lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

1*90, 690/701, T7 of upgraden

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Cafe berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
5150



Geregistreerd op: 24-11-2012
Berichten: 202

BerichtGeplaatst: Vr, 21 Mei. 2021, 10:55    Onderwerp: 1*90, 690/701, T7 of upgraden Reageer met quote

Ik rij al 8 jaar met veel plezier op mijn 09’ Adv. Ik ben geen poetser, ik rij maar ik hou hem wel netjes en laat onderhoud over aan iemand die daar voor geleerd heeft. Toch begint na 12 jaar en dik 70.000 km de leeftijd zichtbaar te worden en wordt de onderhouds rekening steeds wat hoger.

Hoewel ik in Italië en Frankrijk wel wat offroad Alpen passen heb gereden komt het hier in Nederland er niet van om de te beginnen aan de TET. Gewicht van de 990, mul zand, straat banden, te weinig skills en beren op de weg zijn hier de reden van. Toch zou ik graag meer offroad willen rijden.

Vandaar dat ik nu wat aan het rondkijken ben voor iets anders en hoop hier vooral wat tips of opties te krijgen van KTM rijders die in hetzefde schuitje hebben gezeten. Gebruik: soms woonwerk (stadsverkeer), vakanties/tripjes en het liefst ook wat offroad.

Optie 1:
1*90. Mooie motor grotere service intervallen, goed op de weg maar wel weer zwaar

Optie 2:
690/701 (LR) Goed voor kleine stukken op de weg, licht genoeg voor wat TET werk maar ik zie mezelf daar geen grote afstanden op de snelweg mee rijden.

Optie 3:
Vloeken in de kerk, een Yamaha T70. Voordelig, betrouwbaar, zuinig, schijnt het goed te doen op zowel verhard als onverhard. Het lijkt me een mooie motor maar wel wat saai en lang niet de verwachtte “Eenhoorn” wat gewicht betreft

Optie 4: M’n eigen 990 upgraden. Ik heb m’n zadel iets laten verlagen met hardere vulling waardoor ik voor m’n gevoel meer met opgetrokken benen zit, zadel is ook iets wijder daardoor benen wijder op de grond dus valt de winst van het lagere zadel tegen (ik ben 1.72) Ik zit te denken aan een Rade Rally scherm tegen de turbulentie en eventueel lagere bredere footpegs om de lagere zit op te vangen. Eventueel de vering upgraden, de voorvork klapte offroad in de alpen vaak door.

Een 790/890 is eigenlijk geen optie, te veel geld en volgens mij niet zo betrouwbaar. Een collega met een nieuwe 790 R heeft vaak problemen, alles wordt onder garantie opgelost maar geeft geen vertrouwen in de motor als je er mee naar de Alpen wilt.

Alvast bedankt voor de tips.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
peter6480



Geregistreerd op: 10-11-2016
Berichten: 374

BerichtGeplaatst: Vr, 21 Mei. 2021, 19:15    Onderwerp: Reageer met quote

Tsjaaa, ga eens proefrijden op een 690 of 701 zou ik zeggen.

Op de snelweg kwam ik eigenlijk nooit met mijn 990 adventure, toch maar ingeruild voor een 701 omdat ik voornamelijk toch offroad rijdt.

De 701 op de snelweg is niks, maar dat is ook persoonlijk. In vergelijking met de adventure heb je gewoon veel minder motor om je heen. Het voelde eerst heel onwenning, maar op dit moment zou ik niet terug willen.

De eencilinder doet zijn werk goed, ook in laag toerental en dat valt mij beslist niet tegen. Het verschil tussen een één en tweecilinder is in mijn ogen te groot, valt niet te vergelijken. Wil je snelweg, dan zou ik geen eenpitter doen.

Ga eens proefrijden op zo'n ding zou ik zeggen, de 2.000km die ik er al mee heb gereden was waar genieten, het is gewoon een leuke motor. Offroad in ieder geval veel speelser dan de zware LC8.

Het minder vermogen moet wennen, maar het is niet te weinig vermogen, het eigen gewicht is ook gewoon 60 kilo (40%!) minder en dat voel je meteen.

Hier mijn verhaaltje, http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=9692
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank



Geregistreerd op: 30-4-2011
Berichten: 266

BerichtGeplaatst: Za, 22 Mei. 2021, 13:24    Onderwerp: Reageer met quote

Er zijn op dit forum mensen die tonen dat een 950/90 een ideale fiets is voor de dingen die je er mee wilt doen - en meer, waar ik behoorlijk respect voor heb. Ik begrijp je wens naar een lichtere, makkelijker hanteerbare fiets, ook ik heb nog al eens het idee dat de motor meer met mij op stap gaat dan andersom (en ik heb niet eens problemen mijn voeten aan de grond te zetten, ook niet op mijn R).

Toch denk ik dat de kneep em vooral zit in de beren en de skills. Ook ik haat mul zand, én modder. Voor mij zijn de bergpaden makkelijker dan die losse troep. Maar een lichtere motor valt ook niet zomaar tegen te houden. Je hebt nu een dijk van een machine die je kent en waar je geen godsvermogen aan verliest als je hem eens omlegt. Daar kan geen nieuwe tegenop, vooral omdat de combinatie (snel)weg / pad juist leidt naar een... 950/90. Die nog grotere machines zijn, denk ik, vooral nog lastiger. In ieder geval voor mij, ben nu eenmaal geen Chris Birch.

Dus ik zou zeggen: knap die vering op, doorslaan hoort niet. Zorg ervoor dat je goed zit, en volg misschien eens een cursus. Mij beviel dat erg goed.

_________________
R!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Freebert



Geregistreerd op: 9-9-2011
Berichten: 1057
Woonplaats: de stille kempen

BerichtGeplaatst: Ma, 24 Mei. 2021, 16:53    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb vele malen voor dezelfde keuze gestaan en heb na wat 690's en zelfs een overstap naar een R1200GS (wel volledig aangepast) een dik 1,5j geleden toch terug gekozen voor een 990, maar dit keer de S versie van 2007. Na een Superenduro, twee 950's en twee 990's is dit wel de meest interessante voor mij qua vering. Ik rij stevig door op het onverharde en de vering van de S slaagt nooit helemaal dicht bij mijn rijstijl. Ook geen schop onder je kont bij heuveltjes zoals dat wél bij de 690 gebeurde, want zowel de R-versie als de gewone versie vond ik standaard 'sucken' zonder veringaanpassing.

Ik blijk dus steeds weer terug te komen naar de LC8 omdat dat echt een unicorn is waar je eigenlijk alles mee kan. Ik moet bekennen dat hij zwaar is wanneer je hem moet optillen, maar daarom rij je toch ook met kameraden, om de lol én de last te delen. wink2

Anyway, de laatste week ben ik toch al aardig wat reviews aan het bekijken van de 790 R en een modelletje waar de kinderziektes al uit zijn gewerkt begint me toch aan te spreken moet ik bekennen.

Het is hier ook al gezegd dat verbindingskilometers op een eenpitter zeer vermoeiend zijn en echt geen pretje, terwijl die met de LC8 echt wel heel vlotjes te rijden zijn, zelfs met de snelwegkilometers erbij. Je kan een 690/701 aanpassen om wat meer comfort te hebben op het verharde, maar dat kost wel een hele duit. Maar dat valt eigenlijk voor elke motor te zeggen die je naar je eigen hand wil zetten natuurlijk. wink2

Succes met het doorhakken van de knoop!

_________________
Treebird Boomverzorging
info@bomen-snoeien.be
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Dekster



Geregistreerd op: 13-10-2010
Berichten: 731
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Di, 25 Mei. 2021, 11:13    Onderwerp: Reageer met quote

Hi,
Vorig jaar (oh nee, twee jaar geleden al weer sept 2019). Heb ik met twee maten delen gereden van de TET vanaf Madrid via de Pyreneeen naar NL. Een maat met de 790R en een modified 990 en ik met mijn 990R.

De 790R heeft prima gehouden. Dus daar zou ik echt ook zo mee op pad gaan. Iets meer hard plastics dan de 9x0. Maar wij hebben niets meganisch met de 790 mee gemaakt hoor. Vering is heel goed van dat ding.

De 990R en 990 idem.

Voor de "pittige" stukken is mij opgevallen dat het erg fijn is wanneer je niet te veel bagage (lees kg's) achterop je KTM hebt.

Voor de verbindingsstukken is de 2 cilinder heerlijk. Vooral omdat we langer in de Pyreneeën zijn gebleven (super mooi daar) en dus aan het eind een stuk snelweg hebben gekozen.

Groet,

_________________
990 R & fe450 & IHZ Jupiter
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
5150



Geregistreerd op: 24-11-2012
Berichten: 202

BerichtGeplaatst: Wo, 26 Mei. 2021, 11:29    Onderwerp: Reageer met quote

@ Peter 6480:

Duidelijk verhaal en precies waar ik al een beetje bang voor was. 690/701 niks voor de snelweg. Nou lijkt dat offroad rijden mij wel erg gaaf en zou ik het veel vaker willen doen maar aan de andere kant heb ik de motor ook voor A naar B (werk, tripjes en vakantie) en een rondje Veluwe + terras wat uiteindelijk betekent dat ik veel stad, autoweg of snelweg km’s maak.

Zou een “rally kuip” een verbetering zijn? Dat is namelijk een van de aanpassingen waarvan ik zelf dacht te doen om het rijden van lange afstanden te vergemakkelijken.

@ Freebert:
Tja die LC8 blijft op een of andere manier gewoon een spannende leuke fiets. Iets in de trend van GS heb ik ook weleens aan gedacht puur omdat ik best veel km’s maak op de weg. Ik woon in Amsterdam…, ver weg van enig legale offroad mogelijkheid. Hoe reëel is het dan om voor (bijna)daily gebruik een voornamelijk offroad georiënteerde motor te kopen… Meer geld en ruimte zou een oplossing kunnen zijn…., gewoon voor ieder soort gebruik een motor kopen 😂

@ Frank:
Inderdaad is investeren in vering en zeker skills (cursus) een goede keuze…, anders krijg je dat idee van de te zware wielrenner die beter zelf kan afvallen dan dure lichtere onderdelen kopen. En inderdaad, niet te veel 😢 als hij toch een keertje omvalt.

@Dekster:
Dat is wel wat ik herken uit de reviews op YouTube over de 790R, super goede vering. Bijna niet te doen om de vering van andere fietsen gelijkwaardig te krijgen. Was het gewicht van de 990 te handelen als het terrein wat technischer werd?


Bedankt jongens voor de tips…, ik weet nog niet precies weet ik ga doen. Sowieso eens proef rijden en informeren naar cursussen en een vering upgrade. Ik heb eigenlijk niemand over de Yamaha T7 gehoord…, was dat te veel vloeken in de kerk 😉
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dekster



Geregistreerd op: 13-10-2010
Berichten: 731
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Wo, 26 Mei. 2021, 22:26    Onderwerp: Reageer met quote

5150 schreef:
@ Peter 6480:

Duidelijk verhaal en precies waar ik al een beetje bang voor was. 690/701 niks voor de snelweg. Nou lijkt dat offroad rijden mij wel erg gaaf en zou ik het veel vaker willen doen maar aan de andere kant heb ik de motor ook voor A naar B (werk, tripjes en vakantie) en een rondje Veluwe + terras wat uiteindelijk betekent dat ik veel stad, autoweg of snelweg km’s maak.

Zou een “rally kuip” een verbetering zijn? Dat is namelijk een van de aanpassingen waarvan ik zelf dacht te doen om het rijden van lange afstanden te vergemakkelijken.

@Dekster:
Dat is wel wat ik herken uit de reviews op YouTube over de 790R, super goede vering. Bijna niet te doen om de vering van andere fietsen gelijkwaardig te krijgen. Was het gewicht van de 990 te handelen als het terrein wat technischer werd?



Hi, Ik woon ook in Amsterdam, we gaan wel eens rijden. Zandrit in Wintelre of de chocotour. Springride (al is dat al weer een tijdje terug).
Of even naar Wijk aan zee.

Eens per jaar een langer rit van een dag of 10. Maar ook voor woon-werk verkeer pak ik vaak de 990.

Ik heb een rally windschermpje. Helpt wel iets tegen klapperen. Als je een keer wil testen kan dat. Je hoeft alleen het oude scherm te demonteren. ook heb ik andere spiegels die ik inklap. Maar goed ik heb dure oordoppen en een lelijke helm (die toendertijd het meeste geluid dempte)

Technisch terrein is geen probleem. De extra set banden met nop helpt dan ook zeker en ik rij gewoon iets rustiger dan de youngguns. Al is het soms makkelijker als je wat meer gang hebt. Alle technische stukken die de 790R heeft gereden heb ik ook gedaan. We wachten op elkaar, dat is de een van de afspraken tijdens het rijden.

Groet, Dekster

_________________
990 R & fe450 & IHZ Jupiter
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dekster



Geregistreerd op: 13-10-2010
Berichten: 731
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Wo, 26 Mei. 2021, 22:33    Onderwerp: Reageer met quote

Hier het rallyscherm.


katie990R_klein.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  168.91 KB
 Weergegeven:  312 keer

katie990R_klein.jpg



_________________
990 R & fe450 & IHZ Jupiter
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
5150



Geregistreerd op: 24-11-2012
Berichten: 202

BerichtGeplaatst: Vr, 28 Mei. 2021, 9:33    Onderwerp: Reageer met quote

Dat rally scherm zou ik zeker graag een keertje uitproberen, heb zelf al vaak op het punt gestaan een Rade scherm te kopen. Ik wordt soms gek van de turbulentie. Zal met de juiste helm misschien beter worden, hoewel de Shoei Hornet die ik nu heb niet bepaald een helm van de Lidl is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dekster



Geregistreerd op: 13-10-2010
Berichten: 731
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Vr, 28 Mei. 2021, 13:44    Onderwerp: Reageer met quote

Bel me maar ff voor een afspraak, tel. geg. via PB naar je gestuurd.
_________________
990 R & fe450 & IHZ Jupiter
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Cafe Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif