Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
petervdc
|
Geplaatst: Wo, 27 Mrt. 2013, 10:03 Onderwerp: Ketting aanspannen - probleem |
|
|
Ik was gisteren bij een dealer om de voorwielspaken es wat bij te regelen, er zat een hoogteslag van een halve cm in.
Kvroeg hem om de ketting wat aan te spannen, en dat lukte maar zéér moeizaam.
Blijbaar heeft de vorige eigenaar (of zijn dealer) de ketting aangespannen ZONDER het achterwiel te lossen, maw aan die 2 moertjes gedraaid zonder het achterwiel te lossen.
Maw de draad is kapotgedraaid.
Gevolg : de achterbrug moet eraf, om wrsch een andere bout in te draaien.
Of zoiets ??
Damn  _________________ ...tjah... |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Wo, 27 Mrt. 2013, 10:13 Onderwerp: |
|
|
nu is het wel zo, dat er in de achterbrug snel wat water wil blijven staan, waardoor die stelbouten vast rotten, en de draad stuk gaat.
Daarom is het aan te raden om aan iedere kant een 3mm gaatje te boren net voor de las van de schetsplaat onderaan de achtervork, zodat het water er uit kan.
Ik zou proberen er een helicoil of dergelijk in te zetten, anders wordt het heel lastig met de stelbout en lockmoer (te dik) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
petervdc
|
Geplaatst: Wo, 27 Mrt. 2013, 10:20 Onderwerp: |
|
|
Goeie tip, ik bespreek dat met de dealer ! _________________ ...tjah... |
|
Naar boven |
|
 |
petervdc
|
Geplaatst: Vr, 29 Mrt. 2013, 16:18 Onderwerp: |
|
|
Het was een klotewerkje zei de dealer, is er een namiddag mee bezig geweest, andere bout in gedraaid, speciale boor gaan halen, etc
en dat gaatje geboord, er kwam idd een boel water uit...
afijn, we kunnen verder dus _________________ ...tjah... |
|
Naar boven |
|
 |
m.willems

|
Geplaatst: Zo, 31 Mrt. 2013, 20:34 Onderwerp: |
|
|
Evt. een foto van de locatie van de te boren gaatjes? |
|
Naar boven |
|
 |
De Max
|
Geplaatst: Wo, 3 Apr. 2013, 9:45 Onderwerp: stellen kettingspanning |
|
|
Peterke,
Luister eens naar "de vorige eigenaar" ipv van je "garagist".
Ketting altijd geregeld volgens de regels van de kunst en het boekje. Centrale bout los, regelen met nameten kettingspeling en centrering achterwiel. Regelboutjes vast met counterschroef en centrale bout aanspannen met correct koppel volgens handboek.
Ik heb trouwens destijds samen met mijn KTM een momentsleutel gekocht zodat ik steeds het juiste koppel op de centrale bout van het achterwiel kon zetten.
Mijn moto's liggen mij veel te nauw aan het hart om ze verkeerd te behandelen. Mijn vrouw denkt zelfs dat ik mijn moto liever zie dan haar (no comment). En ik wordt er nerveus van als iemand zou suggereren dat ik haar (vrouw en moto) zou mishandeld hebben.  _________________ I do not need anger management.
I need people to stop pissing me off |
|
Naar boven |
|
 |
petervdc
|
Geplaatst: Wo, 3 Apr. 2013, 9:55 Onderwerp: Re: stellen kettingspanning |
|
|
De Max schreef: | Peterke,
Luister eens naar "de vorige eigenaar" ipv van je "garagist".
Ketting altijd geregeld volgens de regels van de kunst en het boekje. Centrale bout los, regelen met nameten kettingspeling en centrering achterwiel. Regelboutjes vast met counterschroef en centrale bout aanspannen met correct koppel volgens handboek.
Ik heb trouwens destijds samen met mijn KTM een momentsleutel gekocht zodat ik steeds het juiste koppel op de centrale bout van het achterwiel kon zetten.
|
Sjah Max, als ik jouw stelling volg heeft de garagist dus gelogen & bedrogen, en mij 250euro afgetroggeld ??
Kwil je best geloven hoor, maar kwas nie content met deze factuur hoor.
Twas motodealer Raes in Loppem trouwens.
Moeilijke discussie hé...
Edit : tenzij het door dat water kwam, want hij zei dat er wel wat water uitkwam bij het boren van die 2 gaatjes... _________________ ...tjah... |
|
Naar boven |
|
 |
toktok

|
Geplaatst: Wo, 3 Apr. 2013, 16:09 Onderwerp: |
|
|
Ja, leuke discussie maar wat ik nu wil weten (voor mijn SMR), is het boren van de gaatjes noodzakelijk voor een niet-allroad rijder, is het geen verzwakking van je achterbrug constructie en inderdaad, liefst even een foto waar exact te boren. ik zou er dankbaar voor zijn.
grtz, Tok |
|
Naar boven |
|
 |
Vonkenboer

Geregistreerd op: 4-12-2009 Berichten: 473 Woonplaats: omgeving Eindhoven
|
Geplaatst: Wo, 3 Apr. 2013, 16:33 Onderwerp: |
|
|
toktok schreef: | Ja, leuke discussie maar wat ik nu wil weten (voor mijn SMR), is het boren van de gaatjes noodzakelijk voor een niet-allroad rijder, is het geen verzwakking van je achterbrug constructie en inderdaad, liefst even een foto waar exact te boren. ik zou er dankbaar voor zijn.
grtz, Tok |
ff gezocht op boren. -> http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=201&highlight=boren
en ja is aan te raden bij mij kwamen er ook enkele ml uit _________________ 990SMT 2010- |
|
Naar boven |
|
 |
petervdc
|
Geplaatst: Do, 4 Apr. 2013, 9:56 Onderwerp: |
|
|
Bon, even oplijsten wat de dealer gedaan heeft
- ketting aanspannen lukte niet, de bout zat vast
- heeft de boel opgewarmd, lukte niet
- bout is uiteindelijk afgebroken
- vlak gefreesd
- uitboren, heeft 3 boren gebroken daarbij
- zat 5cm diep, niet simpel om recht te boren
- draad trekken
- nieuwe bout erin
Hij is daar 6u mee bezig geweest, heeft maar 4u aangerekend.
Er is een half glas water uitgekomen na het boren van die 2 gaatjes.
Oorzaak is volgens hem het aanspannen zonder het achterwiel te lossen.
Kga nie discussieren met de vorige eigenaar, dit is alleen maar wat ik hoor wat de dealer zegt hé. Ik was er niet bij, dus ik heb niet met eigen ogen gezien wat ie gedaan heeft. Heeft ie me erop gelegd, geen idee.
En hij heeft me verteld dat ie een groot onderhoud doet voor 200euro, de helft van de prijs van de officiele ktm dealer.
Omdat ze daar bvb kleppen stellen op de factuur zetten als ze het niet uitvoeren, maar ze moeten het officieel doen volgens de ktm onderhoudsrichtlijnen, dus moet het op de factuur staan, dus rekenen ze het aan. _________________ ...tjah... |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Do, 4 Apr. 2013, 13:40 Onderwerp: |
|
|
petervdc schreef: |
..
..
..
Hij is daar 6u mee bezig geweest
..
|
Iemand die de bout afbreekt, vervolgens 3 boren sloopt op het uitboren, daar 6 uur (!) mee bezig is en opmerkt dat er een half glas water uitgekomen is neem ik niet erg serieus als die ook nog beweert 'dat het gekomen is omdat iemand de boutjes versteld heeft zonder de achteras te lossen'
Quote: | En hij heeft me verteld dat ie een groot onderhoud doet voor 200euro, de helft van de prijs van de officiele ktm dealer.
Omdat ze daar bvb kleppen stellen op de factuur zetten als ze het niet uitvoeren, maar ze moeten het officieel doen volgens de ktm onderhoudsrichtlijnen, dus moet het op de factuur staan, dus rekenen ze het aan. |
En nou geloof ik 'm helemaal niet meer, al lijkt dit meer een klok-klepel verhaal te zijn. |
|
Naar boven |
|
 |
Roeligan

Geregistreerd op: 27-12-2007 Berichten: 804 Woonplaats: Heusden-Zolder
|
Geplaatst: Do, 4 Apr. 2013, 14:00 Onderwerp: |
|
|
DaBit schreef: | petervdc schreef: |
..
..
..
Hij is daar 6u mee bezig geweest
..
|
Iemand die de bout afbreekt, vervolgens 3 boren sloopt op het uitboren, daar 6 uur (!) mee bezig is en opmerkt dat er een half glas water uitgekomen is neem ik niet erg serieus als die ook nog beweert 'dat het gekomen is omdat iemand de boutjes versteld heeft zonder de achteras te lossen'
Quote: | En hij heeft me verteld dat ie een groot onderhoud doet voor 200euro, de helft van de prijs van de officiele ktm dealer.
Omdat ze daar bvb kleppen stellen op de factuur zetten als ze het niet uitvoeren, maar ze moeten het officieel doen volgens de ktm onderhoudsrichtlijnen, dus moet het op de factuur staan, dus rekenen ze het aan. |
En nou geloof ik 'm helemaal niet meer, al lijkt dit meer een klok-klepel verhaal te zijn. |
Is ook het eerste wat ik er van hoor...
Klepspeling meten is niet zoveel werk, nokkenasjes moeten er dan niet uit. Dus als ze goed staan zowiezo minder op factuur dan bij effectief stellen (qua werkuren dan).
Lijkt me ook dat je eerder de schroefdraad in de achterbrug naar de filistijnen draait als je ketting probeert aan te spannen met de wielas nog vast dan dat die bouten vast komen te zitten :s _________________ www.roeligan.net |
|
Naar boven |
|
 |
petervdc
|
Geplaatst: Do, 4 Apr. 2013, 14:33 Onderwerp: |
|
|
Roeligan schreef: |
Klepspeling meten is niet zoveel werk, nokkenasjes moeten er dan niet uit. Dus als ze goed staan zowiezo minder op factuur dan bij effectief stellen (qua werkuren dan).
|
Wat hij zegt is dat ze het wél aanrekenen alsof ze de kleppen gesteld hebben, terwijl ze ze niét gesteld hebben, omdat ze "horen" dat de motor normaal loopt. _________________ ...tjah... |
|
Naar boven |
|
 |
Roeligan

Geregistreerd op: 27-12-2007 Berichten: 804 Woonplaats: Heusden-Zolder
|
Geplaatst: Do, 4 Apr. 2013, 15:24 Onderwerp: |
|
|
petervdc schreef: | Roeligan schreef: |
|
Wat hij zegt is dat ze het wél aanrekenen alsof ze de kleppen gesteld hebben, terwijl ze ze niét gesteld hebben, omdat ze "horen" dat de motor normaal loopt. |
Straffen dealer...
Toch niet op mijn factuur... nog maar 1 keer moeten stellen (de achterste uitlaat geloof ik); de andere keren enkel controle bij groot onderhoud. Wanneer ze gesteld moesten worden was de factuur idd hoger, maar das ook meer werk...
straf straf straf.... _________________ www.roeligan.net |
|
Naar boven |
|
 |
|