lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

OER 2009 Oost Europa Rally
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Evenementen berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 9 Jun. 2009, 19:37    Onderwerp: Reageer met quote

zo.. wat weinig berichtgeving tijdens de OER, daarvoor sorry, maar met de lange dagen en regen bleef er 's avonds weinig tijd over.

4 LC8 aan de start, 4 aan de finish prima lijkt me. Iedereen heeft genoten volgens mij... ik ook wel in de RBC bus: Ik heb een beetje met de camera man van topspeed rondgereden, en 'savonds wat geassisteerd met technische hulp, maar zelf rijden met de motor is toch echt beter!!

't was nat dit jaar, en dus best pittig, zeker voor de zware motoren. Maar die ervaringen komen beter van de rijders zelf thumbsup

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
KTM_FAN



Geregistreerd op: 19-2-2008
Berichten: 321

BerichtGeplaatst: Di, 9 Jun. 2009, 19:41    Onderwerp: OER verslag Reageer met quote

Nou, daar komt ie dan:

De heenreis, LANGGGGG, maar goeie weg en goed aangekomen in Zakopane.
17-18 graden en een zonnetje. Sommige mensen kwamen al op donderdag, ook wij.
Er was heel veel verschil in het soort mensen dat meedeed. Hele teams met meereizende assistentie in een toeringkar tot individuen met een rally kist. BMW's GS1200 tot volledig geprepareerde Aprillia's RXV's. Zo zie je maar.

Polen is erg mooi, Zakopane ligt midden in de bergen. De natuur is prachtig

Zaterdag de eerste dag, Opstaan met 5 cm verse............sneeuw. Gemengde gevoelens. Beetje regen ook. Koud
Na de bergkam over gereden te hebben een matig zonnetje en de eerste special. Iedereen had er weer zin in.
Een navigatieproef in nat/droge ondergrond. Vanwege een niet meewerkende boer werd deze proef later niet meegeteld voor het klassement...jammer. We hadden goed gereden namelijk.
Tweede proef was een cross proef op een zeer mooie crossbaan. Een mede LC8 er lag op de baan achter een sprongetje en ik dacht even zeer rustig over dit schansje heen te gaan, kon ik beter niet doen, want mijn voorwiel koos alsnog het luchtruim en ietwat ongecontroleerd reed ik half over mijn collega heen. Geen grote gevolgen, maar ik besloot wel te stoppen en te helpen waardoor mijn tijd slecht was. Aankomst in Tokay (Hongarije). Zeer mooi hotel erg gezellig en lekker eten.

De volgende dag, regen.......tot de eerste proef, toen lekker droog. Een zandproef. We waren zo enthousiast dat we de eerste keer keihard de CP voorbij vlogen en hier pas na een kilometer achter kwamen. Omkeren dus. Bij elke CP mag je zelf zeggen op welke tijd je weggaat, advies is lekker de tijd te nemen. Wist ik toen nog niet en ik was er nog niet geheel klaar voor. Half voorbereid en als een blind paard ragde ik de paden af. Wel leuk op zich, maar het roadbook was ik volledig kwijt. Een minuut of 0-15 verloren door weer een waypoint op te zoeken. Daarna ging het vlekkeloos, zelfs de snelste tijd van CP2-CP3. Kwam omdat de snelle jongens allemaal boven de 100 hadden gereden en dus straftijd kregen. Maar goed, na einde CP direct Roemenie in, een prachtige dag voor de rest. Kilometers lang over gravelpaden raggen met de LC8, echt superrrrr. De aankomstplaats ben ik even kwijt maar de hotels waren allemaal perfect en ook het eten.

Maandag, een asfaltdag zoals verteld op de briefing, niets was minder waar. Eerst een stuk prachtige modderwegen daarna mooie zandwegen en bergpassen in de mist. Het laatste stuk was ook een echte LC8 weg, mooie zandwegen waar je echt met dik 100 overheen kon knallen en driften. We kwamen aan in een bergonderkomen in hutjes. De special van de dag bestond uit het opknallen van een pas over weggetjes waar je alleen over kan dromen. De special eindigde op het punt tot waar de 4x4 kon komen in de mist. Ik reed de special achter een lichte motor zodat ik mooi de paden en kuilen kon zien aankomen. De persoon in kwestie was niet blij met het feit dat ik achter hem bleef en gaf op het einde extra gas. Afgehaakt. Mijn tijd was 20ste overall, niet slecht. We sliepen in hutjes en het eten was voortreffelijk. Aan de motoren scheelde nog nul komma niets, alleen wat ketting spray en wat poetswerk was nodig. O ja, een knipperlichtje gesneuveld van mijn eerste kleine schuivertje.

Dinsdag, een echte zware dag voor de zware jongens. De CP bestond uit een navigatieproef in en rond een bos. de ondergrond was klei van een soort die ik nog nooit heb meegemaakt. GLAD !! niet normaal meer. De klimmetjes waren nagenoeg niet te doen en het was echt werken geblazen. Uiteindelijk wel gefinished, twee zware motoren hebben deze CP tot een goed einde weten te brengen om aan te geven hoe zwaar het was. We sliepen in een hotel midden in de stad. Eerste probleem: keerringen kaduuk van zowel mijn linker als mijn rechter veerpoot (meer dan de helft van de vorkolie was al verdwenen). Twee uur samen met DR Bean gesleuteld en het was weer klaar. De klei was de oorzaak. Die droogt op en de keerringen zijn hier niet tegen bestand als je vork weer inveert.

Woensdag, bijkltjesdag voor mij. Een CP van 90 km waar ik op het laatst 1 verkeerd pad nam en van de verkeerde kant bij de finish aankwam. Dat betekent gediskwalificeerd voor die dag.....tenzij je alsnog aan de goede kant finshed. Ditr kostte me heel veel tijd en moeite en uiteindelijk drie uur over deze special gedaan. Ik stond weer achter mijn rivaal Huub in het klassement. Na de special moesten we nog 180 km en in die rit zat een stenen/klei klim die ik even niet meer trok. Samen met wat anderen voor een asfaltweg gekozen. Door niet kloppende kaarten en wat ander gekloot aangekomen in het bergdorp. Het eten was bagger en mijn tripmeter afstandbediening had het begeven. Weer met assistentie van Gerben erachter gekomen dat het Mode knopje een kortsluiting had en dit draadje doorgeknipt zodat we weer verder konden. Afgepeigerd...

De dag erop, weer een special in een bos en op klei....weer geploeter in de bagger... weer gelukt en ook nog in een zeer goede tijd.....

Vrijdag de laatste special en ook deze had weer wat gezellige klimmetjes, dit keer op stenen, technisch lastig op een LC8. Wel gelukt en een goede tijd geklokt. Het hotel was ook perfect en dit keer in Slowakije.

Zaterdag hebben we overgeslagen, er was geen special en de route was pittig en zwaar, ook weer erg veel klei. We wilden samen ook weer heelhuids terugkeren en besloten wat sight seeing te doen. 's avonds bleek dat ik vodoende voorsprong had en een tweede plek kreeg in het zware machines klassement. Een tikkie teleurgesteld want zonder eerdere aankondiging werden de quads ook ingedeeld in het zware klassement. Omdat er een zeer snelle jongen meedeed ging hij aan de haal met de eerste prijs. Ach ja, het gaat om de lol.

De routes algemeen zijn echt super en zeer divers. Afgezien van de CP's zeker niet altijd moeilijk, voldoende alternatieven voor als je geen zin hebt.
We hebben zand gehad, kliometers achter elkaar knallen op nederlandse paden waar je echt vol met je LC8 te keer kan gaan. Gravel hebben we ook veel gehad, ook geknipt voor de LC8, in elk dorpje stonden de mensen zwaaiend langs de weg om aan te moedigen. Modder waar je nog erg lekker op kon rijden, gewoon je regenjack aan en je was het al snel vergeten. De enige ondergrond waar ik gewoon bang voor was was de bruine klei.... gewoon te glad voor zon zware machine. Tenzij je echt volleerd LC8 er bent....

Dan de motor, die heeft het fantastisch gedaan:

Banden: Buitenband was versleten na drie dagen, tweede hands baja kunnen kopen en die erop gezet. Geen lekke banden dankzij de dikke binnenbanden. Wel deuken in mijn voorvelg. De originele is te zwak voor dit soort doeleinden, lees: hard over stenen rijden.

Remblokken achter verdwenen als sneeuw voor de zon. De stelregel is: de remmen die je niet gebruikt slijten als een debiel en degenen die je wel gebruikt blijven goed. Ik heb drie sets blokken achter versleten en voor geen enkele. Ik gebruik mijn rem achter niet echt en dat werkt niet in modder, ze slijpen dan zo kaal.

Tripmeter afstandbediening, was kapot na vijf dagen, als je zon standaard KTM ding hebt, neem een reserve mee, want ik was niet de enige met een defecte

Roadbook, vind ik een echte afknapper. Mossel zijn roadbook had twee doorgebrande motoren, die van mij loopt telkens mechanisch vast. Achterlijk gewoon voor zo'n duur Touratech ding. Rondvragen leert dat meer mensen hier problemen mee hebben. MD een goed alternatief ? weet ik niet.

Kuipwerk: krassen, veel krassen. Een paar keer bij wijze van pech de motor neer moeten leggen op stenen en zeg maar dag tegen je mooi metallic gelakte kuipwerk. Jammer. Knippers moeten er ook erg snel aan geloven, slechts 1 heeft het overleeft. Beter vantevoren verwijderen.

Andere LC8 en zijn ook allemaal blijven rijden, 1x een defecte accu en ik geloof nog een tripmeter kaduuk. Geen grote zaken. De AT's die meededen hadden een hogere graad van bezetting op de motor ambulance. De LC8 is gewoon erg betrouwbaar, naar mijn olie heb ik nauwelijks gekeken. Meestal lag de beperking in de menselijke kant en pure pech. pechgevallen van mensen die tegen een hond oprijden met 50 km/uur en lelijk ten val komen waardoor ze niet meer kunnen rijden. of gewoon andere lullige valletjes die roet in het eten gooien.

Het was in ieder geval de ervaring van mijn leven die elke cent waard was. De mensen die meedoen zijn allemaal in goede stemming en het is beregezellig. Ik ga mijn motor optisch weer oplappen met wat nieuwe kuipdelen en excel velgen. Voor dit soort rally's laat ik hem dan lekker thuis. Er zal een lichtere fiets bij moeten komen waarmee het rijplezier op de CP's nog hoger zal zijn denk ik. De LC8 gaat zeker niet weg, blijft een bonk genot voor op niet supergladde ondergrond. We zijn al plannen aan het maken voor de volgende rally. Nu centen sparen, verslavend zeg die "sport".

Foto's zijn te zien op www.rallymaniacs.nl als je klikt op oosteuroparally.

_________________
KTM-FAN
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BJ



Geregistreerd op: 16-7-2008
Berichten: 419
Woonplaats: Almere

BerichtGeplaatst: Di, 9 Jun. 2009, 21:03    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij heb je het erg naar je zin gehad!
_________________
www.nieuwerf.nl
grijze 2003 950 Adventure
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 9 Jun. 2009, 22:45    Onderwerp: Reageer met quote

plaatje bij het verhaal: Hongarije, zand...


P6051805.JPG
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  199.49 KB
 Weergegeven:  378 keer

P6051805.JPG



_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
KTM_FAN



Geregistreerd op: 19-2-2008
Berichten: 321

BerichtGeplaatst: Wo, 10 Jun. 2009, 21:23    Onderwerp: OER Reageer met quote

he,

ook geen onaaerdige foto, ben benieuwd naar de andere foto's op de DVD. Machtig ding zo'n LC8 op een zandpad

Onno

_________________
KTM-FAN
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Rolf



Geregistreerd op: 27-5-2007
Berichten: 93
Woonplaats: Randstad

BerichtGeplaatst: Do, 11 Jun. 2009, 21:27    Onderwerp: Reageer met quote

Ik wist vooraf dat ik het niet op een LC8 zou trekken, denk er zelfs over om van een 160kg 650cc naar een 450cc over te stappen. Het was flink zwaarder dan vorig jaar en merkte dat 160kg brommer voor mij best zwaar is.
Wel leuk is dat ik dit jaar nagenoeg alles gereden heb. Ik ben op dezelfde helling gestrand als Onno, we hebben elkaar toen gevonden op de waarschijnlijk nog zwaardere detour. En de laatste dag ook 1 stukje links laten liggen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Do, 11 Jun. 2009, 23:56    Onderwerp: Reageer met quote

Rolf schreef:
Ik wist vooraf dat ik het niet op een LC8 zou trekken, denk er zelfs over om van een 160kg 650cc naar een 450cc over te stappen. Het was flink zwaarder dan vorig jaar en merkte dat 160kg brommer voor mij best zwaar is.
Wel leuk is dat ik dit jaar nagenoeg alles gereden heb. Ik ben op dezelfde helling gestrand als Onno, we hebben elkaar toen gevonden op de waarschijnlijk nog zwaardere detour. En de laatste dag ook 1 stukje links laten liggen.


de 450 en de 530 EXC verschilt elkaar niet veel van gewicht,
dan zou ik zeker voor de 530 gaan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
KTM_FAN



Geregistreerd op: 19-2-2008
Berichten: 321

BerichtGeplaatst: Vr, 12 Jun. 2009, 8:13    Onderwerp: OER Reageer met quote

En een 300 EXC ?

Reed ook iemand de OER op, hij was er zeer over te spreken.

Onno

_________________
KTM-FAN
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 12 Jun. 2009, 11:18    Onderwerp: Reageer met quote

Rolf heeft het over een B*M.

450 EXC is idd niet veel lichter dan een 525/530 maar rijdt wel lichter

300EXC is een 2-takt, en idd veeel lichter


OER was dit jaar best zwaar (wat ik kon beoordelen vanuit de servicebus), maar dat kwam 90% door het slechte weer. Nadeel van die leem-klei-met steentjes is dat het bij regen gewoonweg spekglad wordt. Verschil tussen droog en nat is dus erg groot.

Ik ben benieuwd of de OER voor volgens jaar nog hetzelfde gaat worden, of toch wijziging in principe of moeilijkheid. GJ doet zijn best er voor iedereen wat in te stoppen.. maar het weer heb je niet in de hand he.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Mosseltje



Geregistreerd op: 16-3-2008
Berichten: 185
Woonplaats: Breda

BerichtGeplaatst: Vr, 12 Jun. 2009, 13:03    Onderwerp: Reageer met quote

Vind de nieuwe Husaberg FE 570 wel een mooi broertje voor de SE.

114kg met de rij eigenschappen van een tweetakt motor. book2



full.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  100.91 KB
 Weergegeven:  322 keer

full.jpg



_________________
Heaven won't have me and hell is afraid I'll take over !

Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.........
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 12 Jun. 2009, 13:34    Onderwerp: Reageer met quote

je houdt wel van extremen he smiley2

ps.: Wil je meer (en diverser) rally rijden, dan is het makkelijkste om 'gewoon' een EXC KTM te kopen:

- alle rally artikelen voor handen
- betrouwbaar
- veel te koop
- iedereen heeft altijd onderdelen bij zich als er eens wat stuk gaat
- altijd ook weer te verkopen

Ik ben zelf altijd een fan geweest van extreme en gekke motoren zoals een Vdue en de RXV450, (en nog steeds) maar handig is het niet hoor.

dus kies wat je wil: Rijden met iets apparts (dat is een SE ook al!), of makkelijk en lekker rallyrijden ...

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Mosseltje



Geregistreerd op: 16-3-2008
Berichten: 185
Woonplaats: Breda

BerichtGeplaatst: Vr, 12 Jun. 2009, 14:48    Onderwerp: Reageer met quote

Apart zijn kost moeite maar dat maakt het voor de omgeving weer leuker. grin


Mijn grootste tegenwerping is de prijs van de fiets. Zo’n 10.000 euries. Maar dan heb je wel weer iets wat speciaal voor offroad gebouwd is. De EXC is toch meer voor de cross bestemd naar mijn idee.
Daarbij is de EXC ook niet goedkoop.

De FE570 heeft een paar hele mooie eigenschappen. Dat liggend blok schijnt echt veel uit te maken in het terrein. Veel testverslagen hebben het over de missing-link tussen 2-takt en 4-takt.
Ook de compacte bouw, extreme grondspeling en standaard hoge zit positie spreken me aan. Daarbij steekt er maar erg weinig uit bij deze fiets. De FE570 kan je met gerust hart laten vallen zonder dat er van alles kapot gaat. Het plastic achterframe word al gebruikt als een extra 4 liter brandstof tank. Plaats dan nog eens 2 extra zij paneel tanks en je hebt 20-25 liter brandstof bij je.

De FE 570 heeft ook EFI wat de EXC nog niet heeft. Qua gewicht is de FE570 ook 1 hele kg lichter. book2

Al met al is de Husaberg in het voordeel boven een KTM. (Op de beschikbaarheid van veel reserve/aftermarkt onderdelen na dan)



Heroes Legends is een serieuze overweging voor over een paar jaartjes. En in de tussentijd wil ik ook wat enduro’s gaan rijden.


Nu nog een echt goed excuus verzinnen om zoveel geld uit te geven. thumbsup

_________________
Heaven won't have me and hell is afraid I'll take over !

Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.........
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 12 Jun. 2009, 18:16    Onderwerp: Reageer met quote

EXC is dus juist geen cross, dat is de SX.

EXC is de meest gebruikte fiets bij enduro's hoor.

Voro de rally gebruikt ktm dit blok zel fniet... daar nemen ze dus de 640 en nu de 690 voor: Soepeler, meer kracht etc.
690 heeft ook die achtertank en EFI, maar is niet zo licht.
Husaberg is mooi.. maar extreem.

EXC met die husa vergelijken is ook niet juist: Ik bedoelde dat je voor 4,5 duizend een kant en klare EXC met rally spul hebt, gebruikt natuurlijk. Dat moet je dan niet vergelijken met een gloednieuwe husa natuurlijk smiley

Als je een EXC met injectie wil.. moet je nog heeeel even wachten.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Za, 13 Jun. 2009, 3:24    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
Rolf heeft het over een B*M.

450 EXC is idd niet veel lichter dan een 525/530 maar rijdt wel lichter

300EXC is een 2-takt, en idd veeel lichter


OER was dit jaar best zwaar (wat ik kon beoordelen vanuit de servicebus), maar dat kwam 90% door het slechte weer. Nadeel van die leem-klei-met steentjes is dat het bij regen gewoonweg spekglad wordt. Verschil tussen droog en nat is dus erg groot.

Ik ben benieuwd of de OER voor volgens jaar nog hetzelfde gaat worden, of toch wijziging in principe of moeilijkheid. GJ doet zijn best er voor iedereen wat in te stoppen.. maar het weer heb je niet in de hand he.


een 530exc weegt 11 kilo meer dan de 300exc 2takt
maar er zit veel minder onderhoud aan een 4takt
dus niet om de 15 a 20 uur zuiger wisselen
ik heb zelf een 380exc 2takt gehad en was het sleutelen beu
daarom toen overgestapt naar 520exc
en vind de 4takt ook beter geschikt voor enduro
2takt is veel te giftig voor het korte bochten werk
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
KTM_FAN



Geregistreerd op: 19-2-2008
Berichten: 321

BerichtGeplaatst: Za, 13 Jun. 2009, 10:01    Onderwerp: OER Reageer met quote

Tsja,

Zoveel mensen zoveel meningen. De 1 zegt dat een viertakt veel aandacht eist, de andere zegt dit voor een tweetakt Smile Smile

Volgens mij hoef je echt niet om de 15-20 uur de zuiger te wisselen. Ik weet nagenoeg zeker dat degene die meedeed op een 300 exc tijdens de OER geen zuiger heeft gewisseld. Dit was zeker meer dan 50 uur. Ligt natuurlijk ook helemaal aan de mate van belasting. Rally rijden in deze vorm is niet de meest belastende manier voor je motor. Maar ook van anderen hoor ik dat je makkelijk 100 uur met een zuiger kan doen van een 300 exc.

Ach ja, vooralsnog nog dagdromen, eerst LC8 weer netjes maken, dan eens rustig rijden en kijken.

Onno

_________________
KTM-FAN
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Evenementen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Pagina 7 van 8

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif