lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Trans Tunisia Tissot 2009

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Reizen berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
deon



Geregistreerd op: 5-6-2008
Berichten: 111
Woonplaats: Leuven

BerichtGeplaatst: Do, 26 Feb. 2009, 18:17    Onderwerp: Trans Tunisia Tissot 2009 Reageer met quote

hi guys,

gaat er iemand mee op TTT rally begin mei 09?
is er iemand die de afgelopen jaren heeft meegereden?
ik twijfel om met mijn 990 adv te gaan (die is een jaar oud), of met mijn EXC400 (die is negen jaar oud en ik heb hem onlangs gekocht). ik heb nagenoeg geen ervaring off road (op wat initiatie na) en twijfel of ik de Raid of de Off road tocht ga doen. stars

tips..advies?? thanks
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 26 Feb. 2009, 21:58    Onderwerp: Reageer met quote

geen idee wat voor 'rally' dat is. heb je een linkje?

950/990 en zandduinen? zie bij Tuareg verslagen van mij (effe zoeken op topic Tuareg 2006/7/8)

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
deon



Geregistreerd op: 5-6-2008
Berichten: 111
Woonplaats: Leuven

BerichtGeplaatst: Vr, 27 Feb. 2009, 11:33    Onderwerp: Reageer met quote

yep: http://www.clubmoto80.be/programme.html

toch al de 26ste editie.
vorig weekend een info meeting gehad, 't ziet er super uit, zeer sympathieke en ervaren bende, goede logistieke ondersteuning (artsen, technische assistentie...). op de website kan je een pdf downloaden met alle info.(ook nederlandstalig)
naar mijn gevoel ook heel goedkoop (zo'n 1850 euro voor 16 dagen)

anyone smiley2
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 27 Feb. 2009, 14:06    Onderwerp: Reageer met quote

ziet er leuk uit. Beetje meer 'reis'dan rally zoals de Tuareg, maar dat hangt ook af van welk nivo je zelf kiest om te rijden immers.

prijs: ter vergelijking Tuareg rally is 8 dagen en 1400 euro. daar komt dan 250 euro service bij. dus "vergelijkbaar"
ps Bij beide zit geen vliegticket in, en geen transport naar startplaats.


Klinkt wel leuk!

Maar Tuareg is al in <4 weken, en daarna eind Mei OER... dus voor mij past het niet meer.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
deon



Geregistreerd op: 5-6-2008
Berichten: 111
Woonplaats: Leuven

BerichtGeplaatst: Vr, 27 Feb. 2009, 14:47    Onderwerp: Reageer met quote

idd, meer een tocht dan een wedstrijd. maar da's niet slecht voor een groentje als ik.
gezien je ervaring, wat raadt je een instapper aan, de exc400 op de offroad optie (en al doende leren) of rustig aan de raid-optie doen, met de 990 (of met de 400?).
als ik de raid doe op de 990, welke banden zou ik erop zetten?
(voor de 400 raadde men pirelli mt21 aan.)

Anderszijds vraag ik me af of het verstandig is om een 9 jaar oude 400 in te zetten...zou men bij check-up voor vertrek kunnen inschatten of ie het aankan (mits assistentie die voorzien is natuurlijk). ik zou niet graag in Zuid Tunesië moeten afstappen. ook daarom denk ik dikwijls van het zekere voor het onzekere te nemen en de 990 te gebruiken en rustig de trail te doen, kwestie van de eerste ervaring aangenaam te houden.

ik heb even je palmares bekeken op dit forum...r e s p e c t ! thumbsup
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 27 Feb. 2009, 17:45    Onderwerp: Reageer met quote

Een XR400 of een 990... das gewoon een kwestie van Keuze. Allebei kan, maar het wordt een andere tocht. Met een fireblade of R1 kan het ook...

Dus kies gewoon wat je leuk lijkt, en ga daar voor.


Banden, aanpassingen etc: zie diverse topics hier op het forum.

Probeer iig van te voeren eens wat offroad met de 990... in het zand is het geen makkie.

Een raid of speciale toer voor 2 cilinders e.d. is natuurlijk altijd een leuke instapper. Grijp niet te hoog als je met de 990 wil gaan: altijd vast zitten en ploeteren en uiteindelijk omrijden over de weg is geen lol. Anderzijds is het ook niet altijd erg om eens 'op te geven' en een stukkie over te slaan. (vaak kan dat bij dat soort tours).

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Za, 28 Feb. 2009, 4:23    Onderwerp: Reageer met quote

ktm heeft ook 400cc motoren EXC wink3 hoeft dus niet altijd een xr te zijn
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
deon



Geregistreerd op: 5-6-2008
Berichten: 111
Woonplaats: Leuven

BerichtGeplaatst: Zo, 1 Mrt. 2009, 2:07    Onderwerp: Reageer met quote

t is idd een EXC.
ik heb met de 990 al wat offroad ervaring (beperkt) en geregeld op mijn gezicht gegaan.. ik ben daarom ongerust voor het gewicht van dat ding in mul zand.
ik ga dus waarschijnlijk met de 990 tot in Tunis en dan de 400 op om de tocht verder te zetten (hij kan toch mee op de vrachtwagen)

banden? Pirelli MT21 op de 400???

bedankt voor de tips, ik gooi wel wat foto's op de site als ik terug ben.

cheers!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
deon



Geregistreerd op: 5-6-2008
Berichten: 111
Woonplaats: Leuven

BerichtGeplaatst: Ma, 11 Mei. 2009, 15:31    Onderwerp: Reageer met quote

De Trans Tunesië is achter de rug!
leuke ervaring, eerst 1200 km met de Adventure tot in Genua (Italië), dan de boot op naar Tunis, en vandaar verder voor een kleine 3000 km op pistes met de EXC400. stevige etappes (tot 420km off road per dag).

Een aanrader als je eens van het 'Dakar' gevoel wil proeven, want:

-het is een echte rally, doch geen race (hoewel er stevig gereden werd!)
-er is technische en medische ondersteuning (op en naast de pistes)
-je slaapt dikwijls in luxe hotels (de touristische dienst Tunesië werkt mee)
-zeer veel mensen doen hem jaar na jaar en kunnen nuttige tips geven
-als je er echt stevig wil voor gaan, wees gerust dat kan!
-de organisatie kent alle pistes door en door, 's morgens bij de briefings kunnen ze je vertellen wat je te wachten staat
-het is comfortabel, alle hotels, transporten, catering..is geregeld
-je kan elke dag opteren voor een trailroute ipv offroad (als je wat wil chillen)
-je leeft 16 dagen on the road!

en dit jaar sliepen we één nacht naast de Rally of Tunisia...de KTM support heeft enkele van onze motors hersteld...en Marc Coma was bereid voor een babbel! smiley2

ik zal wel wat foto's uploaden
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
deon



Geregistreerd op: 5-6-2008
Berichten: 111
Woonplaats: Leuven

BerichtGeplaatst: Ma, 11 Mei. 2009, 15:44    Onderwerp: Reageer met quote

oh ja, met de adventure de rally rijden had wel zeer moeilijk geweest!

in de duinen is het toch ploeteren, en als je dan omgaat (en dat doe je!) is het geen makkie om hem uit het zand te trekken, zeker bij die temperaturen, en zeker niet na de derde of vierde keer op rij...
we zijn ook enkele cols overgegaan, redelijk steil en eigenlijk geen echt pad, meer rijden en springen over rotsblokken, dat zag ik me ook niet doen met 220Kg.
op de gewone pistes zou dat geen probleem zijn, daar ploegt ie gewoon doorheen natuurlijk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 11 Mei. 2009, 16:37    Onderwerp: Reageer met quote

Zaten der ook echte 'geitenpaadjes' in, waar je met de 950/990 te weinig ruimte zou hebben?

Stenen e.d. ben ik niet bang voor.. duinen ook niet, het klinkt me eigenlijk wel als een leuke rit voor de 950.

De duinen daar: hoe hoog zijn die?

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
deon



Geregistreerd op: 5-6-2008
Berichten: 111
Woonplaats: Leuven

BerichtGeplaatst: Ma, 11 Mei. 2009, 17:48    Onderwerp: Reageer met quote

ik denk dat het voor jouw idd geen probleem zou zijn.

er was een franstalig landgenoot bij (Serge (ben achternaam even kwijt), geen onbekende blijkbaar in het rally gebeuren) die op een ex-Dakar KTM (een 530?) de hele offroad heeft afgewerkt. zijn devies was steeds "geef gas" en die ging als een bulldog over de hoogste duinen. dus de juiste piloot kan het Smile

ik spreek over duinen tot 5 m hoogte.
we hebben meer in 'dunettes' gereden, die zijn veel lager (tot 2 meter), en de stukken erdoor waren enkele km's, dus niet heelder dagen. in de dunettes kan je ook makkelijker tussen de toppen door slalommen.

er waren idd enkele trajecten over smalle paden, maar het verraderlijke zat 'em meer in de trenches (sporen van andere voertuigen), die waren soms tot 60 cm diep en als je daardoor moet mag je niet aarzelen of van je lijn afwijken.. (in bossen hebben we weinig gereden en deze stukken waren niet echt moeilijk)
we hebben een dag stortregens gehad, de dag erna was dus dikwijls door overspoelde, weggespoelde pistes, in de modder.

het rijden door de zoutvlaktes was ook bijzonder, alsof je rijdt over slijk met een korstje ijs erbovenop. 2 jeeps van de assistentie zijn zo vast gereden dat ze er de nacht hebben moeten doorbrengen (en er de volgende ochtend op de verse zoutlaag van de nacht hebben kunnen uitrijden). enkele motors zijn ook fel onderuit gegaan..

voor ons was het rijden door de bergen het moeilijkst. rotspaden 45 graden helling, en geen echt pad maar rijden over blokken van 15 tot 30-40 cm diameter, links de rotswand en rechts de afgrond, meestal nog met diepe greppels waar de regen doorheen was gegaan, waar je dus snelheid moest nemen om eroverheen te springen. als je voorwiel tussen twee grotere blokken sukkelde en je net niet genoeg op de gas ging had je prijs.

de "gewone" pistes zullen voor de 990 een makkie zijn, dat rijdt als een trein.

Stefan Mertens is ook enkele dagen komen meerijden als training, die vond het toch ook pittig.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 13 Mei. 2009, 14:45    Onderwerp: Reageer met quote

mja.. probleem is met de 950 dat je geenfouten kan maken.. zeker niet als er een stijle kant naast je zit: Glij je naar beneden, dan houd je er niks aan en ben je uren bezig om hem weer boven te krijgen.

Duinen van 5m zijn echte kleintjes... in Marokko (erg chebbi) zijn ze tot zo'n 150m hoog. Die kleine duitjes kunnen echter juist lastig zijn, omdat je helemaal geen snelheid kan maken, en met de dikke bak dus vaan vast kan zitten als het erg zacht is.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
deon



Geregistreerd op: 5-6-2008
Berichten: 111
Woonplaats: Leuven

BerichtGeplaatst: Wo, 13 Mei. 2009, 15:16    Onderwerp: Reageer met quote

150m?? dat is een berg wideeyed

misschien onderschat ik het wat, maar hoger dan 10-15m waren ze toch niet.
in die kleine duinen kan je idd moelijk snelheid maken want je zit voortdurend te wippen over de koppen of er tussendoor te laveren.

het gewicht speelt absoluut een hoofdrol.. er was iemand op een bmw f800 gs, die heeft een stevige fitness achter de rug...200kg sleep je niet zomaar door het zand!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Reizen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif