lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Inrijden en toerentallen
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Supermotard berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
steffz1



Geregistreerd op: 7-2-2009
Berichten: 355
Woonplaats: B-Scherpenheuvel

BerichtGeplaatst: Zo, 1 Mrt. 2009, 16:38    Onderwerp: Inrijden en toerentallen Reageer met quote

Hallo,

ik heb sinds zaterdag de 990 smt en ben hem aan het inrijden ...

Best veel schakelen en kleinere wegen opzoeken en de moto goed laten warmdraaien ...

Nu is mijn vraag : wat mbt de toerentallen ?

Mij raden ze aan niet boven de 5000 rpm te gaan de 1 e 1000 km
terwijl in de handleiding 6500 rpm staat.

Ben dus van plan stelselmatig op te hogen vanaf 500 km ...

500 => 550 = 5500
550 => 600 = 6000
650 => 1000 = 6500

Of is dit nog niet aan te raden ?

Verder lees je ook zo van die inrijprocedures waarbij ze je oliefilter
laten veranderen na een 100-tal kilometer omdat dan de meeste rommel
al wat los gekomen is .. nuttig ? of Overbodig ?

mvg

Stef
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Rhino



Geregistreerd op: 7-2-2009
Berichten: 203
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Ma, 2 Mrt. 2009, 19:50    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb afgelopen weekeinde naar info gezocht over inrijden (ik ga mijn SMT deze week ophalen thumbsup ) en heel veel gevonden. Ook veel verschillen, maar in het algemeen is de procedure die jij beschrijft wel OK.
Mijn vorige motor (een Triumph) had iets vergelijkbaar: een geleidelijk stijgend toerental naarmate je meer kilometers rijdt. Daarnaast ook: rustig optrekken en niet te laag in toeren rijden (vanwege de hoge mechanische belasting).
Over die olie en -filter vervanging: KTM heeft daarover ongetwijfeld heel goed nagedacht. Gewoon doen zoals in het boekje staat!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 2 Mrt. 2009, 20:49    Onderwerp: Reageer met quote

Tja, der is/wordt veel geschreven over inrijden...

Er zijn nu feitelijk 2 gedachten:

1 de ouderwedse inrijden: Veilig, maar werkt dat nog bij een NiCaSil cilinder en gecoate zuigers? die pas na 10000km echt ingelopen zijn?

2 de BREAK-in voorstanders: HEEL goed warm laten worden, de eerste 100 km rustig rijden (je merkt dan ook echt 'inlopen'van de motor. En daarna: in vrij korte tijd (zeg 500km) opbouwend rijden, waarbij je niet zo zeer toerentallen mijdt, maar vooral continue belasting mijdt: Dus veeel schakelen, veel door de verschillende toerentallen heen etc: Kortom: heel erg wisselbelasten.

Racemotoren draaien ze zo in 15 minuten in, op de testbank; Daarna zijn ze klaar voor de race!!

Overigens is die KTM in Oostenrijk al op de testbank geweest, warm gedraaid en op 2/3 van het topvermogen getest.
(met eigen ogen gezien en uitgelegd gekregen).

Dus mijn mening:

NIET de snelweg op, niet constante belastingen en toerentallen rijden, maar: Neem het ding een dagje mee de Eiffel in: Begin met rustige wegjes richting het zuiden en ga gedurende de dag vlotter rijden.
Eind van de dag is ie ingereden!


en nogmaals: Warmrijden is natuurlijk altijd belangrijk, maar zeker met een nieuwe motor!

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
steffz1



Geregistreerd op: 7-2-2009
Berichten: 355
Woonplaats: B-Scherpenheuvel

BerichtGeplaatst: Ma, 2 Mrt. 2009, 22:50    Onderwerp: Reageer met quote

Ok thx ... ik rij nu elke ochtend +- 50 km over kleine binnenwegen , s'avonds
idem ;o)) Veel schakelen en afremmen op de motor , Half gas maar vlotjes door de versnellingen ...nooit volgas => ondertss 400 km

Wat me wel opviel tijdens het rijden is een soort van kletterend geluid tussen 2700 a 2900 rpm ... iets dat ik bvb niet hoor als ik het toerental "even" aanhoud terwijl hij stilstaat. De ketting misschien ?
Wrslk niets om me zorgen over te maken maar mijn zoontje die achterop zat hoorde het ook blank Met 2 op de motor had hij het rond de 3000 rpm en rond de 4700 rpm ...

mvg

Stef
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 2 Mrt. 2009, 22:51    Onderwerp: Reageer met quote

klinkt idd als gewone ketting: Misschien eens juist afstellen. Let op, te straks kan ook en is echt slecht!
_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Ma, 2 Mrt. 2009, 23:17    Onderwerp: Reageer met quote

mij is altijd gezegt dat afremmen op de motor niet goed is bij het inrijden ?????
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
dirk pauwels



Geregistreerd op: 22-1-2009
Berichten: 526
Woonplaats: Sint-Niklaas

BerichtGeplaatst: Ma, 2 Mrt. 2009, 23:57    Onderwerp: Reageer met quote

Hoe voorzichtiger en rustiger je inrijdt des te langer duurt het voor hij los is. Ik heb al mijn moto's (en dat zijn er wel wat op 25 jaar) volgens de hierboven vermelde break in methode ingereden: De eerste paar 100 km rustig (woon -werk is daar ideaal voor bij mij wegens de flitscamera's en slapende automobies) en vervolgens redlijk pittig, veel lastwissel, zo goed als geen autostrade en veel afremmen op de motor, goed door de versnellingen trekken zonder echt boven de 5-6000 tpm te gaan. Ondanks redelijke kmstand en soprtieve rijstijl nooit motorische problemen gehad.
Wel rustig warmrijden (beter niet laten warmdraaien op de jiffy)

enjoy, you lucky bastard...De mijne zou volgende week toekomen....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Duccer



Geregistreerd op: 13-2-2009
Berichten: 170

BerichtGeplaatst: Di, 3 Mrt. 2009, 0:19    Onderwerp: Reageer met quote

dirk pauwels schreef:
...
enjoy, you lucky bastard...De mijne zou volgende week toekomen....


mijne ook grin
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage AIM Naam MSN Messenger
steffz1



Geregistreerd op: 7-2-2009
Berichten: 355
Woonplaats: B-Scherpenheuvel

BerichtGeplaatst: Di, 3 Mrt. 2009, 13:35    Onderwerp: Reageer met quote

I Enjoy my friend ;o))

Hopelijk krijgen jullie de SMT snel in huis !!

Ik rodeer verder ook op zeer kleine bochtige wegen met veel afremmen enz niet overdrijven natuurlijk en zeker geen hoge toeren ;o))

Ik denk ook aan een ketting issue omdat de motor dit kletteren niet heeft als ik de toeren aanhoud tijdens stilstand ... anyway een aandachtig oor kan wel geen kwaad denk ik ;o))

mvg

Stef
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
steffz1



Geregistreerd op: 7-2-2009
Berichten: 355
Woonplaats: B-Scherpenheuvel

BerichtGeplaatst: Wo, 4 Mrt. 2009, 22:34    Onderwerp: Reageer met quote

Daarstraks ritje gedaan met de technieker achterop en hij kon het ook duidelijk horen : aha das de ketting zij hij me ...

Maar na het aanspannen van de ketting door de technieker bij de dealer is het trillend geluid nog altijdaanwezig => beter te omschrijven als resonanties met steeds dezelfde frekwentie (trrrrrrrrrrrr) treden op rond de 2700 a 2900 rpm en nadien nog eens tussen de 4500 a 4800 rpm en niet altijd ... ik kan moeilijk zeggen of het mechanisch is of iets anders .. anyway ik heb de dealer gevraagd dit in een een dossier te steken en wie weet is er nog wel eens iemand die die meldt.

Anyway ondertss 638 km op de teller en counting !

mvg

Stef
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
dirk pauwels



Geregistreerd op: 22-1-2009
Berichten: 526
Woonplaats: Sint-Niklaas

BerichtGeplaatst: Wo, 4 Mrt. 2009, 23:42    Onderwerp: Reageer met quote

steffz1 schreef:
Daarstraks ritje gedaan met de technieker achterop en hij kon het ook duidelijk horen : aha das de ketting zij hij me ...

Maar na het aanspannen van de ketting door de technieker bij de dealer is het trillend geluid nog altijdaanwezig => beter te omschrijven als resonanties met steeds dezelfde frekwentie (trrrrrrrrrrrr) treden op rond de 2700 a 2900 rpm en nadien nog eens tussen de 4500 a 4800 rpm en niet altijd ... ik kan moeilijk zeggen of het mechanisch is of iets anders .. anyway ik heb de dealer gevraagd dit in een een dossier te steken en wie weet is er nog wel eens iemand die die meldt.

Anyway ondertss 638 km op de teller en counting !

mvg

Stef


Strange, zitten de kettinggeleiders goed op hun plaats, loopt de ketting ergens tegenaan? Ik heb +/- 21 kettingfietsen gehad, 4-3-2 en 1 cil en enkel bij sommige 1cil kon je de ketting duidelijk horen. hoor je iets als je de moto met achterwiel vrij zet en het wiel ronddraait?

ik ken de techniek van de KTM (nog) niet zo goed, maar ik denk dat de distributie door riemen gebeurt, dus daar kan het kletteren ook niet van komen...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 4 Mrt. 2009, 23:50    Onderwerp: Reageer met quote

nee, distributie (nokkenas en multifunctie-as) worden aangedreven door ketting. Nokkenas is indirekt: Ketting drijft tandwiel aan die weer 2 tandwielen drijft die aan het eind van iedere nokkenas zitten.


Zet de motor idd maar eens op de bok, en kijk of de ketting goed langs alle geleiders loopt. Wel iets om snel te controleren: Voor je het weet heb je meer schade.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
steffz1



Geregistreerd op: 7-2-2009
Berichten: 355
Woonplaats: B-Scherpenheuvel

BerichtGeplaatst: Do, 5 Mrt. 2009, 0:10    Onderwerp: Reageer met quote

We hebben met een krik - of hoe noemen jullie dat ? het achterwiel losgemaakt van de grond en met het achterwiel rondgedraaid en de ketting op spanning bekeken om te zien dat ze niet slapper was op een specifieke plaats. Wiel werd volledig rondgedraaid en alles lijkt normaal. Ik ben dus helemaal niet overtuigd van een kettingprobleem.
Ketting werd zeker niet te vast aangespannen =>
Anyway ik hoop echt dat ik van een probleem gespaard blijf (mijn vorige heeft me al genoeg kopzorgen gegeven stars )

mvg

Stef
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Do, 5 Mrt. 2009, 1:14    Onderwerp: Reageer met quote

steffz1 schreef:
We hebben met een krik - of hoe noemen jullie dat ? het achterwiel losgemaakt van de grond en met het achterwiel rondgedraaid en de ketting op spanning bekeken om te zien dat ze niet slapper was op een specifieke plaats. Wiel werd volledig rondgedraaid en alles lijkt normaal. Ik ben dus helemaal niet overtuigd van een kettingprobleem.
Ketting werd zeker niet te vast aangespannen =>
Anyway ik hoop echt dat ik van een probleem gespaard blijf (mijn vorige heeft me al genoeg kopzorgen gegeven stars )

mvg

Stef


anders rij even langs je dealer voorkomen is beter dan genezen
en je hebt nog plentie garantie wink3 laugh
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
erwindob



Geregistreerd op: 29-11-2004
Berichten: 298

BerichtGeplaatst: Do, 5 Mrt. 2009, 9:49    Onderwerp: Reageer met quote

rammelt de kentekenplaat?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Supermotard Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif