lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

bijtende koppeling
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
nopper

BerichtGeplaatst: Di, 18 Nov. 2014, 0:40    Onderwerp: bijtende koppeling Reageer met quote

Ik heb zopas een 950 adventure, en ik merk bij wegrijden met een koude motor dat de koppeling heel erg bruusk aangrijpt. Ik hoor dit ook, en voel het in de voetsteunen.
Na enkele keren schakelen is dit probleem verdwenen, en het komt niet meer voor bij warme motor.

Ik ga over enkele dagen een onderhoud uitvoeren. Mijn motor is een 2004 en ik heb geen idee of ie alle servicebulletins heeft doorlopen. Mijn stappenplan wordt dus :
Checken of er een oiljet in de koppeling zit. Indien niet eentje plaatsen. Indien wel reinigen.
Nieuwe olie op koppelling
Inspectie van de koppeling zelf.
Andere olie

Kan dit het probleem oplossen of is er nog iets waar ik op moet letten?

mr wheely

BerichtGeplaatst: Di, 18 Nov. 2014, 1:48    Onderwerp: Reageer met quote

oiljet schoonmaken en motorolie verversen lijkt me
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
drake

BerichtGeplaatst: Di, 18 Nov. 2014, 11:46    Onderwerp: Reageer met quote

Dat probleem wat jij beschrijft had ik ook met mijn 950.
En met de controle van de koppelingsplaatjes zag ik dat de Bellevue ring aan de binnenkant van het laatste koppelings plaatje een " langs groef " had gesleten .
Ik heb het plaatje uit gevijld tot de groef weg was .
Dit is nu zo'n 15 d km geleden , en ik heb er sindsdien geen last meer van gehad .
Mijn idee is dat de Bellevue ring plat gedrukt word en zodoende tegen de binnenkant van het laatste plaatje gaat schuren.
Het plaatje is nog koud en dus kleiner in diameter ,en door het ontkoppelen knalt het plaatje van de Bellevue ring af , als de motor warmer is zal het plaatje uitzetten en is het probleem weg.

rolleyes2

Muug

BerichtGeplaatst: Di, 18 Nov. 2014, 15:53    Onderwerp: Reageer met quote

het is een bekend probleem, ik heb er ook meer dan een jaar mee geworsteld (afin, veel genegeerd en op den duur toch proberen oplossen).
Ik had die laatste ingegroefde koppelingsplaat gewisseld voor een andere uit het pack, de platen met de afgeronde kant naar binnen gestoken, de oiljet uitgekuist, de veren opgemeten, uiteindelijk zelfs een andere klok met booster van StevenD gemonteerd, olie gewisseld..... om gek van te worden. Nu is het voor 98% weg waar ik héél tevreden mee ben. Maar eigenlijk kan ik niet echt zeggen waaraan het nu uiteindelijk lag... confused

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
nopper

BerichtGeplaatst: Di, 18 Nov. 2014, 18:25    Onderwerp: Reageer met quote

drake schreef:
Dat probleem wat jij beschrijft had ik ook met mijn 950.
En met de controle van de koppelingsplaatjes zag ik dat de Bellevue ring aan de binnenkant van het laatste koppelings plaatje een " langs groef " had gesleten .
Ik heb het plaatje uit gevijld tot de groef weg was .
Dit is nu zo'n 15 d km geleden , en ik heb er sindsdien geen last meer van gehad .
Mijn idee is dat de Bellevue ring plat gedrukt word en zodoende tegen de binnenkant van het laatste plaatje gaat schuren.
Het plaatje is nog koud en dus kleiner in diameter ,en door het ontkoppelen knalt het plaatje van de Bellevue ring af , als de motor warmer is zal het plaatje uitzetten en is het probleem weg.

rolleyes2

Wat bedoel je met de 'bellevue ring'? Die term ken ik niet.

Kan er iemand me vertellen hoe groot het aanhaalmoment moet zijn van de drukpartij van de koppeling? (de schroeven met de veren bedoel ik dan)
Ik was ook van plan de veer die de druk regelt (onder de koppeling) te vervangen. Ook dit was blijkbaar ooit een servicebulletin. Aangezien ik toch de waterpomp ga reviseren zit ik toch al in de buurt. En die onderdelen kosten bijna niks. De dealer zei me dat dan ook best het buisje waar de veer inzit mee wordt vervangen. Nu blijkt echter dat hiervoor de korf van de koppeling moet verwijderd worden.

Wat zeggen jullie? Doen of niet doen? Is dit een moeilijke klus. Voor zover ik kan nagaan is de procedure :

platen eruit en controleren
wiel blokkeren in hoge versnelling en grote bout losmaken (of blokkeer ik de motor dmv een schroef aan de linkerzijde?)
Binnenste korf eruit
Vervolgens het lager er met veel moeite uitprutsen. Dan kan de buitenste korf eruit.
En dan zou ik de behuizing van de oliedruk regelveer moeten kunnen losschroeven en het binnenwerk vervangen.

WickedWilly

BerichtGeplaatst: Di, 18 Nov. 2014, 19:08    Onderwerp: Reageer met quote

Nummer 11 in de afbeelding van de volgende link

http://partsfinder.onlinemicrofiche.com/ktmtwins/showmodel.asp?Type=13&make=ktmdb&a=286&b=29&c=0&d=-CLUTCH
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Master of Disaster

BerichtGeplaatst: Di, 18 Nov. 2014, 21:16    Onderwerp: Reageer met quote

nopper schreef:

Wat bedoel je met de 'bellevue ring'? Die term ken ik niet.

Kan er iemand me vertellen hoe groot het aanhaalmoment moet zijn van de drukpartij van de koppeling? (de schroeven met de veren bedoel ik dan)
Ik was ook van plan de veer die de druk regelt (onder de koppeling) te vervangen. Ook dit was blijkbaar ooit een servicebulletin. Aangezien ik toch de waterpomp ga reviseren zit ik toch al in de buurt. En die onderdelen kosten bijna niks. De dealer zei me dat dan ook best het buisje waar de veer inzit mee wordt vervangen. Nu blijkt echter dat hiervoor de korf van de koppeling moet verwijderd worden.

Wat zeggen jullie? Doen of niet doen? Is dit een moeilijke klus. Voor zover ik kan nagaan is de procedure :

platen eruit en controleren
wiel blokkeren in hoge versnelling en grote bout losmaken (of blokkeer ik de motor dmv een schroef aan de linkerzijde?)
Binnenste korf eruit
Vervolgens het lager er met veel moeite uitprutsen. Dan kan de buitenste korf eruit.
En dan zou ik de behuizing van de oliedruk regelveer moeten kunnen losschroeven en het binnenwerk vervangen.

Hij bedoelt de belleville veer.

Aanhaalmoment voor de bouten op de drukplaat is 10 Nm.

Die veer waar jij het over hebt regelt de oliedruk (houdt een klepje dicht dat bij te hoge druk opengaat, waardoor de oliedruk in het blok afneemt. Als de veer "vermoeid" is kan het zijn dat de bypass sneller opengaat waardoor de oliedruk te laag wordt. Heeft niks met het gedrag van de koppeling te maken. Als je olielampje niet gaat branden is er wellicht geen probleem daar.

De koppelingskorf demonteren is geen "rocket science", maar je hebt wel wat specifiek gereedschap nodig.

Succes!

nopper

BerichtGeplaatst: Di, 18 Nov. 2014, 22:30    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb een nogal lawaaierige motorloop met veel kettinggeluid, en in veel gevallen blijkt het vervangen van de veer te helpen. Ik ben me ervan bewust dat dit geen uitstaans heeft met de koppeling op zich.

Omdat ik het blok toch ga openen voor een klepstelbeurt en een revisie van de waterpomp dacht ik in één keer ook dit aan te pakken.

In demeeste gevallen blijkt de koppeling te blokkeren in zesde versnelling + achterrem of blokkage wiel. Anders zal een slagmoersleutel het wellicht wel oplossen.

Wellicht heb je het over een tool om de koppeling te blokkeren? Met een beetje moeite moet dit toch lukken op de door mee omschreven manier ?

Muug

BerichtGeplaatst: Di, 18 Nov. 2014, 23:24    Onderwerp: Reageer met quote

Koppeling kan je best blokkeren door enkele versleten gevoerde en ongevoerde platen aan elkaar vast te bouten. Dan heb je dus een dikke ring met tanden aan binnen- en buitenkant en zo kan je de klokken vast zetten.

Krukas kan je ook vastzetten met een "special tool" die rechtsonder door een gat in het carter in een putje van de krukwang draait. Er zijn mensen die die tool zelf maken van een lange bout.

Rammelende kettingen bij koud blok komt van nokkenaskettingspanners die wat oud en vermoeid worden. Kunnen vervangen worden.

nopper

BerichtGeplaatst: Vr, 21 Nov. 2014, 8:57    Onderwerp: Reageer met quote

Intussen zijn we weer wat verder :
Waterpomp gereviseerd (het asje was heer duidelijk ingelopen.), oliedrukveer en behuizing vervangen (de oude veer viel inderdaad niet meer binnen tolerantie.)

Bij demontage de koppeling geïnspecteerd. Deze verkeerde nog in prachtige staat. Enkel de booster (heet dat zwarte gedeelte zo?) vertoonde spoortjes van slijtage, maar dat lijkt me normaal gezien de bouw ervan. De koppeling stond wel nogal droog. De pushrod blijt nog de originele te zijn. Waardoor kan ik deze het best vervangen?

De oiljet verwijderd. Volgens mij zit er in mijn motor een jet die zrlf werd geboord met een heel fijn boortje. In ieder geval staan er geen gegevens op. Een jet van 0,50 is onderweg vanuit de UK

Kleppen gecontroleerd. De achterste uitlaatkleppen stonden nog goed, maar al de rest stond erg krap. Ik heb shims van Harley Vrod gebruikt aangezien eer een harleyshop bij de deur is. Alle 6 de shims zijn 0,05 dunner nu, en nog zitten ze eerder aan de wat krappe kant. Heel precies meten kan ik niet, want ook mijn voelmaten stijgen slechts per 0,05. Maar in ieder geval vallen ze weer binnen de specs.

OOk besteld in de UK : een SAS removal kit. Krijg je een foutmelding in het dash wanneer je SAS verwijderd? Het is wel een hele boel slangen onder die tank zeg. Klopt het dat achter de airbox en vooraan naast de voorste cylinder die twee ronde dingen moeten verwijderd worden (die twee met de slangen, en twee met een stekkertje? Dit zijn de sas kleppen neem ik aan?

Nu nog de olie van de koppeling vervangen. Ik heb hydraulische olie gekocht. Is dat OK?

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Vr, 21 Nov. 2014, 10:04    Onderwerp: Reageer met quote

950 toch he?

dan geen foutmelding nee (ECU is alleen voor ontsteking)

je hebt 2 systemen: SAS en EPC...

zie ook:
http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=158&highlight=sas+epc

en vele andere postings.

nopper

BerichtGeplaatst: Vr, 21 Nov. 2014, 22:02    Onderwerp: Reageer met quote

Thanks,
Ik had vooral gezocht op SAS removal, en daardoor had ik dus niet het gehele en duidelijke plaatje.
In het Nederlands wordt het toch net dat beetje duidelijker.

Weg dus met die boel (ik heb trouwens een setje Akra's erop)
Ik had gehoopt vandaag de block off plates te ontvangen, maar jammer genoeg dus nog niets.

Dan maar wachten tot na het weekend. Bij nader inzien had ik ze blijkbaar beter zelf gefabriekt.

Hier op het forum ook nog wat gelezen over de airbox mod. Is dat de moeite waard? Moeten dan de carbs opnieuw worden afgesteld? Indien ja, dan doe ik dat niet. Dat vind ik niet de moeite waard.

Wat nog wel op de to do lijst staat is een onderhoud van de vering. Want wellicht heeft die in 10jaar tijd ook nog nooit een beurt gehad (en als ik al 10 jaar geen beurt had gehad zou ik ook pisnijdig zijn)

Trouwens,
Koppeling verwijderen lukte dmw :
zesde versnelling
+
achterrem
+
ratelband door achterwiel + frame
+
moersleutel met een lange stang als verlengstuk

Toen schoot ie los met een geweldige kreun.

Vastzetten heb ik gedaan met de momentsleutel. Mijn sleutel ging maar tot 110nm. Ik heb de moer dus net wat meer dan dat aangetrokken, met loctite 243.

Muug

BerichtGeplaatst: Zo, 23 Nov. 2014, 1:02    Onderwerp: Reageer met quote

bwof, dan zit ie wel vast ! grin

airbox-mod? Sommerdoor bedoel je? Lijkt mij waardeloos, de motor ademt goed in standaardmodus. Kleppen en carbs goed afregelen (niet vergeten de naalden in standje drie te zetten, dat scheelt écht veel) en man dat beest heeft power ! Wil je het nog wilder dan steek je er een 16-tands voortandwiel op, dan slaat je adrenaline helemaal tilt. Daarom dat ik er nadien weer een 17-tands op heb gestoken trouwens. Gewoon gek is al gek genoeg.
Ik heb er Wings op zitten.

Vering moet je zeker eens binnensteken voor een onderhoud. Onze Adventure is subliem dankzij de geweldige combi van frame, motorblok en vering. Het blok is wild. Het frame is van MotoGP-kwaliteit, zo über-stabiel! De vering is on-be-grij-pe-lijk goed, die slikt alles, en hoe harder je gaat hoe beter het wordt. Heb ik nog nooit op een standaardmotorfietes tegen gekomen. Nu ja, ik heb natuurlijk niet met alle motorfietsen ter wereld gereden, dus die bewering is misschien wat overroepen. En toch ....

Feit is wel dat dit forum over onze "ouwe" 950's ALLE informatie bevat die je maar wilt weten. Alle mods en troubles zijn erin besproken. OK, je zal die ook terugvinden op duitse, italiaanse en andere internationale fora, maar dit hier is het enige nederlandstalige forum ter wereld waar werkelijk elk probleem in zijn totaliteit besproken en behandeld geweest is. Ondertussen zal het wat zoeken zijn, er zijn al wat jaren verstreken ondertussen, maar de info is er wel. En als je het niet vindt, vraag het ons dan maar, we graven dan eens in ons geheugen, zoeken zelf even, en presenteren je dan wel de belangrijkste topics. thumbsup

Muug

BerichtGeplaatst: Zo, 23 Nov. 2014, 1:16    Onderwerp: Reageer met quote

nopper schreef:
De pushrod blijt nog de originele te zijn. Waardoor kan ik deze het best vervangen?

Quote:
Door een exemplaar van jaargang 2005

De oiljet verwijderd. Volgens mij zit er in mijn motor een jet die zrlf werd geboord met een heel fijn boortje. In ieder geval staan er geen gegevens op. Een jet van 0,50 is onderweg vanuit de UK

Quote:
Het gebeurde wel eens dat men dat gaatje wat uitboorde. Heb ik nooit gedaan, vond ik niet nodig.

OOk besteld in de UK : een SAS removal kit. Krijg je een foutmelding in het dash wanneer je SAS verwijderd? Het is wel een hele boel slangen onder die tank zeg. Klopt het dat achter de airbox en vooraan naast de voorste cylinder die twee ronde dingen moeten verwijderd worden (die twee met de slangen, en twee met een stekkertje? Dit zijn de sas kleppen neem ik aan?

Quote:
Wegnemen SAS geeft geen foutmelding. Twee ronde dingen (sas-kleppen klopt) moeten weg inderdaad. Stekkertje laat je gewoon los bengelen, of je zet ze met een tie-wrap vast, of je knipt ze vast. De mijne zitten al jaren vastgemaakt met tie-wraps. Zie dat de gaten in je airbox PERFECT dicht zijn, of je trekt valse lucht.

Nu nog de olie van de koppeling vervangen. Ik heb hydraulische olie gekocht. Is dat OK?
Quote:
Je bedoelt de olie waarmee je de koppeling bedient? Dat zal inderdaad hydraulische zijn, zoals de LHM van Citroën. Kost véééééél minder dan de Magura Royal Blood die er "normaal" in hoort. LHM = 7 euro per liter. Royal Blood = 7 euro per 100 ml ....

nopper

BerichtGeplaatst: Wo, 26 Nov. 2014, 8:58    Onderwerp: Reageer met quote

Intussen is het beest weer rijklaar. Geen geplof meer met gas dicht, en schakelen gaat weer stukken beter (er zit nu een echte 0,50 sproeier in)

Over één ding maak ik me wat ongerust :
ik heb koelvloeistof systeem weer gevuld (met voorwiel een eind van de grond voor betere ontluchting. Toen een eind gaan rijden, en vervolgens gemerkt dat het peil toch wat was gedaald. Wellicht zat er nog een luchtbel ergens, en is die nu boven gekomen.

OF :
Ik heb nogal wat moeite gehad de nieuwe dichting van de waterpomp in de behuizing te krijgen. Man wat ging dat moeizaam. Hij zat namelijk net een beetje schuin waardoor ik toch vrij hard heb moeten kloppen met een hamer om em erin te krijgen. Ik heb op fora gelezen dat mensen em zo weleens verneuken. Uiteindelijk zit ie wel mooi gelijk met de rand hoor, maar ik hoop maar dat hij bij plaatsing niet is beschadigd geraakt. Ik had wel het scherpe eind van de waterpompas omwikkeld met teflon om de binnenkant van de dichting niet te beschadigen. Het is dus enkel de afdichting tussen dichting en behuizing waar ik wat angstig voor ben.

Wat is de makkelijkste manier om dit uit te sluiten? Ik vermoed : peil koelwater in het oog houden en bij daling motor op de zij leggen en oliefilter controleren?

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: