Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
pepdeze
Geregistreerd op: 26-1-2005 Berichten: 164 Woonplaats: ijsselstein
|
Geplaatst: Do, 16 Jul. 2009, 13:27 Onderwerp: 42 tands ipv 45.......en kettinglengte |
|
|
Hallo,
Over een paar weken ga ik met de GO!!!! richting Spanje.
Ik heb nu 17-45 en wil voor dat lange stuk eigenlijk 17-42 monteren, loopt denk ik rustiger en zal waarschijnlijk ook zuiniger zijn.
Nu vraag ik mij af of mijn ketting dan te lang is?
En mocht iemand nog een 42 tands overhebben dan houd ik mij aanbevolen.
Grt,
Jeroen |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Do, 16 Jul. 2009, 16:40 Onderwerp: |
|
|
ik denk dat je dan inderdaad de ketting in moet korten,
wil je dan echter na de vakantie weer korter in je eindoverbrenging,
dan kun je er voor een 16 op zetten, zonder wat aan de ketting te moeten veranderen.
het monteren/demonteren van een 16 is overigens ook makkelijker als een 17.( Meer ruimte).
in de pyreneen enzo vind ik overigens 16-42 toch lekkerder rijden hoor,
(haarspeldbochten)
en het snelwegverbruik valt ook best mee.
(of je moet 160/170 gaan knallen, wat je toch niet lang vol houdt)
al met al zou ik die 17-45 er lekker op laten zitten als ik jou was.
(is ongeveer hetzelfde als 16-42) _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 756 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Do, 16 Jul. 2009, 22:50 Onderwerp: |
|
|
Je kan de wielas op 2 manieren monteren, de stelblokken (waar die bout tegenaandrukt om je ketting te stellen) zijn niet symetrisch.
als ze nu met de 'brede' kant tegen die bouten aanzitten moet je ketting inderdaad korter. Wil je daarna terug naar 45, gewoon de as 180° draaien zodat de 'smalle' kant naar voor wijst. (zo werkt het toch bij mijn originele kettinset om van 42 naar 45 te gaan.) |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Vr, 17 Jul. 2009, 8:58 Onderwerp: |
|
|
is waar ja, was ik helemaal vergeten van die stelblokken,
nadeel van die langere wielbasis vind ik wel dat de motor (theoretisch) minder wendbaar wordt, en minder makkelijk op het achterwiel te zetten is  _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 17 Jul. 2009, 9:02 Onderwerp: |
|
|
wisselen 42/45 gaat met dezelfde ketting.
Alleen staat mij vaag bij dat 17-45 net niet gaat met een gloednieuwe ketting op een S-model: Dan komt ie net te strak. (of te slap als je 1 schakel meer neemt.
waarom niet 16-42/45 ??
verbruikverschil tussen 16 of 17 -42 merk je volgend mij niet. en tenzij je echt lange stukken 150+ km/h wil rijden is 16-42 echt lekkerder op een adventure.
met 16-42 kan je bijna alles goed rijden.
met 16-45 kan je lekker offroad en kleine weggetjes rijden.
Als je onderweg wil wisselen, kan je idd beter een voortandwieltje meenemen. (dus 16/17-42 gebruiken). _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2716 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Zo, 19 Jul. 2009, 12:32 Onderwerp: |
|
|
Als je een 42 wil en jouw 45 is ook nog zgan dan mag je hem zo omruilen met de mijne. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
pepdeze
Geregistreerd op: 26-1-2005 Berichten: 164 Woonplaats: ijsselstein
|
Geplaatst: Zo, 19 Jul. 2009, 22:07 Onderwerp: |
|
|
Lijkt me wel een goede deal. |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Do, 20 Aug. 2009, 23:27 Onderwerp: |
|
|
Blackbert schreef: | Je kan de wielas op 2 manieren monteren, de stelblokken (waar die bout tegenaandrukt om je ketting te stellen) zijn niet symetrisch.
als ze nu met de 'brede' kant tegen die bouten aanzitten moet je ketting inderdaad korter. Wil je daarna terug naar 45, gewoon de as 180° draaien zodat de 'smalle' kant naar voor wijst. (zo werkt het toch bij mijn originele kettinset om van 42 naar 45 te gaan.) |
Verdikke toch, zit ik daarstraks in een gevecht gewikkeld met m'n excel achtervelg met stealth 45 tandwieldinges en een ketting die ogenschijnlijk te kort is, nu vind ik dit
Damn
Net op tijd, ging net een draadje maken met "45 tands atw te koop" om vervolgens een 42 te gaan kopen morgen.
Morgen eerst een proberen om die as te draaien  _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 756 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Di, 15 Sep. 2009, 23:51 Onderwerp: |
|
|
Net een nieuwe set gemonteerd, de oude was na 27600km wel helemaal dood.
Originele ketting, 17/45 combo. lijkt mij toch mooi te passen op m'n S, met de 'korte' kant van de asblokken naar voor nog ongeveer 10mm stelschroef over. |
|
Naar boven |
|
 |
|