lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Verschillen 990sm standaard dempers versus Akrapovic
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Supermotard berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
haroldjaspers



Geregistreerd op: 5-8-2008
Berichten: 13

BerichtGeplaatst: Di, 5 Aug. 2008, 21:06    Onderwerp: Verschillen 990sm standaard dempers versus Akrapovic Reageer met quote

Ik ben nieuwsgierig naar ervaringen van 990sm eigenaren die de OEM dempers vervangen hebben door Akrapovic. Ik heb sinds enkele maanden een 990sm en begin een beetje te wennen aan het toch wel bokkerige gedrag als je weinig toeren maakt.

Probeer maar eens rustig 30-50 te rijden op plekken waar het echt even moet, het lukt me nauwelijks om niet hortend en stotend te rijden.

De bij de Akrapovic dempers horende mapping schijnt een dit gedrag een stuk te verbeteren, maar ja, da is theorie. Wie kan er uit ervaring over spreken? Wat zijn voor jullie de belangrijkste redenen geweest om te upgraden?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Wo, 6 Aug. 2008, 11:08    Onderwerp: Re: Verschillen 990sm standaard dempers versus Akrapovic Reageer met quote

haroldjaspers schreef:
Ik ben nieuwsgierig naar ervaringen van 990sm eigenaren die de OEM dempers vervangen hebben door Akrapovic. Ik heb sinds enkele maanden een 990sm en begin een beetje te wennen aan het toch wel bokkerige gedrag als je weinig toeren maakt.

Probeer maar eens rustig 30-50 te rijden op plekken waar het echt even moet, het lukt me nauwelijks om niet hortend en stotend te rijden.

De bij de Akrapovic dempers horende mapping schijnt een dit gedrag een stuk te verbeteren, maar ja, da is theorie. Wie kan er uit ervaring over spreken? Wat zijn voor jullie de belangrijkste redenen geweest om te upgraden?


daar is al veel over geschreven op de site je kunt een kijken onder zoeken sportmapping maar als ik jou was zou ik eerst eens een kleiner voor tandwiel steken die zijn ook IETS goedkoper dan de akra's laugh laugh
maar andere dempers zijn aan te bevelen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Wo, 6 Aug. 2008, 12:06    Onderwerp: Reageer met quote

Is zo, voor 20 euro heb je al een kleiner voortandwiel, wat het langzaam rijden een stuk prettiger zal maken. (en wheelie's trekken grin ).

Verder heeel rustig gas geven vanonderuit, en een progresief gashandle helpt je daarbij.

En Akra's oid is natuurlijk ook een aanrader, om meerdere redenen.

Gebruik de zoekfunctie, we hebben het er al uitgebreid over gehad op dit forum wink3

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
haroldjaspers



Geregistreerd op: 5-8-2008
Berichten: 13

BerichtGeplaatst: Wo, 6 Aug. 2008, 12:39    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de imput, zoeken op sportmapping leverde interessante artikelen op. Niet alleen over de Akra's, ook over die progressieve gashandle en het 16-tands tandwiel. Dat van die gashandle lijkt me plausibel, ik leg bij weinig toeren altijd m'n wijsvinger op de rem, dat stabiliseert wel iets. Maar klinkers en drempels zijn nog steeds niet prettig. Als de gashandle onderin iets meer 'speling' krijgt is dat helemaal geen probleem, ik kan me voorstellen dat dat prettiger rijdt.

De toepassing van het kleinere tandwiel begrijp ik echter niet. Kan iemand mij uitleggen wat voor invloed dit precies heeft? Het zal wel iets te maken hebben met het feit dat de motor meer omwentelingen moet maken om het achterwiel net zo snel te laten draaien? Met als gevolg dat de motor sowieso meer toeren moet maken om dezelfde snelheid te maken? In dat geval is dit geen logaritmische oplossing zoals de progressieve gashandle en dus van toepassing op het gehele toerengebied. Ook wel prettig, want ik gebruik eigenlijk alleen de eerste drie/vier versnellingen.

Tenslotte de sportmapping. Als ik het goed begrijp, zorgt deze software voor een rijker mengsel, waardoor het bokkige gedrag wat verdwijnt en uiteraard het verbruik zal toenemen. Het rijkere mengsel kan af fabriek niet ingesteld worden vanwege de emissienormen. De aftermarket heeft hier kennelijk niets mee te maken en dus verdwijnt daarmee een deel van het probleem.

Lijkt me ook een plausibele verklaring, maar welke aanpassing heeft nou het meest effect? Ik kan natuurlijk voor alle drie gaan, beginnend bij de goedkoopste en eindigend bij Akra's, maar ja, wat is wijsheid?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Do, 7 Aug. 2008, 1:28    Onderwerp: Reageer met quote

precies hoe je het voorsteld, beginnen bij het goedkoopste, het voor tandwiel, en dan zul je zien dat het al veel minder is.
maar ik denk dat je het nooit helemaal weg krijgt
JE HEBT EEN KTM SUPERMOTARD EN GEEN TOERMOTOR
en daar moet een beetje pit in zitten
ready to race is de slogan laugh laugh wink3
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Do, 7 Aug. 2008, 7:10    Onderwerp: Reageer met quote

Precies wat mr wheelie zegt,
en het vtw geeft dit effect inderdaad in ELKE versnelling, maar dan kom je ook eens in 6 grin

Sportmapping heb ik er ook net op, maar gaat er weer af,
met mijn rijstijl merk ik geen voordelen, ik merk alleen maar dat ik eerder moet gaan tanken bucktooth
(lampje gaat 20 km eerder branden).

En Akra's tja dat is in elk opzicht aan te bevelen,
ook mbt hitteafvoer en gewicht.
(je portemonnee wordt er ook lichter van wink3 )

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
haroldjaspers



Geregistreerd op: 5-8-2008
Berichten: 13

BerichtGeplaatst: Do, 7 Aug. 2008, 17:19    Onderwerp: Reageer met quote

We hebben het hier over een progressief gashandle, daarmee bedoelen we volgens mij de TCS (Throttle Cam System) van G2 Ergonomics. Heeft iemand dit ding al in gebruik? Zijn er ook andere fabrikanten met vergelijkbare producten? Heeft KTM zelf niet zoiets?

Website fabrikant: http://g2ergo.com/shop/catalog/KTM-17-1.html
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Do, 7 Aug. 2008, 17:55    Onderwerp: Reageer met quote

haroldjaspers schreef:
We hebben het hier over een progressief gashandle, daarmee bedoelen we volgens mij de TCS (Throttle Cam System) van G2 Ergonomics. Heeft iemand dit ding al in gebruik? Zijn er ook andere fabrikanten met vergelijkbare producten? Heeft KTM zelf niet zoiets?

Website fabrikant: http://g2ergo.com/shop/catalog/KTM-17-1.html


Dat is hem ja, heb ik er ook op zitten, vanaf dag1 al.
het verschil met origineel weet ik dus niet zo, al weet ik wel dat ik niet zo loop te "klagen" als de andere injectierijders op dit forum wink3
dus het zal wel helpen, of ik ben "makkelijker "als de rest wink3

Ik rij dan ook met Akra's en 16 tands voortandwiel.

Tip: er staat zo'n gashandle nog niet zo lang te koop, zgan bij koop/verkoop http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=1852

Het schijnt alleen niet zo goed samen te gaan met handvatverwarming
(past niet).

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
haroldjaspers



Geregistreerd op: 5-8-2008
Berichten: 13

BerichtGeplaatst: Do, 7 Aug. 2008, 19:37    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt weer voor je bericht Daan. Ik zou niet willen zeggen dat ik, of we, klagen. Je zet het gelukkig al tussen quotes. Veel rijders ervaren de eigenschappen als onprettig rijgedrag en dat kan ik onderstrepen. We moeten allemaal wel eens rustig rijden en dan (eigenlijk vooral onder 4300rpm) moet je je rechterhand muisstil houden, anders krijg je een heftige reactie. Die heftige reactie wil je op dat moment niet, want het gebeurt alleen als je echt even rustig aan moet doen in bijvoorbeeld een 30km zone, op een volle rotonde of in de file.

Wel grappig overigens dat je schrijft dat anderen wellicht kritischer zijn, je hebt zelf alle mogelijkheden benut om het effect te minimaliseren thumbsup. Maar heb je dan nooit op een standaard 990sm gereden?

Ik zou het leuk vinden als er 990sm eigenaren zijn, met verschillende configuraties, die elkaar een keer ergens willen treffen. Eens kijken wie wat prettig vindt en waarom. Wie heeft hier zin in? Ik zal in dat geval mijn nog onaangetaste exemplaar meebrengen. Daan, geloof me, ik zou graag jouw oordeel horen over mijn OEM fiets. Jammer dat Papendrecht niet bij mij om de hoek is.

Bedankt ook voor de tip over die gashandle, ik zal de verkoper een PM sturen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Do, 7 Aug. 2008, 19:43    Onderwerp: Reageer met quote

nee, nee harold, ik heb nog nooit op een standaard sm gereden,
op geen enkele sm trouwens , wel ben ik aan m'n 2e adv bezig, dus ik weet het verschil tussen carb en injectie.

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
haroldjaspers



Geregistreerd op: 5-8-2008
Berichten: 13

BerichtGeplaatst: Do, 7 Aug. 2008, 19:51    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben inmiddels wel overtuigd van de progressieve gashandle, lijkt me ook de meest effectieve oplossing voor datgene wat ik het meest irritant vind. Als ik je berichten her en der op dit forum even op een tijdslijn zet, had je de gashandle eerder dan je 990sm. Grote kans dus dat je het ding zelf gemonteerd hebt, lijkt me ook niet zo ingewikkeld, klopt dat?

Op YouTube staat een instructievideo voor het verwisselen van de schijven, dat geeft gelijk een aardige indruk van de montage, nietwaar?

http://www.youtube.com/watch?v=WTcS3XzgTFQ

Wel jammer trouwens dat de handle rood metallic is, of heb je een minder opvallende kleur? Misschien kan het handvat trouwens wel wat meer opgeschoven worden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Vr, 8 Aug. 2008, 8:58    Onderwerp: Reageer met quote

Klopt harold, ik had het handle eerder als de motor.

Let wel, ik heb een ADV, dus ik heb eens zitten zoeken, maar de sm heeft een ander bestelnummer van het originele gashandle als de adv.

dus het zou kunnen dat het handle dat XJR te koop heeft NIET op jouw SM past, want die komt ook van een adv af.

Leuk, dat filmpje, had ik nog niet gezien, het monteren stelt inderdaad nix voor (op een adv dan).

En de kleur, ja die van mij is ook rood, maar daar zie je weinig van.
(enne... de killswitch ernaast is toch ook rood wink3 ).

Met die verschillende bestelnummers, da's vreemd, want bv mijn exc heeft volgens de nummers ook een ander handle, maar als ik ze vergelijk adv/exc zien ze er exact hetzelfde uit.

(ik had je hierover gisteren al een pb gestuurd).

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
KTM_FAN



Geregistreerd op: 19-2-2008
Berichten: 321

BerichtGeplaatst: Vr, 8 Aug. 2008, 10:50    Onderwerp: injectie Reageer met quote

Dat snap ik niet,

Quote:
Bedankt weer voor je bericht Daan. Ik zou niet willen zeggen dat ik, of we, klagen. Je zet het gelukkig al tussen quotes. Veel rijders ervaren de eigenschappen als onprettig rijgedrag en dat kan ik onderstrepen. We moeten allemaal wel eens rustig rijden en dan (eigenlijk vooral onder 4300rpm) moet je je rechterhand muisstil houden, anders krijg je een heftige reactie. Die heftige reactie wil je op dat moment niet, want het gebeurt alleen als je echt even rustig aan moet doen in bijvoorbeeld een 30km zone, op een volle rotonde of in de file.


4300 tpm vind ik rijdelijk veel inderdaad op een rontonde.
Ik ben wel benieuwd hoe je motor rijdt inderdaad. Tussen de 2000 en 3000 tpm wil mijn 990 adv ook prima, zij het dat de ketting dan een beetje klappert (maar die moet even gespannen worden). Soms als je pech hebt in een langzame bocht op klinkers heb je even een hikje inderdaad, maar dat gaat never nooit niet weg met 1 van de genoemde aanpassingen. Dat is gewoon zoals de motor is.

Verwacht geen wereldwonder van de handle, alle aanpassingen helpen wel een beetje, maar niet schrikbarend. Anders eerst even rijden voor je geld uitgeeft.

Onno

_________________
KTM-FAN
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Za, 9 Aug. 2008, 6:48    Onderwerp: Reageer met quote

Onno heeft gelijk, alle aanpassingen helpen een beetje,
dus als je het probleen van 3 kanten benadert tandwiel/gashandle uitlaten,
dan bestrijd je het op de meest effectieve manier wink3

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
haroldjaspers



Geregistreerd op: 5-8-2008
Berichten: 13

BerichtGeplaatst: Ma, 11 Aug. 2008, 15:54    Onderwerp: Reageer met quote

M'n dealer had een Throttle Cam System liggen, ik heb hem gekocht en gemonteerd (inderdaad een piece of cake) en ik geloof dat ik er wel blij mee ben. Het verschil is duidelijk merkbaar. Zoals te verwachten viel, is het aan/uit effect niet weg, maar doordat je in het eerste stuk wat meer met je rechterhand moet bewegen om de gasklep te bedienen, is de bediening in cruciale toerentallen nauwkeuriger.

De volgende stap is een 16-tands tandwiel, ook daarmee haal je het aan/uit effect natuurlijk niet weg, maar iets meer toeren maken in dezelfde versnelling lijkt me gewoon lekkerder. Eens kijken of ik rotondes voortaan in z'n twee ga nemen.

Daan, welke cam gebruik jij? Ik heb in eerste instantie de 400 geïnstalleerd, nu even de 200, maar na de eerste kilometers denk ik dat ik de 400 lekkerder vind.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Supermotard Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif