lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

afstelling vering voor op circuit

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Superenduro berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
LaBree



Geregistreerd op: 26-2-2008
Berichten: 123
Woonplaats: Rotterdam

BerichtGeplaatst: Wo, 24 Sep. 2008, 10:02    Onderwerp: afstelling vering voor op circuit Reageer met quote

heb afgelopen zondag een dagje circuit gedaan met de SE.
wel op de 17".

ik had de vering al ingesteld op "sport" stand.
toch kreeg ik aan het eind van de circuit-training de tip om mijn vering voor dergelijk gebruik nog iets meer aan te passen.

iemand ervaring met de instellingen voor circuit-gebruik?

btw een echte aanrader
(maar heb de SE dan ook voor Dual-Sport aangeschaft.)

_________________
KTM 07 SE 950R - KTM 530 EXC-R - Triumph 98 Daytona T595 - KTM 88 LC4 GS600
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Mosseltje



Geregistreerd op: 16-3-2008
Berichten: 185
Woonplaats: Breda

BerichtGeplaatst: Wo, 24 Sep. 2008, 13:05    Onderwerp: Reageer met quote

Staat behoorlijk wat op internet hierover.

http://www.geocities.com/hotsyflotsy/Vering.pdf


En dit heb ik van de site van WP zelf:

[TROUBLE SHOOTING OVERVIEW]


REAR SUSPENSION

Complaint
- too little negative suspension travel
- motorcycle shocks through the steering in ruts or when accelerating
- shock absorber appears immobile
- uncomfortable
- overloading on front forks when travelling downhill or braking

Cause
- spring pre load too high

Solution
- reduce spring pre load
- fit a softer spring if necessary


Complaint
- motorcycle dips too deeply on suspension
- too much negative suspension travel (“sag”)
- uncomfortable
- tendency to shocking
- motorcycle wanders on uneven surfaces

Cause
- spring pre load too low
----------------------------
Solution
- increase spring pre load
- fit a harder spring (or springs)


Complaint
- very uncomfortable
- rear wheel tends to bounce in fast bends especially when accelerating
- rear wheel bounces over uneven surfaces

Cause
- compression camping too hard

Solution
- adjust damping to softer level
- have the shock absorber adjusted internally
- have worn shock absorbers repaired or replaced





Complaint
- Rear suspension bottoms out
- motorcycle and rider subject to hard bumps
- Noticeable movements in the frame, particularly when accelerating out of bends

Cause
- compression damping too soft

Solution
- set compression damping harder
- have the shock absorber adjusted internally
- have worn shock absorbers repaired or replaced

Complaint
- motorcycle suspension extremely sluggish
- rear wheel unable to cope well with uneven surfaces
- tendency to bounce on bumpy surfaces
uncomfortable
- tendency to snake in ruts

Cause
- rebound damping too hard

Solution
- decrease the rebound damping
- possibly increase spring pre-load
- replace shock absorber


Complaint
- motorcycle suspension extremely lively
- constant movement in the rear suspension
- rear wheel has tendency to bounce / wobble

Cause
- rebound damping (rebound) too soft

Solution
- increase the rebound damping
- reduce the spring pretension if necessary
- have worn shock absorbers repaired or replaced


FRONT SUSPENSION

Complaint
- front forks sluggish/nearly immobile
- handlebars “jump” in your hand when accelerating and crossing ruts
- uncomfortable
- front wheel bounces / chatters on poor road surfaces

Cause
- spring pre load too high
- spring too hard
- air chamber too small

Solution
- reduce spring pre load
- fit softer springs or progressive springs with a lighter initial strength
- increase air chamber (reduce oil level in front fork)


Complaint
- motorcycle sags to deeply on the springs
- too much negative suspension travel
- Suspension occasionally bottoms out
- front forks shake when braking and travelling downhill

Cause
- spring pre load too low
- springs too soft
- air chamber too large

Solution
- increase spring pre load
- fit stiffer springs or progressive front fork springs with a heavier initial strength
- reduce air chamber (increase oil level in front fork)

Complaint
- front forks sluggish/nearly immobile
- shocks in the steering when accelerating
- front wheel chatters when braking hard

Cause
- ingoing (compression) damping too hard

Solution
- reduce the ingoing (compression) damping
- possibly use lower viscosity fork oil


Complaint
- front forks shock when braking and on uneven road surfaces
and dips rapidly when braking

Cause
- ingoing (compression) damping too soft

Solution:
- increase the ingoing (compression) damping
- possibly use higher viscosity fork oil


Complaint
- front forks spring back slowly
- uncomfortable
- front wheel unable to cope with uneven surfaces
- indirect steering behaviour
-
Cause
- outgoing (rebound) damping too hard

Solution
- reduce the outgoing (rebound) damping
- possibly use a lower viscosity fork oil


Complaint
- front end is lively
- bouncing and shocking on uneven surfaces
- front forks spring back too quickly

Cause
- outgoing (rebound) damping too soft

Solution
- increase the outgoing (rebound) damping
- possibly use a higher viscosity fork oil


Complaint
- front forks shock
- front wheel shudders
- not enough progressive hardening of the spring towards the end of travel

Cause
- air chamber too large

Solution
- increase the oil level in small steps of 5 to 10 mm


Complaint
- forks hard
- tendency to shock in the steering
- front wheel bounces when braking due to hydraulic stop blocking
- uncomfortable

Cause
- air chamber too small

Solution
- decrease the oil level in small steps of 5 to 10 mm

_________________
Heaven won't have me and hell is afraid I'll take over !

Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.........
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Mosseltje



Geregistreerd op: 16-3-2008
Berichten: 185
Woonplaats: Breda

BerichtGeplaatst: Wo, 24 Sep. 2008, 13:08    Onderwerp: Reageer met quote

P.s. Anders gaan we zondag alvast verschillende offroad settings proberen. thumbsup
_________________
Heaven won't have me and hell is afraid I'll take over !

Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.........
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
KTM_FAN



Geregistreerd op: 19-2-2008
Berichten: 321

BerichtGeplaatst: Ma, 29 Sep. 2008, 17:46    Onderwerp: vering Reageer met quote

La Bree,

Mijn tip is de voorvork geheel dicht te draaien.
Voorspanning vol aan
Rebound vol dicht en compression vol dicht

Dit is mij prima bevallen op 't circuit, de achterkant had ik op "Sport" staan. Adventure S en superenduro ontlopen elkaar niet veel qua vering toch ? Met de vering op normaal had ik soms op de weg een swabberende achterkant bij extreem remmen met hoge snelheid. Op Zandvoort niets van dat alles, ook niet bij inremmen na het rechte eind met snelheid tot 200 km/u.

Maar mijn stelling is nu:

zandgroeve = leuker dan zandvoort

Onno

_________________
KTM-FAN
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Di, 30 Sep. 2008, 1:23    Onderwerp: Re: vering Reageer met quote

Onno schreef:
La Bree,

Mijn tip is de voorvork geheel dicht te draaien.
Voorspanning vol aan
Rebound vol dicht en compression vol dicht

Dit is mij prima bevallen op 't circuit, de achterkant had ik op "Sport" staan. Adventure S en superenduro ontlopen elkaar niet veel qua vering toch ? Met de vering op normaal had ik soms op de weg een swabberende achterkant bij extreem remmen met hoge snelheid. Op Zandvoort niets van dat alles, ook niet bij inremmen na het rechte eind met snelheid tot 200 km/u.

Maar mijn stelling is nu:

zandgroeve = leuker dan zandvoort

Onno


Adventure S en superenduro ontlopen elkaar niet veel qua vering huh2 huh2 totaal niet met elkaar te vergelijken
misschien de buiten kant
als je met je se op het cirquit gaat is het beter om je achter veer zo hard mogelijk te zetten en voor iets minder, hier heb ik persoonlijk de beste ervaring mee
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
LaBree



Geregistreerd op: 26-2-2008
Berichten: 123
Woonplaats: Rotterdam

BerichtGeplaatst: Di, 30 Sep. 2008, 9:45    Onderwerp: Re: vering Reageer met quote

mr wheely schreef:
Onno schreef:


Maar mijn stelling is nu:

zandgroeve = leuker dan zandvoort

Onno


Adventure S en superenduro ontlopen elkaar niet veel qua vering huh2 huh2 totaal niet met elkaar te vergelijken
misschien de buiten kant


t ging me vnl ook om de achterpartij.
die bleef op t circuit inveren, waardoor ik gemaand werd iets rustiger aan te doen.
dus mijn conclusie was ook al wel achter iets harder zetten.

@ Onno: zandgroeve is helemaal geweldig, maar zandvoort heeft toch ook zeer zeker wel wat.
hele makkelijke keuze : Allebei blijven doen Smile

maar ben niet zo'n vering specialist, dus wilde graag verschillende meningen horen.

_________________
KTM 07 SE 950R - KTM 530 EXC-R - Triumph 98 Daytona T595 - KTM 88 LC4 GS600
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Wo, 1 Okt. 2008, 0:25    Onderwerp: Re: vering Reageer met quote

LaBree schreef:
mr wheely schreef:
Onno schreef:


Maar mijn stelling is nu:

zandgroeve = leuker dan zandvoort

Onno


Adventure S en superenduro ontlopen elkaar niet veel qua vering huh2 huh2 totaal niet met elkaar te vergelijken
misschien de buiten kant


t ging me vnl ook om de achterpartij.
die bleef op t circuit inveren, waardoor ik gemaand werd iets rustiger aan te doen.
dus mijn conclusie was ook al wel achter iets harder zetten.

@ Onno: zandgroeve is helemaal geweldig, maar zandvoort heeft toch ook zeer zeker wel wat.
hele makkelijke keuze : Allebei blijven doen Smile

maar ben niet zo'n vering specialist, dus wilde graag verschillende meningen horen.


achter moet je gewoon helemaal dicht zetten
voor niet helemaal anders rij je op een plank en dan gaat de motor zwabberen en dan kun je ook enduro blijven rijden
daarom hebben ze bij de ktm 950SM en 990SM de veerwegen ingekort
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Superenduro Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif