lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

wat ik de voorbije 4 uur gedaan heb...
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Master of Disaster



Geregistreerd op: 23-3-2009
Berichten: 1157
Woonplaats: Wetteren

BerichtGeplaatst: Za, 9 Jul. 2011, 17:40    Onderwerp: wat ik de voorbije 4 uur gedaan heb... Reageer met quote

Nu de laatste examens eindelijk achter de rug zijn (jawel, u spreekt tot een gediplomeerd dierenarts...) werd het eens tijd om mij in een projectje te gooien. Vol goeie moed begonnen en een paar uur later (die voorste cylinder, miljaar!) had ik een drietal buisjes en een pompje in mijn handen. Nog wat gefoefel met soldeer en blokkeerplaatjes en tadzaam: SASectomy succesvol uitgevoerd.
(tip: als je een Oberon clutch-slave koopt wordt die geleverd met een rubber kapje dat exact de goede maat heeft om de luchtfilterkast dicht te maken.)

Bevindingen na eerste testrit: MAN wat een verschil! Veel soepeler in lage toeren, geen afslaan meer bij onvoorzichtig traag in eerste rijden, geen enkele plof bij remmen op de motor, ook niet onder hoge belasting (terugschakelen in hoge toeren). Hier spreekt een tevreden man. Het is wat werk geweest, maar het was de moeite!

_________________
Only fools follow rules
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
wtr500



Geregistreerd op: 20-8-2010
Berichten: 381
Woonplaats: Stevensweert

BerichtGeplaatst: Za, 9 Jul. 2011, 19:39    Onderwerp: Reageer met quote

Nice. Nog een tip: Als je zo'n grijze electra-doos koop bij de bouwmarkt voor buiten, dan zitten er daar van die geribbelde stoppen in. Die passen dus precies in de gaten van de luchtfilterbox. Voor het geval je geen oberon hebt....wink2
_________________
www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Jerome



Geregistreerd op: 11-7-2008
Berichten: 772

BerichtGeplaatst: Wo, 27 Jul. 2011, 21:56    Onderwerp: Reageer met quote

ik lees op verschillende tegenstrijdige berichten......... is dit nu ook goed bij een 990?

graag verneem ik jullie inzicht.........
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 27 Jul. 2011, 21:59    Onderwerp: Reageer met quote

je moet het iig niet doen icm de originele katalysator uitlaten: De katalysator heeft het SAS nodig namelijk.

dus alleen icm een 'sport' uitlaat

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Jerome



Geregistreerd op: 11-7-2008
Berichten: 772

BerichtGeplaatst: Wo, 27 Jul. 2011, 22:02    Onderwerp: Reageer met quote

oke merci, heb de akras erop + akra mapping
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Roeligan



Geregistreerd op: 27-12-2007
Berichten: 804
Woonplaats: Heusden-Zolder

BerichtGeplaatst: Do, 28 Jul. 2011, 14:15    Onderwerp: Reageer met quote

Jerome schreef:
oke merci, heb de akras erop + akra mapping


Dan heb je de SAS idd niet meer nodig thumbsup

Bij mij is dat slangenspul er ook al lang af Smile

_________________
www.roeligan.net
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
michielvl



Geregistreerd op: 21-6-2011
Berichten: 38
Woonplaats: nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 12 Aug. 2011, 10:34    Onderwerp: Reageer met quote

Ergens op het forum (ik kan het niet meer vinden) las ik dat als je de akra-map hebt, de sas al is uitgeschakeld. Klopt dat? Heeft het dan voor de 'Laufkultur' nog zin om de sas te verwijderen en plaatjes te plaatsen?
_________________
SMT sinds mei 2011
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Vonkenboer



Geregistreerd op: 4-12-2009
Berichten: 473
Woonplaats: omgeving Eindhoven

BerichtGeplaatst: Vr, 12 Aug. 2011, 11:09    Onderwerp: Reageer met quote

michielvl schreef:
Ergens op het forum (ik kan het niet meer vinden) las ik dat als je de akra-map hebt, de sas al is uitgeschakeld. Klopt dat? Heeft het dan voor de 'Laufkultur' nog zin om de sas te verwijderen en plaatjes te plaatsen?


Is niet uitgeschakeld.

Heeft het zin... je merkt er niks van tenminste ik niet.
Maar het blok is weer iets beter zicht baar (geen slangen troep) en de motor is weer een paar gram lichter.

_________________
990SMT 2010-
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
michielvl



Geregistreerd op: 21-6-2011
Berichten: 38
Woonplaats: nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 12 Aug. 2011, 11:25    Onderwerp: Reageer met quote

Hmmm....ok.
Wat zou ik kunnen doen om de motor wat soepeler te kunnen maken, behalve akra's met map en progressieve gashandle? Want tijdens rijden op één snelheid waar je niet kunt inhalen, is het onrustig.
In ieder geval heb ik gemerkt dat ik geen euro 98 moet tanken. Op 95 of v-power loopt ie veel mooier.

_________________
SMT sinds mei 2011
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3673

BerichtGeplaatst: Vr, 12 Aug. 2011, 11:47    Onderwerp: Reageer met quote

michielvl schreef:
Ergens op het forum (ik kan het niet meer vinden) las ik dat als je de akra-map hebt, de sas al is uitgeschakeld. Klopt dat? Heeft het dan voor de 'Laufkultur' nog zin om de sas te verwijderen en plaatjes te plaatsen?


ik denk dat je in de war bent met epc, die wordt met akra mapping nl WEL uitgeschakeld, (is restrictie op 2e en 3e versnelling).

sas verwijderen heeft zin, in die zin dat je idd minder troep om het blok heen hebt zitten, en de "popping sound" bij gasafsluiten er mee kunt doen verdwijnen.

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Vonkenboer



Geregistreerd op: 4-12-2009
Berichten: 473
Woonplaats: omgeving Eindhoven

BerichtGeplaatst: Vr, 12 Aug. 2011, 13:37    Onderwerp: Reageer met quote

michielvl schreef:
Hmmm....ok.
Wat zou ik kunnen doen om de motor wat soepeler te kunnen maken, behalve akra's met map en progressieve gashandle? Want tijdens rijden op één snelheid waar je niet kunt inhalen, is het onrustig.
In ieder geval heb ik gemerkt dat ik geen euro 98 moet tanken. Op 95 of v-power loopt ie veel mooier.


Ok het volgende zou je kunnen proberen.

Secundaire kleppen verwijderen of verder opzetten dmv Tuneecu.
Gaskleppen synchroniseren(wordt af fabriek niet meer gedaan??)
TPS instelling controlleren.

Deze opties brengen al enkele goede verbeteringen.

O2 verwijderen kan maar daar ben ik niet zo'n voorstander van.
Verbruik wordt hoger en je hebt in de bergen geen compensatie meer waardoor de motor erg arm kan gaan lopen op lage toeren.

_________________
990SMT 2010-
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2716
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Vr, 12 Aug. 2011, 14:14    Onderwerp: Reageer met quote

rijk bedoel je denk ik.. Geen compensatie bij dunnere lucht is meer benzine naar verhouding tot de lucht.
_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Vonkenboer



Geregistreerd op: 4-12-2009
Berichten: 473
Woonplaats: omgeving Eindhoven

BerichtGeplaatst: Vr, 12 Aug. 2011, 14:33    Onderwerp: Reageer met quote

StevenD schreef:
rijk bedoel je denk ik.. Geen compensatie bij dunnere lucht is meer benzine naar verhouding tot de lucht.


oeps id rijk rolleyes4

_________________
990SMT 2010-
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
michielvl



Geregistreerd op: 21-6-2011
Berichten: 38
Woonplaats: nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 12 Aug. 2011, 15:38    Onderwerp: Reageer met quote

Vonkenboer schreef:
michielvl schreef:
Hmmm....ok.
Wat zou ik kunnen doen om de motor wat soepeler te kunnen maken, behalve akra's met map en progressieve gashandle? Want tijdens rijden op één snelheid waar je niet kunt inhalen, is het onrustig.
In ieder geval heb ik gemerkt dat ik geen euro 98 moet tanken. Op 95 of v-power loopt ie veel mooier.


Ok het volgende zou je kunnen proberen.

Secundaire kleppen verwijderen of verder opzetten dmv Tuneecu.
Gaskleppen synchroniseren(wordt af fabriek niet meer gedaan??)
TPS instelling controlleren.

Deze opties brengen al enkele goede verbeteringen.

O2 verwijderen kan maar daar ben ik niet zo'n voorstander van.
Verbruik wordt hoger en je hebt in de bergen geen compensatie meer waardoor de motor erg arm kan gaan lopen op lage toeren.


Gaskleppen synchroniseren ga ik doen! Ik heb daar een apparaat voor. Of moet dan ook nog iets worden bijgesteld in de ECU?
De TPS is denk ik gaskleppositiesensor. Kun je dat zelf met tuneecu?
Secundaire gaskleppen verder openen: kan ik dat zelf na lezen van het TuneEcu topic?

_________________
SMT sinds mei 2011
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Vonkenboer



Geregistreerd op: 4-12-2009
Berichten: 473
Woonplaats: omgeving Eindhoven

BerichtGeplaatst: Vr, 12 Aug. 2011, 16:52    Onderwerp: Reageer met quote

michielvl schreef:


Gaskleppen synchroniseren ga ik doen! Ik heb daar een apparaat voor. Of moet dan ook nog iets worden bijgesteld in de ECU?
Nee gewoon afstellen en klaar
Hier wat foto's als hulp: http://www.superduke.net/forum/viewtopic.php?f=18&t=5347



De TPS is denk ik gaskleppositiesensor. Kun je dat zelf met tuneecu?


Ja gewoon motor op contact, computer met tuneecu aansluiten en de voltage aflezen.
Afstellen van de sensor is wel iets lastig van daar dat sommige dit doen:

Een klein gaatje in het lucht filter huis om makkelijk af te stellen
info: http://www.ktm950.info/how/wotf/wotf.html#TheThrottlePositionSensor




Secundaire gaskleppen verder openen: kan ik dat zelf na lezen van het TuneEcu topic?

Heel makkelijk.
Je download eerst je orginele mapping uit de motor en deze sla je op als eventuele backup.
En nu ga je naar de 2nd throttle map en ga je de velden gewoon op hogen.
Is wel even werk en uit eindelijk laad je deze map gewoon in de motor.
even 15 min stationair laten draaien en klaar.
Maar ik stuur mijn aangepaste map wel even via de mail(scheelt wat werk).


_________________
990SMT 2010-
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif