt sinds een paar dagen een zuigend geluid als ik op en neer veer. Het klinkt als een soort blaasbalg geluid wanneer de motor opveert. Ik hoor het alleen als ik stilsta en op en neer duw op het zadel.

Nu heb ik een tijdje gereden met een achterveer die ik helemaal stug heb gezet, dus de hendel helemaal naar rechts gedraait. Ik heb er een hogesnelheid rit mee gemaakt waar wat harde drempels inzaten waar ik in volle vaart overheen gereden heb. is het geluid wat ik nu hoor een slijtage iets van al die harde klappen? Heb ik 'm gesloopt?

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Vr, 17 Apr. 2009, 8:06    Onderwerp: Reageer met quote

gesloopt denk ik niet: dat kan eigenlijk niet zomaar. (ik heb er rally mee gereden.. en dan krijgt veeeeeel grotere klappen, en is ie ook heel gebleven (50dkm, toen revisie)

Wat je hoort is waarschijnlijk alleen bij het uitveren, en dat is de rebound demping. Misschien staat die wat zwaar ingesteld?

Om deze te vestellen heb je een lang dun schroevendraaiertje nodig, waarmee je het schroefje onderaan de schokbreker kan draaien: Zie gebruikershandboekje. (het gaat het makkelijste als je de schroevendraaien tussen het plastic van de kettinggeleider en de achtervoor door steekt, dan past het allemaal precies.

Eerst helemaal dicht draaien en aantal klikjes tellen (= huidige stand), dan gewenst aantal klikjes terug draaien (bijv 15).

Het kan natuurlijk ook zijn dat er iets een beetje aanloopt.. bijv de sparflap in de achtervork: Vraag eens of iemand anders op je motor wil zitten en een paar keer inveren etc (evt de veer weer effe losser stellen), en dan ga je zelf rustig kijken waar het geluid nu vandaan komt.

roflastc

BerichtGeplaatst: Zo, 19 Apr. 2009, 16:39    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb de achterveer op de standaard waardes ingesteld voor zowel in als uitgaande demping enz. Het geluid is er nog steeds. Er loopt niks aan maar als ik erop zit, op en neer veer, dan voel ik onderaan de veer een trilling. De rubber bumper onderaan de veer trilt ook en ik zie een zwart ringetje vuil verschuinen halverwege de drijfstang. Ook is de drijfstang nattig als ik het aanraak. Als ik mijn hand hoger op de veer hou dan voel ik de trilling niet. Het zit dus echt onderin. Ik denk dat er iets niet goed meer afsluit want het klinkt echt als de veer uitblaast en dan weer lucht inzuigt als ik zo op en neer ga.
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Zo, 19 Apr. 2009, 19:15    Onderwerp: Reageer met quote

als de stang nat is.. klinkt het meer alsof de keerring lek is.

Je kunt er mee langs shocktherapy.nl gaan

Daan

BerichtGeplaatst: Zo, 19 Apr. 2009, 19:53    Onderwerp: Reageer met quote

of Jan Droog http://www.hotfrog.nl/Companies/Jan-Droog-100-Repairs

pijnacker is toch niet zo ver van leiden van vandaan?

jan doet veel werk voor motorcross aad, maar je kunt ook bij hemzelf langs.

(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
roflastc

BerichtGeplaatst: Zo, 19 Apr. 2009, 20:33    Onderwerp: Reageer met quote

Nou, Ik ga eerst zeiken bij WP en Verpalen. Verpalen had 'm opgehoogd naar de 2007 vering een maand geleden (ik heb een 2005 model) 1300 piek neergelegd en nou al stuk?
roflastc

BerichtGeplaatst: Ma, 20 Apr. 2009, 13:59    Onderwerp: Reageer met quote

gebeld met Verpalen en ik word morgen teruggebeld voor een afspraak/plan.
roflastc

BerichtGeplaatst: Di, 21 Apr. 2009, 16:09    Onderwerp: Reageer met quote

Gelukkig. Ik kan bij Verpalen een veer te leen krijgen waarna de mijne naar WP gestuurd wordt. Als die dan gefixed is ruil ik de lener weer terug met de mijne.
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Di, 21 Apr. 2009, 16:13    Onderwerp: Reageer met quote

klinkt als een goeie oplossing.
roflastc

BerichtGeplaatst: Za, 25 Apr. 2009, 13:57    Onderwerp: Reageer met quote

Wel ik heb nu een andere veer uit een andere Adventure-S. Kennelijk ook een forummer want er zat een LC8.nl sticker op. Het ding is van ene Dirk?
gijssie2

BerichtGeplaatst: Za, 25 Apr. 2009, 19:32    Onderwerp: Reageer met quote

Als je 1300€ hebt betaald moet je gewoon binnen een paar dagen een nieuwe veer krijgen en gemonteerd,je hebt hem pas een maand? En gezien de prijs ook gewoon nieuw gekocht? Veer lenen en veer naar WP? Lijkt me een rare oplossing?
Naar boven
roflastc

BerichtGeplaatst: Za, 25 Apr. 2009, 20:02    Onderwerp: Reageer met quote

gijssie2 schreef:
Als je 1300€ hebt betaald moet je gewoon binnen een paar dagen een nieuwe veer krijgen en gemonteerd,je hebt hem pas een maand? En gezien de prijs ook gewoon nieuw gekocht? Veer lenen en veer naar WP? Lijkt me een rare oplossing?

Ik kreeg de vraag of ik nog wilde rijden terwijl de veer gefixed werd. Ik wilde blijven rijden dus is een leen-veer redelijk onvermijdelijk. Tevens werd gezegd dat ze 'm naar WP opsturen omdat het hun specialiteit is en niet van Verpalen zelf. Bovendien kwam de veer in eerste instantie van WP af en heeft verpalen nooit aan de spullen zitten knutselen. Heel gek vind ik hun oplossing dus niet. Ik ga ervan uit dat ik over een week oid weer mijn eigen hoge achterveer heb.

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Zo, 26 Apr. 2009, 10:13    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zie niet in waarom een 'gefixte' veer (lees demper!!!) slecht zou zijn: Sterker nog, vaak zijn die beter dan origineel.

Alle onderdelen van een WP demper zijn volledig uit elkaar te halen en te vervangen waar nodig. Ik denk dat hier gewoon de afdichting stuk is: mogelijk doordat de dmper een tijdje stil gelegen heeft.

De gasdruk (zo'n 15 bar stikstof) en de olie komt er dan uit.. en de demper wekrt niet meer (omdat de olie gaat schuimen). Dit is zeer makkelijk te verhelpen, als je de tools hebt: en die hebben ze hier in Malden echt wel.

Ik vind dat Verpalen het netjes heeft opgelost: Je krijgt een 'nieuwe' terug en zolang een vervangende.. wat wil je nog meer ? wel realistisch blijven he!

roflastc

BerichtGeplaatst: Zo, 26 Apr. 2009, 10:25    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:

Ik vind dat Verpalen het netjes heeft opgelost: Je krijgt een 'nieuwe' terug en zolang een vervangende.. wat wil je nog meer ? wel realistisch blijven he!

Juist :0 Ik ben tot nu toe niet teleurgesteld dus er is niks aan de hand. Bovendien heeft rene (dude uit de garage) de piepende achterrem problemen prrrima opgelost.

tafella

BerichtGeplaatst: Ma, 27 Apr. 2009, 8:44    Onderwerp: Reageer met quote

roflastc schreef:
Bovendien heeft rene (dude uit de garage) de piepende achterrem problemen prrrima opgelost.

Wat heeft Rene gedaan dan??

gr.
Richard

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: