lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

muizenissen bij rijgedrag 990 in snelle bochten
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Zig



Geregistreerd op: 25-4-2008
Berichten: 41
Woonplaats: Belgische kust

BerichtGeplaatst: Di, 13 Mei. 2008, 14:28    Onderwerp: muizenissen bij rijgedrag 990 in snelle bochten Reageer met quote

Terug van zes dagen naar de alpen.

Ik was in het gezelschap van vijf gs'ers en één capo-nord rijder. Allemaal ervaren rijders, de meesten met nogal wat circuit-ervaring (ik ook wel een klein beetje) Om maar te zeggen : er werd meestal vrij hard gereden.

Mijn 990 had net 2000 km op de teller voor vertrek en ik was tot dusver nog niet de limieten gaan verkennen. Moet zeggen dat ik er al bij het begin niet 100 % gerust in was dat de 990 tegen z'n taak zou opgewassen zijn.

De eerste dag was een verbindingsrit via hoofdzakelijk nationales en departementales tot in Vincey , beetje voor Colmar in de elzas. Gewoon vlotjes meegevolgd en de muizenissen verdwenen.

Dag twee ging via de ballon d' alsace , col de schlucht .....binnendoor tot Yvoire aan het meer van Geneve/lac leman. Daar sloegen de twijfels weer toe.
Hoewel het tempo niet echt overdreven hard was begon ik toch te merken dat ik meer inspanning moest leveren om te kunnen bijbenen. Ik vermoed dat het vooral lag aan een gebrek aan vertrouwen in de voorpartij en de remmen. (heb vier jaar een gs adventure gereden met telelever en gecombineerd -bekrachtigd remsysteem).

De volgende dagen kon het echte alpen-bochtenwerk beginnen ... en ook de steeds groter wordende vertwijfeling. De foutjes begonnen zich op te stapelen en ik begon me echt als een beginneling te voelen : moeite met het vinden van de juiste versnelling, te vroeg of te laat in de remmen, moeite om 'm in snelle, lang doordraaiende bochten op z'n lijn te houden .... het werd steeds erger. Zo erg dat ik er begon over te kankeren tegen mijn vrienden.
Reacties waren van : tja een gs is nu eenmaal meer geschikt voor dit soort werk dan die meer enduro-gerichte ktm van je. Maar daar kon/wou ik me niet zomaar bij neerleggen.

Tenslotte besloot ik om helemaal achteraan te gaan rijden en desnoods wat achter te blijven om tenminste mijn eigen ritme terug te vinden en me niet meer hoefde op te jagen omdat er nog iemand mij op de hielen zat. Dat bleek een goede optie en 'oh prijs de heer' de "flow" en de juiste mechanismen kwamen er allengs terug in. De laatste twee dagen kon ik eindelijk weer gewoon rijden zonder constant "na te denken".

conclusie : de 990 kan heel wat maar moet voor mij toch nog onderdoen voor een GS als het erop aankomt hard te gaan in de bergen. Hij eist meer input van de rijder , is nerveuzer in het rijwielgedeelte en moet meer nadrukkelijk gestuurd en geremd worden.

Tussen pot en pint werd gesuggereerd om voor dat soort werk een extra set wielen aan te schaffen (17/19) en wat aan de veerinstelling te doen.

Nu heb ik wel gelezen in de handleiding hoe je de vering op "sport" kunt instellen maar heb wat reserve om te gaan klungelen dus vandaar mijn vraag en ook de reden waarom ik dit hier post :
zijn er mensen met ervaring op dit gebied ? Is het de moeite waard of met andere woorden : kan ie zo meer 'ready to race' (op de weg of circuit) gemaakt worden ?

groet, z
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Rolf



Geregistreerd op: 27-5-2007
Berichten: 93
Woonplaats: Randstad

BerichtGeplaatst: Di, 13 Mei. 2008, 15:19    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn 990 Adv S had bij de std afstellingen veel te veel rebound achter, die staan nu helemaal open. Motor stuurt met 2 vingers.
Het verschil met een Telelever GS blijft groot en opmerkelijk. Als ik nu op een BMW GS stap moet ik ook weer wennen. Op een GS is het veel makkelijker de voorkant zwaar te belasten. Je kunt daaarme zonder superconcentratie relatief hard de bocht in (remmen). De KTM is meer van niet remmen maar sturen. Je hebt meer feedback en daar moet je even doorheen, (ga je terug naar de GS, moet je zoals gezegd weer aan de geringe feedback wennen)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dennis The Menace



Geregistreerd op: 11-9-2007
Berichten: 202
Woonplaats: Rotterdam

BerichtGeplaatst: Di, 13 Mei. 2008, 15:37    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb niet zoveel geschroefd aan de vering alleen aan de voorkant de veer voorspanning verhoogd. Maar die van mij stapte van de week ff opzij aan de achterkant op een rotonde. Ik was ff aan het boenderen met een maat van en gooide iets te vroeg het gas weer open. Gelukkig wist ik de boel overeind te houden, maar het deed me ook wel iets nadenken over de instelling van de vering. Maar over wielen gesproken er wordt een set 17/19 aangeboden bij koop en verkoop misschien is het wat voor je. idea2
_________________
Niets doen kost net zoveel tijd !
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Zig



Geregistreerd op: 25-4-2008
Berichten: 41
Woonplaats: Belgische kust

BerichtGeplaatst: Di, 13 Mei. 2008, 15:47    Onderwerp: Reageer met quote

Rolf,

dank voor je reactie maar ik ben beetje numb op dat gebied. bedoel je met rebound de uitgaande demping ?

omdat we constant met bagage reden had ik aanvankelijk de veervoorspanning achter hard aangedraaid maar dat werkte voor mij totaal niet, heb 'm dan drie toeren terug gedraaid en leek beter.

zoals gezegd ben ik wat terughoudend om aan de demping te gaan sleutelen...

@ dennis, voorkant heb ik nog niet aangeraakt, vond het induiken niet zo hinderlijk als voorspeld werd en liet het dan maar liever zo. ik check even die wielenset, bedankt voor de tip
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Rolf



Geregistreerd op: 27-5-2007
Berichten: 93
Woonplaats: Randstad

BerichtGeplaatst: Di, 13 Mei. 2008, 16:03    Onderwerp: Reageer met quote

Rebound is uitgaande demping. Schroeven aan de vering is niet eng, als je de standen maar weet. Het manual geeft een aantal leuke basis instellingen. Alles wat je doet opschrijven en raak je de weg kwijt, dan weer vanuit een std instelling opnieuw beginnen.
De voorspanning stel je zo dat je voldoende negarieve veerweg hebt, een cm of 3-4 voor de (beladen) motor zonder berijder. Of 25-30% invering van de veerweg met berijder (, belading en passagier).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Zig



Geregistreerd op: 25-4-2008
Berichten: 41
Woonplaats: Belgische kust

BerichtGeplaatst: Di, 13 Mei. 2008, 16:13    Onderwerp: Reageer met quote

ok, bedankt. ik probeer die sportstand dan toch maar even uit.

grt, z
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Di, 13 Mei. 2008, 16:35    Onderwerp: Reageer met quote

Het zit in het koppeke, zoals ze bij ons zeggen.

Er is idd input nodig, de remmen hebben idd een offroad-karaktertrekje, maar eenmaal de vering goed afgesteld is er geen houden aan hoor.
Met 2000km in de wielen van een nieuwe motor ervaren rijders die in hun machine gegroeid zitten gaan bijhouden in de Alpen is toch niet bepaald mijn idee van gewenning.
Ik heb met de mijne 35k gedaan in het eerste jaar, nu begin ik hem echt goed te kennen.

Afhankelijk van je gewicht is de instelling van de demping vrij cruciaal om geen over-of onderstuurde fiets te hebben. Ook de ingaande demping niet vergeten meenemen in de aanpassingen. Als je van demping echt geen kaas gegeten hebt ga dan naar een specialist, leg je probleem uit en leg ook uit wat je verlangt van de motor.

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Zig



Geregistreerd op: 25-4-2008
Berichten: 41
Woonplaats: Belgische kust

BerichtGeplaatst: Di, 13 Mei. 2008, 17:11    Onderwerp: Reageer met quote

tja, ik was niet de enige met een lage km stand - drie anderen hadden hun machine ook zo goed als nieuw. ik veronderstel dat de gewenning bij een gs sneller komt - was destijds bij mij toch zo.

Ik ben geen groot talent maar een beetje ervaring heb ik toch wel. heb al veel verschillende moto's gehad en kan wel een beetje inschatten wanneer het aan mij ligt of aan het gedrag van de machine -de eerste dagen was het blijkbaar beiden in dit geval. (koppeke en weggedrag moto)

Mijn keuze voor de 990 was ingegeven door de nood aan betere prestaties off road zonder te moeten inboeten op sportief rijden op verhard.
Vandaar deze post om te zien of ik er zélf iets kan aan verbeteren. kan moeilijk elke week naar een "specialist" gaan om m'n instellingen te laten veranderen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 13 Mei. 2008, 18:06    Onderwerp: Reageer met quote

mmm.. het meeste staat hier al, maar laatik het mijne er nog even aan toevoegen:

- Een GS is meer voor de weg gemaakt: verhouding wielmaten, banden, gewichten etc zijn beter voor op de weg. (der staat hier bij koop/verkoop een set 17/19... doe je voordeel ermee!)

maar das dan ook alles naar mijn idee:

- KTM heeft de betere vering, maar die kun daarom ook fouut hebben staan. BMW vering is ook WP, maar dan goedkoop..

- de KTM geeft meer feedback, maar dat is dus lastiger. de BMW rijdt goed, maar weinig feedback, dus je snapt niet waarom als je eenmaal onderuit ligt.

- ik ben persoonlijk niet zo blij van de Pirelli voorband, probeer eens wat anders...: Die 17/19 inch banden zijn nu eenmaal veel meer weg/race banden!

- de KTM heeft langere veerweg, en is daarom 'slapper', en dus minder trefzeker in de bocht, maar ook meer mogelijkheid om te veranderen in de bocht als dat moet.
- ga je naar slecht asfalt, dan zal je daar zondermeer voordeel van hebben.

- Als je de motor idd voor Duorijden met bepakking in de alpen op straat gekocht hebt, dan zou de GS idd wel eens beter kunnen uitpakken. En euhm, vind je dat ook.. koop dan vooral een BMW!

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Di, 13 Mei. 2008, 19:31    Onderwerp: Reageer met quote

't Is maar hoe je't bekijkt natuurlijk, maar ik vind meer feedback net beter dan een voorwiel waarvan je er het raden naar hebt wat het allemaal aan't uitspoken is.

Als je met vertrouwen wil gaan sturen met een Adventure, doe je er goed aan om het begrip "tegenstuur" terug ff aktief en bewust te gaan gebruiken. Alles gaat dan ineens zoveel beter.

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dwars



Geregistreerd op: 11-5-2008
Berichten: 207
Woonplaats: daar in ut bronsgroen eikenhout

BerichtGeplaatst: Di, 13 Mei. 2008, 22:13    Onderwerp: Reageer met quote

zit allemaal tussen je oren imo: of je nou een gs 11xx/1200, een viagradero, een ktm 990 of ........... by the way een pan European neemt: op een doorsnee xtx met net 50 pk kan je de rest gewoon naar huis sturen op een mooi bochtig weggetje.

mss zat je gewoon niet zo lekker in je vel, gebeurt iedereen wel eens: daarbij met mannen rijden die telkens onderling baas boven baas willen weten, zou ik niet eens mee willen rijden......... rolleyes3

toch??

_________________
jaja joa
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 13 Mei. 2008, 22:35    Onderwerp: Reageer met quote

Raketman schreef:


Als je met vertrouwen wil gaan sturen met een Adventure, doe je er goed aan om het begrip "tegenstuur" terug ff aktief en bewust te gaan gebruiken. Alles gaat dan ineens zoveel beter.


Jep, dat is overduidleijk bij de adventure en komt door het 21"voorwiel.

Overigens ben ik het helemaal met Dwars eens: dat baas boven baas op de weg hoeft van mij niet. Lekker genieten op de weg of op circuit/parcours rijden is iets anders.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
prvds



Geregistreerd op: 6-10-2007
Berichten: 126
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: Di, 13 Mei. 2008, 23:12    Onderwerp: Reageer met quote

Van het weekend naar de Eiffel geweest om de 990 eens te testen, ik heb de vering op de sport stand staan en….. wat een motor!!!!!
Wat ik wel gedaan heb is langzaam het tempo opbouwen en de voornaamste reden was:
Het was de eerste keer dat ik met de 990 in bergachtig gebied was!!!!!!!!!!!
In het begin kwam alles me voorbijzetten omdat ik altijd mijn eigen tempo rij, na een halve dag kreeg ik het allemaal een beetje door en daarna is alleen nog maar een raket ( GSR of zoiets ) me te snel afgeweest.
Een jaar geleden reed ik nog op een DR800 rond en daar kan ik mij van herinneren dat als ik eenmaal goed ingereden was in de bergen dat ik bijna iedereen in de bochten te snel af was.
Aanstaand weekend ga ik weer Duitsland in maar dan met een andere 990, VFR, K75, K100, een hele dikke BMW ( ben type vergeten ), Super Terere, Tiger, CB400 en een Ducuttie. Ik heb er alle vertrouwen in en ik weet zeker dat ze mij nu ook niet op de rechte stukken te snel af zijn.
Gewoon rustig vertrouwen in de brommert proberen te krijgen en neem de tijd daarvoor…….

_________________
Tot 23-11-2007 Suzuli DR 800
Van 23-11-2007 tot 02-01-2008 niks
Nu KTM 990
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Wo, 14 Mei. 2008, 0:59    Onderwerp: Re: muizenissen bij rijgedrag 990 in snelle bochten Reageer met quote

Zig schreef:
Terug van zes dagen naar de alpen.

Ik was in het gezelschap van vijf gs'ers en één capo-nord rijder. Allemaal ervaren rijders, de meesten met nogal wat circuit-ervaring (ik ook wel een klein beetje) Om maar te zeggen : er werd meestal vrij hard gereden.

Mijn 990 had net 2000 km op de teller voor vertrek en ik was tot dusver nog niet de limieten gaan verkennen. Moet zeggen dat ik er al bij het begin niet 100 % gerust in was dat de 990 tegen z'n taak zou opgewassen zijn.

De eerste dag was een verbindingsrit via hoofdzakelijk nationales en departementales tot in Vincey , beetje voor Colmar in de elzas. Gewoon vlotjes meegevolgd en de muizenissen verdwenen.

Dag twee ging via de ballon d' alsace , col de schlucht .....binnendoor tot Yvoire aan het meer van Geneve/lac leman. Daar sloegen de twijfels weer toe.
Hoewel het tempo niet echt overdreven hard was begon ik toch te merken dat ik meer inspanning moest leveren om te kunnen bijbenen. Ik vermoed dat het vooral lag aan een gebrek aan vertrouwen in de voorpartij en de remmen. (heb vier jaar een gs adventure gereden met telelever en gecombineerd -bekrachtigd remsysteem).

De volgende dagen kon het echte alpen-bochtenwerk beginnen ... en ook de steeds groter wordende vertwijfeling. De foutjes begonnen zich op te stapelen en ik begon me echt als een beginneling te voelen : moeite met het vinden van de juiste versnelling, te vroeg of te laat in de remmen, moeite om 'm in snelle, lang doordraaiende bochten op z'n lijn te houden .... het werd steeds erger. Zo erg dat ik er begon over te kankeren tegen mijn vrienden.
Reacties waren van : tja een gs is nu eenmaal meer geschikt voor dit soort werk dan die meer enduro-gerichte ktm van je. Maar daar kon/wou ik me niet zomaar bij neerleggen.

Tenslotte besloot ik om helemaal achteraan te gaan rijden en desnoods wat achter te blijven om tenminste mijn eigen ritme terug te vinden en me niet meer hoefde op te jagen omdat er nog iemand mij op de hielen zat. Dat bleek een goede optie en 'oh prijs de heer' de "flow" en de juiste mechanismen kwamen er allengs terug in. De laatste twee dagen kon ik eindelijk weer gewoon rijden zonder constant "na te denken".

conclusie : de 990 kan heel wat maar moet voor mij toch nog onderdoen voor een GS als het erop aankomt hard te gaan in de bergen. Hij eist meer input van de rijder , is nerveuzer in het rijwielgedeelte en moet meer nadrukkelijk gestuurd en geremd worden.

Tussen pot en pint werd gesuggereerd om voor dat soort werk een extra set wielen aan te schaffen (17/19) en wat aan de veerinstelling te doen.

Nu heb ik wel gelezen in de handleiding hoe je de vering op "sport" kunt instellen maar heb wat reserve om te gaan klungelen dus vandaar mijn vraag en ook de reden waarom ik dit hier post :
zijn er mensen met ervaring op dit gebied ? Is het de moeite waard of met andere woorden : kan ie zo meer 'ready to race' (op de weg of circuit) gemaakt worden ?

groet, z


ZIG jammer dat het je zo slecht bevallen is, maar eigenlijk ook een beetje verwacht, een gs is ook meer een toertank, en de ktm wat speelser, en meer off-road gericht.
wat ik nergens terug lees in de reaktie's, is dat je de voorvork eens moet ontluchten, dit kan ook een wereld verschil geven.
als je wil, kan ik je wel helpen met het zoeken naar de voor jou beste veerinstelling, maar je kunt ook zelf eens aan de slag gaan met het boek van ktm erbij.
en inderdaad die set wielen die er op de site te koop staan is wel echt iets voor jou denk ik, zeker als je veel van dit soord ritjes gaat doen.
als je wil dat ik je help stuur me dan een PB.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
koen warnar



Geregistreerd op: 16-5-2006
Berichten: 990
Woonplaats: Nieuwstadt

BerichtGeplaatst: Wo, 14 Mei. 2008, 10:27    Onderwerp: Reageer met quote

Ik rij zelf al een jaar of 15. Altijd supersportmotoren, de laatste jaren wat meer "realexte" motoren.
Van dag 1 af aan was erg tevrede over de afstelmogelijkheden/ rijgedrag van de ADV. Ik weeg 78kg; motor afgesteld op ktm-sport (rebound, in- en uitgaande demping) met bijna max veervoorspanning voor en achter.
Dit gaat echt super, moet ik wel zeggen dat hij achter iets zachter kan worden afgesteld vwb de veervoorspanning.
Rijwielgedeelte van de adv is beter(=lees sportiever) dan die van de GS. Dus misschien moet je toch nog eens de tijd nemen en steeds uitgaan van 1 basis instelling. (tip goed is goed! niet te veel schoeven)

Gr Koen

Ps met bepakking stuurd hij inderdaad erg ligt voor.

_________________
mooi spul...hè!?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif