Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Mosseltje
Geregistreerd op: 16-3-2008 Berichten: 185 Woonplaats: Breda
|
Geplaatst: Wo, 7 Mei. 2008, 19:54 Onderwerp: Mijn 1ste SE!! |
|
|
Sinds 2 maanden ben ik de zéér gelukkige eigenaar van een SE model 07.
Mijn vorige motor was een KLR650. Even zwaar, ongeveer hetzelfde model maar de helft aan vermogen.
De SE is voor mij de ideale fiets. Lange afstanden zijn mogelijk en in het terrein zal ik zeker nooit vermogen te kort hebben.
Bovenstaande foto's zijn afgelopen weekend in het Schwarzswald genomen. Ik heb meer dan 1.500 km in 5 dagen gereden waarvan 400km offroad.
Wat is dit ding waanzinnig!!
Meer dan 30kg bagage achterop: Geen probleem
1 op 18 rijden op de snelweg: Geen probleem
1 op 9 rijden in het terrein: Geen probleem
Met volle bepakking 196km/u op de teller: Geen probleem
Hard neer gaan in het terrein: Geen probleem
Heb al wel wat problemen gehad. Na twee uur offroad kwam ik de motor niet meer op. Ik was te moe om m'n been nog over het zadel te krijgen. Haha
Maar op één of andere manier werkt mijn voor- en achterlicht en m'n toeter niet meer. De zekeringen zijn nog goed en de lampjes zelf ook gecontroleerd.
Ben bang dat het een kabelbreuk is. Ik heb vlak voor de tocht stuurverhogers gemonteerd en misschien waren de kabels van de schakelaar naar . . ? . . tekort en na een sprongetje kapot getrokken??
Het vreemde is dat de noodstopknop het nog wel werkt. (Toeter, licht en noodstop schakelaars zijn 1 unit op het stuur)
Hmmm, elektra is niet m'n sterkste punt. Heb wel mooie voltmeter maar geen idee hoe ik zoiets gebruik om alles na te meten. Maar voordat ik de hele motor ga demonteren om de kabelboom na te lopen heeft iemand een beter idee om het probleem te zoeken/fixen?
@G-spot: Wat zijn je SM velg maten? De velgmaat voor SM wielen zijn volgens Haan Wheels 17-3,50 voor het voorwiel en 17-5,00 inch voor het achterwiel. Dat lijkt me wel erg breed en ik zie het nut van een 17 inch achterwiel niet?
Hoe stabiel is je 17"voorwiel bij hogere snelheden? Zit zelf nog te twijfelen tussen 17" of 19" voorwiel. Heb wel (bijna) een stuurdemper maar ik vraag me af of het daardoor veel stabieler word.
Hier nog een foto van een plek die ik nooit meer terug vinden zal.
_________________ Heaven won't have me and hell is afraid I'll take over !
Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak......... |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6731 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 7 Mei. 2008, 20:12 Onderwerp: Re: Mijn 1ste SE!! |
|
|
Mosseltje schreef: | Heb wel (bijna) een stuurdemper maar ik vraag me af of het daardoor veel stabieler word.
|
jep.. daar wordt ie echt wel stabieler van.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6731 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 7 Mei. 2008, 20:20 Onderwerp: |
|
|
Electriek:
De stop-knop zit welliswaar op dezelfde combi-schakelaar aan het stuur, MAAR heeft een apart stekkertje!!
DUS: hoogst waarschijnlijk zit gewoon de stekker van de kabel die naar die combi-knop gaat los.
Die stekker zit achter je koplampmasker.
(alles zie handboek...)
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Woabow
Geregistreerd op: 28-3-2008 Berichten: 16 Woonplaats: Silvolde
|
Geplaatst: Wo, 7 Mei. 2008, 22:32 Onderwerp: |
|
|
196 km per uur? Best hard want bij 160 begint mijn SE'tje aardig te slingeren met de std Karoo's. Ik was een drietal CBR600's aan het gek rijden maar op snelheid moest ik m'n meerdere erkennen. Waarom wil je een stuurdemper? Voor snelweg of off road?
Het nut van een 17" wiel zit 'm in de bandenkeus, als je echte wegbanden wil heb je in 17" veel meer keus.
Ik heb zelf net vandaag de 1000 km beurt laten doen (met 1.500 km op de teller) en de Akra's laten monteren. Ik ben het met je eens: wat een waanzinnige machine.....
|
|
Naar boven |
|
|
Mosseltje
Geregistreerd op: 16-3-2008 Berichten: 185 Woonplaats: Breda
|
Geplaatst: Wo, 7 Mei. 2008, 22:46 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | Electriek:
De stop-knop zit welliswaar op dezelfde combi-schakelaar aan het stuur,
MAAR heeft een apart stekkertje!!
DUS: hoogst waarschijnlijk zit gewoon de stekker van de kabel die naar
die combi-knop gaat los.
Die stekker zit achter je koplampmasker.
(alles zie handboek...) |
Als het goed is komt deze week de stuurdemper binnen. Mooi moment om
ook die combi-knop te vinden. Dat klinkt al stukken beter dan een
kabelbreuk.
Woabow schreef: | 196 km per uur? Best hard want bij 160 begint mijn
SE'tje aardig te slingeren met de std Karoo's. Ik was een drietal CBR600's
aan het gek rijden maar op snelheid moest ik m'n meerdere erkennen.
Waarom wil je een stuurdemper? Voor snelweg of off road?
Het nut van een 17" wiel zit 'm in de bandenkeus, als je echte wegbanden
wil heb je in 17" veel meer keus.
Ik heb zelf net vandaag de 1000 km beurt laten doen (met 1.500 km op de
teller) en de Akra's laten monteren. Ik ben het met je eens: wat een
waanzinnige machine..... |
Dat slingeren is behoorlijk irritant. Vooral in de snelle bochten. Daarom
een dure investering voor de stuurdemper.
Maar ik wil de motor ook offroad leren beheersen. Als dat al mogelijk is
met de SE.
Met een 17" gaat de voorkant wel gelijk met 5 cm omlaag en dat lijkt me
dan toch erg zenuwachtig worden. Ik heb nog niet eerder een stuurdemper
gehad en ik weet niet of ik er wonderen van moet verwachten.
Enig idee wat een goede breedte zou zijn voor de voorvelg? 3,5 inch lijkt
me een beetje overdreven vergeleken met 1,85 inch origineel. Ik wil niet
dat het voorwiel minder grip krijgt.
_________________ Heaven won't have me and hell is afraid I'll take over !
Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak......... |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6731 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 7 Mei. 2008, 23:11 Onderwerp: |
|
|
misschien ten overvloede maar:
Karoo is maar tot 170km/h toegelaten. 196 (gps) is best veeel harder dan dat (omloopversnelling gaat quadratisch met de snelheid...) , daarmee KAN een band uit elkaar klappen of loopvlak loslaten, en dat wil je liever niet bij dat soort snelheden!! dus denk daar wel effe aan!
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Mosseltje
Geregistreerd op: 16-3-2008 Berichten: 185 Woonplaats: Breda
|
Geplaatst: Wo, 7 Mei. 2008, 23:58 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | misschien ten overvloede maar:
Karoo is maar tot 170km/h toegelaten. 196 (gps) is best veeel harder dan dat (omloopversnelling gaat quadratisch met de snelheid...) , daarmee KAN een band uit elkaar klappen of loopvlak loslaten, en dat wil je liever niet bij dat soort snelheden!! dus denk daar wel effe aan! |
Heb je helemaal gelijk in.
Ik liet me heel even gaan op de autobahn en zat verrassend snel op de 190.
_________________ Heaven won't have me and hell is afraid I'll take over !
Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak......... |
|
Naar boven |
|
|
mr wheely
Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
|
Naar boven |
|
|
Mosseltje
Geregistreerd op: 16-3-2008 Berichten: 185 Woonplaats: Breda
|
Geplaatst: Za, 10 Mei. 2008, 15:28 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | Electriek:
De stop-knop zit welliswaar op dezelfde combi-schakelaar aan het stuur, MAAR heeft een apart stekkertje!!
DUS: hoogst waarschijnlijk zit gewoon de stekker van de kabel die naar die combi-knop gaat los.
Die stekker zit achter je koplampmasker.
(alles zie handboek...) |
Was inderdaad een los stekkertje. Makkelijkste fix ooit. Bedankt!!
Stuurdemper zit er nu ook op. (Dat was wel wat lastiger) Nu ff gaan testen.
_________________ Heaven won't have me and hell is afraid I'll take over !
Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak......... |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6731 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Za, 10 Mei. 2008, 20:52 Onderwerp: |
|
|
Zou leuk zijn voor het forum als je een plaatje van de sturdemper (constructie) kan maken!
Zelf gemaakt?
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
mr wheely
Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Zo, 11 Mei. 2008, 0:30 Onderwerp: |
|
|
op de se 's op de geposte foto's zitten er ook stuurdempers
dus ook bij 17 inch aanbevolen
|
|
Naar boven |
|
|
Mosseltje
Geregistreerd op: 16-3-2008 Berichten: 185 Woonplaats: Breda
|
Geplaatst: Zo, 11 Mei. 2008, 11:32 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | Zou leuk zijn voor het forum als je een plaatje van de
stuurdemper (constructie) kan maken!
Zelf gemaakt? |
Nee, wel zelf gekocht via Sommer en zelf gemonteerd.
Mooi groot pakket met een nieuwe bovenste kroonplaat, (zwart) de
demper en hele duidelijke instructies in het Engels met plaatjes.
De avond van te voren eerst de instructies goed doorgenomen en in m'n
hoofd de stappen doorgenomen.
Het allerbelangrijkste bij deze ingreep is het fixeren van de voorkant van
de motor. Wanneer je de originele kroonplaat verwijdert heeft de voorvork
de neiging te bewegen. In je eentje krijg je het dan nooit meer voor
elkaar om de voorvork met de nieuwe kroonplaat uit te lijnen.
Ik had een spanband om de vooras naar het plafond en die zeer strak
getrokken. Het achterwiel opgebokt zodat er meer druk op de voorkant
kwam. Tevens beide wielen helemaal ingebouwd met stoeptegeles zodat
er geen beweging meer in te krijgen.
Bij het monteren van de nieuwe kroonplaat ook nog een spanband
getrokken van het voorwiel naar een motorsteun onder de radiator. Dit om
het geheel passend te krijgen. Ik krijg de nieuwe kroonplaat niet over de
poten heen. Door het achterwiel wat naar achteren te trekken gleed de
kroonplaat in één keer op z'n plaats.
Een tweede lastigheid was het demonteren van het contactslot. Deze zat
vast met antidiefstalbouten met teveel lock-tite. Eerst met een dremel
getracht een gleuf er in te frezen en met een slagschroevendraaier het
geheel los te krijgen. Werkte niet. Dus dan met een steeds grotere
staalboor de schroeven weg geboord.
Zodra je nieuwe kroonplaat gemonteerd is kan je beginnen met de
demper. Heel eenvoudig maar ik wist het toch weer te verknallen door een
bout dol te draaien in het frame.
Dus weer uitboren en een nieuw schroefgat tappen. Zoals op onderstaande
foto te zien is heb ik een donorbout moeten lenen van een andere motor.
Al met al een uurtje of 2 werk. Zal vast sneller kunnen maar voor een eerste keer ging het vrij soepel.
Mocht iemand bovenstaand verhaal onduidelijk vinden dan heb je hierbij de originele instructies.
mr wheely schreef: | op de se 's op de geposte foto's zitten er ook stuurdempers
dus ook bij 17 inch aanbevolen |
Binnen een maand zitten de kleuterwieltjes er ook bij mij onder.
Ben benieuwd hoe dat gaat rijden.
_________________ Heaven won't have me and hell is afraid I'll take over !
Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak......... |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3650
|
Geplaatst: Zo, 11 Mei. 2008, 14:32 Onderwerp: |
|
|
Is een bloedmooi dempersetje mosseltje
Ikzelf had toch denk ik voor de montage het voorwiel en poten er uit getrokken, kroonplaat er op, en dan de hele handel weer opbouwen.
_________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6731 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 11 Mei. 2008, 15:34 Onderwerp: |
|
|
hardstikke mooi.
Tja, ik heb zelf ook zo'n Scott set, met kroonplaat en demper, maar dan voor de adventure. Ik wist dus niet dat ie er al voor de SE was (andere offset).
Die anti-diefstal bouten eruitis idd ene klote karwij, dat heb ik de jongens bij Sommer laten doen (bij de prijs in, ik vond dat dat daarvoor wel mocht ).
Balhoofd gaat makkelijk als je gewoon de poten en het wiel demonteert en dan alles monteert zoals je zou doen bij nieuwe balhoofdlagers. Een beetje lastig idd, maar ik doe het wel in mijn eentje hoor.
Supermooi, ik ben benieuwd hoe je het gaat vinden.
neem effe de tijd om die demper goed in te stellen, vooral de snelheid waarme die in zijn zwaardere demping schiet is een beetje moeilijk goed in te stellen.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6731 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 11 Mei. 2008, 15:36 Onderwerp: |
|
|
ps.: Foto's kan je hier gewoon direkt uploaden, door onderaan het berichtje (als je het schrijft) met "choose" de file uit te zoeken op je schijf en dan op "voeg attachement toe" te drukekn, net zo veel keren als je plaatjes wil.
je kunt ze ook nog in de gallery uploaden (met 10 tegelijk) en doorlinken.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
|