Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
koen warnar
Geregistreerd op: 16-5-2006 Berichten: 990 Woonplaats: Nieuwstadt
|
Geplaatst: Za, 12 Jul. 2008, 8:17 Onderwerp: schroefdraad verrekt g#*vrrr** |
|
|
Hoe los ik dit op?
Ik ben op vacantie gevallen met mijn brommert. Gelukkig niks ernstig en zat er een valbeugel tussen de tank en het gravel.
Helaas waren de krachten net te groot voor het schroefdraadje waar de beugel aan bevestigd zat (gegoten alu plaat onder uitlaatspruitstuk voorste cilinder).
In eerste instantie wilde ik het opvullen door er wat alu in te lassen en er nieuwe draad in te tappen. De kans is groot dat de hele paraplu weg smelt en ik als nog een nieuw plaatje moet bestellen.
Maar misschien kan het makkelijker. Door er bv een stukje kneedbaar iets in te proppen, boutje met valbeugel in te draaien en klaar is kees?
Iemand een passende oplossing of gewoon maar een nieuwe bestellen.
Gr Koen _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
|
Johan
Geregistreerd op: 28-2-2005 Berichten: 544 Woonplaats: Hengelo (ov)
|
Geplaatst: Za, 12 Jul. 2008, 10:21 Onderwerp: |
|
|
Ik snap het niet helemaal maar een helicoil zou denk ik een oplossing kunnen zijn. Je zou met het onderdeel even naar een auto of motor bedrijf kunnen gaan.
Succes Johan |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Za, 12 Jul. 2008, 10:33 Onderwerp: |
|
|
ik begrijp niet zo goed WAAR die valbeugel vast zit.. (misschien effe een plaatje?)
Als jet idd draad in aluminium is, kan je een helicoil plaatjes (M8 of M6 kan ik evt voor je doen).
Vaak zitten dit soort boutjes (zoals bijv de onderste tankbevestiging) echter met een soort klem/clip-moertje vast, en die kan je gewoon vervangen! _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
koen warnar
Geregistreerd op: 16-5-2006 Berichten: 990 Woonplaats: Nieuwstadt
|
Geplaatst: Za, 12 Jul. 2008, 17:00 Onderwerp: |
|
|
Ja Gerben je zit warm. Het is niet de plek waar je de tank bevestigd, maar wel dat plaatje. Je moet dat plaatje met 2 boutje aan de motor bevestigen. 1 van die jongen is er geweest.
Aan helicoils heb ik ook nog gedacht. Ik denk alleen dat daar te weinig "vlees" voor is.
Iets van kneedbaar staal is dat nog wat??
Gr Koen
Als je zegt ik wil wel eens kijken om z'n helicoil te plaatsen, ik kom toch regelmatig in Arnhem, misschien kunnen we dan eens kijken?? _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
|
mr wheely
Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Za, 12 Jul. 2008, 17:04 Onderwerp: |
|
|
koen warnar schreef: | Ja Gerben je zit warm. Het is niet de plek waar je de tank bevestigd, maar wel dat plaatje. Je moet dat plaatje met 2 boutje aan de motor bevestigen. 1 van die jongen is er geweest.
Aan helicoils heb ik ook nog gedacht. Ik denk alleen dat daar te weinig "vlees" voor is.
Iets van kneedbaar staal is dat nog wat??
Gr Koen
Als je zegt ik wil wel eens kijken om z'n helicoil te plaatsen, ik kom toch regelmatig in Arnhem, misschien kunnen we dan eens kijken?? |
kun je niet door en door een boutje en moertje plaatsen of is daar geen ruimte voor |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Za, 12 Jul. 2008, 21:27 Onderwerp: |
|
|
Hoi Koen,
het plaatje zit op de alu motorsteun vastgeschroefd. Volgens mij kan je daar makkelijk een Helicoil in plaatsen.
Helcoil is een soort schroefdraad veertje van hard staal. Het is precies 2 schoefdraaddieptes dik.
Bijv een M6 gat met schroefdraad is 6mm buitenmaat. M6 heeft een spoed van 1mm (iedere schroefdraadomwenteling is 1mm), en de diepte van de schroefdraad is ongeveer 0.85 mm (1/2 wortel-3 maal de spoed).
Om de helicoil te plaatsen wordt de schorefdraad van het 6mm gat uitgeboord (boortje 6), en een niewe draad met dezelfde spoed tapt, alleen dan dus 2x 0.85mm groter (dus kleiner dan 8 mm!!) met een speciale tap; daarin wordt het veertje geschroefd zodat de binneschroefdraad weer precies M6 is, maar sterker dan origineel!!
Je hebt dus minder dan 1mm extra vlees rond het gat nodig.
zie bijv:
http://www.helicoil.in/helicoil.htm _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
koen warnar
Geregistreerd op: 16-5-2006 Berichten: 990 Woonplaats: Nieuwstadt
|
Geplaatst: Zo, 13 Jul. 2008, 18:06 Onderwerp: |
|
|
Gerben,
Bedankt voor de info.
Ik ga eens kijken wat ik daarmee kan.
Gr Koen _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
|
koen warnar
Geregistreerd op: 16-5-2006 Berichten: 990 Woonplaats: Nieuwstadt
|
Geplaatst: Wo, 23 Jul. 2008, 11:25 Onderwerp: |
|
|
Oke, probleem opgelost. Eerst gekeken om er een helicoil in te draaien. Echter de grootste die ik kon vinden was 15 mm. Daar ik nogal degelijk ben aangelegt toch maar nieuwe draad in gedraaid (M8 -> M10). Valbeugels zitten weer stevig op hun plaats!
Misschien minder mooi dan origineel, maar zeker zo sterk.
Bedankt voor de tips! _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 23 Jul. 2008, 18:55 Onderwerp: |
|
|
Zo'n helicoil wordt langer als je hem erin draait. Maar bovendienkan ik je verklappen dat een bout normaliter echt 90% van de kracht overdraagt op de eerste paar windingen. (door de rek van de bout)
meer dan zo'n 10 windingen voor M8 heeft eigenlijk geen nut. Met een helicoil is het al veel sterker dan origineel in de alu draad, dus ik zou me geen zorgen maken.
Maar goed, M10 doet het ook, nadeel is hooguit de grovere spoed. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
|