Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Ma, 9 Mei. 2005, 19:51 Onderwerp: Gasklep positie sensor / TPS |
|
|
Effe wat info over de TPS (throttle position sensor / gaskleppositiesensor) op de carburateurs.
Ik heb een poging gedaan die af te stellen, en kwam tot de conclusie dat de methode zoals in het Handboek staat niet werkt.
Inmiddels heb ik 2 gegevens van Sommer gekregen:
1- de TPS wordt alleen voor het EPC systeem gebruikt (Als het EPC uitgeschakeld is kan je dus de TPS stekker er ook af halen en de TPS verwijderen van de carburateur.
Mocht je de EPC toch actief willen laten, dien je de sensor goed af te stellen:
2- Afstellen van de TPS: Methode in handboek klopt niet (waarom KTM dealer dat niet weten/te horen hebben gekregen is me onduidelijk).
Een volgens Sommer geschikte methode:
(de TPS sensor is een potmeter, de stationairwaarde moet op 15% van de totaalwaarde staan:)
- stel stationair toerental en mengsel goed af
- contact uit en TPS stekker los (stekker met geel, zwart en blauw draad)
- meet tussen blauw en zwart in de stekker naar de TPS de weerstand (dat is de totaalweerstand van de potmeter); bijv 5 kOhm
- reken uit: 0.15 x 5000 (standaardfactor stationairpositie x meetwaarde) = 750 Ohm
- Meet nu tussen geel en zwart, en stel de sensor zo in dat de waarde gelijk is aan de berekende waarde.
doe er je voordeel mee  _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
kameel
|
Geplaatst: Ma, 9 Mei. 2005, 20:06 Onderwerp: |
|
|
Maar waarom zou je het EPC actief willen laten dr. Bean, zeker als het ook nog nauwkeurig afgesteld moet worden en het daarnaast de prestaties in de lage versnellingen inperkt.
groeten Pieter _________________ riding the camel. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Ma, 9 Mei. 2005, 20:51 Onderwerp: |
|
|
kameel schreef: | Maar waarom zou je het EPC actief willen laten dr. Bean, zeker als het ook nog nauwkeurig afgesteld moet worden en het daarnaast de prestaties in de lage versnellingen inperkt.
groeten Pieter |
voor hyper milieu bewuste mensen die toch motor willen rijden.  _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
|