Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
steffz1
Geregistreerd op: 7-2-2009 Berichten: 355 Woonplaats: B-Scherpenheuvel
|
Geplaatst: Zo, 1 Mrt. 2009, 16:38 Onderwerp: Inrijden en toerentallen |
|
|
Hallo,
ik heb sinds zaterdag de 990 smt en ben hem aan het inrijden ...
Best veel schakelen en kleinere wegen opzoeken en de moto goed laten warmdraaien ...
Nu is mijn vraag : wat mbt de toerentallen ?
Mij raden ze aan niet boven de 5000 rpm te gaan de 1 e 1000 km
terwijl in de handleiding 6500 rpm staat.
Ben dus van plan stelselmatig op te hogen vanaf 500 km ...
500 => 550 = 5500
550 => 600 = 6000
650 => 1000 = 6500
Of is dit nog niet aan te raden ?
Verder lees je ook zo van die inrijprocedures waarbij ze je oliefilter
laten veranderen na een 100-tal kilometer omdat dan de meeste rommel
al wat los gekomen is .. nuttig ? of Overbodig ?
mvg
Stef |
|
Naar boven |
|
|
Rhino
Geregistreerd op: 7-2-2009 Berichten: 203 Woonplaats: Maarn
|
Geplaatst: Ma, 2 Mrt. 2009, 19:50 Onderwerp: |
|
|
Ik heb afgelopen weekeinde naar info gezocht over inrijden (ik ga mijn SMT deze week ophalen ) en heel veel gevonden. Ook veel verschillen, maar in het algemeen is de procedure die jij beschrijft wel OK.
Mijn vorige motor (een Triumph) had iets vergelijkbaar: een geleidelijk stijgend toerental naarmate je meer kilometers rijdt. Daarnaast ook: rustig optrekken en niet te laag in toeren rijden (vanwege de hoge mechanische belasting).
Over die olie en -filter vervanging: KTM heeft daarover ongetwijfeld heel goed nagedacht. Gewoon doen zoals in het boekje staat! |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 2 Mrt. 2009, 20:49 Onderwerp: |
|
|
Tja, der is/wordt veel geschreven over inrijden...
Er zijn nu feitelijk 2 gedachten:
1 de ouderwedse inrijden: Veilig, maar werkt dat nog bij een NiCaSil cilinder en gecoate zuigers? die pas na 10000km echt ingelopen zijn?
2 de BREAK-in voorstanders: HEEL goed warm laten worden, de eerste 100 km rustig rijden (je merkt dan ook echt 'inlopen'van de motor. En daarna: in vrij korte tijd (zeg 500km) opbouwend rijden, waarbij je niet zo zeer toerentallen mijdt, maar vooral continue belasting mijdt: Dus veeel schakelen, veel door de verschillende toerentallen heen etc: Kortom: heel erg wisselbelasten.
Racemotoren draaien ze zo in 15 minuten in, op de testbank; Daarna zijn ze klaar voor de race!!
Overigens is die KTM in Oostenrijk al op de testbank geweest, warm gedraaid en op 2/3 van het topvermogen getest.
(met eigen ogen gezien en uitgelegd gekregen).
Dus mijn mening:
NIET de snelweg op, niet constante belastingen en toerentallen rijden, maar: Neem het ding een dagje mee de Eiffel in: Begin met rustige wegjes richting het zuiden en ga gedurende de dag vlotter rijden.
Eind van de dag is ie ingereden!
en nogmaals: Warmrijden is natuurlijk altijd belangrijk, maar zeker met een nieuwe motor! _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
steffz1
Geregistreerd op: 7-2-2009 Berichten: 355 Woonplaats: B-Scherpenheuvel
|
Geplaatst: Ma, 2 Mrt. 2009, 22:50 Onderwerp: |
|
|
Ok thx ... ik rij nu elke ochtend +- 50 km over kleine binnenwegen , s'avonds
idem ;o)) Veel schakelen en afremmen op de motor , Half gas maar vlotjes door de versnellingen ...nooit volgas => ondertss 400 km
Wat me wel opviel tijdens het rijden is een soort van kletterend geluid tussen 2700 a 2900 rpm ... iets dat ik bvb niet hoor als ik het toerental "even" aanhoud terwijl hij stilstaat. De ketting misschien ?
Wrslk niets om me zorgen over te maken maar mijn zoontje die achterop zat hoorde het ook Met 2 op de motor had hij het rond de 3000 rpm en rond de 4700 rpm ...
mvg
Stef |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 2 Mrt. 2009, 22:51 Onderwerp: |
|
|
klinkt idd als gewone ketting: Misschien eens juist afstellen. Let op, te straks kan ook en is echt slecht! _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
mr wheely
Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Ma, 2 Mrt. 2009, 23:17 Onderwerp: |
|
|
mij is altijd gezegt dat afremmen op de motor niet goed is bij het inrijden ????? |
|
Naar boven |
|
|
dirk pauwels
Geregistreerd op: 22-1-2009 Berichten: 526 Woonplaats: Sint-Niklaas
|
Geplaatst: Ma, 2 Mrt. 2009, 23:57 Onderwerp: |
|
|
Hoe voorzichtiger en rustiger je inrijdt des te langer duurt het voor hij los is. Ik heb al mijn moto's (en dat zijn er wel wat op 25 jaar) volgens de hierboven vermelde break in methode ingereden: De eerste paar 100 km rustig (woon -werk is daar ideaal voor bij mij wegens de flitscamera's en slapende automobies) en vervolgens redlijk pittig, veel lastwissel, zo goed als geen autostrade en veel afremmen op de motor, goed door de versnellingen trekken zonder echt boven de 5-6000 tpm te gaan. Ondanks redelijke kmstand en soprtieve rijstijl nooit motorische problemen gehad.
Wel rustig warmrijden (beter niet laten warmdraaien op de jiffy)
enjoy, you lucky bastard...De mijne zou volgende week toekomen.... |
|
Naar boven |
|
|
Duccer
Geregistreerd op: 13-2-2009 Berichten: 170
|
Geplaatst: Di, 3 Mrt. 2009, 0:19 Onderwerp: |
|
|
dirk pauwels schreef: | ...
enjoy, you lucky bastard...De mijne zou volgende week toekomen.... |
mijne ook |
|
Naar boven |
|
|
steffz1
Geregistreerd op: 7-2-2009 Berichten: 355 Woonplaats: B-Scherpenheuvel
|
Geplaatst: Di, 3 Mrt. 2009, 13:35 Onderwerp: |
|
|
I Enjoy my friend ;o))
Hopelijk krijgen jullie de SMT snel in huis !!
Ik rodeer verder ook op zeer kleine bochtige wegen met veel afremmen enz niet overdrijven natuurlijk en zeker geen hoge toeren ;o))
Ik denk ook aan een ketting issue omdat de motor dit kletteren niet heeft als ik de toeren aanhoud tijdens stilstand ... anyway een aandachtig oor kan wel geen kwaad denk ik ;o))
mvg
Stef |
|
Naar boven |
|
|
steffz1
Geregistreerd op: 7-2-2009 Berichten: 355 Woonplaats: B-Scherpenheuvel
|
Geplaatst: Wo, 4 Mrt. 2009, 22:34 Onderwerp: |
|
|
Daarstraks ritje gedaan met de technieker achterop en hij kon het ook duidelijk horen : aha das de ketting zij hij me ...
Maar na het aanspannen van de ketting door de technieker bij de dealer is het trillend geluid nog altijdaanwezig => beter te omschrijven als resonanties met steeds dezelfde frekwentie (trrrrrrrrrrrr) treden op rond de 2700 a 2900 rpm en nadien nog eens tussen de 4500 a 4800 rpm en niet altijd ... ik kan moeilijk zeggen of het mechanisch is of iets anders .. anyway ik heb de dealer gevraagd dit in een een dossier te steken en wie weet is er nog wel eens iemand die die meldt.
Anyway ondertss 638 km op de teller en counting !
mvg
Stef |
|
Naar boven |
|
|
dirk pauwels
Geregistreerd op: 22-1-2009 Berichten: 526 Woonplaats: Sint-Niklaas
|
Geplaatst: Wo, 4 Mrt. 2009, 23:42 Onderwerp: |
|
|
steffz1 schreef: | Daarstraks ritje gedaan met de technieker achterop en hij kon het ook duidelijk horen : aha das de ketting zij hij me ...
Maar na het aanspannen van de ketting door de technieker bij de dealer is het trillend geluid nog altijdaanwezig => beter te omschrijven als resonanties met steeds dezelfde frekwentie (trrrrrrrrrrrr) treden op rond de 2700 a 2900 rpm en nadien nog eens tussen de 4500 a 4800 rpm en niet altijd ... ik kan moeilijk zeggen of het mechanisch is of iets anders .. anyway ik heb de dealer gevraagd dit in een een dossier te steken en wie weet is er nog wel eens iemand die die meldt.
Anyway ondertss 638 km op de teller en counting !
mvg
Stef |
Strange, zitten de kettinggeleiders goed op hun plaats, loopt de ketting ergens tegenaan? Ik heb +/- 21 kettingfietsen gehad, 4-3-2 en 1 cil en enkel bij sommige 1cil kon je de ketting duidelijk horen. hoor je iets als je de moto met achterwiel vrij zet en het wiel ronddraait?
ik ken de techniek van de KTM (nog) niet zo goed, maar ik denk dat de distributie door riemen gebeurt, dus daar kan het kletteren ook niet van komen... |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 4 Mrt. 2009, 23:50 Onderwerp: |
|
|
nee, distributie (nokkenas en multifunctie-as) worden aangedreven door ketting. Nokkenas is indirekt: Ketting drijft tandwiel aan die weer 2 tandwielen drijft die aan het eind van iedere nokkenas zitten.
Zet de motor idd maar eens op de bok, en kijk of de ketting goed langs alle geleiders loopt. Wel iets om snel te controleren: Voor je het weet heb je meer schade. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
steffz1
Geregistreerd op: 7-2-2009 Berichten: 355 Woonplaats: B-Scherpenheuvel
|
Geplaatst: Do, 5 Mrt. 2009, 0:10 Onderwerp: |
|
|
We hebben met een krik - of hoe noemen jullie dat ? het achterwiel losgemaakt van de grond en met het achterwiel rondgedraaid en de ketting op spanning bekeken om te zien dat ze niet slapper was op een specifieke plaats. Wiel werd volledig rondgedraaid en alles lijkt normaal. Ik ben dus helemaal niet overtuigd van een kettingprobleem.
Ketting werd zeker niet te vast aangespannen =>
Anyway ik hoop echt dat ik van een probleem gespaard blijf (mijn vorige heeft me al genoeg kopzorgen gegeven )
mvg
Stef |
|
Naar boven |
|
|
mr wheely
Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Do, 5 Mrt. 2009, 1:14 Onderwerp: |
|
|
steffz1 schreef: | We hebben met een krik - of hoe noemen jullie dat ? het achterwiel losgemaakt van de grond en met het achterwiel rondgedraaid en de ketting op spanning bekeken om te zien dat ze niet slapper was op een specifieke plaats. Wiel werd volledig rondgedraaid en alles lijkt normaal. Ik ben dus helemaal niet overtuigd van een kettingprobleem.
Ketting werd zeker niet te vast aangespannen =>
Anyway ik hoop echt dat ik van een probleem gespaard blijf (mijn vorige heeft me al genoeg kopzorgen gegeven )
mvg
Stef |
anders rij even langs je dealer voorkomen is beter dan genezen
en je hebt nog plentie garantie |
|
Naar boven |
|
|
erwindob
Geregistreerd op: 29-11-2004 Berichten: 298
|
Geplaatst: Do, 5 Mrt. 2009, 9:49 Onderwerp: |
|
|
rammelt de kentekenplaat? |
|
Naar boven |
|
|
|