Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Master of Disaster
|
Geplaatst: Za, 9 Jul. 2011, 17:40 Onderwerp: wat ik de voorbije 4 uur gedaan heb... |
|
|
Nu de laatste examens eindelijk achter de rug zijn (jawel, u spreekt tot een gediplomeerd dierenarts...) werd het eens tijd om mij in een projectje te gooien. Vol goeie moed begonnen en een paar uur later (die voorste cylinder, miljaar!) had ik een drietal buisjes en een pompje in mijn handen. Nog wat gefoefel met soldeer en blokkeerplaatjes en tadzaam: SASectomy succesvol uitgevoerd.
(tip: als je een Oberon clutch-slave koopt wordt die geleverd met een rubber kapje dat exact de goede maat heeft om de luchtfilterkast dicht te maken.)
Bevindingen na eerste testrit: MAN wat een verschil! Veel soepeler in lage toeren, geen afslaan meer bij onvoorzichtig traag in eerste rijden, geen enkele plof bij remmen op de motor, ook niet onder hoge belasting (terugschakelen in hoge toeren). Hier spreekt een tevreden man. Het is wat werk geweest, maar het was de moeite! _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
wtr500

|
Geplaatst: Za, 9 Jul. 2011, 19:39 Onderwerp: |
|
|
Nice. Nog een tip: Als je zo'n grijze electra-doos koop bij de bouwmarkt voor buiten, dan zitten er daar van die geribbelde stoppen in. Die passen dus precies in de gaten van de luchtfilterbox. Voor het geval je geen oberon hebt.... _________________ www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012 |
|
Naar boven |
|
 |
Jerome
|
Geplaatst: Wo, 27 Jul. 2011, 21:56 Onderwerp: |
|
|
ik lees op verschillende tegenstrijdige berichten......... is dit nu ook goed bij een 990?
graag verneem ik jullie inzicht......... |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Wo, 27 Jul. 2011, 21:59 Onderwerp: |
|
|
je moet het iig niet doen icm de originele katalysator uitlaten: De katalysator heeft het SAS nodig namelijk.
dus alleen icm een 'sport' uitlaat _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Jerome
|
Geplaatst: Wo, 27 Jul. 2011, 22:02 Onderwerp: |
|
|
oke merci, heb de akras erop + akra mapping |
|
Naar boven |
|
 |
Roeligan

Geregistreerd op: 27-12-2007 Berichten: 804 Woonplaats: Heusden-Zolder
|
Geplaatst: Do, 28 Jul. 2011, 14:15 Onderwerp: |
|
|
Jerome schreef: | oke merci, heb de akras erop + akra mapping |
Dan heb je de SAS idd niet meer nodig
Bij mij is dat slangenspul er ook al lang af  _________________ www.roeligan.net |
|
Naar boven |
|
 |
michielvl
|
Geplaatst: Vr, 12 Aug. 2011, 10:34 Onderwerp: |
|
|
Ergens op het forum (ik kan het niet meer vinden) las ik dat als je de akra-map hebt, de sas al is uitgeschakeld. Klopt dat? Heeft het dan voor de 'Laufkultur' nog zin om de sas te verwijderen en plaatjes te plaatsen? _________________ SMT sinds mei 2011 |
|
Naar boven |
|
 |
Vonkenboer

Geregistreerd op: 4-12-2009 Berichten: 473 Woonplaats: omgeving Eindhoven
|
Geplaatst: Vr, 12 Aug. 2011, 11:09 Onderwerp: |
|
|
michielvl schreef: | Ergens op het forum (ik kan het niet meer vinden) las ik dat als je de akra-map hebt, de sas al is uitgeschakeld. Klopt dat? Heeft het dan voor de 'Laufkultur' nog zin om de sas te verwijderen en plaatjes te plaatsen? |
Is niet uitgeschakeld.
Heeft het zin... je merkt er niks van tenminste ik niet.
Maar het blok is weer iets beter zicht baar (geen slangen troep) en de motor is weer een paar gram lichter. _________________ 990SMT 2010- |
|
Naar boven |
|
 |
michielvl
|
Geplaatst: Vr, 12 Aug. 2011, 11:25 Onderwerp: |
|
|
Hmmm....ok.
Wat zou ik kunnen doen om de motor wat soepeler te kunnen maken, behalve akra's met map en progressieve gashandle? Want tijdens rijden op één snelheid waar je niet kunt inhalen, is het onrustig.
In ieder geval heb ik gemerkt dat ik geen euro 98 moet tanken. Op 95 of v-power loopt ie veel mooier. _________________ SMT sinds mei 2011 |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Vr, 12 Aug. 2011, 11:47 Onderwerp: |
|
|
michielvl schreef: | Ergens op het forum (ik kan het niet meer vinden) las ik dat als je de akra-map hebt, de sas al is uitgeschakeld. Klopt dat? Heeft het dan voor de 'Laufkultur' nog zin om de sas te verwijderen en plaatjes te plaatsen? |
ik denk dat je in de war bent met epc, die wordt met akra mapping nl WEL uitgeschakeld, (is restrictie op 2e en 3e versnelling).
sas verwijderen heeft zin, in die zin dat je idd minder troep om het blok heen hebt zitten, en de "popping sound" bij gasafsluiten er mee kunt doen verdwijnen. _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Vonkenboer

|
Geplaatst: Vr, 12 Aug. 2011, 13:37 Onderwerp: |
|
|
michielvl schreef: | Hmmm....ok.
Wat zou ik kunnen doen om de motor wat soepeler te kunnen maken, behalve akra's met map en progressieve gashandle? Want tijdens rijden op één snelheid waar je niet kunt inhalen, is het onrustig.
In ieder geval heb ik gemerkt dat ik geen euro 98 moet tanken. Op 95 of v-power loopt ie veel mooier. |
Ok het volgende zou je kunnen proberen.
Secundaire kleppen verwijderen of verder opzetten dmv Tuneecu.
Gaskleppen synchroniseren(wordt af fabriek niet meer gedaan??)
TPS instelling controlleren.
Deze opties brengen al enkele goede verbeteringen.
O2 verwijderen kan maar daar ben ik niet zo'n voorstander van.
Verbruik wordt hoger en je hebt in de bergen geen compensatie meer waardoor de motor erg arm kan gaan lopen op lage toeren. _________________ 990SMT 2010- |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Vr, 12 Aug. 2011, 14:14 Onderwerp: |
|
|
rijk bedoel je denk ik.. Geen compensatie bij dunnere lucht is meer benzine naar verhouding tot de lucht. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
Vonkenboer

|
Geplaatst: Vr, 12 Aug. 2011, 14:33 Onderwerp: |
|
|
StevenD schreef: | rijk bedoel je denk ik.. Geen compensatie bij dunnere lucht is meer benzine naar verhouding tot de lucht. |
oeps id rijk  _________________ 990SMT 2010- |
|
Naar boven |
|
 |
michielvl
|
Geplaatst: Vr, 12 Aug. 2011, 15:38 Onderwerp: |
|
|
Vonkenboer schreef: | michielvl schreef: | Hmmm....ok.
In ieder geval heb ik gemerkt dat ik geen euro 98 moet tanken. Op 95 of v-power loopt ie veel mooier. |
Ok het volgende zou je kunnen proberen.
Secundaire kleppen verwijderen of verder opzetten dmv Tuneecu.
Gaskleppen synchroniseren(wordt af fabriek niet meer gedaan??)
TPS instelling controlleren.
Deze opties brengen al enkele goede verbeteringen.
O2 verwijderen kan maar daar ben ik niet zo'n voorstander van.
Verbruik wordt hoger en je hebt in de bergen geen compensatie meer waardoor de motor erg arm kan gaan lopen op lage toeren. |
Gaskleppen synchroniseren ga ik doen! Ik heb daar een apparaat voor. Of moet dan ook nog iets worden bijgesteld in de ECU?
De TPS is denk ik gaskleppositiesensor. Kun je dat zelf met tuneecu?
Secundaire gaskleppen verder openen: kan ik dat zelf na lezen van het TuneEcu topic? _________________ SMT sinds mei 2011 |
|
Naar boven |
|
 |
Vonkenboer

|
Geplaatst: Vr, 12 Aug. 2011, 16:52 Onderwerp: |
|
|
michielvl schreef: |
Gaskleppen synchroniseren ga ik doen! Ik heb daar een apparaat voor. Of moet dan ook nog iets worden bijgesteld in de ECU?
Nee gewoon afstellen en klaar
Hier wat foto's als hulp: http://www.superduke.net/forum/viewtopic.php?f=18&t=5347
De TPS is denk ik gaskleppositiesensor. Kun je dat zelf met tuneecu?
Ja gewoon motor op contact, computer met tuneecu aansluiten en de voltage aflezen.
Afstellen van de sensor is wel iets lastig van daar dat sommige dit doen:
Een klein gaatje in het lucht filter huis om makkelijk af te stellen
info: http://www.ktm950.info/how/wotf/wotf.html#TheThrottlePositionSensor
Secundaire gaskleppen verder openen: kan ik dat zelf na lezen van het TuneEcu topic?
Heel makkelijk.
Je download eerst je orginele mapping uit de motor en deze sla je op als eventuele backup.
En nu ga je naar de 2nd throttle map en ga je de velden gewoon op hogen.
Is wel even werk en uit eindelijk laad je deze map gewoon in de motor.
even 15 min stationair laten draaien en klaar.
Maar ik stuur mijn aangepaste map wel even via de mail(scheelt wat werk).
|
_________________ 990SMT 2010- |
|
Naar boven |
|
 |
|