Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
lucas
Geregistreerd op: 8-3-2008 Berichten: 32 Woonplaats: maastricht
|
Geplaatst: Za, 16 Aug. 2008, 22:24 Onderwerp: voorvorkprobleem |
|
|
sinds mijn fiets op een aanhanger heeft gestaan (!) en de voorvering tot op de bodem, dus veel te strak, met spanners werd vastgezet en vervolgens zo enkele uren heeft gevangengezeten, zwabbert ie, is uit balans vooral met bagage of duo. Boven de 100 gaat 't stuur bibberen...vooral bij afremmen op de motor bergaf . Ik denk dat de vering die aanhanger-aktie niet zo aardig vond , dat de spanning eruit is, m.a.w. dat de veren vernieuwd moeten worden. Ik vraag me dan ook af of er niet zwaardere veren bestaan voor de 990S omdat ik vaker rij met m'n meiske achterop en de nodige bagage, als ik toch de WP-boel al moet laten vervangen...na 9000km. Heeft nog iemand een idee ? _________________ beter een hand aan het stuur, dan tien in de lucht |
|
Naar boven |
|
 |
Joker

Geregistreerd op: 7-10-2007 Berichten: 94 Woonplaats: Westmalle
|
Geplaatst: Za, 16 Aug. 2008, 23:13 Onderwerp: Re: voorvorkprobleem |
|
|
lucas schreef: | sinds mijn fiets op een aanhanger heeft gestaan (!) en de voorvering tot op de bodem, dus veel te strak, met spanners werd vastgezet en vervolgens zo enkele uren heeft gevangengezeten, zwabbert ie, is uit balans vooral met bagage of duo. Boven de 100 gaat 't stuur bibberen...vooral bij afremmen op de motor bergaf . Ik denk dat de vering die aanhanger-aktie niet zo aardig vond , dat de spanning eruit is, m.a.w. dat de veren vernieuwd moeten worden. Ik vraag me dan ook af of er niet zwaardere veren bestaan voor de 990S omdat ik vaker rij met m'n meiske achterop en de nodige bagage, als ik toch de WP-boel al moet laten vervangen...na 9000km. Heeft nog iemand een idee ? |
euh ben geen technieker, maar mij hebben ze altijd geleerd om de veren niet volledig in te trekken
dus vrees dat ge gelijk gaat hebben met uw conclusie  _________________ Doe het of doe het niet! Proberen bestaat niet. |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Zo, 17 Aug. 2008, 0:47 Onderwerp: Re: voorvorkprobleem |
|
|
lucas schreef: | sinds mijn fiets op een aanhanger heeft gestaan (!) en de voorvering tot op de bodem, dus veel te strak, met spanners werd vastgezet en vervolgens zo enkele uren heeft gevangengezeten, zwabbert ie, is uit balans vooral met bagage of duo. Boven de 100 gaat 't stuur bibberen...vooral bij afremmen op de motor bergaf . Ik denk dat de vering die aanhanger-aktie niet zo aardig vond , dat de spanning eruit is, m.a.w. dat de veren vernieuwd moeten worden. Ik vraag me dan ook af of er niet zwaardere veren bestaan voor de 990S omdat ik vaker rij met m'n meiske achterop en de nodige bagage, als ik toch de WP-boel al moet laten vervangen...na 9000km. Heeft nog iemand een idee ? |
probeer eerst eens je vork te ontluchten |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Zo, 17 Aug. 2008, 11:33 Onderwerp: |
|
|
Lucas,
lijkt me sterk dat na zo,n actie je veren kaduuk zijn (ook al is het niet goed)
Controleer wel ff of de keerringen niet lekken,
(geen olielekkage ondraan de poten?).
Ik zou zoals mr wheelie al aangeeft eerst de poten eens goed ontluchten
(schroefjes bovenop de vorkpoten even los en weer vastdraaien)
wel zorgen dat je voorwiel dan vrij hangt, (motor op de bok en iemand achterop laten hangen of zo).
Enne, staat de veervoorspanning van de poten al wel maximaal??
dat stel je met een grote ring/steeksleutel bovenop de poten.
Suxes _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Zo, 17 Aug. 2008, 12:20 Onderwerp: |
|
|
Het verenverhaal hecht ik totaal geen geloof aan, ontluchten is hier idd als eerste aan de orde. Die van mij had dat na een korte rit op een aanhanger ook, en toen ik op de ontluchtingsnippels duwde kwam de vork centimeters terug omhoog ...
Op't werk vervoeren we wekelijks 2x motoren op een aanhanger, die staan vooraan ook volledig in de veren getrokken en nog nooit enig probleem mee gehad wat betreft de werking van de veren zelf.
Zooooo snel gaan die dingen niet stuk hoor... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
lucas
Geregistreerd op: 8-3-2008 Berichten: 32 Woonplaats: maastricht
|
Geplaatst: Zo, 17 Aug. 2008, 22:50 Onderwerp: |
|
|
Nou ja, ontluchten...dat doe ik regelmatig, heb van die nippels waar je op duwt en dan hoor je een zucht, psssst, nee, dat is 't niet. Vooral met bepakking, koffers en duo, moet ik m'n stuur goed vasthouden vanaf/boven de 80/100 km. als ik dan afrem op de motor begint ie flink te slingeren. Brouwer, Zwartebroek, laat de boel nu testen bij de specialist en gaat het binnenwerk vernieuwen, onder garantie, als de importeur tenminste meewerkt...Omdat de spanners vastzaten aan de beugel onder het balhoofd, dus de onderste, hoop ik niet dat die oelewapper, die verantwoordelijk was voor 't transport, dit giet-stuk heeft kromgetrokken. (Richten ?) Wil binnenkort nog naar 't zuiden en rijden met zo'n slingeraar is vooral op lange afstanden vermoeiend en echt klote. Voor dat bewuste transport reed ik 150 met handen los, makkie, wel rechtdoor dan...hoor deze week wel hoe 't afloopt en meldt me weer, groeten _________________ beter een hand aan het stuur, dan tien in de lucht |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Ma, 18 Aug. 2008, 6:59 Onderwerp: |
|
|
Is die motor dan vastgezet met van die vrachtwagen-ratelriemen?
Want met een paar motorspanriemen krijg je echt de onderste kroonplaat niet krom hoor.
Misschien is de onderste balhoofdlager wel vastgetaaid door vocht,
ik heb pas geleden alles los gehad, (motor ruim 1 jaar oud), en die lager moest hoog nodig gesmeerd worden
Affijn, we horen het wel, je motor is in goede handen lees ik  _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
lucas
Geregistreerd op: 8-3-2008 Berichten: 32 Woonplaats: maastricht
|
Geplaatst: Ma, 1 Sep. 2008, 21:35 Onderwerp: |
|
|
joehoe, hij is weer terug, m'n ziek fietsie..op en neer naar Zwartebroek, twee keer, lekker met de trein, bus, tevoet, vanuit Maastricht, veel boterhammen mee. Dan ben je daarna echt blij om er weer op te zitten, terug naar 't zuiden. Albert heeft de boel binnenin moeten vernieuwen, alles wat in de vork zit was naar de kloten, wel garantie, geen gezeik...en hij rijdt weer als voorheen. We hebben er nog wat over zitten napraten, achterom met een kop koffie en waarschijnlijk is 't vooral fout gegaan bij 't loshalen, d.w.z. die vrachtwagen-spanners, zaten dus helemaal-kneiter-vast, bleven zo enkele uren zitten en werden in een keer los gegooid, klak-klakkk. Bij zo'n ondersteboven veren gaat 't dan fout, dus dat doen we niet meer... gewoon niet te vast en vooral langzaam los laten komen. Ook was de voorband raar afgesleten, (9500 km. ) als reactie van 't rijden met een bibber-voor-vork, die band is ook maar meteen vernieuwd. Vorig week-end op en neer naar Burgh/Haamstede, op de snelweg kan ik weer met handen los rijden bij 130. km, maar nu gaan we nog eens echt lekker proberen, naar 't zuiden, binnenkort...Kortom, zet je moto niet te vast en laat de voorvork daarna niet te rap los schieten, zet 'm zowiezo vooraan gewoon vast aan de val-beugels...of liever krijg geen stomme pech. Alors...veel plezier en dank voor de reacties. _________________ beter een hand aan het stuur, dan tien in de lucht |
|
Naar boven |
|
 |
Dennis The Menace
Geregistreerd op: 11-9-2007 Berichten: 202 Woonplaats: Rotterdam
|
Geplaatst: Ma, 1 Sep. 2008, 23:08 Onderwerp: |
|
|
Mooi dat tie weer in orde is, maar als antwoord op je eerdere vraag. Ja er zijn andere veren te koop, vooral voor het wat zwaardere off road werk een aanrader. Kan die wat beter diepe gaten verwerken en misscien is het met zware bepakking ook wel fijner dat weet ik niet  _________________ Niets doen kost net zoveel tijd ! |
|
Naar boven |
|
 |
Roeligan

Geregistreerd op: 27-12-2007 Berichten: 804 Woonplaats: Heusden-Zolder
|
Geplaatst: Di, 2 Sep. 2008, 10:30 Onderwerp: |
|
|
Dennis The Menace schreef: | Mooi dat tie weer in orde is, maar als antwoord op je eerdere vraag. Ja er zijn andere veren te koop, vooral voor het wat zwaardere off road werk een aanrader. Kan die wat beter diepe gaten verwerken en misscien is het met zware bepakking ook wel fijner dat weet ik niet  |
Andere veren? Wie, wat, waar, hoeveel?
Op mijn laatste ritjes in de pyreneeen en de alpen ook een paar keer dicht geslagen (te hard over te grote stenen/kuilen)...
Misschien ook een upgrade doen naar de S vering (is toch 5cm extra he) _________________ www.roeligan.net |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Di, 2 Sep. 2008, 16:46 Onderwerp: |
|
|
roeleke schreef: | Dennis The Menace schreef: | Mooi dat tie weer in orde is, maar als antwoord op je eerdere vraag. Ja er zijn andere veren te koop, vooral voor het wat zwaardere off road werk een aanrader. Kan die wat beter diepe gaten verwerken en misscien is het met zware bepakking ook wel fijner dat weet ik niet  |
Andere veren? Wie, wat, waar, hoeveel?
Op mijn laatste ritjes in de pyreneeen en de alpen ook een paar keer dicht geslagen (te hard over te grote stenen/kuilen)...
Misschien ook een upgrade doen naar de S vering (is toch 5cm extra he) |
of gewoon eens laten afstellen op je lichaams gewicht
de normale veren voldoen dan wel of je moet zo zwaar zijn dat ze er nieuwe binnen veren in doen of andere olie of meer olie enz enz enz |
|
Naar boven |
|
 |
Roeligan

Geregistreerd op: 27-12-2007 Berichten: 804 Woonplaats: Heusden-Zolder
|
Geplaatst: Di, 2 Sep. 2008, 20:12 Onderwerp: |
|
|
mr wheely schreef: | roeleke schreef: | Dennis The Menace schreef: | Mooi dat tie weer in orde is, maar als antwoord op je eerdere vraag. Ja er zijn andere veren te koop, vooral voor het wat zwaardere off road werk een aanrader. Kan die wat beter diepe gaten verwerken en misscien is het met zware bepakking ook wel fijner dat weet ik niet  |
Andere veren? Wie, wat, waar, hoeveel?
Op mijn laatste ritjes in de pyreneeen en de alpen ook een paar keer dicht geslagen (te hard over te grote stenen/kuilen)...
Misschien ook een upgrade doen naar de S vering (is toch 5cm extra he) |
of gewoon eens laten afstellen op je lichaams gewicht
de normale veren voldoen dan wel of je moet zo zwaar zijn dat ze er nieuwe binnen veren in doen of andere olie of meer olie enz enz enz |
Hmmmm afstelling is 'sport' nu, rijdt als een trein, alleen als er echt een diep gat is of een grote steen en het gaat iets te snel dan slaat ze door...
Volgende keer de veervoorspanning nog een tikje hoger zetten en dan eens zien... _________________ www.roeligan.net |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Vr, 5 Sep. 2008, 9:57 Onderwerp: |
|
|
lucas schreef: | wel garantie, geen gezeik.... |
Dat heeft Albert dan toch maar weer mooi voor elkaar gekregen,
je vork wordt gesloopt door een of andere klojo, en de hele boel wordt onder garantie vervangen
Brouwer is toppie  _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
lucas
Geregistreerd op: 8-3-2008 Berichten: 32 Woonplaats: maastricht
|
Geplaatst: Do, 11 Sep. 2008, 17:48 Onderwerp: |
|
|
tja Daan, KIJKEN MAG, AANKOMEN NIET ....als iemand nog n's met z'n tengels aan KEES komt...dan....gmmhdhhmdndd, trouwens 't wordt eindelijk zomer, jeeeehhh, op naar Texel, de groeten _________________ beter een hand aan het stuur, dan tien in de lucht |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 12 Sep. 2008, 17:20 Onderwerp: |
|
|
ps.:
De originele voorvorksetting is bedoeld voor op de weg en licht offroad gebruik. Wil je veel meer "reserve" voor grote gaten bij offroad en rally, dan is er een offroad-setting beschikbaar die ik samen met WP heb ontwikkeld.
Dit vereis gedeeltelijke vervanging van veer en binnenwerk (schimms en zuigetje). voor info, stuur mij een PB. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
|
|
berichten van de laatste 24 uur
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Je mag niet stemmen in polls Je mag geen attachments plaatsen in dit forum Je mag bestanden downloaden in dir forum
|
Powered by phpBB
© 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by 
|