Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
RobbieV
Geregistreerd op: 13-5-2008 Berichten: 42
|
Geplaatst: Zo, 10 Aug. 2008, 10:29 Onderwerp: Blijvend probleem koelvloeistof |
|
|
Hi, ik zal mij eerst even voorstellen. Ik ben Robbie en ben sinds 3 maanden in het bezit van een 950 Adventure S uit 2003. Ik heb dus ook een koelvloeistof probleem. Alle modificaties zijn uitgevoerd en ik heb het systeem goed ontlucht denk ik en een nieuwe dop geplaatst.
Na stadsverkeer bij warm weer of wanneer ik de motor de sporen heb gegeven loopt het vat over. Na afkoeling staat het peil dan op 0 in het vat. Bijvullen levert dan weer de overloopproblematiek op.
Net ook nog even het peil in de radiator gecheckt. Stond veel lucht boven de platen terwijl het overloopvat tussen min en max stond.
Koppaking ook al aan gedacht maar rijd al 13000 km met dit probleem maar het zou altijd kunnen natuurlijk. Iemand enig idee voordat ik hem naar de dealer breng? |
|
Naar boven |
|
|
burgerking
Geregistreerd op: 4-9-2005 Berichten: 420
|
Geplaatst: Zo, 10 Aug. 2008, 12:04 Onderwerp: |
|
|
Zie je geen koelvloeistof op het blok?
Als je dat wil controleren, na afkoelen beetje bloem (je weet wel dat witte poeder ) op je blok blazen dan kun je naderhand altijd goed zien of er echt een lek(je) zit.
Berucht is iig de pakking bij de koelwaterpomp (rechts op het blok)
en ik weet niet hoe goed je duits is maar hier nog wat tips om goed te ontluchten.
http://forum.lc8.info/kb.php?mode=article&k=19 |
|
Naar boven |
|
|
Eco
Geregistreerd op: 22-8-2005 Berichten: 14 Woonplaats: Berg en Dal
|
Geplaatst: Zo, 10 Aug. 2008, 13:42 Onderwerp: |
|
|
Hallo Robie,
Weet je zeker dat alle modificaties zijn uitgevoerd?
ik had namelijk het zelfde probleem, (Adv. '04) mijn dealer heeft
een modifictie aan de koelvloeistof pomp uitgevoerd en het probleem is weg. |
|
Naar boven |
|
|
RobbieV
Geregistreerd op: 13-5-2008 Berichten: 42
|
Geplaatst: Zo, 10 Aug. 2008, 17:55 Onderwerp: |
|
|
Ik zie absoluut geen koelvloeistof lekker ergens. Ik heb me zo'n beetje rond en onder de motor gekruld maar zag niets. Ik ga zeker ook even bij de dealer checken of de modificatie aan de pomp gedaan is. Die heb ik namelijk niet in mijn gegevens staan van verwerkte modificaties. Bedankt voor de reactie en tips!
Jullie horen als het probleem is opgelost. |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2665 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Zo, 10 Aug. 2008, 19:26 Onderwerp: |
|
|
Ik weet haast wel zeker dat er tóch nog ergens lucht in het systeem zit waardoor de motor gaat koken op het moment dat je hem af zet. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
RobbieV
Geregistreerd op: 13-5-2008 Berichten: 42
|
Geplaatst: Zo, 10 Aug. 2008, 23:07 Onderwerp: |
|
|
Ik heb hem vandaag weer goed ontlucht volgens mij. Motor in een hoek van ongeveer 45 graden met voorwiel op een bok van zo'n 80 cm. Ik ga nu kijken hoe het gaat. Maar het klopt wel wat je zegt dat het probleem zich voordoet als je de motor afzet......dus wat dat betreft. Ik snap het verder ook niet. Bij het ontluchten komt er wel wat lucht vrij maar niet echt dat je zegt soooooooooo das een bel! Mocht je nog praktische tips hebben dan hoor ik het graag. |
|
Naar boven |
|
|
mr wheely
Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Ma, 11 Aug. 2008, 0:24 Onderwerp: |
|
|
RobbieV schreef: | Ik heb hem vandaag weer goed ontlucht volgens mij. Motor in een hoek van ongeveer 45 graden met voorwiel op een bok van zo'n 80 cm. Ik ga nu kijken hoe het gaat. Maar het klopt wel wat je zegt dat het probleem zich voordoet als je de motor afzet......dus wat dat betreft. Ik snap het verder ook niet. Bij het ontluchten komt er wel wat lucht vrij maar niet echt dat je zegt soooooooooo das een bel! Mocht je nog praktische tips hebben dan hoor ik het graag. |
draait je ventilator wel ??? maw koelt hij wel goed |
|
Naar boven |
|
|
RobbieV
Geregistreerd op: 13-5-2008 Berichten: 42
|
Geplaatst: Ma, 11 Aug. 2008, 9:30 Onderwerp: |
|
|
mr wheely schreef: | RobbieV schreef: | Ik heb hem vandaag weer goed ontlucht volgens mij. Motor in een hoek van ongeveer 45 graden met voorwiel op een bok van zo'n 80 cm. Ik ga nu kijken hoe het gaat. Maar het klopt wel wat je zegt dat het probleem zich voordoet als je de motor afzet......dus wat dat betreft. Ik snap het verder ook niet. Bij het ontluchten komt er wel wat lucht vrij maar niet echt dat je zegt soooooooooo das een bel! Mocht je nog praktische tips hebben dan hoor ik het graag. |
draait je ventilator wel ??? maw koelt hij wel goed |
Ja de ventilator draait gewoon goed zoals het zou moeten. |
|
Naar boven |
|
|
mr wheely
Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Ma, 11 Aug. 2008, 16:12 Onderwerp: |
|
|
RobbieV schreef: | mr wheely schreef: | RobbieV schreef: | Ik heb hem vandaag weer goed ontlucht volgens mij. Motor in een hoek van ongeveer 45 graden met voorwiel op een bok van zo'n 80 cm. Ik ga nu kijken hoe het gaat. Maar het klopt wel wat je zegt dat het probleem zich voordoet als je de motor afzet......dus wat dat betreft. Ik snap het verder ook niet. Bij het ontluchten komt er wel wat lucht vrij maar niet echt dat je zegt soooooooooo das een bel! Mocht je nog praktische tips hebben dan hoor ik het graag. |
draait je ventilator wel ??? maw koelt hij wel goed |
Ja de ventilator draait gewoon goed zoals het zou moeten. |
raar verhaal ken je geen loodgieter in de beurt die zou hem op druk kunnen zetten om te kijken of er lekkages in zitten |
|
Naar boven |
|
|
Aleph
Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Di, 12 Aug. 2008, 20:17 Onderwerp: |
|
|
Bij mijn 950 Adv van 2005 en de 990 adv van Raketman bleek er koelwater via een dichting of keerring van de waterpomp druppelsgewijs koelwater in de olie te sijpelen. Dit was een vrij "traag' proces, ongeveer een halve cm koelwater verdween per rit. Daarom, nog steeds volgens de garagist, was dit niet aan de olie te zien.
Met dit probleem heb ik meer dan 7000 km rondgereden omdat ik dacht dat mijn systeem niet goed ontlucht was.
De reparatie is onder garantie gedaan. _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
|
RobbieV
Geregistreerd op: 13-5-2008 Berichten: 42
|
Geplaatst: Vr, 27 Feb. 2009, 14:32 Onderwerp: Waterpomp afdichting etc |
|
|
Ok mannen het probleem bestaat nog steeds. Heb nu al twee keer de as en afdichtingen van de waterpomp gerepareerd gehad bij Brouwer in Zwartebroek. Systeem is onder druk gezet en heb inmiddels 20.000 km gereden. Dus koppakking lijkt mij sterk. Het probleem is er nog. Het is niet door koken van de vloeistof, dat is zeker. Even flink gassen of in lage toeren doortrekken zorgt er voor dat er lucht in het systeem komt waardoor er vleoistof in het drukvat geperst wordt. doordat er daarna een lucht buffer in de radiator staat pakt het systeem de uitgeperste vleoistof niet terug. Rara hoe kan het. Moet volgens mij, maar wie ben ik, toch ergens bij de waterpomp liggen omdat bij hoge toeren of in lage toeren doortrekken de balansas moet werken en die drijft juist de waterpomp aan. Brouwer weet het ook niet meer en ik nog minder.
Ik denk aan oppoetsen en over de kademuur gooien dat ding. Vette tegenvaller voor een merk als KTM moet ik eerlijk toegeven. Iemand nog een idee of ervaring. En is dit probleem ook aanwezig bij latere modellen? |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 27 Feb. 2009, 17:55 Onderwerp: |
|
|
Robbie,
Her en der zijn er natuurlijk best wel gevallen met koelwater probleempjes te vinden, en er is niet voor niets een wijziging gemaakt in de waterpompafdichting. Maar...
Dit probleem moet natuurlijk gewoon opgelost kunnen worden: Het is niet normaal!
Ik rij met de 950 door de zandduienn in de woestijn en dat trekt de koeling gewoon: en reken maar dat ie dan voor zijn kiezen krijgt!
Het lijkt erop dat je geen koelwater in de olie krijgt, en het loop er ook niet uit, dus:
- dan KAN het geen lekkende waterpomp zijn (als die afdichting lekt komt het OFWEL eigenlijk altijd in de olie)
- Koppakking kan, (is ook een 2003 'probleem' waarvoor een modificatie is geweest, die jou motor hoort te hebben), maar dit treed typisch op bij lang hoge snelheden op de snelweg (lees 180km/h ++)
=> dus niet waarschijnlijk
op een andere manier KAN er geen extra lucht in het systeem komen: immers hoort het systeem overdruk te hebben... en kan dus nooit lucht van buiten in het systeem geraken (anders dan uit de cilinder... maar het is geen koppakking waarschijnlijk).
ERGO:
- hij kookt toch, waardoor er bellen ontstaan: Dit zou kunnen als er
* iets verstopt zit
* de drukklep van de radiator niet goed werkt (<<< HOGE WAARSCHIJNLIJKHEID)
* hij niet goed rondpompt (bijv thermostaat dicht/stuk)
* hij niet goed ontlucht is geweest.
Ik zou bijna zeggen: breng hem maar langs, dan vind ik het wel voor je... maar voorlopig heb ik geen tijd ivm Tuareg rally en OER.
Dat jij een exemplaar hebt waar iets mis mee is... is natuurlijk geen maatstaaf voor het merk KTM.
Een goeie dealer moet dit gewoon kunnen vinden.
succes _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Johan
Geregistreerd op: 28-2-2005 Berichten: 544 Woonplaats: Hengelo (ov)
|
Geplaatst: Vr, 27 Feb. 2009, 22:04 Onderwerp: Re: Waterpomp afdichting etc |
|
|
RobbieV schreef: | Ok mannen het probleem bestaat nog steeds. Heb nu al twee keer de as en afdichtingen van de waterpomp gerepareerd gehad bij Brouwer in Zwartebroek. |
Weet je zeker dat ook de waterpompas vervangen is?? Of is alleen de keerring vervangen het schijnt zo te zijn dt die as kan ingesleten zijn daar waar de kering zit. Eeen nieuwe keering is dan maar een tijdelijke oplossing of helemaal geen oplossing.
Succes Johan |
|
Naar boven |
|
|
Raketman
Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Za, 28 Feb. 2009, 0:49 Onderwerp: |
|
|
Het laten vervangen van de as en dichting is in ieder geval geen garantie.
De eerste keer dat die dingen vervangen zijn bij de mijne hebben ze't 9500 km uitgehouden, dan had ik het probleem gewoon opnieuw.
Ik heb nu 3000 km met de 2de vervangset en (hout vasthouden) voorlopig blijft het koelwater waar het moet.
Bij de kapotte vervangset zat een serieuze braam op de as van de pomp. Waar of hoe die daar gekomen was, geen mens die het kon zeggen.
Ik kan me dus best voorstellen dat iemand nog een derde set nodig heeft alvorens het zou kunnen opgelost zijn. Ben er zelf nog niet eens van overtuigd dat de waterproblemen nu definitief van de baan zijn.
Anderzijds is de uitleg van de opper-LC8'er ook wel meer dan aanvaardbaar. Op't werk hebben we zo'n gelijkaardige problemen gekend met CBF-500's en ook daar was de radiatordop (drukklep) de schuldige... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
|
mr wheely
Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Za, 28 Feb. 2009, 4:11 Onderwerp: |
|
|
Raketman schreef: | Het laten vervangen van de as en dichting is in ieder geval geen garantie.
De eerste keer dat die dingen vervangen zijn bij de mijne hebben ze't 9500 km uitgehouden, dan had ik het probleem gewoon opnieuw.
Ik heb nu 3000 km met de 2de vervangset en (hout vasthouden) voorlopig blijft het koelwater waar het moet.
Bij de kapotte vervangset zat een serieuze braam op de as van de pomp. Waar of hoe die daar gekomen was, geen mens die het kon zeggen.
Ik kan me dus best voorstellen dat iemand nog een derde set nodig heeft alvorens het zou kunnen opgelost zijn. Ben er zelf nog niet eens van overtuigd dat de waterproblemen nu definitief van de baan zijn.
Anderzijds is de uitleg van de opper-LC8'er ook wel meer dan aanvaardbaar. Op't werk hebben we zo'n gelijkaardige problemen gekend met CBF-500's en ook daar was de radiatordop (drukklep) de schuldige... |
Het laten vervangen van de as en dichting is in ieder geval geen garantie. ??????
waarom niet ????? als dit binnen de garantie periode is of als het probleem er al was binnen de garantie
ik denk ook zoals Dr Bean zegt radiator dop
je kunt ook fluor in je koel water gooien en later kijken met een blacklight of je uitwendige lekkage sporen ziet. ( dit kun je zelf ) zo controleren ze het bij auto koelings ook
evenals bij airco systemen |
|
Naar boven |
|
|
|