lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

voorvorkprobleem
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
lucas



Geregistreerd op: 8-3-2008
Berichten: 32
Woonplaats: maastricht

BerichtGeplaatst: Za, 16 Aug. 2008, 22:24    Onderwerp: voorvorkprobleem Reageer met quote

sinds mijn fiets op een aanhanger heeft gestaan (!) en de voorvering tot op de bodem, dus veel te strak, met spanners werd vastgezet en vervolgens zo enkele uren heeft gevangengezeten, zwabbert ie, is uit balans vooral met bagage of duo. Boven de 100 gaat 't stuur bibberen...vooral bij afremmen op de motor bergaf . Ik denk dat de vering die aanhanger-aktie niet zo aardig vond , dat de spanning eruit is, m.a.w. dat de veren vernieuwd moeten worden. Ik vraag me dan ook af of er niet zwaardere veren bestaan voor de 990S omdat ik vaker rij met m'n meiske achterop en de nodige bagage, als ik toch de WP-boel al moet laten vervangen...na 9000km. Heeft nog iemand een idee ?
_________________
beter een hand aan het stuur, dan tien in de lucht
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Joker



Geregistreerd op: 7-10-2007
Berichten: 94
Woonplaats: Westmalle

BerichtGeplaatst: Za, 16 Aug. 2008, 23:13    Onderwerp: Re: voorvorkprobleem Reageer met quote

lucas schreef:
sinds mijn fiets op een aanhanger heeft gestaan (!) en de voorvering tot op de bodem, dus veel te strak, met spanners werd vastgezet en vervolgens zo enkele uren heeft gevangengezeten, zwabbert ie, is uit balans vooral met bagage of duo. Boven de 100 gaat 't stuur bibberen...vooral bij afremmen op de motor bergaf . Ik denk dat de vering die aanhanger-aktie niet zo aardig vond , dat de spanning eruit is, m.a.w. dat de veren vernieuwd moeten worden. Ik vraag me dan ook af of er niet zwaardere veren bestaan voor de 990S omdat ik vaker rij met m'n meiske achterop en de nodige bagage, als ik toch de WP-boel al moet laten vervangen...na 9000km. Heeft nog iemand een idee ?


euh ben geen technieker, maar mij hebben ze altijd geleerd om de veren niet volledig in te trekken wreck
dus vrees dat ge gelijk gaat hebben met uw conclusie stunned

_________________
Doe het of doe het niet! Proberen bestaat niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Zo, 17 Aug. 2008, 0:47    Onderwerp: Re: voorvorkprobleem Reageer met quote

lucas schreef:
sinds mijn fiets op een aanhanger heeft gestaan (!) en de voorvering tot op de bodem, dus veel te strak, met spanners werd vastgezet en vervolgens zo enkele uren heeft gevangengezeten, zwabbert ie, is uit balans vooral met bagage of duo. Boven de 100 gaat 't stuur bibberen...vooral bij afremmen op de motor bergaf . Ik denk dat de vering die aanhanger-aktie niet zo aardig vond , dat de spanning eruit is, m.a.w. dat de veren vernieuwd moeten worden. Ik vraag me dan ook af of er niet zwaardere veren bestaan voor de 990S omdat ik vaker rij met m'n meiske achterop en de nodige bagage, als ik toch de WP-boel al moet laten vervangen...na 9000km. Heeft nog iemand een idee ?


probeer eerst eens je vork te ontluchten
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3673

BerichtGeplaatst: Zo, 17 Aug. 2008, 11:33    Onderwerp: Reageer met quote

Lucas,

lijkt me sterk dat na zo,n actie je veren kaduuk zijn (ook al is het niet goed)
Controleer wel ff of de keerringen niet lekken,
(geen olielekkage ondraan de poten?).

Ik zou zoals mr wheelie al aangeeft eerst de poten eens goed ontluchten
(schroefjes bovenop de vorkpoten even los en weer vastdraaien)
wel zorgen dat je voorwiel dan vrij hangt, (motor op de bok en iemand achterop laten hangen of zo).

Enne, staat de veervoorspanning van de poten al wel maximaal??
dat stel je met een grote ring/steeksleutel bovenop de poten.

Suxes

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Zo, 17 Aug. 2008, 12:20    Onderwerp: Reageer met quote

Het verenverhaal hecht ik totaal geen geloof aan, ontluchten is hier idd als eerste aan de orde. Die van mij had dat na een korte rit op een aanhanger ook, en toen ik op de ontluchtingsnippels duwde kwam de vork centimeters terug omhoog shocked2 ...

Op't werk vervoeren we wekelijks 2x motoren op een aanhanger, die staan vooraan ook volledig in de veren getrokken en nog nooit enig probleem mee gehad wat betreft de werking van de veren zelf.
Zooooo snel gaan die dingen niet stuk hoor...

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
lucas



Geregistreerd op: 8-3-2008
Berichten: 32
Woonplaats: maastricht

BerichtGeplaatst: Zo, 17 Aug. 2008, 22:50    Onderwerp: Reageer met quote

Nou ja, ontluchten...dat doe ik regelmatig, heb van die nippels waar je op duwt en dan hoor je een zucht, psssst, nee, dat is 't niet. Vooral met bepakking, koffers en duo, moet ik m'n stuur goed vasthouden vanaf/boven de 80/100 km. als ik dan afrem op de motor begint ie flink te slingeren. Brouwer, Zwartebroek, laat de boel nu testen bij de specialist en gaat het binnenwerk vernieuwen, onder garantie, als de importeur tenminste meewerkt...Omdat de spanners vastzaten aan de beugel onder het balhoofd, dus de onderste, hoop ik niet dat die oelewapper, die verantwoordelijk was voor 't transport, dit giet-stuk heeft kromgetrokken. (Richten ?) Wil binnenkort nog naar 't zuiden en rijden met zo'n slingeraar is vooral op lange afstanden vermoeiend en echt klote. Voor dat bewuste transport reed ik 150 met handen los, makkie, wel rechtdoor dan...hoor deze week wel hoe 't afloopt en meldt me weer, groeten
_________________
beter een hand aan het stuur, dan tien in de lucht
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3673

BerichtGeplaatst: Ma, 18 Aug. 2008, 6:59    Onderwerp: Reageer met quote

Is die motor dan vastgezet met van die vrachtwagen-ratelriemen?
Want met een paar motorspanriemen krijg je echt de onderste kroonplaat niet krom hoor.

Misschien is de onderste balhoofdlager wel vastgetaaid door vocht,
ik heb pas geleden alles los gehad, (motor ruim 1 jaar oud), en die lager moest hoog nodig gesmeerd worden bucktooth

Affijn, we horen het wel, je motor is in goede handen lees ik wink3

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
lucas



Geregistreerd op: 8-3-2008
Berichten: 32
Woonplaats: maastricht

BerichtGeplaatst: Ma, 1 Sep. 2008, 21:35    Onderwerp: Reageer met quote

joehoe, hij is weer terug, m'n ziek fietsie..op en neer naar Zwartebroek, twee keer, lekker met de trein, bus, tevoet, vanuit Maastricht, veel boterhammen mee. Dan ben je daarna echt blij om er weer op te zitten, terug naar 't zuiden. Albert heeft de boel binnenin moeten vernieuwen, alles wat in de vork zit was naar de kloten, wel garantie, geen gezeik...en hij rijdt weer als voorheen. We hebben er nog wat over zitten napraten, achterom met een kop koffie en waarschijnlijk is 't vooral fout gegaan bij 't loshalen, d.w.z. die vrachtwagen-spanners, zaten dus helemaal-kneiter-vast, bleven zo enkele uren zitten en werden in een keer los gegooid, klak-klakkk. Bij zo'n ondersteboven veren gaat 't dan fout, dus dat doen we niet meer... gewoon niet te vast en vooral langzaam los laten komen. Ook was de voorband raar afgesleten, (9500 km. ) als reactie van 't rijden met een bibber-voor-vork, die band is ook maar meteen vernieuwd. Vorig week-end op en neer naar Burgh/Haamstede, op de snelweg kan ik weer met handen los rijden bij 130. km, maar nu gaan we nog eens echt lekker proberen, naar 't zuiden, binnenkort...Kortom, zet je moto niet te vast en laat de voorvork daarna niet te rap los schieten, zet 'm zowiezo vooraan gewoon vast aan de val-beugels...of liever krijg geen stomme pech. Alors...veel plezier en dank voor de reacties.
_________________
beter een hand aan het stuur, dan tien in de lucht
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Dennis The Menace



Geregistreerd op: 11-9-2007
Berichten: 202
Woonplaats: Rotterdam

BerichtGeplaatst: Ma, 1 Sep. 2008, 23:08    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi dat tie weer in orde is, maar als antwoord op je eerdere vraag. Ja er zijn andere veren te koop, vooral voor het wat zwaardere off road werk een aanrader. Kan die wat beter diepe gaten verwerken en misscien is het met zware bepakking ook wel fijner dat weet ik niet huh2
_________________
Niets doen kost net zoveel tijd !
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Roeligan



Geregistreerd op: 27-12-2007
Berichten: 804
Woonplaats: Heusden-Zolder

BerichtGeplaatst: Di, 2 Sep. 2008, 10:30    Onderwerp: Reageer met quote

Dennis The Menace schreef:
Mooi dat tie weer in orde is, maar als antwoord op je eerdere vraag. Ja er zijn andere veren te koop, vooral voor het wat zwaardere off road werk een aanrader. Kan die wat beter diepe gaten verwerken en misscien is het met zware bepakking ook wel fijner dat weet ik niet huh2


Andere veren? Wie, wat, waar, hoeveel?

Op mijn laatste ritjes in de pyreneeen en de alpen ook een paar keer dicht geslagen (te hard over te grote stenen/kuilen)...
Misschien ook een upgrade doen naar de S vering (is toch 5cm extra he)

_________________
www.roeligan.net
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Di, 2 Sep. 2008, 16:46    Onderwerp: Reageer met quote

roeleke schreef:
Dennis The Menace schreef:
Mooi dat tie weer in orde is, maar als antwoord op je eerdere vraag. Ja er zijn andere veren te koop, vooral voor het wat zwaardere off road werk een aanrader. Kan die wat beter diepe gaten verwerken en misscien is het met zware bepakking ook wel fijner dat weet ik niet huh2


Andere veren? Wie, wat, waar, hoeveel?

Op mijn laatste ritjes in de pyreneeen en de alpen ook een paar keer dicht geslagen (te hard over te grote stenen/kuilen)...
Misschien ook een upgrade doen naar de S vering (is toch 5cm extra he)


of gewoon eens laten afstellen op je lichaams gewicht
de normale veren voldoen dan wel of je moet zo zwaar zijn dat ze er nieuwe binnen veren in doen of andere olie of meer olie enz enz enz
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Roeligan



Geregistreerd op: 27-12-2007
Berichten: 804
Woonplaats: Heusden-Zolder

BerichtGeplaatst: Di, 2 Sep. 2008, 20:12    Onderwerp: Reageer met quote

mr wheely schreef:
roeleke schreef:
Dennis The Menace schreef:
Mooi dat tie weer in orde is, maar als antwoord op je eerdere vraag. Ja er zijn andere veren te koop, vooral voor het wat zwaardere off road werk een aanrader. Kan die wat beter diepe gaten verwerken en misscien is het met zware bepakking ook wel fijner dat weet ik niet huh2


Andere veren? Wie, wat, waar, hoeveel?

Op mijn laatste ritjes in de pyreneeen en de alpen ook een paar keer dicht geslagen (te hard over te grote stenen/kuilen)...
Misschien ook een upgrade doen naar de S vering (is toch 5cm extra he)


of gewoon eens laten afstellen op je lichaams gewicht
de normale veren voldoen dan wel of je moet zo zwaar zijn dat ze er nieuwe binnen veren in doen of andere olie of meer olie enz enz enz


Hmmmm afstelling is 'sport' nu, rijdt als een trein, alleen als er echt een diep gat is of een grote steen en het gaat iets te snel dan slaat ze door...
Volgende keer de veervoorspanning nog een tikje hoger zetten en dan eens zien...

_________________
www.roeligan.net
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3673

BerichtGeplaatst: Vr, 5 Sep. 2008, 9:57    Onderwerp: Reageer met quote

lucas schreef:
wel garantie, geen gezeik....


Dat heeft Albert dan toch maar weer mooi voor elkaar gekregen,

je vork wordt gesloopt door een of andere klojo, en de hele boel wordt onder garantie vervangen wink3

Brouwer is toppie thumbsup

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
lucas



Geregistreerd op: 8-3-2008
Berichten: 32
Woonplaats: maastricht

BerichtGeplaatst: Do, 11 Sep. 2008, 17:48    Onderwerp: Reageer met quote

tja Daan, KIJKEN MAG, AANKOMEN NIET ....als iemand nog n's met z'n tengels aan KEES komt...dan....gmmhdhhmdndd, trouwens 't wordt eindelijk zomer, jeeeehhh, op naar Texel, de groeten
_________________
beter een hand aan het stuur, dan tien in de lucht
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 12 Sep. 2008, 17:20    Onderwerp: Reageer met quote

ps.:

De originele voorvorksetting is bedoeld voor op de weg en licht offroad gebruik. Wil je veel meer "reserve" voor grote gaten bij offroad en rally, dan is er een offroad-setting beschikbaar die ik samen met WP heb ontwikkeld.

Dit vereis gedeeltelijke vervanging van veer en binnenwerk (schimms en zuigetje). voor info, stuur mij een PB.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif