Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
KTM_FAN
Geregistreerd op: 19-2-2008 Berichten: 321
|
Geplaatst: Zo, 23 Mrt. 2008, 11:44 Onderwerp: gangsensor "sport" |
|
|
Hallo,
Ik was een beetje in de SOMMER catalogus aan het bladeren, kwam ik de gangsensor "sport" tegen. Ik snap alleen niet volledig wat dit betekent... het heeft iets te maken met het feit dat de adventure geknepen is in de 2 en 3 ivm geluid. En deze sensor heft dat dan op o.i.d. ? Wie weet wat dit is en merk je er veel van ? Het ding kost niet veel en is makkelijk zelf in de bouwen staat er.
Onno
_________________ KTM-FAN |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3650
|
Geplaatst: Zo, 23 Mrt. 2008, 12:27 Onderwerp: |
|
|
Ik heb hem er ook op zitten onno
lees hier (ook foto's) http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=1244
een paar draadjes doorknippen schijnt ook hetzelfde effect te hebben,
maar dan moet je wel weten welke
_________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
KTM_FAN
Geregistreerd op: 19-2-2008 Berichten: 321
|
Geplaatst: Zo, 23 Mrt. 2008, 15:41 Onderwerp: sensor |
|
|
OK, Daan,
dank je, maar vind je dat het echt uitmaakt zo'n sensortje ? Dat heb ik in die post nog gelezen uit jouw reakties.
Onno
_________________ KTM-FAN |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3650
|
Geplaatst: Zo, 23 Mrt. 2008, 18:09 Onderwerp: |
|
|
Onno,
ik heb gewoon het zekere voor het onzekere genomen,
moet er niet aan denken dat de motor vol in 2 en3 inhoudt,
ik mag graag af en toe een wheelie maken, en die eindigd toch vaak vol in 2.
Destijds met m,n 950 heb ik hetzelfde gedaan (epc verwijderd).
_________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6734 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 23 Mrt. 2008, 22:25 Onderwerp: |
|
|
Klopt dus idd: In 2e en 3e versnelling is ie 'normaliter' geknepen: De injectie versie via de injectie, de carb-versie via de EPC.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
f@zertje
Geregistreerd op: 19-7-2006 Berichten: 341 Woonplaats: Oirschot
|
Geplaatst: Ma, 24 Mrt. 2008, 19:47 Onderwerp: |
|
|
Kleine corr, 990 dmv de sec gasklep.
Zeker bij de 990 merkte ik het goed (superduke) op de 950 merkte ik het bijna niet.
_________________ GS 1200LC rally 2018 |
|
Naar boven |
|
|
tafella
Geregistreerd op: 18-2-2008 Berichten: 656 Woonplaats: Rotterdam
|
Geplaatst: Di, 25 Mrt. 2008, 11:01 Onderwerp: |
|
|
In het geval de 990 idd door de secundaire gaskleppen is geknepen
volstaat het deze sec. gaskleppen te verwijderen.
Geen EUR 45,00 uitgeven of draadjes doorknippen en het effect is
precies hetzelfde
Bevalt het niet, zet je ze gewoon weer terug.
gr.
Richard
_________________ KTM 990 Adventure-R 2010 (Verkocht!)
KTM 690 Enduro-R 2014 |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3650
|
Geplaatst: Di, 25 Mrt. 2008, 11:58 Onderwerp: |
|
|
dat "draadjesdoorknippenverhaal" heb ik al diverse keren gelezen,
maar nog niemand heeft verteld WELKĖ draadjes er dan doorgeknipt moeten worden.
Ik tel 4 draadjes, als je de verkeerde doorknipt word je daar niet vrolijk van lijkt mij.
_________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
tafella
Geregistreerd op: 18-2-2008 Berichten: 656 Woonplaats: Rotterdam
|
Geplaatst: Di, 25 Mrt. 2008, 13:26 Onderwerp: |
|
|
Daan,
dat van het draadjes doorknippen heb ik hier van het forum, welke
draadjes het zijn weet ik ook niet.
Fazertje beweert hier dat de 990 dmv de secundaire gaskleppen
begrenst is. Als dat zo is (en waarom niet; bij een Suzuki werkt het ook
zo) kun je de sec.gaskleppen verwijderen en hoef je geen draadjes door
te knippen.
Het verwijderen van de sec.gaskleppen bij een suz. Vstrom 1000 heeft
geen nadelige gevolgen. Het enige wat deze sec.gaskleppen doen is dat
ze in bepaalde toerengebieden in bepaalde versnellingen niet helemaal
openen en daardoor minder lucht doorlaten (ECU aangestuurd) en zo de
boel begrenzen (idd vanwege milieu en geluidseisen).
dmv van de gangsensor laat je de ecu geloven dat je in een versnelling
rijdt die niet begrenst is. Hetzelfde met het doorknippen van de draadjes.
Er gaat dan geen signaal meer naar de sec.gaskleppen in versn. 2+3
dat er begrenst moet worden.
Haal je de gaskleppen eruit, dan komt het signaal om te begrenzen wel,
draait het electromotortje van de sec.gaskleppen ook, maar door het
ontbreken van de sec.gaskleppen komt er net zoveel lucht binnen als
met een kompleet open klep en wordt er dus niet begrenst.
Sommer zal dit waarschijnlijk tegenspreken want die verdient met elke
verkochte Gangsensor zo'n Euro of 40,00
gr.
Richard
_________________ KTM 990 Adventure-R 2010 (Verkocht!)
KTM 690 Enduro-R 2014 |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3650
|
Geplaatst: Di, 25 Mrt. 2008, 19:15 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de uitleg richard,
nou ja, bij mij zit die sportsensor er toch al op,
maar misschien kan iemand anders wat met deze info
_________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
f@zertje
Geregistreerd op: 19-7-2006 Berichten: 341 Woonplaats: Oirschot
|
Geplaatst: Di, 25 Mrt. 2008, 20:27 Onderwerp: |
|
|
Je verhaal hoeft niet altijd op te gaan, beetje ecu ziet meteen dat de motor van de gaskleppen er niet meer aanhangt, en waarom zou je de sec gaskleppen weg willen hebben?
Ze zorgen er ook voor dat je motor soepel em zonder hikken op het gas reageerd, gelijk een CV carb.
Draadje doorknippen werkt, ik weet alleen niet meer welke kleuren ik uit de stekker vewijdert heb, was gewoon meten op de stekker en in de versnellingen zetten .
Bij de SM ook zo gedaan, bij de SE gewoon de carbs afgedopt.
_________________ GS 1200LC rally 2018 |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6734 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 25 Mrt. 2008, 20:52 Onderwerp: |
|
|
mmmmm.....
Misschien toch maar wat ophelering dan:
1 de gangsensor schakelt 3 draden die rechtstreeks van de ECU komen via 3 contactjes naar het blok naar de massa: neutraal, 2e en 3e versnelling.
De ECU (de computer voor injectie en ontsteking/ of noem het: motormanagement unit) bepaalt hiermee wat ie moet doen:
1) bij neutraal, icm koppelingsschakelaar en de standaard: evt motor kill als je probeert weg te rijden in een niet toegelaten toestand (bijv met de standaard uit).
2) in 2e of 3e versnelling: beperking van het vermogen (door de maximale opening van de secondaire gasklep te limiteren)
Door de draadjes door te knippen die in de 2e en 3e versnelling worden kortgesloten naar massa, bereik je idd hetzelfde effect. Je moet dan wel zorgen dat die draadjes geen stoorsignaal oppakken of sluiting maken of dergelijk, anders krijg je vreemde errors. (geel-bruin en grijs) (groen-zwart is neutraal)
Verder:
Die secundaire gaskleppen (stappen-motorgestuurd) functioneren als de vaccuumschuif bij een constant vacuum carburateur: ze beperken de gastoevoer, zodat de luchtstroom niet stilvalt als je in 1x het gas helemaal open trekt.
Het luchtdrukverschil voor en na de gaskleppen EN de gasklepopening (van klep-1) bepaald hoeveel brandstof er wordt geinjecteerd (met fijntuning door wat andere correctiefactoren).
In principe zou je dus idd de 2e gasklep weg kunnen halen (interessant experiment) maar:
- Goeie kans dat de motor dan niet goed oppakt als je het gas snel opendraait
- de EFI-ECU zal zeker een error geven en in waarschijnlijk noodloop gaan.
Gezien de adventure meer dan snel genoeg oppakt, lijkt me het verwijderen van die gaskleppen niet aan te bevelen, hoewel het een leuk experiment is. (ik zal volgende week Clemens van EATV eens vragen of ie dat al eens gedaan heeft...)
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
tafella
Geregistreerd op: 18-2-2008 Berichten: 656 Woonplaats: Rotterdam
|
Geplaatst: Wo, 26 Mrt. 2008, 11:35 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de uitleg Gerben, ben benieuwd of EATV hier ervaring
mee heeft.
Met mijn Vstrom 1000 was het geen probleem om de sec.gaskleppen
te verwijderen. Motor was dan niet meer begrenst in 2+3 en 5+6
(2+3 voor herrie / 5+6 voor topsnelheid) en de motor pakte wat sneller
op. Er volgden geen foutmeldingen want het electromotortje wat die
sec.gaskleppen aanstuurde bleef intact en gaf een signaal terug aan de
ECU.
Ga nu zelf nog niet experimenteren (mijn adventure heeft 1ste beurt
nog niet gehad) maar ben wel benieuwd of het bij de KTM ook mogelijk
is en of er eventuele nadelige gevolgen zijn.
gr.
Richard
_________________ KTM 990 Adventure-R 2010 (Verkocht!)
KTM 690 Enduro-R 2014 |
|
Naar boven |
|
|
tafella
Geregistreerd op: 18-2-2008 Berichten: 656 Woonplaats: Rotterdam
|
Geplaatst: Wo, 26 Mrt. 2008, 11:39 Onderwerp: |
|
|
sorry, bericht 2x geplaatst
_________________ KTM 990 Adventure-R 2010 (Verkocht!)
KTM 690 Enduro-R 2014 |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3650
|
|
Naar boven |
|
|
|