lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

schroefdraad verrekt g#*vrrr**

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
koen warnar



Geregistreerd op: 16-5-2006
Berichten: 990
Woonplaats: Nieuwstadt

BerichtGeplaatst: Za, 12 Jul. 2008, 8:17    Onderwerp: schroefdraad verrekt g#*vrrr** Reageer met quote

Hoe los ik dit op?

Ik ben op vacantie gevallen met mijn brommert. Gelukkig niks ernstig en zat er een valbeugel tussen de tank en het gravel.

Helaas waren de krachten net te groot voor het schroefdraadje waar de beugel aan bevestigd zat (gegoten alu plaat onder uitlaatspruitstuk voorste cilinder).
In eerste instantie wilde ik het opvullen door er wat alu in te lassen en er nieuwe draad in te tappen. De kans is groot dat de hele paraplu weg smelt en ik als nog een nieuw plaatje moet bestellen.

Maar misschien kan het makkelijker. Door er bv een stukje kneedbaar iets in te proppen, boutje met valbeugel in te draaien en klaar is kees?

Iemand een passende oplossing of gewoon maar een nieuwe bestellen.

Gr Koen

_________________
mooi spul...hè!?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Johan



Geregistreerd op: 28-2-2005
Berichten: 544
Woonplaats: Hengelo (ov)

BerichtGeplaatst: Za, 12 Jul. 2008, 10:21    Onderwerp: Reageer met quote

Ik snap het niet helemaal maar een helicoil zou denk ik een oplossing kunnen zijn. Je zou met het onderdeel even naar een auto of motor bedrijf kunnen gaan.

Succes Johan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Za, 12 Jul. 2008, 10:33    Onderwerp: Reageer met quote

ik begrijp niet zo goed WAAR die valbeugel vast zit.. (misschien effe een plaatje?)

Als jet idd draad in aluminium is, kan je een helicoil plaatjes (M8 of M6 kan ik evt voor je doen).

Vaak zitten dit soort boutjes (zoals bijv de onderste tankbevestiging) echter met een soort klem/clip-moertje vast, en die kan je gewoon vervangen!

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
koen warnar



Geregistreerd op: 16-5-2006
Berichten: 990
Woonplaats: Nieuwstadt

BerichtGeplaatst: Za, 12 Jul. 2008, 17:00    Onderwerp: Reageer met quote

Ja Gerben je zit warm. Het is niet de plek waar je de tank bevestigd, maar wel dat plaatje. Je moet dat plaatje met 2 boutje aan de motor bevestigen. 1 van die jongen is er geweest.
Aan helicoils heb ik ook nog gedacht. Ik denk alleen dat daar te weinig "vlees" voor is.
Iets van kneedbaar staal is dat nog wat??

Gr Koen

Als je zegt ik wil wel eens kijken om z'n helicoil te plaatsen, ik kom toch regelmatig in Arnhem, misschien kunnen we dan eens kijken??

_________________
mooi spul...hè!?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Za, 12 Jul. 2008, 17:04    Onderwerp: Reageer met quote

koen warnar schreef:
Ja Gerben je zit warm. Het is niet de plek waar je de tank bevestigd, maar wel dat plaatje. Je moet dat plaatje met 2 boutje aan de motor bevestigen. 1 van die jongen is er geweest.
Aan helicoils heb ik ook nog gedacht. Ik denk alleen dat daar te weinig "vlees" voor is.
Iets van kneedbaar staal is dat nog wat??

Gr Koen

Als je zegt ik wil wel eens kijken om z'n helicoil te plaatsen, ik kom toch regelmatig in Arnhem, misschien kunnen we dan eens kijken??


kun je niet door en door een boutje en moertje plaatsen of is daar geen ruimte voor
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Za, 12 Jul. 2008, 21:27    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Koen,

het plaatje zit op de alu motorsteun vastgeschroefd. Volgens mij kan je daar makkelijk een Helicoil in plaatsen.

Helcoil is een soort schroefdraad veertje van hard staal. Het is precies 2 schoefdraaddieptes dik.

Bijv een M6 gat met schroefdraad is 6mm buitenmaat. M6 heeft een spoed van 1mm (iedere schroefdraadomwenteling is 1mm), en de diepte van de schroefdraad is ongeveer 0.85 mm (1/2 wortel-3 maal de spoed).

Om de helicoil te plaatsen wordt de schorefdraad van het 6mm gat uitgeboord (boortje 6), en een niewe draad met dezelfde spoed tapt, alleen dan dus 2x 0.85mm groter (dus kleiner dan 8 mm!!) met een speciale tap; daarin wordt het veertje geschroefd zodat de binneschroefdraad weer precies M6 is, maar sterker dan origineel!!

Je hebt dus minder dan 1mm extra vlees rond het gat nodig.

zie bijv:
http://www.helicoil.in/helicoil.htm

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
koen warnar



Geregistreerd op: 16-5-2006
Berichten: 990
Woonplaats: Nieuwstadt

BerichtGeplaatst: Zo, 13 Jul. 2008, 18:06    Onderwerp: Reageer met quote

Gerben,
Bedankt voor de info.
Ik ga eens kijken wat ik daarmee kan.
Gr Koen

_________________
mooi spul...hè!?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
koen warnar



Geregistreerd op: 16-5-2006
Berichten: 990
Woonplaats: Nieuwstadt

BerichtGeplaatst: Wo, 23 Jul. 2008, 11:25    Onderwerp: Reageer met quote

Oke, probleem opgelost. Eerst gekeken om er een helicoil in te draaien. Echter de grootste die ik kon vinden was 15 mm. Daar ik nogal degelijk ben aangelegt toch maar nieuwe draad in gedraaid (M8 -> M10). Valbeugels zitten weer stevig op hun plaats!
Misschien minder mooi dan origineel, maar zeker zo sterk. bucktooth

Bedankt voor de tips!

_________________
mooi spul...hè!?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 23 Jul. 2008, 18:55    Onderwerp: Reageer met quote

Zo'n helicoil wordt langer als je hem erin draait. Maar bovendienkan ik je verklappen dat een bout normaliter echt 90% van de kracht overdraagt op de eerste paar windingen. (door de rek van de bout)

meer dan zo'n 10 windingen voor M8 heeft eigenlijk geen nut. Met een helicoil is het al veel sterker dan origineel in de alu draad, dus ik zou me geen zorgen maken.

Maar goed, M10 doet het ook, nadeel is hooguit de grovere spoed.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif