lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

gangsensor "sport"
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
KTM_FAN



Geregistreerd op: 19-2-2008
Berichten: 321

BerichtGeplaatst: Zo, 23 Mrt. 2008, 11:44    Onderwerp: gangsensor "sport" Reageer met quote

Hallo,

Ik was een beetje in de SOMMER catalogus aan het bladeren, kwam ik de gangsensor "sport" tegen. Ik snap alleen niet volledig wat dit betekent... het heeft iets te maken met het feit dat de adventure geknepen is in de 2 en 3 ivm geluid. En deze sensor heft dat dan op o.i.d. ? Wie weet wat dit is en merk je er veel van ? Het ding kost niet veel en is makkelijk zelf in de bouwen staat er.

Onno

_________________
KTM-FAN
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3650

BerichtGeplaatst: Zo, 23 Mrt. 2008, 12:27    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb hem er ook op zitten onno
lees hier (ook foto's) http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=1244
een paar draadjes doorknippen schijnt ook hetzelfde effect te hebben,
maar dan moet je wel weten welke bucktooth

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
KTM_FAN



Geregistreerd op: 19-2-2008
Berichten: 321

BerichtGeplaatst: Zo, 23 Mrt. 2008, 15:41    Onderwerp: sensor Reageer met quote

OK, Daan,

dank je, maar vind je dat het echt uitmaakt zo'n sensortje ? Dat heb ik in die post nog gelezen uit jouw reakties.

Onno

_________________
KTM-FAN
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3650

BerichtGeplaatst: Zo, 23 Mrt. 2008, 18:09    Onderwerp: Reageer met quote

Onno,
ik heb gewoon het zekere voor het onzekere genomen,
moet er niet aan denken dat de motor vol in 2 en3 inhoudt,
ik mag graag af en toe een wheelie maken, en die eindigd toch vaak vol in 2. grin2

Destijds met m,n 950 heb ik hetzelfde gedaan (epc verwijderd).

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6734
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 23 Mrt. 2008, 22:25    Onderwerp: Reageer met quote

Klopt dus idd: In 2e en 3e versnelling is ie 'normaliter' geknepen: De injectie versie via de injectie, de carb-versie via de EPC.
_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
f@zertje



Geregistreerd op: 19-7-2006
Berichten: 341
Woonplaats: Oirschot

BerichtGeplaatst: Ma, 24 Mrt. 2008, 19:47    Onderwerp: Reageer met quote

Kleine corr, 990 dmv de sec gasklep.
Zeker bij de 990 merkte ik het goed (superduke) op de 950 merkte ik het bijna niet.

_________________
GS 1200LC rally 2018
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
tafella



Geregistreerd op: 18-2-2008
Berichten: 656
Woonplaats: Rotterdam

BerichtGeplaatst: Di, 25 Mrt. 2008, 11:01    Onderwerp: Reageer met quote

In het geval de 990 idd door de secundaire gaskleppen is geknepen
volstaat het deze sec. gaskleppen te verwijderen.

Geen EUR 45,00 uitgeven of draadjes doorknippen en het effect is
precies hetzelfde smiley


Bevalt het niet, zet je ze gewoon weer terug.


gr.
Richard

_________________
KTM 990 Adventure-R 2010 (Verkocht!)
KTM 690 Enduro-R 2014
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3650

BerichtGeplaatst: Di, 25 Mrt. 2008, 11:58    Onderwerp: Reageer met quote

dat "draadjesdoorknippenverhaal" heb ik al diverse keren gelezen,
maar nog niemand heeft verteld WELKĖ draadjes er dan doorgeknipt moeten worden.

Ik tel 4 draadjes, als je de verkeerde doorknipt word je daar niet vrolijk van lijkt mij.

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
tafella



Geregistreerd op: 18-2-2008
Berichten: 656
Woonplaats: Rotterdam

BerichtGeplaatst: Di, 25 Mrt. 2008, 13:26    Onderwerp: Reageer met quote

Daan,

dat van het draadjes doorknippen heb ik hier van het forum, welke
draadjes het zijn weet ik ook niet.
Fazertje beweert hier dat de 990 dmv de secundaire gaskleppen
begrenst is. Als dat zo is (en waarom niet; bij een Suzuki werkt het ook
zo) kun je de sec.gaskleppen verwijderen en hoef je geen draadjes door
te knippen.

Het verwijderen van de sec.gaskleppen bij een suz. Vstrom 1000 heeft
geen nadelige gevolgen. Het enige wat deze sec.gaskleppen doen is dat
ze in bepaalde toerengebieden in bepaalde versnellingen niet helemaal
openen en daardoor minder lucht doorlaten (ECU aangestuurd) en zo de
boel begrenzen (idd vanwege milieu en geluidseisen).

dmv van de gangsensor laat je de ecu geloven dat je in een versnelling
rijdt die niet begrenst is. Hetzelfde met het doorknippen van de draadjes.
Er gaat dan geen signaal meer naar de sec.gaskleppen in versn. 2+3
dat er begrenst moet worden.
Haal je de gaskleppen eruit, dan komt het signaal om te begrenzen wel,
draait het electromotortje van de sec.gaskleppen ook, maar door het
ontbreken van de sec.gaskleppen komt er net zoveel lucht binnen als
met een kompleet open klep en wordt er dus niet begrenst.

Sommer zal dit waarschijnlijk tegenspreken want die verdient met elke
verkochte Gangsensor zo'n Euro of 40,00

gr.
Richard

_________________
KTM 990 Adventure-R 2010 (Verkocht!)
KTM 690 Enduro-R 2014
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3650

BerichtGeplaatst: Di, 25 Mrt. 2008, 19:15    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de uitleg richard,
nou ja, bij mij zit die sportsensor er toch al op,
maar misschien kan iemand anders wat met deze info wink3

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
f@zertje



Geregistreerd op: 19-7-2006
Berichten: 341
Woonplaats: Oirschot

BerichtGeplaatst: Di, 25 Mrt. 2008, 20:27    Onderwerp: Reageer met quote

Je verhaal hoeft niet altijd op te gaan, beetje ecu ziet meteen dat de motor van de gaskleppen er niet meer aanhangt, en waarom zou je de sec gaskleppen weg willen hebben?
Ze zorgen er ook voor dat je motor soepel em zonder hikken op het gas reageerd, gelijk een CV carb.

Draadje doorknippen werkt, ik weet alleen niet meer welke kleuren ik uit de stekker vewijdert heb, was gewoon meten op de stekker en in de versnellingen zetten wacko .
Bij de SM ook zo gedaan, bij de SE gewoon de carbs afgedopt. cheesy

_________________
GS 1200LC rally 2018
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6734
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 25 Mrt. 2008, 20:52    Onderwerp: Reageer met quote

mmmmm.....

Misschien toch maar wat ophelering dan:

1 de gangsensor schakelt 3 draden die rechtstreeks van de ECU komen via 3 contactjes naar het blok naar de massa: neutraal, 2e en 3e versnelling.

De ECU (de computer voor injectie en ontsteking/ of noem het: motormanagement unit) bepaalt hiermee wat ie moet doen:

1) bij neutraal, icm koppelingsschakelaar en de standaard: evt motor kill als je probeert weg te rijden in een niet toegelaten toestand (bijv met de standaard uit).

2) in 2e of 3e versnelling: beperking van het vermogen (door de maximale opening van de secondaire gasklep te limiteren)

Door de draadjes door te knippen die in de 2e en 3e versnelling worden kortgesloten naar massa, bereik je idd hetzelfde effect. Je moet dan wel zorgen dat die draadjes geen stoorsignaal oppakken of sluiting maken of dergelijk, anders krijg je vreemde errors. (geel-bruin en grijs) (groen-zwart is neutraal)


Verder:

Die secundaire gaskleppen (stappen-motorgestuurd) functioneren als de vaccuumschuif bij een constant vacuum carburateur: ze beperken de gastoevoer, zodat de luchtstroom niet stilvalt als je in 1x het gas helemaal open trekt.

Het luchtdrukverschil voor en na de gaskleppen EN de gasklepopening (van klep-1) bepaald hoeveel brandstof er wordt geinjecteerd (met fijntuning door wat andere correctiefactoren).

In principe zou je dus idd de 2e gasklep weg kunnen halen (interessant experiment) maar:
- Goeie kans dat de motor dan niet goed oppakt als je het gas snel opendraait
- de EFI-ECU zal zeker een error geven en in waarschijnlijk noodloop gaan.

Gezien de adventure meer dan snel genoeg oppakt, lijkt me het verwijderen van die gaskleppen niet aan te bevelen, hoewel het een leuk experiment is. (ik zal volgende week Clemens van EATV eens vragen of ie dat al eens gedaan heeft...)

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
tafella



Geregistreerd op: 18-2-2008
Berichten: 656
Woonplaats: Rotterdam

BerichtGeplaatst: Wo, 26 Mrt. 2008, 11:35    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de uitleg Gerben, ben benieuwd of EATV hier ervaring
mee heeft.

Met mijn Vstrom 1000 was het geen probleem om de sec.gaskleppen
te verwijderen. Motor was dan niet meer begrenst in 2+3 en 5+6
(2+3 voor herrie / 5+6 voor topsnelheid) en de motor pakte wat sneller
op. Er volgden geen foutmeldingen want het electromotortje wat die
sec.gaskleppen aanstuurde bleef intact en gaf een signaal terug aan de
ECU.

Ga nu zelf nog niet experimenteren (mijn adventure heeft 1ste beurt
nog niet gehad) maar ben wel benieuwd of het bij de KTM ook mogelijk
is en of er eventuele nadelige gevolgen zijn.

gr.
Richard

_________________
KTM 990 Adventure-R 2010 (Verkocht!)
KTM 690 Enduro-R 2014
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
tafella



Geregistreerd op: 18-2-2008
Berichten: 656
Woonplaats: Rotterdam

BerichtGeplaatst: Wo, 26 Mrt. 2008, 11:39    Onderwerp: Reageer met quote

sorry, bericht 2x geplaatst
_________________
KTM 990 Adventure-R 2010 (Verkocht!)
KTM 690 Enduro-R 2014
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3650

BerichtGeplaatst: Wo, 26 Mrt. 2008, 12:13    Onderwerp: Reageer met quote

Ik lees net hier http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=324232 dat bij het plaatsen van sportmapping automatisch de epc (of hoe noem je dat bij EFI) opgeheven wordt.

Misschien handig om te weten, (als het waar is wink3 ).

Ipv draadjes doorknippen kunnen ook de contacten bewerkt worden met nagellak (zie foto).
Lijkt mij dat die lak weer weg kan slijten bucktooth



sportsensor nagellak.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  59.5 KB
 Weergegeven:  13956 keer

sportsensor nagellak.jpg



_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif