lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Gasklep positie sensor / TPS

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 9 Mei. 2005, 19:51    Onderwerp: Gasklep positie sensor / TPS Reageer met quote

Effe wat info over de TPS (throttle position sensor / gaskleppositiesensor) op de carburateurs.

Ik heb een poging gedaan die af te stellen, en kwam tot de conclusie dat de methode zoals in het Handboek staat niet werkt.


Inmiddels heb ik 2 gegevens van Sommer gekregen:

1- de TPS wordt alleen voor het EPC systeem gebruikt (Als het EPC uitgeschakeld is kan je dus de TPS stekker er ook af halen en de TPS verwijderen van de carburateur.

Mocht je de EPC toch actief willen laten, dien je de sensor goed af te stellen:

2- Afstellen van de TPS: Methode in handboek klopt niet (waarom KTM dealer dat niet weten/te horen hebben gekregen is me onduidelijk).

Een volgens Sommer geschikte methode:
(de TPS sensor is een potmeter, de stationairwaarde moet op 15% van de totaalwaarde staan:)

- stel stationair toerental en mengsel goed af
- contact uit en TPS stekker los (stekker met geel, zwart en blauw draad)
- meet tussen blauw en zwart in de stekker naar de TPS de weerstand (dat is de totaalweerstand van de potmeter); bijv 5 kOhm
- reken uit: 0.15 x 5000 (standaardfactor stationairpositie x meetwaarde) = 750 Ohm
- Meet nu tussen geel en zwart, en stel de sensor zo in dat de waarde gelijk is aan de berekende waarde.

doe er je voordeel mee Smile speechless

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
kameel



Geregistreerd op: 1-12-2004
Berichten: 119
Woonplaats: dronten

BerichtGeplaatst: Ma, 9 Mei. 2005, 20:06    Onderwerp: Reageer met quote

Maar waarom zou je het EPC actief willen laten dr. Bean, zeker als het ook nog nauwkeurig afgesteld moet worden en het daarnaast de prestaties in de lage versnellingen inperkt.

groeten Pieter

_________________
riding the camel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 9 Mei. 2005, 20:51    Onderwerp: Reageer met quote

kameel schreef:
Maar waarom zou je het EPC actief willen laten dr. Bean, zeker als het ook nog nauwkeurig afgesteld moet worden en het daarnaast de prestaties in de lage versnellingen inperkt.

groeten Pieter


voor hyper milieu bewuste mensen die toch motor willen rijden. rolleyes3

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif